• blåbär02

Vi som är överviktiga & gravida.

Den 17 juni fick vi efter två år av försök ett plus!
    Känns helt fantastiskt! Går in i v 10 imorgon.

Jag väger 117kg, vilket jag vet inte är det mest optimala när man är gravid.
    Finns det fler överviktiga kvinnor där ute som är gravida,
    eller någon som har solskenshistorier att dela med sig av när man är lite orolig
    för komplikationer? Kanske vi kan följas åt? =)

Vad väger ni?
    Vilken vecka är ni i?         

{#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-13 17:09

c89, Kalmar - BF 5/10-2012 Första barnet, 110kg Längd 170cm, 23år
    Mira M Stockholm - BF 29/11-2012 Första barnet 111kg
    Ampellilja, Bodafors -BF 9/12-2012 andra barnet 127kg 168cm, 23år
    Mysanpysan86, Västerås - BF 15-12-12, första barnet >110kg 172 cm, 26år
    Kesi, Sundsvall- BF 18/12 (Första barnet) 105 kg 167 cm , 23 år
    Gumman2011 - Halmstad BF 20/12-12 (första efterlängtade barnet)
    Perpen, Halmstad - BF 8/1-2013 Första barnet, 121 kg
    Slemtorsk i din bralla 39 år, Vårgårda- BF 9/1-2013 andra barnet, 96 kg Längd 165cm
    AnitaAndersson, Göteborg - BF 16/1-2013 andra barnet, 126kg
    sophiie, Stockholm BF 28/1-2013, tredje barnet, 101 kg
    norskan, Nödinge - BF 3/2-2013 första barnet, 93 kg Längd 168 cm, 23 år
    blåbär02, Härnösand - BF 5/2-13 första barnet 113kg
    flodda, Stockholm -BF 5/2-2013 andra barnet 107kg Längd 177 cm 24 år
    Tigerkakan, norra Bohuslän, bf 9/3, andra barnet, 98 kg Längd 176cm
    viseversa, Stockholm-BF 10/3-2013 fjärde barnet, en flicka=). Vikt...Tjockis Längd 174cm
    Thesss, Helsingborg - BF 16/3-2013 andra barnet
    Snofla76, Oxelösund--BF 9/4-2013 andra barnet, 100 kg
    UllTussen, Linköping - BF 14/4 2013, första barnet, 125kg
    Jenma24, Örebro - BF 19/4-2013 andra barnet 95 kg

Sara1979, Småland - BF 20/4-2013 andra barnet, 113kg

Nathalieeliasson, Dalsland, BF 27/4 andra barnet, 92.

Bräckehäxan, Halland, BF 8/5 andra barnet. 109kg
    PetulaK, Dalarna - BF 17/5-13, andra barnet 137 kg
    Duxphilip, Gävle, BF 17/6-2013, första barnet, Vikt, 109.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-21 16:10
    CookieKaka, BF 7-3 2013. Första barnet. 73kilo - 152cm. 31 år
  • Svar på tråden Vi som är överviktiga & gravida.
  • stor grön drake
    Tess1990 skrev 2016-09-01 19:56:08 följande:

Oki tack!

Ne är jäkla läkaren som gör mig helt nojjig, känns som att hon bara väntar på en ursäkt att säga att allt är min övervikts fel och att jag är dum i huvudet som ens blev gravid och allt kommer gå åt helvetet (hon säger inget rakt ut men blickarna, suckarna och frågorna säger en hel del!)

Och en grej som hände i maj gör mig bara ännu mer orolig, en barndomsvän förlorade sin son plötsligt i 8e månaden :(

Hon var liksom "friskheten" själv och sån jäkla underbar person.. om de kan hända henne så kan de ju verkligen hända mig som har både de ena och de andra..

Antar att de är hormonerna också för har blivit väääldigt blödig på sista tiden, och orolig

Olyckor kan hända de bästa, det finns tyvärr inga garantier

Har du möjlighet att byta läkare? Det där ska du inte behöva stå ut med! Övervikt är inte samma sak som ohälsosam, skrämmande ofta glömmer vården det.

