Förlossningsrädsla
Jag var/ är förlossningsrädd och fick igångsättning i v37+5 första gången. Allt tog ca 7 timmar och alla tyckte det gick extremt fort för att vara första gången dock sprack jag lite, väldigt lite enligt bm men hon fick sy mig ändå. Det var smärtsamt men det gick ju bra:). Nu väntar jag en till och min rädsla för att spricka massor är tillbaka trots att det gick bra första gången. Den här gången har jag blivit lovad igångsättning igen då de tyckte att min kropp klarade av det bra men det är ju olika för alla. Sedan får man nog ta tag i sig själv och tänka som så att det är något man måste gå igenom och både vaginalt och snitt har sina för och nackdelar. När det gäller mödravården eller den svenska sjukvården måste jag hålla med om att den absolut inte är världens bästa, tyvärr måste vi erkänna för oss själva att man många gånger får bättre vård i ett land som tex Kuba trots att det finns mindre resurser! Jag är svensk, inte kuban men är medveten om att kubanska läkare är extremt duktiga och det får även vi svenskar som läser medicin i Sverige höra. Nej, den svenska sjukvården är idag inget man skryter om:(.