Inlägg från: En till mamma |Visa alla inlägg
  • En till mamma

Hur blev det för dig med egen häst när du fick barn?

Under graviditeten fick min medryttare rida så mycket hon ville, longerade ett par dagar i veckan. Sista två veckorna stod han. Sedan gick han på bete under sommaren, började rida när lillan var tre veckor. Det svåra var inte att rida när man var föräldraledig utan det svåra är när bägge började jobba som det blir riktigt tajt med tid. Men med en medryttare som rider två gånger i veckan så fixar jag det.

• En till mamma

Jag jobbar 80% på obekväm tid, har dagar i veckan där jag är ledig. dessa tillbringar jag alltid med lillan. jag åker till stallet vid 18.00 och vintertid så lägger sig lillan vid 19.00 så maken tar nästan alla läggningar. 

Jag behöver minst två timmar i stallet om jag ska rida, resan till och från stallet tar ca 15min. min restid till jobbet påverkar ine min tid med lillan då hon sover.

Pengar, ja det är den svåra biten. Hästen kostar ju mycket pengar, vi har delad ekonomi och maken kommer aldrig upp i samma kostnader som jag lägger på min häst. Det skulle vi ite ha råd med. Under tiden jag eller maken var föräldralediga så var det sparkrav på hästen. Alltså endast sådan som var tvunget köptes in, inga tävlingar och tränade endast två gånger i månaden.     

• En till mamma

Ingendukänner, Jag vet inte hur ofta du jobbar natt, men vet du att du har möjlighet att ha barnet på dagis dagen du går på, denna dagen brukar jag nytja till att komma ikapp i hemmet och i stallet. Mitt tips är att försöka göra så mycket du bara kan med ditt barn i stallet, så pappan får sin tid oxå.

På sommaren när min häst går här hemma på gården så brukar lillan och jag mocka, fixa mat och vatten tillsammans. Har en liten shettis till henne som hon står och grejar med medans jag borstar och fixar min stora. När jag är klar att rida så lämnar jag in henne till pappan som tar emot och gör kvällen och lägger henne medans jag rider. Sedan har vi egentid tillsammans när jag kommer in från stallet.

Vinter har jag huvudansvaret om lillan fram till 18 då jag åker till stallet, men ska hästen vila så tar jag med henne dit oxå, hon älskar att fixa maten och hjälpa till.   

Så försök ta med dit barn och gör det som kan göras med barn, då får du både din tid med barnet och med hästara samtidigt som pappan får sin tid.

Svar på tråden Hur blev det för dig med egen häst när du fick barn?