• JoLu

Förlossningsrädsla

Nu börjar det närma sig förlossningen och man skall börja tänka på förlossningsbrev. Jag som typ har förträngt den biten. Jag tycker inte att min bm riktigt tar mig på allvar när jag har tagit upp att jag är förlossningsrädd. Det är ändå bara vaginal förlossning man pratar om och man pratar knappt om några risker, bara risker med snitt. Köpte "Amelia" igår och där fanns en artikel om en kvinna som spruckit hela vägen och blivit analinkontinent. Hjälp, sånt skrämmer ju upp mig ännu mer. Jag är rädd för att barnet skall fastna och få syrebrist osv. Har ni några tips? Vart kan man vända sig med sin rädsla, hur kan man tänka? Har ni haft en bra förlossningsupplevelse?

• Svar på tråden Förlossningsrädsla
  • JoLu

Tack för era svar. Nu har jag varit på profylax kurs. Tyckte det var bra även om jag är tveksam till att det kommer fungera under hela förlossningen, men nåt att fokusera på och framförallt mental förberedelse iaf. Jag skall få komma på aurora samtal även om det blir nära bf. Blev så eftersom min bm inte riktigt ville ta min rädsla på allvar så det dröjde innan hon skickade en remiss. Men jag hoppas att det kommer hjälpa. Tack iaf till er som delade mer er av era positiva förlossnings berättelser. 

Något som förvånar mig är om det nu är så att det är så många som 25% som får bestående men av vaginal förlossning är att så många väljer att skaffa fler än ett barn. Varför pratats med inte mer om nackdelarna med vaginal förlossning och de positiva delarna av kejsarsnitt.  För av vad jag har förstått på de kurser som jag gått finns det fler risker med kejsarsnitt jämfört med vaginal förlossning. 

• JoLu
    Johans Pillerill skrev 2012-07-16 09:39:20 följande:
    Då är vi unika här i trakten för i vår mammagrupp med 23 mammor så var det EN som sprack (och klipptes) så det behövdes sys. Och jag har, trots en väldigt stor umgängeskrets mammor, inte hört om någon som fått men som de du beskriver. Och ang vården är det ju för tusan bevisat att vi har bra vård, varför är du så vrång och tvär? Har du egna tråkiga erfarenheter som du lider av kanske? Känner DU dig sviken av systemet? Då är det bara att beklaga, men inget du behöver göra jobbigare för ts för det. Tänker dock inte diskutera detta med dig här mer då det är orelevant för ts och detta är hennes tråd. Skriv gärna efter din förlossning, ts, och berätta hur det gick! Lycka till!!
    Tack för ditt svar. Idag skall vi åka och besöka förlossningsavd där jag tänkt föda. Jag kommer säkert skriva efter förlossningen och berätta om hur min upplevelse var. Så jag hoppas jag att jag hinner med att gå på aurora samtalet innan hon bestämmer sig för att komma. Hoppas att det kan gå lika bra för mig som det verkar ha gått för dig!
  • JoLu

Jag lovade att skriva och berätta om förlossningen när jag väl hade gått igenom den. Det kommer jag göra, men måste först smälta upplevelsen. Min dotter kom den 5 augusti efter en jobbig och lång förlossning som slutade i akut snitt. Om jag hade förlossningsrädsla innan är det inget mot vad jag har nu efter. Behöver nog bearbeta min upplevelse. Så jag återkommer med berättelsen när jag smält det lite mer och hunnit landat. 

Såklart är jag lycklig över att hon äntligen är här. Så fin :)

Från TS
Svar på tråden Förlossningsrädsla