Med sonen möttes jag med skepsis och de trodde att jag ljög om att jag tränade 6gånger/vecka. För då hade jag inte varit tjock... jag har även strålande provsvar, alltid. Ev HB som dippar ibland, och blodsocker som är i lägsta laget. Inga av de "fetmatelaterade" fel som de förväntar sig att hitta. Så jag har lite trygghet i det.

Däremot oroar jag mig lite över förlossningen ifall jag går upp mycket i vikt denna gång med. För jag riskerar att måsta resa iväg 6-7 timmar hemifrån med båt (till närmsta större stad) 3 veckor innan bf om jag bedöms som för stor risk att söva vid ett ev urakut snitt. Och det har jag verkligen ingen lust med.
  • tuuli
    Jag var på första rutinbesöket idag hos barnmorskan, vecka 21+1. Var nervös trots att det gått bra på ultraljudet, för jag känner inga rörelser än, och så var jag också nervös för att jag skulle ha fått högre blodtryck över sommaren.  

Blodtrycket hade jag sänkt från 131/95 till 125/80 sedan sista juni - morskan var så glad att hon nästan klappade i händerna, och jag med. Nu är mitt blodtryck normalt! Jag är så himla glad för att jag fått ner blodtrycket själv. Fick lyssna på barnets hjärta som slog stadigt, han sparkade också men det känner jag tyvärr inte än. OCH jag fick en komplimang för mina magmuskler när hon kollade SF-mått! Blev så paff så jag höll på att trilla av britsen. 

Vi var jätteglada när vi gick därifrån. :)
  • stor grön drake
    tuuli skrev 2016-09-05 22:16:04 följande:

Jag var på första rutinbesöket idag hos barnmorskan, vecka 21+1. Var nervös trots att det gått bra på ultraljudet, för jag känner inga rörelser än, och så var jag också nervös för att jag skulle ha fått högre blodtryck över sommaren.  Blodtrycket hade jag sänkt från 131/95 till 125/80 sedan sista juni - morskan var så glad att hon nästan klappade i händerna, och jag med. Nu är mitt blodtryck normalt! Jag är så himla glad för att jag fått ner blodtrycket själv. Fick lyssna på barnets hjärta som slog stadigt, han sparkade också men det känner jag tyvärr inte än. OCH jag fick en komplimang för mina magmuskler när hon kollade SF-mått! Blev så paff så jag höll på att trilla av britsen. 

Vi var jätteglada när vi gick därifrån. :)

Vad härligt

Hur har du gjort för att få ner blodtrycket?

Jag har varit av med mina magmuskler i över en månad jag "tappade" dem tidigt med sonen också, från en dag till nästa. Inget att göra åt.
  • Tess1990
    stor grön drake skrev 2016-09-02 04:30:05 följande:

Olyckor kan hända de bästa, det finns tyvärr inga garantier

Har du möjlighet att byta läkare? Det där ska du inte behöva stå ut med! Övervikt är inte samma sak som ohälsosam, skrämmande ofta glömmer vården det.

Med sonen möttes jag med skepsis och de trodde att jag ljög om att jag tränade 6gånger/vecka. För då hade jag inte varit tjock... jag har även strålande provsvar, alltid. Ev HB som dippar ibland, och blodsocker som är i lägsta laget. Inga av de "fetmatelaterade" fel som de förväntar sig att hitta. Så jag har lite trygghet i det.

Däremot oroar jag mig lite över förlossningen ifall jag går upp mycket i vikt denna gång med. För jag riskerar att måsta resa iväg 6-7 timmar hemifrån med båt (till närmsta större stad) 3 veckor innan bf om jag bedöms som för stor risk att söva vid ett ev urakut snitt. Och det har jag verkligen ingen lust med.

Tyvärr har dom den läkaren på den mvc som jag går till, dom har ibland en annan om hon är sjuk eller ledig men de är inte ofta, älskar min bm så vill inte byta mvc

Men jag söker jobb just nu (trots att jag omöjligt kan få nåt och skulle de hända klarar jag inte av att jobba..) så jag måste inte träffa henne var och varannan vecka för sjukskrivning iaf

Men dom har ännu inte ringt om provsvaren, vet inte om jag kanske får veta de på nästa mvc besök bara, verkar ju inte varit så oroande iaf!

