• 070104

Norrländska städer..

Vi kan inte bestämma oss... Vi vill flytta till en kommun i Norrland, gärna i en by utanför en stad. 
    Bland våra alternativ har vi kvar dessa:  

Skellefteå
    Sundsvall
    Umeå
    Östersund

Vi vill gärna bo där det är fin natur, närhet till allt, låg kriminalitet, mycket aktiviteter för barn, jobbmöjligheter, fina bostadsområden och bra skolor. 

Vilken KOMMUN tycker du passar bäst för oss? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Norrländska städer..
  • 070104
    Argo skrev 2012-05-02 11:20:32 följande:
    Hissjö, Håkmark, Stöcke, Tavelsjö, Sörmjöle, Täfteå, Brännland, Flurkmark ...

Hur mycket mer "by" kan det bli?

*och alla ligger inom någon mil från Umeå*
    Finns det skolor och affärer där ?
  • Joual
    070104 skrev 2012-05-03 17:38:38 följande:
    Finns det skolor och affärer där ?
    Ja, i de flesta av byarna som nämndes. Byarna några mil från stan (Umeå) är ofta befolkade av barnfamiljer och väldigt aktiva. 

• Joual

Hissjö är poppis hos barnfamiljerna. Själv har jag bott i Flurkmark. Där finns en fin skola, men ingen affär. Man handlar i Hissjö eller inne i Umeå :) 

• Argo
    Joual skrev 2012-05-03 18:16:45 följande:
    Hissjö är poppis hos barnfamiljerna. Själv har jag bott i Flurkmark. Där finns en fin skola, men ingen affär. Man handlar i Hissjö eller inne i Umeå :) 
    Bara en sådan sak. Att få bo på en ort som heter Flurkmark.

Och bortåt Vännäs kan man bo i Penglund eller Spöland om man vill.
  • 070104

Av de förslag vi fått finner vi FÅKER, SÖRMJÖLE och HÅKMARK intressanta. 

Jag skulle uppskatta om ni med erfarenhet av en, två eller tre av byarna kunde svara på dessa frågor. Samma frågor gäller för varje by. Tack på förhand! Ni är underbara!

1. Vilken typ av familjer består byn mest av? Barnfamiljer, äldre, gifta par utan barn? 
    2. Finns det badhus, bibliotek, affär, dagis, skola eller andra allmänna platser? 
    3. Förekommer lantdjur i byn? ( Vi vill gärna skaffa lantdjur :) )
    4. Är det väldigt svårt att hitta boende i byn? 
    5. Hur ser bussförbindelserna ut in till stan (Umeå/Östersund)
    6. Hur är stämningen i byn?
    7. Är det en aktiv eller "död" by? (Föreningar, aktiviteter, träffar)

• La Lola
    070104 skrev 2012-05-03 22:06:34 följande:

Jag skulle uppskatta om ni med erfarenhet av en, två eller tre av byarna kunde svara på dessa frågor. Samma frågor gäller för varje by. Tack på förhand! Ni är underbara!

1. Vilken typ av familjer består byn mest av? Barnfamiljer, äldre, gifta par utan barn? 
    2. Finns det badhus, bibliotek, affär, dagis, skola eller andra allmänna platser? 
    Svar av mig har du redan fått.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • 070104
    La Lola skrev 2012-05-03 22:18:15 följande:
    Svar av mig har du redan fått.
    Japp, men jag tänkte om det fanns några andra här inne också som kunde svara, och speciellt om Håkmark och Sörmjöle då jag antar att du inte har lika mycket erfarenhet om Umeå-området?
  • La Lola
    070104 skrev 2012-05-03 22:26:24 följande:
    Japp, men jag tänkte om det fanns några andra här inne också som kunde svara, och speciellt om Håkmark och Sörmjöle då jag antar att du inte har lika mycket erfarenhet om Umeå-området?
    Ja jag ville bara tala om att du hade mail som väntade.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Joual
    Jag vet inte så mycket om Håkmark och Sörmjöle. Den sistnämnda är dock en by som tidigare var ett sommarstugeområde, men där det idag finns många åretruntboende. Kanske inte bästa byn för en barnfamilj. 

Utifrån de frågor du ställer så skulle jag säga att Hissjö är en bra by för er, men den var ju inte aktuell. 
  • 070104
    La Lola skrev 2012-05-03 22:30:21 följande:
    Ja jag ville bara tala om att du hade mail som väntade.
    Aha, jag hade redan hunnit svara när jag såg att du skrivit i den här tråden!  
  • Argo
    Vi har bekanta i Håkmark och vad jag vet:

1) Blandat. Flera barnfamiljer i alla fall.
    2) Servicen finns i Hissjö, två-tre kilometer bort (skola, dagis, affär, idrottsklubb). Eller i Umeå, 1,5 mil bort.
    3) Folk i byn har åtminstone hästar. Så mycket vet jag.
    4) Förmodligen. Få hus i byn och populärt bland barnfamiljer som vill ut på landet men ändå har nära till stan och service ger konkurrens.
    5) Ingen aning. Kolla lokaltrafiken hemsida.
    6) Våra bekanta trivs och det finns någon typ av byaförenignar.
    7) se 6.

Länk till byn hemsida:
    http://hakmark.myftp.org/
  • annareetd

har bott överallt.. men bor i sundsvall nu.. kommer flytta härifrån efter 4 månader!! finns bara inavel i sundsvall

• Emmacecilia
    070104 skrev 2012-05-03 22:06:34 följande:

I Håkmark blev en barnfamilj 2016 utsatt för inbrott i huset mitt på ljusa dagen. Det var oerhört traumatiskt för familjen och särskilt barnen blev väldigt rädda, de kom hem strax efter. www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/tva-villainbrott-senaste-dygnet

Ville bara nämna det då man tror att såna byar inte utsätts för kriminalitet....
Svar på tråden Norrländska städer..