• Längtanefterenliten

Här har ni alla oroliga!! (storlek på foster + hinnsäck)

Den här bilden tog jag när jag var på VUL medans jag väntade på läkaren. Detta är tabellen som läkarna går efter lite grann när det gäller hur stor foster och hinnsäck ska vara i en viss vecka!:)

Enjoy!

• Svar på tråden Här har ni alla oroliga!! (storlek på foster + hinnsäck)
  • Fiiaa

Ja de stämmer nog! Min gyn läkare sa med att ungefär 20% slutar i missfall :(

Men jag vill att kroppen ska sköta de själv, måste va lättare å ta sig igenom om man får de innan v 8-9 något.

Jag hade dött om jag fått veta detta på rul i v 18:/ tänk magen växa osv å få beta att fostret dörr redan v 8:( usch ryser när jag tänker på de!

Fiskflundran- jo jag tror jag blir hemma nästa vecka med. Jag är helt slut psykiskt..

• Lillium

Mitt foster var 6,7 mm när jag skulle vara i 7+1 enligt ägglossning och läkaren sa då att jag borde vara i 6+1 men det känns lite konstigt eftersom jag då skulle plussat 3 dagar efter ägglossningen.

Men enligt den här listan så skiljer det ju bara ett par dagar så det var ju bättre. Ska på återbesök snart och hoppas att den lilla vuxit till sig. Hjärtat slog iaf. 

Det verkar vara olika bud från olika läkare.      

• Zsarah

Hur många är det som har sett hjärtfrekvens i vecka 6 eller tidigare?

• fantasifull

Någon som hört om liten hinnsäck ellr dålig uppklarnining i säcken men ett foster i rätt storlek med tickande hjärta. BM hade jätte svårt att skilja fostervatten & foster. Men hjärtat var där 7+5 enl henne. Koll igen på onsdag :(

• Poison82

Är denna lista aktuell?? Jag var på ultraljud igår och bebis var 6 mm och då sa läkaren 6+3 och inte 6+5 som i denna kalendern

• emsan83

Här kommer en läskig grej som hände mig igår v 9+0 vaknade och hade jätte ont i mage och rygg och kunde inte släppa oron utan klädde mig och åkte till gyn akuten. Väl inne känner läkaren och allt u a sen tar hon fram vul maskinen ser hur allvarlig hon är o hon ser bekymrad ut. Så ja avbryter tystnaden och säger du ser inget hjärta vilket hon inte heller gjorde. Hann att tänka mf och gråten satt i halsen. När läkaren skrattar till och vänder maskinen så att ja ska kunna se dock totalt bländad av lampan men sambon tittar. Se den rör sig så jag är nöjd. Det är ett levande foster. Den lilla gillar inte att bli knuffad på säger hon. Och stöter till den gång på gång så vi ska se. Jag ser inget men sambon sa att det fladdrade. Men saken är den att ja kan inte släppa detta. Såg ett hjärta 6+3...

• Fiamedbarn

Här är en annan CRL-tabell http://www.ob-ultrasound.net/crl.html

H
    är är en bra sida om missfall. Det står bla om att det oftast är olika skäl till mf om det sker före eller efter v6.

http://www.1177.se/Kronoberg/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Missfall/

Om det läkaren sagt inte stämmer med tabellerna är ett tips att kolla på UL-bilden. Där står längden i exakta mm och vilken dag som är beräknad. Då kan man jämföra längden med tabellerna. Samtidigt så får läkaren fram flera olika längder vid flera olika mätningar så det är ju en felmariginal på några dagar.

Luck is what happens when preparation meets opportunity
  • fantasifull
    fantasifull skrev 2013-12-13 23:29:26 följande:

Någon som hört om liten hinnsäck ellr dålig uppklarnining i säcken men ett foster i rätt storlek med tickande hjärta. BM hade jätte svårt att skilja fostervatten & foster. Men hjärtat var där 7+5 enl henne. Koll igen på onsdag :(

Jag var ju på ul igår 8+1 vilket var min beräkning. BM hade först jätte svårt att få till en bra bild & menade på att ALLT var för litet för v 8 och att det inte direkt fanns någon uppklarning runt fostret. Vi ser hjärtat picka & efter mycket om och men just som hon var på väg att sluta får hon till en hyfsad bild & mäter till 7+5 endast nån dag fel. Inget att oroa sig för, skönt!!! MEN ... Kan vara för lite fostervatten och liten säck runt fostret.(livmodern syns också otydligt) Bilden är så otydlig att man knappt kan utskilja foster & säck-livmoder vilket gör mig grymt orolig! Vad är fel med lilla Suddet (döpt efter ul bilden) hon ville ha ytterligare åsikt så vi fick tid på kk på onsdag... Hon menade på att vattnet produceras hela tiden så det är inte säkert det är något eller så var allt bara svårt att se & med tanke på två blödningar samt rosa flytningar kanske det kan bara så. Men vad betyder allt??? :(
  • Förväntansfull0406
    fantasifull skrev 2013-12-14 14:07:02 följande:
    Jag var ju på ul igår 8+1 vilket var min beräkning. BM hade först jätte svårt att få till en bra bild & menade på att ALLT var för litet för v 8 och att det inte direkt fanns någon uppklarning runt fostret. Vi ser hjärtat picka & efter mycket om och men just som hon var på väg att sluta får hon till en hyfsad bild & mäter till 7+5 endast nån dag fel. Inget att oroa sig för, skönt!!! MEN ... Kan vara för lite fostervatten och liten säck runt fostret.(livmodern syns också otydligt) Bilden är så otydlig att man knappt kan utskilja foster & säck-livmoder vilket gör mig grymt orolig! Vad är fel med lilla Suddet (döpt efter ul bilden) hon ville ha ytterligare åsikt så vi fick tid på kk på onsdag... Hon menade på att vattnet produceras hela tiden så det är inte säkert det är något eller så var allt bara svårt att se & med tanke på två blödningar samt rosa flytningar kanske det kan bara så. Men vad betyder allt??? :( phpFQumbg58946.jpg
    Hur har det gått?
Svar på tråden Här har ni alla oroliga!! (storlek på foster + hinnsäck)