• blåbär02

Vi som är överviktiga & gravida.

Den 17 juni fick vi efter två år av försök ett plus!
    Känns helt fantastiskt! Går in i v 10 imorgon.

Jag väger 117kg, vilket jag vet inte är det mest optimala när man är gravid.
    Finns det fler överviktiga kvinnor där ute som är gravida,
    eller någon som har solskenshistorier att dela med sig av när man är lite orolig
    för komplikationer? Kanske vi kan följas åt? =)

Vad väger ni?
    Vilken vecka är ni i?         

{#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-13 17:09

c89, Kalmar - BF 5/10-2012 Första barnet, 110kg Längd 170cm, 23år
    Mira M Stockholm - BF 29/11-2012 Första barnet 111kg
    Ampellilja, Bodafors -BF 9/12-2012 andra barnet 127kg 168cm, 23år
    Mysanpysan86, Västerås - BF 15-12-12, första barnet >110kg 172 cm, 26år
    Kesi, Sundsvall- BF 18/12 (Första barnet) 105 kg 167 cm , 23 år
    Gumman2011 - Halmstad BF 20/12-12 (första efterlängtade barnet)
    Perpen, Halmstad - BF 8/1-2013 Första barnet, 121 kg
    Slemtorsk i din bralla 39 år, Vårgårda- BF 9/1-2013 andra barnet, 96 kg Längd 165cm
    AnitaAndersson, Göteborg - BF 16/1-2013 andra barnet, 126kg
    sophiie, Stockholm BF 28/1-2013, tredje barnet, 101 kg
    norskan, Nödinge - BF 3/2-2013 första barnet, 93 kg Längd 168 cm, 23 år
    blåbär02, Härnösand - BF 5/2-13 första barnet 113kg
    flodda, Stockholm -BF 5/2-2013 andra barnet 107kg Längd 177 cm 24 år
    Tigerkakan, norra Bohuslän, bf 9/3, andra barnet, 98 kg Längd 176cm
    viseversa, Stockholm-BF 10/3-2013 fjärde barnet, en flicka=). Vikt...Tjockis Längd 174cm
    Thesss, Helsingborg - BF 16/3-2013 andra barnet
    Snofla76, Oxelösund--BF 9/4-2013 andra barnet, 100 kg
    UllTussen, Linköping - BF 14/4 2013, första barnet, 125kg
    Jenma24, Örebro - BF 19/4-2013 andra barnet 95 kg

Sara1979, Småland - BF 20/4-2013 andra barnet, 113kg

Nathalieeliasson, Dalsland, BF 27/4 andra barnet, 92.

Bräckehäxan, Halland, BF 8/5 andra barnet. 109kg
    PetulaK, Dalarna - BF 17/5-13, andra barnet 137 kg
    Duxphilip, Gävle, BF 17/6-2013, första barnet, Vikt, 109.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-21 16:10
    CookieKaka, BF 7-3 2013. Första barnet. 73kilo - 152cm. 31 år
  • Svar på tråden Vi som är överviktiga & gravida.
  • Axioria1

En fråga som inte alls hör hit.... Hur gör ni era smileys? :) Mina vanliga gubbar som jag har i min Samsung blir bara massa frågetecken. :o

• stor grön drake

Det är med tecken

: - ) blir

: - D blir

: - ( blir

Det finns fler som funkar, men minns dem inte. Hade dem sparade på min profil förut men inte längre. Ska söka lite och se om jag hittar "listan"

• stor grön drake

Mitt illamående verkar vara på väg bort!

Senaste veckan har jag kunnat äta köttfärssås (med mycket grönsaker i) och igår kunde jag äta kyckling! Det är lycka! Har fått kväljningar bara jag satt det i munnen tidigare. Idag åt jag tom hamburgare utan illamående efteråt (dock en hälsosam variant då vi var på skördemarknad och allt var hemlagat och hade grovt bröd, hög kötthalt och mycket sallad) jag hoppas att det har vänt nu. Fast väntar nog ett tag till med att testa ägg igen

Hur är det med er andra?

• Hallondricka
    stor grön drake skrev 2016-09-17 17:48:28 följande:

Mitt illamående verkar vara på väg bort!

Senaste veckan har jag kunnat äta köttfärssås (med mycket grönsaker i) och igår kunde jag äta kyckling! Det är lycka! Har fått kväljningar bara jag satt det i munnen tidigare. Idag åt jag tom hamburgare utan illamående efteråt (dock en hälsosam variant då vi var på skördemarknad och allt var hemlagat och hade grovt bröd, hög kötthalt och mycket sallad) jag hoppas att det har vänt nu. Fast väntar nog ett tag till med att testa ägg igen

Hur är det med er andra?

Vad skönt att det verkar vara på väg åt rätt håll. Jag tycker maten börjar bli jobbig. Är sugen på precis allt jag inte tillåter mig själv att äta och det är så jobbigt. I och med att jag har graviditetsdiabetes så äter jag inte mat med mycket kolhydrater i, och i sin tur heller inte godis...vilket jag vill ha! Men börjar oroa mig att jag får i mig för lite mat då jag har börjat känna mig matt på nåt sätt. Jag skickar in mina blodsockervärden varje vecka och det bidrar också tilla att jag inte unnar mig något extra alls, då det käns som jag får skäll när jag har lite högre värden.
  • MartingaleFootprints

Jag har nyligen plussat (är i v 5) och väger 88 kg och är 168 cm lång. Bmi alltså typ 30. Är mest rädd för att gå upp mycket under graviditeten. Min mamma gick upp 30 kg, och för mig har det startat rätt dåligt då jag måste äta jätteofta för att inte må fruktansvärt illa.

