• Seven Costanza

    Hur blev det för dig med egen häst när du fick barn?

    Hej!

    Jag har en 15-årig valack som jag fött upp själv. Min mamma och jag hade stoet tillsammans (en stor d-ponny) och fölet föddes när jag var 13.

    Nu är jag alltså 28 och funderar på att börja försöka bli gravid under hösten nästa år. Nu kommer ju då funderingarna kring hur det ska bli med hästen. Å ena sidan är han en kär familjemedlem som varit med i bilden mer än halva mitt liv nu och jag har grym ångest inför att ev. sälja då man aldrig vet säkert hur de får det, samt att han kanske är svårsåld då han redan är 15. Å andra sidan vet jag inte hur det ska finnas tid och ekonomi för en häst när man har 1-2 barn och en måttlig lön (lärare), hur mannens lön blir på sikt är oklart men just nu medellön.

    Stallkompisarna menar att OM man vill sälja borde man göra det nu då det bara blir svårare med åren och 15 är kanske redan svårt. En annan tycker att nej jag hade aldrig sålt, jag hade hellre avlivat Förvånadså den inte riskerar att få det dåligt hos någon. Samtidigt har jag ingen som helst lust att skiljas nu när jag inte måste, jag vill börja tävla igen på allvar under hösten och våren. Jag har en medryttare nu så jag hinner med, men hon skulle inte vilja ta hela ansvaret eller lägga så mycket tid om jag skulle behöva sluta rida pga gravidtet. 

    Dock, om något händer så att jag inte blir gravid nästa år så har jag ju sålt min häst för tidigt "i onödan". Till mitt problem hör även att jag kanske kommer befinna mig utomlands 2014-2016 pga min mans jobb dvs när hästen är 17-19. Med tanke på att han är hälften ponny kanske han lever till han är 25. Då är jag 38 och har 2-3 barn, jobb, man och gärna hus.

    Hur tänkte du kring att hinna med allt och hur man skulle göra vid graviditet och när du precis fått barn? Hur hade du tänkt i min sits? Alternativet är alltså 1) behålla hästen tillsvidare och sedan försöka sälja den/avliva OM man märker att man ska utomlands/inte har råd/inte har tid eller 2) försöka sälja som läromästare nu vid 15-16 när han fortfarande förhoppningsvis kan tävla några år till eller 3) ditt eget förslag som kanske är bättre än de jag kommit på .

    Tacksam för input då jag funderar mycket på detta och tycker att det känns enormt jobbigt redan.

  • Svar på tråden Hur blev det för dig med egen häst när du fick barn?
  • indra82

    Tycker inte att hästar o barn är svårt att kombinera, men däremot en massa planering. Har ett barn nu väntar nästa i aug, men har en man som alltid stöttar och är hemma med barn när ja inte kan ha med i stallet, har 4 hästar för tillfället på föräldragården, har skaffat en medryttare till en dom andra är bara 2år men dom grejar ja med själv, funkar allt med lite vilja så går det mesta:)

  • Gaytjej

    Utlandsvistelsen hade varit det som fått avgöra ifall jag hade befunnit mig i din situation. Om det hade blivit en långtidsvistelse utanför Sverige så hade jag sålt alternativt lånat ut till en god vän (har några stycken som jag vet hade kunnat ordna det bra för min häst). Jag hade inte skickat iväg på foder, i alla fall inte utan en god vän som back up.

    I övrigt så vet jag rätt bra hur det fungerade för mig att ha häst under graviditet och nu med småbarn - är för övrigt också lärare och hästen är en tills m mamma egen uppfödning :) Vi har en egen liten hästgård där hästarna går på lösdrift, och förutom att hästarna trivs kalas med detta så är det kanon inte minst nu när jag är själv hemma mkt med två små knattar.

    Det var inga problem med skötsel och mockning under första graviditeten, men jag var väldigt, väldigt trött sista med andra barnet. Då fick min fru ta sgs allt ansvar för hästarna. Jag orkade bara med jobbet (nätt och jämnt) och sen var jag sgs utslagen.

    När jag väntade första barnet så var min häst långtidskonvalecent pga en knäskada och när jag väntade andra barnet så hade jag en medryttare (rar tjej hittad via annons på Blocket) som höll igång hästen på sparlåga i alla fall. Själv red jag bara första halvan av graviditeterna, sen satte foglossning (och trötthet) stopp.

