• Längtanefterenliten

Här har ni alla oroliga!! (storlek på foster + hinnsäck)

Den här bilden tog jag när jag var på VUL medans jag väntade på läkaren. Detta är tabellen som läkarna går efter lite grann när det gäller hur stor foster och hinnsäck ska vara i en viss vecka!:)

Enjoy!

• Svar på tråden Här har ni alla oroliga!! (storlek på foster + hinnsäck)
  • Elsa83

Kanske inte så aktuellt inlägg för dig längre men blev orolig. Läs gärna artikeln som hänvisas. Jag kan tolka det fel.

Men har man sett ett hjärtljud (oavsett o vilken vecka) så är sannolikheten 1.6% risk för missfall.

Av dessa 1,6% som får missfall är det 9% som får missfall när de sett hjärtat slå i vecka sex osv.

Svårt det där med procent.

Men låt oss säga att 10 000st deltar i undersökningen.

160st kommer få ett missfall efter att de sett ett hjärtljud. (1,6%)

Ca 15 st (9%) ( av de 160) får missfall efter att de sett hjärtat slå i vecka 6.

ca 7st (4%) får missfall efter att de sett hjärtat slå i vecka 7.

Ca 2st (1,5%) efter 8 veckor

Osv.

Alltså har man sett ett hjärta slå så är risken 1,6% för missfall, känns lugnande! ;) vi såg vårt lilla hjärta slå igår.

Pampim skrev 2013-10-24 08:59:39 följande:

Detta hittade jag i en annan tråd. Vet ej om det stämmer men om det gör det låter det ju bra, eller hur!!

Det borde ju kunna stämma, det sägs ju upp till 20% slutar i mf, och om man lägger ihop alla siffror här plus några före v 6 så blir det ju ungefär 20%.

www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18310375

9% risk efter hjärtslag v 6+0

4% risk efter hjärtslag 7+0

1,5% risk efter hjärtslag v 8+0

0,5% risk efter hjärtslag v 9+0

0,7% risk efter hjärtslag v 10+0

• seger1212

Hoppar in i en gammal tråd.

Var på vul för två veckor sedan, ingen hinnsäcken sågs, Hcg värde 1896!

för en vecka sedan, då såg man en hinnsäck på 9 mm! Hcg värde 4900

Idag på vul mätte hinnsäcken 10 mm, har även tagit ett nytt Hcg som jag inte fått svar på.

Daterad till 5+2

Läkaren vill inte kasta in handduken pga Hcg värdena, men menar att han önskat att hinnsäcken skulle ökat mer!

Någon med tankar?

• Längtanefterenliten

Tyvärr låter det inte lovande att hinnsäcken bara växt 1mm på en vecka...jag var på VUL I V 4+6 och då var hinnsäcken 5,3 mm. 6 dagar senare i v 5+5 så var hinnsäcken 13 mm och vi såg hjärtat slå.

• seger1212

Funderar ju om man kan ha mätt fel vid vul med tanke på ökande hcg? Hinnsäcken var rund och fin och inga tecken på att den blivit "missformad"! Inga tecken på blödning eller ont! Men det kanske är som du säger att det inte ser så lovande ut

• Längtanefterenliten

Hade de sett hjärtat eller hur var det? Jag hoppas att allt Visar sig vara bra men detta har hänt mig med. Långsamt ökande hcg och en fin hinnsäck som dock växte otroligt långsamt den med. Det tog nästan 3 veckor med blodprover och ultraljudskontrollerinnan min kropp fattade att det var mf..jag håller tummarna för dig!

• seger1212

Nej, jag har inte sett hjärtat! Fick nu svar på mitt senaste serum hcg! Förra veckan var det ca 4800, en vecka senare ca 8000+ ! Det låter lite? Ska få ta ett nytt hcg redan på onsdag för att se... Någon som vart med om att det endast dubblats på en vecka?

• Längtanefterenliten

Klart att allt kan vara helt normalt och att du är låghormonare. Men ska man se till statistiken så ska ju hcg dubblas varannan till var tredje dag

• 1900920802

Hej! Den 3 mars har vi fått tid på fertilitetsmottagningen, ska få göra vul på försöka besöket. Men har nu fått reda på att jag är gravid i ca v 4 eller 5. Hade sista mens 30 januari. Har tagit säkert 10 gravtester å alla har visat pos. Både jag å sambon är sådär så vi inte riktigt tror de förrän vi ser/får höra de från någon läkare eller nåt. Eftersom vi fått tidiga missfall förut som bara " försvunnit ".

De ja undrar är, om vi endå går på vår tid där vi fått å gör ett VUL, då är ja förmodligen i v 5 eller 6? Kommer dom att se att en finns något där då?

Känner att vi ska gå dit endå när vi äntligen fått en tid.

• syntharen
    1900920802 skrev 2016-02-23 11:42:19 följande:

Hej! Den 3 mars har vi fått tid på fertilitetsmottagningen, ska få göra vul på försöka besöket. Men har nu fått reda på att jag är gravid i ca v 4 eller 5. Hade sista mens 30 januari. Har tagit säkert 10 gravtester å alla har visat pos. Både jag å sambon är sådär så vi inte riktigt tror de förrän vi ser/får höra de från någon läkare eller nåt. Eftersom vi fått tidiga missfall förut som bara " försvunnit ".