Funderar lite över hur BM kommer att hantera detta... kanske är bäst att jag själv tar upp det så jag visar att jag är medveten om det och orolig för det?

• Gråsten

Jag är också gärna med här :) 

Är 170 lång och väger i skrivande stund 114,5 kg, är i vecka 10 men går in i vecka 11 i morgon. Har gått upp 20 kg de senaste två åren, varav de sista fem-tio nu när jag blev preggo och slutade snusa...Skäms Viktuppgången har stannat av nu iaf, var mest de första tre veckorna, nu hoppas jag på att stå still så länge som möjligt. Får problem med vristerna om jag går upp mer. 

Jag är singel och är gravid mha privat donator, 36 år men blir 37 i år så jag vågade inte vänta på "den stora kärleken" nå längre. Har träffat många män, men ingen där det blivit helt rätt. Tyvärr, det är en sorg för mig då jag såklart helst av allt vill ha en närvarande far till mitt barn och någon att dela den här upplevelsen med. 

Just nu är jag så sjukt nervig, är livrädd för MA ! Tycker symptomen har minskat och känner mig inte alls gravid öht. Har Ul den 29:e men tycker tiden dit är lååång. Hur fasen gör man för att inte gå och tro att fostret ligger dött?? Är riktigt påfrestande och jag känner mig rätt deppig faktiskt. Rynkar på näsan

• stor grön drake
    MartingaleFootprints skrev 2016-09-17 22:10:36 följande:

Jag har nyligen plussat (är i v 5) och väger 88 kg och är 168 cm lång. Bmi alltså typ 30. Är mest rädd för att gå upp mycket under graviditeten. Min mamma gick upp 30 kg, och för mig har det startat rätt dåligt då jag måste äta jätteofta för att inte må fruktansvärt illa.

Funderar lite över hur BM kommer att hantera detta... kanske är bäst att jag själv tar upp det så jag visar att jag är medveten om det och orolig för det?

Välkommen! Och grattis

Ta upp det direkt. Jag fick jättebra tips och pepp här, om du väljer visa endast på mig så har jag citerat det inlägget.

.
    Gråsten skrev 2016-09-19 10:39:22 följande:

Är 170 lång och väger i skrivande stund 114,5 kg, är i vecka 10 men går in i vecka 11 i morgon. Har gått upp 20 kg de senaste två åren, varav de sista fem-tio nu när jag blev preggo och slutade snusa... Viktuppgången har stannat av nu iaf, var mest de första tre veckorna, nu hoppas jag på att stå still så länge som möjligt. Får problem med vristerna om jag går upp mer. 

Jag är singel och är gravid mha privat donator, 36 år men blir 37 i år så jag vågade inte vänta på "den stora kärleken" nå längre. Har träffat många män, men ingen där det blivit helt rätt. Tyvärr, det är en sorg för mig då jag såklart helst av allt vill ha en närvarande far till mitt barn och någon att dela den här upplevelsen med. 

Just nu är jag så sjukt nervig, är livrädd för MA ! Tycker symptomen har minskat och känner mig inte alls gravid öht. Har Ul den 29:e men tycker tiden dit är lååång. Hur fasen gör man för att inte gå och tro att fostret ligger dött?? Är riktigt påfrestande och jag känner mig rätt deppig faktiskt. 

Välkommen och grattis

Ofta minskar symptomen efter några veckor, tror de kallades "spökveckorna" för 7 år sedan när jag väntade sonen, veckorna mellan symptom och bebisrörelser. Har du stor oro så prata med mvc om att få göra ett vaginalt ultraljud. Om du ska göra KUB så är det ju inte länge kvar.

Just oron är något man måste lära sig att hantera, och våga be om hjälp med om det blir övermäktigt. Min bästis har mycket oro, och det är ju hon själv som lider mest av det, men hon har fått riktigt bra hjälp av Aurora BM under sina graviditeter, fast hennes oro inte har varit förlossningsrelaterad.
  • Fröken W
    Gråsten skrev 2016-09-19 10:39:22 följande:

Är 170 lång och väger i skrivande stund 114,5 kg, är i vecka 10 men går in i vecka 11 i morgon. Har gått upp 20 kg de senaste två åren, varav de sista fem-tio nu när jag blev preggo och slutade snusa... Viktuppgången har stannat av nu iaf, var mest de första tre veckorna, nu hoppas jag på att stå still så länge som möjligt. Får problem med vristerna om jag går upp mer. 

Just nu är jag så sjukt nervig, är livrädd för MA ! Tycker symptomen har minskat och känner mig inte alls gravid öht. Har Ul den 29:e men tycker tiden dit är lååång. Hur fasen gör man för att inte gå och tro att fostret ligger dött?? Är riktigt påfrestande och jag känner mig rätt deppig faktiskt. 

Grattis till graviditeten! Jag känner så väl igen mig i den där oron. Jag kommer ihåg att jag tvivlade på om jag ens var gravid eftersom det inte var någon annan än jag och sambon som sett på graviditetstest att jag är gravid. Hade inte några jättetydliga symtom, särskilt inte i början. Runt vecka 11/12 började jag må illa och kräkas men jag var fortfarande väldigt nervös fram till rul och hade tankar på att jag kanske inte ens var gravid, utan att det bara var inbillning. Men väl på rul:et såg allt bra ut och jag väntar nu på att min lilla ska vilja komma ut, bf idag.

Det jag ville få sagt är att det är nog ganska vanligt att oroa sig över att fostret lever, oro för mf/ma men att det inte finns så mycket att göra åt. Stå ut, och som någon på familjeliv skrev till mig när jag var orolig i början; njut och var glad, du väntar barn inte mf/ma.
Svar på tråden Vi som är överviktiga & gravida.