    Med ett barn var det sedan inte svårt att hitta tid till hästen och jag tyckte det var underbart skönt att få komma ut i stallet och vara bara jag. Detta behov har jag fortfarande, men det ÄR svårare med två barn. Det finns så mkt man vill och behöver få gjort när man väl är barnfri och som får gå före.. och då är jag fortfarande mammaledig med den minsta (4 mån). Men hade jag prioriterat lite annorlunda mot vad jag gör just nu så skulle jag nog kunna klämma in en fyra-fem ridpass i veckan ändå utan att det känts ansträngt för familjen.

    Vi får väl se vad jag kommer hamna ngnstns när barnen är lite större och man inte behöver bära runt och amma.

    PS Min häst har massor att ge även om hon är 17 år i år och jag tror att jag hade kunnat sälja henne hur lätt som helst faktiskt (hon riktig kanonpärla, fullständigt okomplicerad och med massor av ridbarhet + relativt högt avelsvärde). Sen är det förstås svårare att hitta ett bra hem, men nog går det.. Det finns ju fler än en själv som är snäll mot djur liksom, och som har bra förutsättningar för hästhållning :) Bara man tar tid på sig med försäljningen.

    PS2 Jag passade på att betäcka mitt sto under min första graviditet, och när det gäller den avkomman som är två år idag så undrar jag rätt ofta om jag tagit mig vatten över huvudet... Är lite nervös över hur mkt jag kommer hinna med den längre fram. Men min fru är också hästintresserad och hennes häst är 23 år idag och rätt knackig, så med förenade krafter så...
     


    Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • Seven Costanza
    Gaytjej: Jo det är väl som du skriver att jag bör avvakta tills jag vet om det blir någon utlandsvistelse. Jag har honom hos min tränare nu över sommaren för jag kommer vara bortrest, så jag har gett instruktioner om att jag vill att han ska komma upp i kondition och vill börja tävla igen under hösten. Börjar mitt första jobb i augusti - det är en semestertjänst så jag hoppas att det faktiskt går att hinna med allt på den reglerade arbetstiden 8-16.30 så att jag kan vara ledig på helgerna och tävla . Så jag får tänka att jag sätter igång honom ordentligt nu och får lite tävlingsresultat och blir det att vi ska resa iväg så är han kanske åtminstone lättare att sälja. Jag tror inte att det blir lätt att behålla honom, låna ut honom och att han är 19 när jag kommer tillbaka och jag kanske har barn och inte har ridit på två år. Så då får jag kanske sälja. I dagsläget vet jag ingen jag känner som skulle ha möjlighet/intresse att ta hand om honom. Men som sagt, jag vill inte sälja i förtid om det sedan inte behövs.
  • En till mamma

    Under graviditeten fick min medryttare rida så mycket hon ville, longerade ett par dagar i veckan. Sista två veckorna stod han. Sedan gick han på bete under sommaren, började rida när lillan var tre veckor. Det svåra var inte att rida när man var föräldraledig utan det svåra är när bägge började jobba som det blir riktigt tajt med tid. Men med en medryttare som rider två gånger i veckan så fixar jag det.

  • Krila

    Svår sits.

    Jag lånade ut min häst på foder när jag var gravid och tanken var ju att han skulle vara hos fodervärden minst ett år. Men jag fick tillbaka honom när dottern var 3 månader. Det funkade bra ändå. Pga att jag och mamma delar på hästen. Annars hade jag aldrig haft råd. Och det är inte alltid lätt att få tid att åka till stallet med en bebis.

    Nu är dottern 5 år och hästen finns kvar. Men det är mamma som sköter allt. Jag rider nån gång ibland bara.

    Risken med att lämna ut på foder är ju att man kanske får tillbaka en trasig häst. Eller att fodervärden vill lämna tillbaka hästen när du är utomlands.

  • Seven Costanza
    Krila skrev 2012-07-18 13:58:27 följande:
    Svår sits.

    Jag lånade ut min häst på foder när jag var gravid och tanken var ju att han skulle vara hos fodervärden minst ett år. Men jag fick tillbaka honom när dottern var 3 månader. Det funkade bra ändå. Pga att jag och mamma delar på hästen. Annars hade jag aldrig haft råd. Och det är inte alltid lätt att få tid att åka till stallet med en bebis.

    Nu är dottern 5 år och hästen finns kvar. Men det är mamma som sköter allt. Jag rider nån gång ibland bara.

