• Seven Costanza

Hur blev det för dig med egen häst när du fick barn?

Hej!

Jag har en 15-årig valack som jag fött upp själv. Min mamma och jag hade stoet tillsammans (en stor d-ponny) och fölet föddes när jag var 13.

Nu är jag alltså 28 och funderar på att börja försöka bli gravid under hösten nästa år. Nu kommer ju då funderingarna kring hur det ska bli med hästen. Å ena sidan är han en kär familjemedlem som varit med i bilden mer än halva mitt liv nu och jag har grym ångest inför att ev. sälja då man aldrig vet säkert hur de får det, samt att han kanske är svårsåld då han redan är 15. Å andra sidan vet jag inte hur det ska finnas tid och ekonomi för en häst när man har 1-2 barn och en måttlig lön (lärare), hur mannens lön blir på sikt är oklart men just nu medellön.

Stallkompisarna menar att OM man vill sälja borde man göra det nu då det bara blir svårare med åren och 15 är kanske redan svårt. En annan tycker att nej jag hade aldrig sålt, jag hade hellre avlivat Förvånadså den inte riskerar att få det dåligt hos någon. Samtidigt har jag ingen som helst lust att skiljas nu när jag inte måste, jag vill börja tävla igen på allvar under hösten och våren. Jag har en medryttare nu så jag hinner med, men hon skulle inte vilja ta hela ansvaret eller lägga så mycket tid om jag skulle behöva sluta rida pga gravidtet. 

Dock, om något händer så att jag inte blir gravid nästa år så har jag ju sålt min häst för tidigt "i onödan". Till mitt problem hör även att jag kanske kommer befinna mig utomlands 2014-2016 pga min mans jobb dvs när hästen är 17-19. Med tanke på att han är hälften ponny kanske han lever till han är 25. Då är jag 38 och har 2-3 barn, jobb, man och gärna hus.

Hur tänkte du kring att hinna med allt och hur man skulle göra vid graviditet och när du precis fått barn? Hur hade du tänkt i min sits? Alternativet är alltså 1) behålla hästen tillsvidare och sedan försöka sälja den/avliva OM man märker att man ska utomlands/inte har råd/inte har tid eller 2) försöka sälja som läromästare nu vid 15-16 när han fortfarande förhoppningsvis kan tävla några år till eller 3) ditt eget förslag som kanske är bättre än de jag kommit på .

Tacksam för input då jag funderar mycket på detta och tycker att det känns enormt jobbigt redan.

• Svar på tråden Hur blev det för dig med egen häst när du fick barn?
  • CajoB

Gammal tråd och jag kan bara berätta hur det funkat för mig men kanske lite input iaf..

Jag fick barn i början av förra året och hade då en häst. Jag fick foglossning på slutet (inte jätteilla men så det kändes rejält när man gjorde vissa rörelser och på kvällen när man reste sig ur soffan) men red ändå tills det var 1 vecka kvar till BF. Då blev hon väldigt öm i hovarna pga att det först var lerigt och blev ojämnt och sen frös det på och hon hade inga skor så hon fick vila då. Sen gick jag över 2 veckor dessutom men började rida igen ca 3-4 veckor efter förlossningen. Jag brukar låta mina hästar få en sammanhängande vila på någon månad 1 gång om året men hade ändå tänkt lägga den omkring förlossningsdatumet så det funkade perfekt.
    I början fick jag inte mocka eller lyfta vattenhinkar så då var min snälla sambo med mig i stallet och hjälpte då även till med bebis. Sen pumpade jag ur så han kunde ge honom ifall jag inte hann hem på kvällen innan det var matdags igen, han åt exakt var 3e timme. När sambon började jobba igen så tog jag med bebisen till stallet de dagar han jobbade sent. Han har varit van vid att vara med ända från början så det går jättebra. Dom dagarna rider jag inte då utan bara mockar och fixar med foder för det ingår inte i stallhyran.
    Efter 6 månader ville han inte amma längre så då blev det lättare när han fick mat+ersättning. Men allting går om man vill! För mig har det aldrig varit något alternativ att sluta ha häst och idag har jag dessutom 2. Bebisen är nu 10 månader och mannen ägnar sig mest åt sina hobbys på helgerna och kvällar när bebisen somnat så det funkar bra! 
    Ekonomimässigt lever man inte fett men det gör man ju aldrig när man har häst. ;) 

