Lyckligajag78 skrev 2012-07-10 18:29:37 följande:
Ehhh, Kan tycka att det är idioti att skriva något sånt här. Vi har bra förlossningseftervård och många återhämtar sig perfekt även om man fått skador.
Tyvärr så är det sant att ca 25% får bestående men i form av framfall, inkontinens, samlagssmärtor, ärrbildning, känselbortfall, bestående problem med avföring osv. Ca 50% upplever sig ha fått negativa förändringar av underlivet av en vaginal förlossning.
Jag ser ingen direkt poäng i att ljuga för förstföderskor om vilka risker de tar. Då tycker jag att det är bättre att man känner till riskerna, så att man kan formulera ett bra förlossningsbrev, försäkra sig om perenialgrepp och i allmänhet informera sig om vad man ger sig in på. Utan information, hur ska man kunna förbereda sig på ett bra sätt? Är okunnighet om riskerna och att slå händerna för öronen och sjunga la-la-la verkligen det bästa sättet att öka säkerheten för sig själv?
Det är många som är missnöjda med sina förlossningar just eftersom de trodde att det var säkrare än vad det var, och det är mycket vanligt att kvinnor känner sig lurade av vården, när de i efterhand får reda på vilka risker som fanns - efter att de redan har blivit skadade. Föräldrakurser och liknande ger sällan någon information om komplikationer, det får man forska reda på själv.
Har man förlossningsrädsla så tycker jag att det är viktigt att man ser till att informera sig om vad man ger sig in på, så att man får en bra informationsgrund för att överväga sina alternativ. Förlossning är nämligen inte alltid det bästa och säkraste. När jag var på Aurorasamtal så fick jag veta rätt ut av barnmorskan där att förlossning är det sämre alternativet om man är mycket rädd.
Jag tycker att man ska informera sig ordentligt och sedan prata ut med en Aurora-BM. Kräv den kontakten om det behövs. Jag tycker att det är fullkomligt vansinne att ge sig in i en förlossning utan god kunskap om vad som kommer att hända och vilka riskmoment som finns. Troligen är den här okunskapshetsen (ni vet, attityden att ju mindre man vet desto bättre går det) en del av anledningen till varför förstföderskor skadar sig värst under förlossningar. De har ingen tidigare praktisk erfarenhet och de saknar ofta kunskap om vad som egentligen händer och hur man riskminimerar.
Man kan inte riskminimera om man inte känner till riskerna.
Informera dig, TS, och prata sedan ut med en Aurora. De är kanonbra och det kommer att kännas bättre efter ett Aurora-samtal.