Inlägg från: tinyheart |Visa alla inlägg
  • tinyheart

Hur blev det för dig med egen häst när du fick barn?

Känns som att många får till det med häst och allt, och det känns minst sagt skönt då det här med att släppa ridningen skulle kännas hemskt för mig. 

Hur många av er har ridit under graviditeten? Vad har era barnmorskor sagt om det? Min gynekolog har sagt ett tvärt nej till ridningen om jag ens ska försöka att bli med barn. Och jag har ändå trott att lugnare ridning borde vara helt okej, jag har inte världens lugnaste häst, men jag känner henne väl och tänker inte träna på som vanligt utan rida lite lugnare pass. 

Nu är det ett tag kvar, men det känns som att det här med ridningen är ett hett ämne mellan mig och sambon som gärna vill att jag säljer min ögonsten... :(

• tinyheart

Jag har en lite komplicerad situation med min njure, har bara en. Har problem med den ganska ofta och har tagit rätt så mkt antibiotika för den. En annan sak är att  jag bor i Polen och här ska en gravid kvinna helst ligga still och läsa eller sticka halsdukar Flört

• tinyheart

Haha! Saken är ju att jag kan korsstygn, jag syr, virkar men sticka kan jag inte förstå mig på :P kanske dags att lära sig då 

Men gud!!! Cykla får man ju inte göra som gravid här i Polen! Min kompis födde nyss och hennes läkare var på henne att inte cykla, inte rida, detta förklarades med att det skumpar och man kan få missfall pga det. Hon fick inte cykla på en stationscykel då hon skulle kunna glida åt sidan och göra sig illa. Men... tjejen hade haft svår anorexi med bulemi inslag som tonåring och ingen reagerade på att hon gick ner i vikt under graviditeten, ingen! Så sjukvården här är ett skämt för mig.

När det kommer till att lägga ridningen på hyllan är det svårt för mig, jag har en väldigt personlig häst. Som varit med om på tok för mycket under sitt korta liv därför är det svårt att ta in medryttare. Jag har ridit sedan jag varit 4 år gammal. Det är 17 år och jag kan inte tänka mig att lägga undan det, vilket för min polska polsktänkande sambo är otänkbart. En polsk mamma ska se till att barnen kommer i första hand, och jag kan inte föreställa mig att jag skulle vara lycklig med enbart jobb och barn ... 

Det får väl bli att skaffa barn när jag avslutat mina studier då vi då ska flytta tillbaka till Sverige :)

• tinyheart

Skrev nog lite så att det missuppfattades jag har ridit i 17 år men min häst är nyss fyllda 8 så hon är ju en ung liten sak som utvecklas, hon reds in för två år sedan så hon är sen tagen och ska börja tävlas. Jag kan inte riktigt hitta en medryttare till henne då  det är en väldigt speciell häst som ofta får för sig att bocka av nya ryttare, hon är dessutom ganska liten och behöver en liten och nätt person jag är 160cm så jag är inte så lång för en vuxen, och det är en vuxen och mogen ryttare hon behöver. En annan sak är att jag nu bor i Polen och jag litar inte alls på polacker som medryttare ;) Jag och min sambo tog faktiskt en lång disskusion ang.barn men det får ligga på hyllan i ett år till. Han har inte världens bäst betalda jobb och   han reser mycket inom jobbet så jag blir ofta ensam hemma,och då har jag inte bara en häst att ta hand om utan även en hund, en katt och tre marsvin samt en äldre mormor som opereras rätt ofta. 

Dessutom så litar vi inte till 100% på de polska läkarna, de har diagnostiserat mig fram och tillbaka med PCO och nu är vi faktiskt redo att åka hem och kolla upp det då det känns som att vi inte får reda på någonting. Det enda vi har fått höra är att jag MÅSTE ta p-piller för att förbättra PCOn men att det är en minimal chans att de hjälper, och att de inte har en större aning om det kommer vara lätt förmig att bli gravid eller inte och att vi får försöka oss fram ... 

I värsta fall får det bli att skjuta fram barnplanerandet lite 

Svar på tråden Hur blev det för dig med egen häst när du fick barn?