• Seven Costanza
    CajoB skrev 2013-01-03 12:04:50 följande:
    Gammal tråd och jag kan bara berätta hur det funkat för mig men kanske lite input iaf.. Jag fick barn i början av förra året och hade då en häst. Jag fick foglossning på slutet (inte jätteilla men så det kändes rejält när man gjorde vissa rörelser och på kvällen när man reste sig ur soffan) men red ändå tills det var 1 vecka kvar till BF. Då blev hon väldigt öm i hovarna pga att det först var lerigt och blev ojämnt och sen frös det på och hon hade inga skor så hon fick vila då. Sen gick jag över 2 veckor dessutom men började rida igen ca 3-4 veckor efter förlossningen. Jag brukar låta mina hästar få en sammanhängande vila på någon månad 1 gång om året men hade ändå tänkt lägga den omkring förlossningsdatumet så det funkade perfekt. I början fick jag inte mocka eller lyfta vattenhinkar så då var min snälla sambo med mig i stallet och hjälpte då även till med bebis. Sen pumpade jag ur så han kunde ge honom ifall jag inte hann hem på kvällen innan det var matdags igen, han åt exakt var 3e timme. När sambon började jobba igen så tog jag med bebisen till stallet de dagar han jobbade sent. Han har varit van vid att vara med ända från början så det går jättebra. Dom dagarna rider jag inte då utan bara mockar och fixar med foder för det ingår inte i stallhyran. Efter 6 månader ville han inte amma längre så då blev det lättare när han fick mat+ersättning. Men allting går om man vill! För mig har det aldrig varit något alternativ att sluta ha häst och idag har jag dessutom 2. Bebisen är nu 10 månader och mannen ägnar sig mest åt sina hobbys på helgerna och kvällar när bebisen somnat så det funkar bra!  Ekonomimässigt lever man inte fett men det gör man ju aldrig när man har häst. ;)   

Roligt att det gått bra för dig! Tyvärr är min man allergisk så han kan inte hjälpa till med något i stallet så om jag inte kan lyfta och sånt måste jag ju också ha hjälp. Tror i så fall att jag får skaffa en till medryttare så att de kanske kan dela på sysslorna de första veckorna. Just nu är vi i en uppåtgående trend gällande tävling osv så jag vill i alla fall inte sälja, känns som att han börjar bli för gammal för det också (han kommer vara 17-18 om jag blir gravid när jag vill). Jag får nog resonera som så att jag får lösa det om och när jag blir gravid och försöka njuta av tiden med häst utan barn nu så länge .
  • tinyheart

Känns som att många får till det med häst och allt, och det känns minst sagt skönt då det här med att släppa ridningen skulle kännas hemskt för mig. 

Hur många av er har ridit under graviditeten? Vad har era barnmorskor sagt om det? Min gynekolog har sagt ett tvärt nej till ridningen om jag ens ska försöka att bli med barn. Och jag har ändå trott att lugnare ridning borde vara helt okej, jag har inte världens lugnaste häst, men jag känner henne väl och tänker inte träna på som vanligt utan rida lite lugnare pass. 

Nu är det ett tag kvar, men det känns som att det här med ridningen är ett hett ämne mellan mig och sambon som gärna vill att jag säljer min ögonsten... :(

• Anna85

.tinyheart skrev 2013-01-13 20:31:31 följande:

Känns som att många får till det med häst och allt, och det känns minst sagt skönt då det här med att släppa ridningen skulle kännas hemskt för mig. 

Hur många av er har ridit under graviditeten? Vad har era barnmorskor sagt om det? Min gynekolog har sagt ett tvärt nej till ridningen om jag ens ska försöka att bli med barn. Och jag har ändå trott att lugnare ridning borde vara helt okej, jag har inte världens lugnaste häst, men jag känner henne väl och tänker inte träna på som vanligt utan rida lite lugnare pass. 