    Risken med att lämna ut på foder är ju att man kanske får tillbaka en trasig häst. Eller att fodervärden vill lämna tillbaka hästen när du är utomlands.
    Precis, det är jättesvårt att veta hur man ska göra både med tiden och ekonomin. Just nu känner jag inte alls för att åka utomlands pga dels hästen och dels ekonomin. Pratade med sambon igår och han höll med om att det bästa vore om han kunde få ett hyfsat välbetalt jobb i Sverige - då behöver man ju inte ta så stora beslut om allting så snart heller. Så vi hoppas att han får bättre lön än han har nu, för min löneutveckling är ju inte så bra om jag inte byter från lärare till något annat, så jag oroar mig lite annars för hur vi ska ha råd med både häst, barn och spara till hus/ betala för huset sedan varje månad. Min sambo har ju inget intresse i hästen liksom, det går bra nu så länge vi har råd och inte har barn eller dyrare boende men vill inte riskera att börja bråka om det.

    Jo det är riskabelt att lämna ut på foder så det vill jag helst inte även om det känns mindre läskigt än att sälja för på foder kan man ju ändå hämta hem hästen när man vill om man skriver så i kontraktet.
  • pacta sunt servanda

    Om du har en välutbildad häst kan det vara intressant för någon som ska gå t.ex. hippologen eller liknande utbildning att låna den som skolhäst. Oftast krävs det att man har hästar med en viss utbildningsstatus med sig själv att rida förutom skolans hästar. Alternativt låna ut den på foder till en duktig ponnyryttare som ska gå över till storhäst som läromästare. Men det beror ju på såklart om din häst är tillräckligt utbildad. Du kanske kan fråga din tränare om denne kan vara backup och kontaktperson för den som har din häst på foder under din utlandsvistelse.

  • lindalinaa

    förstår inte alls varför det skulle vara problem att ha häst och barn samtidigt?
    förutom ekonomin då förståss.. hästar kostar ju pengar men det gör ju ganska många intressen/hobbyer.
    har inte haft en endaste tanke på att sälja min häst när jag nu är gravid.
    då det bara är en 4 åring som ju kan ha lite bus för sig och inte alltid alla fötter på jorden har jag valt att inte alls rida henne längre.
    jag red tills jag var i v 18 men fick sluta pga att hästen blev skadad och nu två månader senare känner jag ingen anledning att hoppa igen då jag inte jätte gärna trillar av ute i skogen och riskerar barnet. hade jag haft en jätte snäll häst som jag vet vart jag har hade jag fortfarande ridit då jag inte har några problem, och ridit tills jag inte orkade längre pga magen.

    nu står hästen och ska ridas igång igen och jag har en tjej som ska rida ett par gånger i veckan just för skojs skull så att hon får se lite mer än den stora gröna hagen.. jag mockar och grejar i stallet så mycket jag orkar och när jag blivit alldeles för stor/ får problem/ precis efter förlossning så får min medryttare, eller min sambo sköta mockningen.

    tänker absolut inte sluta med mitt största intresse bara för att jag får barn, varför skulle jag? barnet har även en pappa och jag ser inga problem i alls att inte han skulle kunna ha barnet i ett par timmar så jag får greja i stallet och ta en ridtur.
    har även kompisar som nyligen fått barn och inte heller haft en tanke alls på att göra sig av med hästar.

    om man däremot planerar att vara utomlands i två år pga jobb är ju en helt annan sak! hade det varit jag hade jag då lämnat hästen hos fodervärd, då vet jag att han väntar på mig när ja kommer hem :)

  • fantasyforever

    har haft häst under mina tre graviditerer, Med första barnet red jag tiden ut och plockade upp ridningen efter en dryg vecka igen, såklart så kanske man inte har så mycket tid första veckorna, men vill man kan man. beror ju iof lite på om man ammar oxå och hur mycket ansvar pappan tar med bebisen. för mig var det självklart att hinna med hästen som vanligt (i stort sett)

    med barn nr två hade jag oxå hästar, men red dock inte så mycket pga skadade hästar, och sen blev jag snittad så jag var hur som helst tvungen att vänta ca sex veckor innan jag plockade upp ridningen men sen var det fullt ös igen.

    denna gravidlitet har jag valt att sälja den stora hästen eftersom jag inte fullt ut kan känna mig trygg att rida honom (han är av lite nervigare slag) och sen blir det återigen ett snitt och totalt skulle han behöva stå/bli riden av någon annan så länge så jag tyckte att det för alla parter var bättre att sälja honom, sen har jag även en liten ponny och ekonomin tillåter bara en häst under föräldraledigheten och eftersom han kan användas av alla och hanteras i alla situationer med eller utan mage/bebis så fann jag det klokast att behålla honom. och precis som tidigare är jag och kommer även efter förlossningen att vara i stallet som vanligt dagligen, men jag har även en medryttare