De ja undrar är, om vi endå går på vår tid där vi fått å gör ett VUL, då är ja förmodligen i v 5 eller 6? Kommer dom att se att en finns något där då?

Känner att vi ska gå dit endå när vi äntligen fått en tid.

Jag gjorde ett tidigt vul i v 5+2 och då kunde vi bara se en hinnsäck, en gulkropp och ett litet vitt streck som var knappt 2 mm. Vill man se ett hjärta slå måste man nog vänta till 6+0 iaf, fostret måste vara över 4 mm för att man ska kunna se hjärtat sa läkaren jag träffade då.

Sedan var jag på ultraljud i v 8+5 och då såg vi hjärta som slog och ett foster på runt 20 mm vilket stämde perfekt med längden på graviditeten.
  • 1900920802
    syntharen skrev 2016-02-23 12:40:01 följande:

Jag gjorde ett tidigt vul i v 5+2 och då kunde vi bara se en hinnsäck, en gulkropp och ett litet vitt streck som var knappt 2 mm. Vill man se ett hjärta slå måste man nog vänta till 6+0 iaf, fostret måste vara över 4 mm för att man ska kunna se hjärtat sa läkaren jag träffade då.

Sedan var jag på ultraljud i v 8+5 och då såg vi hjärta som slog och ett foster på runt 20 mm vilket stämde perfekt med längden på graviditeten.

Ok, då borde dom kanske se att de finns något där iallafall då? :)
  • 1900920802

jag hade min sista mens 30 januari, jag plussade svagt svagt två streck på ett test reda 6 FEBRUARI.

Hade jag äl i slutet av januari då å att spermierna levde i mig under mensen därav de tidiga testet?

Har tagit gravtester nästan varje dag sen den 6 feb, å alla tester har bara ökat på så har nu jättestark test, tog ett digitalt den 17 FEB som visa " gravid 1-2 " (3-4) enligt bruksanvisning. Tog sen ett till den 21 FEB å de var super starka två streck!

Vilken vecka tror ni ja är i ?

• syntharen
    1900920802 skrev 2016-02-23 13:25:23 följande:

jag hade min sista mens 30 januari, jag plussade svagt svagt två streck på ett test reda 6 FEBRUARI.

Hade jag äl i slutet av januari då å att spermierna levde i mig under mensen därav de tidiga testet?

Har tagit gravtester nästan varje dag sen den 6 feb, å alla tester har bara ökat på så har nu jättestark test, tog ett digitalt den 17 FEB som visa " gravid 1-2 " (3-4) enligt bruksanvisning. Tog sen ett till den 21 FEB å de var super starka två streck!

Vilken vecka tror ni ja är i ?

Jag tror inte det var mens du hade den 30/1, om du plussade svagt redan den 6/2. Men samtidigt tycker jag du borde ha fått mer än 1-2 veckor den 17/2 om du blivit gravid innan den 30/1. Och även om du blivit gravid efter den 30/1, dvs ÄL runt den 8/2 som tidigast så känns det ändå otroligt att du fått positivt test redan den 17/2. Det är väldigt skumt och det ska bli spännande att höra vad du blir daterad till på ultraljudet! Hoppas allt ser bra ut på ultraljudet.

Så svar på din fråga; antingen är du i v 3+2, om man går efter senaste mens med ÄL på dag 14, men det är osannolikt med tanke på dina tidiga positiva test. Jag gissar mer på att du 5+ nånting idag.
  • olgaisback

Jag håller på o bli galen. Jag hade min sista mens den 6 januari, plussade vääääldigt svagt på bim. Och det fortsatte vara svagt i 3 dagar sen slutade jag att testa. Endast lite ökning va det. Gick på hälsosamtal och inskrivning och fick ultraljud samma dag som inskrivning pga oro. Fick då UL när jag trodde jag skulle få VUL. Eftersom jag hade varit hos bm precis innan så hade jag tömt blåsan när vi tog gravtest. På ul va fostret 2v tillbaka. Alltså i v.7+2 men hon kunde inte se något hjärta. (Hon fick trycka hårt på magen för att ens se något som hon knappt kunde tyda) hon tyckte också att hon såg en extra "säck" och visste inte om där va två. Men hon kunde inte se någon i den andra säcken.

Jag intalade mig att jag råkat ut för ett MA. Men jag fick tid för VUL 2v senare, alltså idag. Idag kunde de fortfarande inte se hjärtat och idag var jag i v 6+6. Ännu mer tillbaka. Nu är jag ca 4v tillbaka och det känns omöjligt. Vi tog blodprov för o mäta hcg och ska ta ett nytt om 2 dagar. Vad tror du. Är det ett MA eller finns det fall som det här?

Svar på tråden Här har ni alla oroliga!! (storlek på foster + hinnsäck)