Ja folk tror alltid att jag ljuger om de jag gör/kan :/

Vi hade förut hund och hon led då inte brist på motion! Och varit väldigt aktiv med sonen fram till kräkningarna och foglossningen slog till

Och mitt blod är de inget fel på (inte heller hjärta och lungor, misstänkt hjärtfel/lungpropp resulterade i massa prover som visade nada, var en muskelinflammation i rygg och bröstkorg)

Ojdå att behöva resa så långt! Förstår att du är orolig
  • stor grön drake
    Tess1990 skrev 2016-09-07 03:59:49 följande:

Tyvärr har dom den läkaren på den mvc som jag går till, dom har ibland en annan om hon är sjuk eller ledig men de är inte ofta, älskar min bm så vill inte byta mvc

Men jag söker jobb just nu (trots att jag omöjligt kan få nåt och skulle de hända klarar jag inte av att jobba..) så jag måste inte träffa henne var och varannan vecka för sjukskrivning iaf

Men dom har ännu inte ringt om provsvaren, vet inte om jag kanske får veta de på nästa mvc besök bara, verkar ju inte varit så oroande iaf!

Ja folk tror alltid att jag ljuger om de jag gör/kan :/

Vi hade förut hund och hon led då inte brist på motion! Och varit väldigt aktiv med sonen fram till kräkningarna och foglossningen slog till

Och mitt blod är de inget fel på (inte heller hjärta och lungor, misstänkt hjärtfel/lungpropp resulterade i massa prover som visade nada, var en muskelinflammation i rygg och bröstkorg)

Ojdå att behöva resa så långt! Förstår att du är orolig

Jag förstår, mitt MVC har också bara en läkare (och han blir 80 nästa år...) så då är det ju att gilla läget tyvärr

Här ringer de bara om proverna visar något "fel", så jag skulle se det som positivt att de inte ringt

Jag ska träffa dietist nästa vecka, och det är nog ganska nervöst. Jag har hört att hon är jättebra av kompisar med barn som har ätsvårigheter, och att hon verkligen "ser" sina patienter. Så jag hoppas ju såklart på det bästa
  • Fröken W

Åh vad jag blir trött på att få olika information. Jag fick runt vecka 27 höga värden efter glukosbelastning (9,9). Gränsen för graviditetsdiabetes dras vid 10 här så låg ju väldigt nära. Flera i min släkt har diabetes, bl.a. min pappa så bm tyckte att det var bäst att boka tid på spec.mvc för att få en blodsockermätare att ha hemma. När jag fick träffa bm där, som för övrigt var helt fantastisk, så var hon väldigt noga med att påpeka att vi inte vet om jag har graviditetsdiabetes utan det var det vi skulle ta reda på. Men hon sa också att hon var väldigt tveksam och inte trodde att jag hade diabetes då mina värden vid alla tidigare besök hos bm varit bra.

Jag fick med mig mätare hem och har mätt blodsockret tre ggr/vecka sedan dess, vecka 38 nu. Jag har vid två tillfällen fått prata med läkare på spec.mvc och rapporterat mina värden. Läkarna har varken sagt bu eller bä om värdena, men ligger som oftast runt 6-7 efter måltid och runt 4-5 på morgonen innan frukost. Vilket jag tänker är bra värden. Ingen har sagt att jag har graviditetsdiabetes så därför har jag utgått från att jag inte har det.

Min vanliga bm har dock vid de senaste två besöken sagt saker som antytt att jag har kostbehandlad grav.diabetes. När jag frågat om det är konstaterat och berättat vad bm på spec.mvc sa så har min bm bara sagt något i stil med "ja, men både du och bebisen tjänar ju på att du tänker på vad du äter".

Det håller jag med om men grejen är att jag inte har ändrat min kost, värdena har varit bra ändå.

Men nu börjar förlossningen närma sig och jag vill ju veta om det ev. kan innebära några risker för bebisen när den föds. T.ex att h*n får lågt blodsocker. Sen undrar jag ju också för att veta om jag ska ställa mig in på att stanna längre på BB, vilket de vill att man gör om man har grav.diabetes.

Jag förstår ju att det kan hända mycket under en förlossning som gör att man blir kvar på BB men det vore skönt att veta det man ändå skulle kunna få veta redan nu.