    Jag ammar ju inte så det underlättar ju så klart men det går ju i annat fall att lösa med pumpning och flasta, man är ju oftast inte längre än ett par timmar i stallet, i övrigt är det ju bara ekonomin som sätter stopp för tiden den kan man nog lösa förutsatt att man har en karl därhemma som kan vara med bebisen medan du är i stallet.    

    såå jag tror som så att om man VILL då behåller man hästen för med din mans hjälp borde det inte vara något bekymmer att hinna med hästen, som småbarnsmor är det oxå skönt och välbehövligt att få bibehålla sitt intresse.Det blir vad man gör det till, det finns ju mammor som knappt kan ta en duch eller en snabbtur till affären utan bebis så det beror så mycket på hur du som person är och prioriterar... men ekonomiskt beror ju på hur dyr din häst är i månaden och vad eran ekonomi tillåter.    

  • Seven Costanza
    lindalinaa skrev 2012-07-28 11:07:28 följande:
    förstår inte alls varför det skulle vara problem att ha häst och barn samtidigt?
    förutom ekonomin då förståss.. hästar kostar ju pengar men det gör ju ganska många intressen/hobbyer.
    fantasyforever skrev 2012-08-03 17:59:14 följande:
    har haft häst under mina tre graviditerer, Med första barnet red jag tiden ut och plockade upp ridningen efter en dryg vecka igen, såklart så kanske man inte har så mycket tid första veckorna, men vill man kan man. beror ju iof lite på om man ammar oxå och hur mycket ansvar pappan tar med bebisen. för mig var det självklart att hinna med hästen som vanligt (i stort sett)
    Jag ammar ju inte så det underlättar ju så klart men det går ju i annat fall att lösa med pumpning och flasta, man är ju oftast inte längre än ett par timmar i stallet, i övrigt är det ju bara ekonomin som sätter stopp för tiden den kan man nog lösa förutsatt att man har en karl därhemma som kan vara med bebisen medan du är i stallet.    

    såå jag tror som så att om man VILL då behåller man hästen för med din mans hjälp borde det inte vara något bekymmer att hinna med hästen, som småbarnsmor är det oxå skönt och välbehövligt att få bibehålla sitt intresse.Det blir vad man gör det till, det finns ju mammor som knappt kan ta en duch eller en snabbtur till affären utan bebis så det beror så mycket på hur du som person är och prioriterar... men ekonomiskt beror ju på hur dyr din häst är i månaden och vad eran ekonomi tillåter.    
    Ni som skriver att det inte varit några som helst problem att hinna med både jobb, barn, häst och man, vad jobbar ni med, heltid/deltid och hur lång restid har ni? Jag tänker mig alltså inte att det stora problemet är att ha tid eller vilja när man är föräldraledig för då har man ju varit med barnet hela dagen och kan åka till stallet på kvällen när pappan tar bebisen (enda problemet blir ju att det blir knapert med pengar när man går ner i inkomst under ledigheten och hästen fortfarande kostar pengar, minst 3700 per månad där jag bor).

    Det jag tänker på är EFTER föräldraledigheten, när man ska jobba och hinna med att umgås med sitt barn de få timmar som finns innan barnet ska sova - och man då prioriterar att åka till stallet istället. Det tycker jag känns fel, och jag har svårt att tänka mig hur det ska gå runt att arbeta deltid dvs sänka sin inkomst för att hinna med en dyr hobby. Min lön som lärare är ju så låg anser jag och det är dyrt att bo i vår region, så det blir svårt för oss att få råd att köpa hus om jag inte arbetar heltid och jag har fast arbetstid 8-16.30 med 50 minuters restid med bil. Självklart vill jag få ett jobb närmre hemmet och men det vet jag inte när jag kan byta eftersom jag behöver jobba på det här första jobbet ca 1,5 år tills jag har min legitimation, så antingen försöka bli gravid nästa år och försöka byta under föräldraledigheten, eller byta så snart som möjligt och vänta lite med barn. Jag är 28 och detta är mitt första jobb efter långa studier och deltidsjobb så jag känner även att jag vill jobba heltid om jag ska kunna få en okej pension samt köpa hus. Så det jag funderar på är både ekonomi och tid.
Svar på tråden Hur blev det för dig med egen häst när du fick barn?