• 070104

Norrländska städer..

Vi kan inte bestämma oss... Vi vill flytta till en kommun i Norrland, gärna i en by utanför en stad. 
    Bland våra alternativ har vi kvar dessa:  

Skellefteå
    Sundsvall
    Umeå
    Östersund

Vi vill gärna bo där det är fin natur, närhet till allt, låg kriminalitet, mycket aktiviteter för barn, jobbmöjligheter, fina bostadsområden och bra skolor. 

Vilken KOMMUN tycker du passar bäst för oss? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Norrländska städer..
  • 070104

Det blev lite rörigt.. Hoppas du förstår

• Joual

Jag tror att det går att hyra. Frågan är hur arbetsmarknaden ser ut i Östersund? Jag har ingen koll alls på det. 

• spillerkillern

Det kan va svårt att hyra hos en del bolag, östersundsbostäder har en väldigt lång kö, kan va lättare utanför östersund. Jag kan rekommendera Diös, det tog ca 1 vecka från att jag pratade med dom tills vi fick tag i en väldigt fräsh lägenhet i Torvalla. Akelius kan va ganska snabb också, men jag tror att hyrorna ligger lite högre hos dom.

• 070104
    spillerkillern skrev 2012-05-01 14:55:35 följande:
    Det kan va svårt att hyra hos en del bolag, östersundsbostäder har en väldigt lång kö, kan va lättare utanför östersund. Jag kan rekommendera Diös, det tog ca 1 vecka från att jag pratade med dom tills vi fick tag i en väldigt fräsh lägenhet i Torvalla. Akelius kan va ganska snabb också, men jag tror att hyrorna ligger lite högre hos dom.
    Hmm jag tycker att Torvalla är för nära inpå.. Vill gärna bo utanför själva staden...
  • Alvii

De lägenheter som östersundsbostäder har i torvalla, brunflo, tandsbyn och fåker brukar det knappt vara någon kö på alls (särskilt de sistnämnda) 

• Ebba Caroline
    Joual skrev 2012-05-01 14:50:46 följande:
    Jag tror att det går att hyra. Frågan är hur arbetsmarknaden ser ut i Östersund? Jag har ingen koll alls på det. 

Man kan veckorpendla till Norge/Trondheim och jobba.
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • 070104
    Alvii skrev 2012-05-01 14:58:14 följande:
    De lägenheter som östersundsbostäder har i torvalla, brunflo, tandsbyn och fåker brukar det knappt vara någon kö på alls (särskilt de sistnämnda) 
    Geografiskt sett:

Torvalla känns inte som något för oss, men däremot runt brunflo och tandsbyn ser det okej ut, lite för långt till Östersund från fåker tycker jag. 
  • La Lola
    070104 skrev 2012-05-01 15:07:05 följande:
    Geografiskt sett:

Torvalla känns inte som något för oss, men däremot runt brunflo och tandsbyn ser det okej ut, lite för långt till Östersund från fåker tycker jag. 
    Tänk på att det inte finns nån affär i Tandsbyn. Då får ni åka till Fåker eller Brunflo för att handla.
    Personligen skulle jag aldrig flytta till Tandsbyn. Det är heldött där.
    Fåker är jag uppvuxen i o skulle kunna tänka mig att bo i om jag hade körkort.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Kiiwii

Alla städer förutom Skellefteå är finfina städer med allt man kan önska sig! Skellefteå är vad jag vet den stad som har lite problem med gäng, knarkaffärer osv. men det kan ju ha blivit mycket bättre nu också. Sen är jag Umebo och vi tenderar att inte digga Skellefteå

Nu röstade ju jag på Umeå eftersom jag själv är umebo. Har finns ALLT och det byggs och expanderar hela tiden. Ikea kommer hit och ett nytt ännu större köpcentra kommer byggas nu. Det finns jättemånga superfina bostadsområden, och staden i sig är relativt nybyggd,förutom just själva centrumkärnan. Det är ju en universitetsstad så här händer rätt mycket under året, sommarmånaderna är lugnast då studenterna åker hem.

Här finns massor av fina byar, närhet till natur, bra skolor osv. Umeå är en stad som satsar, det byggs badhus, nya bostadsområden, nya hus, och botniabanan har ju startat upp och det är nära till det mesta.

Nackdelen med Umeå är att här är det DYRT att köpa hus och lägenhet, dyra hyror på hyresrätter och rätt svårt att få boende överlag.

Men ni verkar luta åt Östersund,fin stad det med,ett blåshål dock 

• Excentriskan
    Tjohalia skrev 2012-05-01 10:34:42 följande:
    Då är jag lite tvärsöver och säger Piteå
    Är Pitebo själv så jag är ju lite partisk... Det ligger 8 mil norr om Skellefteå och 5 mil söder om Luleå så jobbmöjligheter finns alltså i tre städer. Många Pitebor pendlar till jobbet.
    Pite är en lite mindre stad med ca 50.000 innevånare i kommunen. Stadskärnan är ganska liten och det finns väldigt många byar runt omkring. Det är en riktig småstadskänsla. Det ligger vid kusten och på sommaren är ju stranden på pite havsbad helt underbar. Vi har låg kriminalitet och många fina bostadsområden, och huspriserna är ganska mycket billigare än i både Skellefteå och Luleå. Vi har en stor och fin skärgård och många utflyktsmål.
    Nackdelen för utomstående brukar vara fabriken. Nu är jag ju uppvuxen och van, så mig stör den inte.

Måste jag rösta på nåt av dina alternativ skulle jag ta Skellefteå. Helt enkelt för att jag inte känner till så mycket om övriga städer...   

Håller med, men främst för mentaliteten också. Många städer har lite "storhetsvansinne". Dvs folk vågar, nämns, vill eller nedlåter sig inte till att prata med folk de inte känner.. Här känner man sig inte som en idiot för att man har "fräckheten" att tilltala en okänd.
    Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
Svar på tråden Norrländska städer..