• 070104

Norrländska städer..

Vi kan inte bestämma oss... Vi vill flytta till en kommun i Norrland, gärna i en by utanför en stad. 
    Bland våra alternativ har vi kvar dessa:  

Skellefteå
    Sundsvall
    Umeå
    Östersund

Vi vill gärna bo där det är fin natur, närhet till allt, låg kriminalitet, mycket aktiviteter för barn, jobbmöjligheter, fina bostadsområden och bra skolor. 

Vilken KOMMUN tycker du passar bäst för oss? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Norrländska städer..
  • FruPenna

Sundsvall har genomgått en uppryckning de tio senaste åren tycker jag. Flera nedgångna områden har rustats upp och det är massor av evenemang året runt. Dessvärre är flera skolor ute i blåsväder nu :/ Det enda fula tycker jag är fabrikerna som tråkigt nog ligger efter E4 och alltså är det första man ser.

• Sanna Ryan

Umeå. Östersund (alt. Luleå)

2012 Adam & Oliver 2012
  • Alvii

Jag bor i Östersund och det är väl mysigt och fint men inte så mycket jobb om man inte söker inom vård och förskola...

• aldrigmer

Västerbotten alla gånger trots att jag är norrbottning! Umeå helst men som säker andraplats Skeå. Därefter Sundsvall men aldrig i livet Östersund! Hellre Kiruna med expansion och framåtanda!

• Alvii
    aldrigmer skrev 2012-05-01 10:21:52 följande:
     men aldrig i livet Östersund! Hellre Kiruna med expansion och framåtanda!
    Varför?
  • Tjohalia

Då är jag lite tvärsöver och säger Piteå
    Är Pitebo själv så jag är ju lite partisk... Det ligger 8 mil norr om Skellefteå och 5 mil söder om Luleå så jobbmöjligheter finns alltså i tre städer. Många Pitebor pendlar till jobbet.
    Pite är en lite mindre stad med ca 50.000 innevånare i kommunen. Stadskärnan är ganska liten och det finns väldigt många byar runt omkring. Det är en riktig småstadskänsla. Det ligger vid kusten och på sommaren är ju stranden på pite havsbad helt underbar. Vi har låg kriminalitet och många fina bostadsområden, och huspriserna är ganska mycket billigare än i både Skellefteå och Luleå. Vi har en stor och fin skärgård och många utflyktsmål.
    Nackdelen för utomstående brukar vara fabriken. Nu är jag ju uppvuxen och van, så mig stör den inte.

Måste jag rösta på nåt av dina alternativ skulle jag ta Skellefteå. Helt enkelt för att jag inte känner till så mycket om övriga städer...   

Flicka 050414 * Pojke 070309
  • Bragdoll

Jag trivs i Sundsvall, sen kan det vara den fulaste staden folk har sett, det bryr jag mig inte alls om.
    Jag flyttade hit från Skövde för 11 år sedan och trivs utmärkt.

Nu bor jag utanför i en liten håla vid namn Matfors. Utbudet här är väl inte gigantiskt men det finns en relativt stor ICA-butik, badhus, bibliotek, ridskola, flera förskolor och en stor skola (Fsk - åk 9) och det är nära till allt. Dessutom nära till naturen, jag har 300 m till närmsta badplats, ungefär lika långt till hästar och skogsområde. Kanske 500 m till elljusspår.

Shoppingcenter finns mellan Sundsvall och Timrå, ett jättestort med i stort sett allt man kan vilja handla, IKEA, bygghandlar, blomaffärer, inredningsbutiker, kläder.. allt finns.

Nu är mina barn ganska stora (8 och 10) så för dem är det mest idrott som gäller, de har i Matfors provat på: simning, längdskidor, orientering, fotboll. Tösen ska börja innebandy i höst, det finns även brottning om man vill hålla på med det.
    För lugnare barn finns det pysselkvällar på församlingshemmet. Babysång och babysim är också väldigt uppskattat här.

Sååå.. jag skulle säga Sundsvall. Umeå är också fint och Skellefteå likaså. Östersund har jag aldrig trivts i. 

• 070104

Tack för alla svar! Det lutar mot Östersund just nu.. Är det svårt att få bostad i någon by just utanför som t.ex Marieby, optand, ope, frösön, ås etc? 

• spillerkillern
    070104 skrev 2012-05-01 14:22:16 följande:
    Tack för alla svar! Det lutar mot Östersund just nu.. Är det svårt att få bostad i någon by just utanför som t.ex Marieby, optand, ope, frösön, ås etc? 
    Ska ni hyra eller köpa?
  • 070104
    spillerkillern skrev 2012-05-01 14:34:47 följande:
    Ska ni hyra eller köpa?
    Vi vill gärna ha ett hus (köpa) men vi kan tänka oss att från början hyra lägenhet/hus under ett tag för att verkligen vara säker på att det är rätt ställe innan vi köper villa Vårt resten-av-livet-boende är egen villa med "stor" tomt men vi kan tänka oss att hyra tills vi hittar något som passar oss. 
Svar på tråden Norrländska städer..