Vet inte vad jag ville ha sagt med det här inlägget. Ville nog mest gnälla av mig tror jag, och kanske peppa mig själv inför samtalet med läkaren på spec.mvc imorrn. Att jag måste kräva ett faktiskt svar. Har jag diabetes eller inte. Skulle också vilja göra ett nytt tul (har gjort två tidigare), det senaste visade +12%. Sf-måttet hade dragit iväg från kurvan när vi mätte hos bm för två veckor sedan. Igår hade måttet bara ökat 1cm så jag antar att kurvan planats ut igen. Dock har jag ökat mycket i vikt sista månaden, från att bara ha gått upp ca 2 kg till att nu ha gått upp 4 kg på en månad (totalt 6 kg). Bebisen lägger väl på sig mycket vikt nu på slutet men skulle vara skönt om man kunde göra ett tul för att se att det fortfarande ser normalt ut.

Om det är någon som orkat läsa min novell, bra jobbat :)

• idetenklabordetvackra

jag har inte fått göra tul även om jag är överviktig.. alla värden är bra och jag mår fint , dock gått upp 8 kg nu i v32... är orolig att det är en klump där inne även om kurvan låg på 28 senaste mätning 29/8

jaja ut kmr den ju på nått sätt hehe

• Tess1990
    Fröken W skrev 2016-09-07 21:24:09 följande:

Åh vad jag blir trött på att få olika information. Jag fick runt vecka 27 höga värden efter glukosbelastning (9,9). Gränsen för graviditetsdiabetes dras vid 10 här så låg ju väldigt nära. Flera i min släkt har diabetes, bl.a. min pappa så bm tyckte att det var bäst att boka tid på spec.mvc för att få en blodsockermätare att ha hemma. När jag fick träffa bm där, som för övrigt var helt fantastisk, så var hon väldigt noga med att påpeka att vi inte vet om jag har graviditetsdiabetes utan det var det vi skulle ta reda på. Men hon sa också att hon var väldigt tveksam och inte trodde att jag hade diabetes då mina värden vid alla tidigare besök hos bm varit bra.

Jag fick med mig mätare hem och har mätt blodsockret tre ggr/vecka sedan dess, vecka 38 nu. Jag har vid två tillfällen fått prata med läkare på spec.mvc och rapporterat mina värden. Läkarna har varken sagt bu eller bä om värdena, men ligger som oftast runt 6-7 efter måltid och runt 4-5 på morgonen innan frukost. Vilket jag tänker är bra värden. Ingen har sagt att jag har graviditetsdiabetes så därför har jag utgått från att jag inte har det.

Min vanliga bm har dock vid de senaste två besöken sagt saker som antytt att jag har kostbehandlad grav.diabetes. När jag frågat om det är konstaterat och berättat vad bm på spec.mvc sa så har min bm bara sagt något i stil med "ja, men både du och bebisen tjänar ju på att du tänker på vad du äter".

Det håller jag med om men grejen är att jag inte har ändrat min kost, värdena har varit bra ändå.

Men nu börjar förlossningen närma sig och jag vill ju veta om det ev. kan innebära några risker för bebisen när den föds. T.ex att h*n får lågt blodsocker. Sen undrar jag ju också för att veta om jag ska ställa mig in på att stanna längre på BB, vilket de vill att man gör om man har grav.diabetes.

Jag förstår ju att det kan hända mycket under en förlossning som gör att man blir kvar på BB men det vore skönt att veta det man ändå skulle kunna få veta redan nu.

Vet inte vad jag ville ha sagt med det här inlägget. Ville nog mest gnälla av mig tror jag, och kanske peppa mig själv inför samtalet med läkaren på spec.mvc imorrn. Att jag måste kräva ett faktiskt svar. Har jag diabetes eller inte. Skulle också vilja göra ett nytt tul (har gjort två tidigare), det senaste visade +12%. Sf-måttet hade dragit iväg från kurvan när vi mätte hos bm för två veckor sedan. Igår hade måttet bara ökat 1cm så jag antar att kurvan planats ut igen. Dock har jag ökat mycket i vikt sista månaden, från att bara ha gått upp ca 2 kg till att nu ha gått upp 4 kg på en månad (totalt 6 kg). Bebisen lägger väl på sig mycket vikt nu på slutet men skulle vara skönt om man kunde göra ett tul för att se att det fortfarande ser normalt ut.

