Inlägg från: La Lola |Visa alla inlägg
  • La Lola

Norrländska städer..

Jag är ju partisk o säger Östersund.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • La Lola
    070104 skrev 2012-04-30 12:09:07 följande:
    Vad är det som är så bra med Östersund?  
    Varför skulle du vilja bo kvar och vad får dig att vilja flytta? 

Vill bara ha lite anledningar för varje kommun =)
    Jag gillar att det är litet helt enkelt.
    Jag bodde 1½ år i Göteborg men hade sån hemlängtan till lilla Östersund. Kommer aldrig nånsin att flytta härifrån.
    Bor ca 1½ mil utanför Ösd i ett mindre samhälle. Mitt i stan vill jag inte bo.
  • La Lola
    CeeJay skrev 2012-04-30 12:41:57 följande:
    Ja men om DU bor där borde det ju vara själva gräddet på moset Då är det ju ingen tvekan TS !!

För den känslan jag har av dig, La Lola är att du är precis som Östersund - trygg, sund, vacker och härlig (och nej, jag behöver inte låna pengar, tänkte bara att det faktiskt är bra att ge positiv "kritik" till sina medmänniskor för omväxlingsskull...
    Nu tappade jag nog hakan.
    Tack för den fina komplimangen!
  • La Lola
    070104 skrev 2012-05-01 15:07:05 följande:
    Geografiskt sett:

Torvalla känns inte som något för oss, men däremot runt brunflo och tandsbyn ser det okej ut, lite för långt till Östersund från fåker tycker jag. 
    Tänk på att det inte finns nån affär i Tandsbyn. Då får ni åka till Fåker eller Brunflo för att handla.
    Personligen skulle jag aldrig flytta till Tandsbyn. Det är heldött där.
    Fåker är jag uppvuxen i o skulle kunna tänka mig att bo i om jag hade körkort.
  • La Lola
    070104 skrev 2012-05-01 16:44:51 följande:
    Ja, det kanske blir lite jobbigt i längden.. Men hur många invånare har Fåker? Är det fint där? 
    Ja, jag skulle tröttna på det iaf....
    Vet inte...men Fåker har många byar runt omkring också så det känns inte så jäkla litet ändå....
    Jag tycker det är jättefint! Det ligger en sjö en bit ifrån (Näkten) där man kan bada.
    Det känns som om byn vill leva. Förskolan fick bygga ut pga alla barn och skolan (förskoleklass till 5:an) är nog tryggad också för dit bussas barnen från Tandsbyn numer sen skolan där lades ner.
  • La Lola
    070104 skrev 2012-05-01 17:10:41 följande:
    Menar inte BARA den kommunen som står skriven, var mer för att ni skulle förstå att vi vill bo i en by utanför staden.. Just nu lutar det mot Östersund och då ligger geografiskt sett Ås, Tandsbyn, Marieby, etc bäst till. Även Frösön, men inte själva samhället utan lite mer avskilt. 

Jag känner inte till byarna omkring Umeå, Östersund, Sundsvall eller Skellefteå men jag har kollat lite nu på kartan runtomkring Östersund och jag tycker att området "mittemot" östersund och runt brunflo verkar bäst Ingen erfarenhet av byarna dock, så jag vet inte hur det ser ut eller hur man får bostad. Men det är ju ett bra tag kvar tills man verkligen flyttar! 
    Marieby är superfint! Där skulle jag också kunna tänka mig att bo om jag hade körkort.
  • La Lola
    070104 skrev 2012-05-01 17:16:52 följande:
    En liten fråga.. Varför skaffar du dig inte körkort då?  
    Finns det skolor i Marieby? Vilken by är bäst om man vill ha närhet till dagis, skola, natur och affär? 
    Rädd för att misslyckas med teorin.

Ja det finns förskoleklass-5:an i skolväg och en förskola som nyligen byggt ut igen.
    Bor man i Marieby handlar man i Brunflo. Natur finns det ju överallt där.
    Vilken by som är bäst...ja det är ju beror ju på ens personliga åsikter.
  • La Lola
    070104 skrev 2012-05-02 10:41:24 följande:
    Vi har valt att skippa Sundsvall, men mest för att det inte känns som våra önskningar. 
    Skellefteå ligger väldigt långt norrut och måste därför ha något alldeles "extra" för att locka oss, men efter närmare titt så är det inte mer speciellt än Umeå och Östersund och går därför bort pga det geografiska läget. 

Umeå och Östersund står det mellan. 
    Har varit i båda städerna och gillar båda två, men Umeå känns som "lill-stockholm". De gånger vi varit i Umeå har vi inte märkt den trygga, utåtriktade atmosfären.. Förstår ni? Däremot har Umeå havet, det har inte Östersund. Men Östersund har storsjön, vacker men blåsig. Runt Östersund känns byarna och avstånden bättre än runt Umeå.. 

Det är ett svårt val men det står än så länge mellan Umeå och Östersund. 
    Finns fördelar och nackdelar med båda städerna.  
    Ni får åka på semester hit o till Umeå o känna efter igen.
  • La Lola
    070104 skrev 2012-05-02 11:05:26 följande:
    Vi är ju ute efter något litet ju  Vill bo i by, men med närhet till alla affärer man behöver.
    Det enda jag kan sakna i Östersund är fler skoaffärer. Vi har väl 5 st om jag räknat rätt men det känns som om utbudet är litet iaf.
  • La Lola
    070104 skrev 2012-05-03 22:06:34 följande:
    Av de förslag vi fått finner vi FÅKER, SÖRMJÖLE och HÅKMARK intressanta. 

Jag skulle uppskatta om ni med erfarenhet av en, två eller tre av byarna kunde svara på dessa frågor. Samma frågor gäller för varje by. Tack på förhand! Ni är underbara!

1. Vilken typ av familjer består byn mest av? Barnfamiljer, äldre, gifta par utan barn? 
    2. Finns det badhus, bibliotek, affär, dagis, skola eller andra allmänna platser? 
    3. Förekommer lantdjur i byn? ( Vi vill gärna skaffa lantdjur :) )
    4. Är det väldigt svårt att hitta boende i byn? 
    5. Hur ser bussförbindelserna ut in till stan (Umeå/Östersund)
    6. Hur är stämningen i byn?
    7. Är det en aktiv eller "död" by? (Föreningar, aktiviteter, träffar)
    Svar av mig har du redan fått.
  • La Lola
    070104 skrev 2012-05-03 22:26:24 följande:
    Japp, men jag tänkte om det fanns några andra här inne också som kunde svara, och speciellt om Håkmark och Sörmjöle då jag antar att du inte har lika mycket erfarenhet om Umeå-området?
    Ja jag ville bara tala om att du hade mail som väntade.
Svar på tråden Norrländska städer..