Nu är det ett tag kvar, men det känns som att det här med ridningen är ett hett ämne mellan mig och sambon som gärna vill att jag säljer min ögonsten... :(

Min BM har inte sagt något om att jag skulle sluta rida eller dylikt.
    Har ridit utan problem fram till nyår, just nu har jag ridförbud. Pga att jag fått upprepade urinvägsinfektioner som har gjort att förlossningen startade redan på nyårsnatten (har BF 1 mars så lite tidigt), men fick dropp som avstannade allt. Så än så  länge ligger hon kvar i magen, men då livmodertappen är kraftigt påverkad och jag ligger i högrisk för för tidigt förlossning så har jag nu ridförbud. Ska i stort sett bara ligga hemma o slappa :( Så hade de inte varit för de så hade jag fysikt sett kunnat rida fortfarande.
    Min sambo skulle inte ens tänka tanken att be mig sälja hästen... han inser nog att jag heller byter karl...

• Gaytjej
    tinyheart skrev 2013-01-13 20:31:31 följande:

Min gynekolog har sagt ett tvärt nej till ridningen om jag ens ska försöka att bli med barn. 

Varför det? Är det ngt 'knas' med dig..?

Jag red tom v 27 med första barnet har jag för mig, sedan fick jag foglossning och vågade inte prova igen.
    Med andra barnet blev sista gången lite tidigare.

Jag har kompisar som ridit under hela graviditeten, men själv hade jag nog ändå slutat runt v 32 även om jag varit fri från besvär och foglossningar.

Började sedan rida igen 1 månad efter förlossningarna. 
    Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • tinyheart

Jag har en lite komplicerad situation med min njure, har bara en. Har problem med den ganska ofta och har tagit rätt så mkt antibiotika för den. En annan sak är att  jag bor i Polen och här ska en gravid kvinna helst ligga still och läsa eller sticka halsdukar Flört

• Gaytjej
    tinyheart skrev 2013-01-15 17:15:17 följande:
    Jag har en lite komplicerad situation med min njure, har bara en. Har problem med den ganska ofta och har tagit rätt så mkt antibiotika för den. En annan sak är att  jag bor i Polen och här ska en gravid kvinna helst ligga still och läsa eller sticka halsdukar Flört
    I see! Ja min kusin i Frankrike chockerade sin barnmorska genom att, gud förbjude, CYKLA till MVC!

Men sätter njuren käppar i hjulet för dig så ta det lugnt (eller sätt igång o sticka då ;)! Rida kan man ju göra sen!
    Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • tinyheart

Haha! Saken är ju att jag kan korsstygn, jag syr, virkar men sticka kan jag inte förstå mig på :P kanske dags att lära sig då 

Men gud!!! Cykla får man ju inte göra som gravid här i Polen! Min kompis födde nyss och hennes läkare var på henne att inte cykla, inte rida, detta förklarades med att det skumpar och man kan få missfall pga det. Hon fick inte cykla på en stationscykel då hon skulle kunna glida åt sidan och göra sig illa. Men... tjejen hade haft svår anorexi med bulemi inslag som tonåring och ingen reagerade på att hon gick ner i vikt under graviditeten, ingen! Så sjukvården här är ett skämt för mig.

När det kommer till att lägga ridningen på hyllan är det svårt för mig, jag har en väldigt personlig häst. Som varit med om på tok för mycket under sitt korta liv därför är det svårt att ta in medryttare. Jag har ridit sedan jag varit 4 år gammal. Det är 17 år och jag kan inte tänka mig att lägga undan det, vilket för min polska polsktänkande sambo är otänkbart. En polsk mamma ska se till att barnen kommer i första hand, och jag kan inte föreställa mig att jag skulle vara lycklig med enbart jobb och barn ... 

Det får väl bli att skaffa barn när jag avslutat mina studier då vi då ska flytta tillbaka till Sverige :)

Svar på tråden Hur blev det för dig med egen häst när du fick barn?