Om det är någon som orkat läsa min novell, bra jobbat :)

Jag tycker inte de låter som att du har graviddiabetes om du bara haft dåligt värde vid ett tillfälle, är ju bra att du fått hålla koll men när de då varit bra/okej och dom inte gett dig varken medicin eller en diet att följa så kan de ju inte vara diabetes

Sista månaderna/månaden brukar barnet lägga på sig en hel del vikt och kroppen kan lätt lägga på sig vatten, och en viktuppgång på 6kg i v.38 är ju bra!

Förstår att du vill göra ett till TUL, är ju dels skönt att se barnet men också att allt verkligen är okej

Jag ska göra UL i v.32 för att kolla så moderkakan flyttats upp då den låg för lågt på RUL

Är "bara" i v.28 nu ^^

Tror jag kommer få göra TUL iaf en gång senare pga. Min övervikt fast egentligen känns de lite "onödigt" om de bara är för de då alla värden är bra och de går att känna och mäta min livmoder väldigt bra trots de

Planerar du att amma?
  • Fröken W
    idetenklabordetvackra skrev 2016-09-08 09:06:23 följande:

jag har inte fått göra tul även om jag är överviktig.. alla värden är bra och jag mår fint , dock gått upp 8 kg nu i v32... är orolig att det är en klump där inne även om kurvan låg på 28 senaste mätning 29/8

jaja ut kmr den ju på nått sätt hehe

Nä, tul p.g.a. övervikt är nog inte så vanligt att göra om allt är som det ska i övrigt. Anledningen till att jag gjort tul tidigare är för att om man har graviditetsdiabetes så är riskerna större att barnet är stort. Och då jag inte fått konstaterad men inte heller icke konstaterad diabetes så vill jag ju veta.

Pratade med läkare på spec.mvc idag och hon tyckte att vi skulle göra ett nytt tul i nästa vecka. Skönt.
  • Fröken W
    Tess1990 skrev 2016-09-08 09:40:44 följande:

Jag tycker inte de låter som att du har graviddiabetes om du bara haft dåligt värde vid ett tillfälle, är ju bra att du fått hålla koll men när de då varit bra/okej och dom inte gett dig varken medicin eller en diet att följa så kan de ju inte vara diabetes

Sista månaderna/månaden brukar barnet lägga på sig en hel del vikt och kroppen kan lätt lägga på sig vatten, och en viktuppgång på 6kg i v.38 är ju bra!

Förstår att du vill göra ett till TUL, är ju dels skönt att se barnet men också att allt verkligen är okej

Jag ska göra UL i v.32 för att kolla så moderkakan flyttats upp då den låg för lågt på RUL

Är "bara" i v.28 nu ^^

Tror jag kommer få göra TUL iaf en gång senare pga. Min övervikt fast egentligen känns de lite "onödigt" om de bara är för de då alla värden är bra och de går att känna och mäta min livmoder väldigt bra trots de

Planerar du att amma?

Frågade läkaren på spec.mvc idag om jag har grav.diabetes eller inte. Hon sa då att även om mina värden varit bra så tycker hon att jag har kostbehandlad grav.diabetes. Jag har ju fått papper och i telefon fått prata med en dietist som frågat vad jag äter och talat om vad jag ska undvika. Men då värdena har legat bra hela tiden så har jag unnat mig det jag varit sugen på, vilket jag inte skulle gjort om jag haft höga värden. Den vardagliga kosten har inte förändrats.

Det var ju bra att jag frågade så jag slipper se ut som ett fån när jag efter förlossningen får stanna minst två dagar för koll av blodsocker pga graviditetsdiabetes.

Läkaren jag pratade med idag tyckte att det var bra att göra ett till tul så det skulle hennes kollega höra av sig till mig om för att boka tid till nästa vecka.

Hoppas att moderkakan flyttats upp för dig. Kan tänka mig att det är jobbigt med ovissheten. Jag själv är ett kontrollfreak och skulle tycka att det vore jättejobbigt att inte veta om jag ev. måste förlösas med kejsarsnitt, vilket jag antar är fallet om moderkakan ligger för lågt/i vägen.

Ja, jag planerar att amma. Varför undrar du? :)
Svar på tråden Vi som är överviktiga & gravida.