• 070104

Norrländska städer..

Vi kan inte bestämma oss... Vi vill flytta till en kommun i Norrland, gärna i en by utanför en stad. 
    Bland våra alternativ har vi kvar dessa:  

Skellefteå
    Sundsvall
    Umeå
    Östersund

Vi vill gärna bo där det är fin natur, närhet till allt, låg kriminalitet, mycket aktiviteter för barn, jobbmöjligheter, fina bostadsområden och bra skolor. 

Vilken KOMMUN tycker du passar bäst för oss? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Norrländska städer..
  • 070104
    La Lola skrev 2012-05-01 16:31:48 följande:
    Tänk på att det inte finns nån affär i Tandsbyn. Då får ni åka till Fåker eller Brunflo för att handla.
    Personligen skulle jag aldrig flytta till Tandsbyn. Det är heldött där.
    Fåker är jag uppvuxen i o skulle kunna tänka mig att bo i om jag hade körkort.
    Ja, det kanske blir lite jobbigt i längden.. Men hur många invånare har Fåker? Är det fint där? 
  • La Lola
    070104 skrev 2012-05-01 16:44:51 följande:
    Ja, det kanske blir lite jobbigt i längden.. Men hur många invånare har Fåker? Är det fint där? 
    Ja, jag skulle tröttna på det iaf....
    Vet inte...men Fåker har många byar runt omkring också så det känns inte så jäkla litet ändå....
    Jag tycker det är jättefint! Det ligger en sjö en bit ifrån (Näkten) där man kan bada.
    Det känns som om byn vill leva. Förskolan fick bygga ut pga alla barn och skolan (förskoleklass till 5:an) är nog tryggad också för dit bussas barnen från Tandsbyn numer sen skolan där lades ner.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Alvii

Annars kan du kika vad som finns i krokoms kommun kanske? Är fint i Ås bland annat

• Gammtant

Röstade Skellefteå, men även Umeå är bra, tycker jag. Skellefteå har mycket mer nära natur osv. Aldrig bott i Sundsvall eller Östersund.

• 070104
    Alvii skrev 2012-05-01 16:56:11 följande:
    Annars kan du kika vad som finns i krokoms kommun kanske? Är fint i Ås bland annat
    Menar inte BARA den kommunen som står skriven, var mer för att ni skulle förstå att vi vill bo i en by utanför staden.. Just nu lutar det mot Östersund och då ligger geografiskt sett Ås, Tandsbyn, Marieby, etc bäst till. Även Frösön, men inte själva samhället utan lite mer avskilt. 

Jag känner inte till byarna omkring Umeå, Östersund, Sundsvall eller Skellefteå men jag har kollat lite nu på kartan runtomkring Östersund och jag tycker att området "mittemot" östersund och runt brunflo verkar bäst Ingen erfarenhet av byarna dock, så jag vet inte hur det ser ut eller hur man får bostad. Men det är ju ett bra tag kvar tills man verkligen flyttar! 
  • La Lola
    070104 skrev 2012-05-01 17:10:41 följande:
    Menar inte BARA den kommunen som står skriven, var mer för att ni skulle förstå att vi vill bo i en by utanför staden.. Just nu lutar det mot Östersund och då ligger geografiskt sett Ås, Tandsbyn, Marieby, etc bäst till. Även Frösön, men inte själva samhället utan lite mer avskilt. 

Jag känner inte till byarna omkring Umeå, Östersund, Sundsvall eller Skellefteå men jag har kollat lite nu på kartan runtomkring Östersund och jag tycker att området "mittemot" östersund och runt brunflo verkar bäst Ingen erfarenhet av byarna dock, så jag vet inte hur det ser ut eller hur man får bostad. Men det är ju ett bra tag kvar tills man verkligen flyttar! 
    Marieby är superfint! Där skulle jag också kunna tänka mig att bo om jag hade körkort.
  • 070104
    La Lola skrev 2012-05-01 17:12:25 följande:
    Marieby är superfint! Där skulle jag också kunna tänka mig att bo om jag hade körkort.
    En liten fråga.. Varför skaffar du dig inte körkort då?  
    Finns det skolor i Marieby? Vilken by är bäst om man vill ha närhet till dagis, skola, natur och affär? 
  • La Lola
    070104 skrev 2012-05-01 17:16:52 följande:
    En liten fråga.. Varför skaffar du dig inte körkort då?  
    Finns det skolor i Marieby? Vilken by är bäst om man vill ha närhet till dagis, skola, natur och affär? 
    Rädd för att misslyckas med teorin.

Ja det finns förskoleklass-5:an i skolväg och en förskola som nyligen byggt ut igen.
    Bor man i Marieby handlar man i Brunflo. Natur finns det ju överallt där.
    Vilken by som är bäst...ja det är ju beror ju på ens personliga åsikter.
  • Bira11

Örnsköldsvik, inte lika stora som dina förslag men en helmysig stad.
    Nära till både Sundsvall och Umeå.
    Sedan har vi härliga höga kusten med närhet till havet, men även finna byar innåt landet.

Men av de förslag du har skulle jag säga Umeå

Svar på tråden Norrländska städer..