Inlägg från: Lyckligajag78 |Visa alla inlägg
  • Lyckligajag78

Förlossningsrädsla

Precis läs inte alltför mycket här på fl eller andras negativa förlossningsberättelser öht...

Mycket kan man göra själv för att det ska kännas lite bättre för en, träna avslappning, peppa sig själv med positiva tankar och meningar, smörja in underlivet med förberedande olja, du kan även massera och stretcha slidan för att förbereda för barnet, man kan dricka hallonbladste för bättre framtida värkarbete, man kan knipa flera gånger om dagen osv osv. Skriv in perinealskydd i ditt förlossningsbrev.
    För mig har det också fungerat att titta på fina förlossningsvideor på youtube där jag kan peppa mig själv...

Sprack knappt någonting, men vill ändå inför andra barnet underlätta för mig själv...

Bara att man tar hand om sig själv på bästa sätt gör att det känns lite bättre... Kroppen är helt fantastisk men den behöver lite hjälp på traven så att man själv landar så mjukt som det går..

Hade själv en jättefin förlossning som jag är jättetacksam över Glad
    Önskar dig lycka till {#emotions_dlg.flower} 

• Lyckligajag78
    Cheeses skrev 2012-07-10 02:24:30 följande:
    25 % får bestående men i underlivet efter en vaginal förlossning.
    Ehhh, Kan tycka att det är idioti att skriva något sånt här. Vi har bra förlossningseftervård och många återhämtar sig perfekt även om man fått skador. 
  • Lyckligajag78

Nå ts ville ha bli hjälpt med sin rädsla och få råd och stöttning. Sådana här påståenden hjälper ju knappast henne eller hur Flört

• Lyckligajag78

Hade en jättefin upplevelse med min förra förlossning. Känner mig jättelugn och förväntansfull nu snart när det är dags igen. Det är såååå jävla häftigt alltså!!
    Sprack lite, barnmorskan kanske sydde i 20 min, måste bli bra det här sa hon när jag protesterade. Tycker jag är återställd där ner. 

Kör avslappningscd med Gudrun Abascal och peppar mig själv. 

Har läst på massor inför andra barnet, bf i slutet juli.
    Har läst på om perinealskydd, perinealmassage med olja, man stretchar slidan och förbereder själv inför förlossning.

Skrivit ett kort förlossningsbrev om mina önskemål, bla sen avnavling då man tar navelsträngen lite senare. 

Fastnar axlarna kan man göra

Man kan be barnmorskan kolla hur barnet ligger för bästa förlossningsposition när man är där innan förlossning. Det ska ju helst ligga så att dess rygg ligger mot min mage. Ligger barnets rygg mot min ryggrad kan det leda till fördröjd förlossning med ryggsmärtor. 
    Kollar det varje gång när jag är hos barnmorskan, min bebis ligger fixerad och blickar lite åt höger, perfekt för förlossning. 
    Från nio månader:
    Den allra vanligaste bjudningen är framstupa kronbjudning (kronan = lilla fontanellen bak kommer först), den är den mest fördelaktiga bjudningen där huvudets diameter är som minst. Barnets rygg ligger mot mammans mage och hakan är nedböjt mot bröstet. Ungefär 95% av alla barn föds på så sätt.

Favoritsida:
    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m51523086.html 

Svar på tråden Förlossningsrädsla