• Neverendingme

Genus!

Någonting jag inte förstår mig på är föräldrar som gör sina barn till ett annat kön och bortförklarar det med genus! Vilket skämt!

Mammor som klär sina söner i klännigar, sparar ut långt hår, gör flätor, tofsar, hårband, hårspännen.

Något som har slagit mig är att det är ALLTID mammor till söner som kör på genus, det är alltid dom som vill köpa klänningar och rosa saker till sina barn, låta pojkarna har långt hår och få dom så lik en tjej som möjligt. Och om någon frågar varför så kör dom på genus. Varför försöker inte mammor göra sina döttrar till pojkar?

Genus handlar om att ett barn ska ha rätt att bestämma sin egen identitet. Pojkar ska kunna ha rosa och leka med dockor. och flicka blått och bilar. En viss färg och en viss sak ska inte vara könsrelaterat. Barnen ska själv få välja vad dom tycker om, inte för att samhället säger att det ska vara så.

Jag förstår absolut det argumentet. mina tjejer får blå tandborstar, dom får köpa "pojk" leksaker och ha på sig vilka färger dom vill på kläder. Jag tvingar inte på dom klänningar om dom inte själv vill.

Men föräldrar som börjar köpa dockor åt en 1årig pojke, klär denne i en klänning, sätter på pojkstackarn hårband. Det är förjävligt!

Tror dom verkligen att denna lilla pojke har en egen vilja när han är ett eller två år??

Då är det föräldern som tvingar sitt barn att vara något den inte är!

Och om någon påpekar detta så skylls det på genus!

Väx upp, erkänn att du hade velat ha en dotter i stället! Jag tycker sånt är lika med barnmisshandel!

• Svar på tråden Genus!
  • Neverendingme

klart du får köpa en docka åt din son, inte det jag menade.

Jag syftar på föräldrar som bara köper dockvagnar, dockor..."flicksaker" om man får säga så.

Jag tycker att pojkar ska få leka med vad dom vill såklart, men även med bilar och lite pojkigare leksaker.

Jag vet föräldrar som är väldigt inne i genus, som inte låter sina sönder leka med bilar och vad nu pojkar lekar med (har bara flickor själv). Dom vill att barnen ska få välja, men om en förälder bara köper "flickiga "leksaker åt sin lilla son, då är det ju inte han som får välja. Han kanske hade velat ha en bil trots allt.     

• Minys

Håller med TS! Finns dom som köper rosa saker och typiskt tjejiga saker åt sina söner innan DOM ENS har viljan att välja själv.

Sen tycker jag personligen att genus handlar inte om leksaker eller färger utan om att varje individ ska få vara som dom vill oavsett kön. Att man ska behandla barn som barn och inte som ett kön.

Men att klä min ettåriga son i rosa kläder och toffsar för att jag tror på genus, nej då har det gått för LÅNGT!      

• crimson

Shit vilken förvirrad trådstart.

• Minys
    crimson skrev 2012-04-21 20:37:32 följande:
    Shit vilken förvirrad trådstart.

Det är väl inte särskilt förrvirrande, man klär väl inte en ettårig pojke utan egen vilja i klänning? Eller gör man det nuförtiden?
  • Neverendingme

jag tycker inte heller att det handlar om leksaker eller färger på kläder.
    Men som sagt när föräldrar i princip gör om sina söner till flickor?
    Det är inte ok!
    Sparar ut deras hår långt, sätter toffsar och hårband.
    Sätter på dom klänningar och såna saker.
    Barnet väljer ju inte det själv. Man förvirrar sina barn på det sättet.
    Pojkstackarna kommer ju aldrig fatta att dom är pojkar!       

• Minys
    Neverendingme skrev 2012-04-21 20:41:01 följande:
    jag tycker inte heller att det handlar om leksaker eller färger på kläder.
    Men som sagt när föräldrar i princip gör om sina söner till flickor?
    Det är inte ok!
    Sparar ut deras hår långt, sätter toffsar och hårband.
    Sätter på dom klänningar och såna saker.
    Barnet väljer ju inte det själv. Man förvirrar sina barn på det sättet.
    Pojkstackarna kommer ju aldrig fatta att dom är pojkar!       

Nej det har gått för långt, nu gäller det ju inte alla, finns ju faktiskt dom med vettiga genus åsikter. Sen finns det dom man verkligen kan börja FUNDERA vad dom har för fel
  • Neverendingme

sant! är inget fel med genus om man gör det med måtta.
    Men att skylla på det för att göra ett barn till något det inte är, det är bara fel.

När barnet är nog gammalt att bestämma själv låt det göra det då.
    men när barn är under 3år så har dom oftast inte vettet att förstå sådant själv.

Som jag nämnde tidigare, mina barn får leka med vad dom själv vill, ha på sig vilka färger och kläder dom vill,
    Dock skulle jag inte klippa mina döttrar i pojkfrisyrer.
    Men alla föräldrar är ju olika.

Man ska dock inte tvinga på sitt barn ens egna åsikter och önskningar!           

• Veladis

TS kanske ska ha koll på begreppet först.

Genus är ett ord som kommit att användas istället för könsroll. Genus kommer från det engelska ordet gender och betecknar det sociala och kulturella könet. Det innefattar de uppfattningar och föreställningar om vad som är kvinnligt och manligt i samhället. Genus ger uttryck för för de värderingar, attityder och erfarenheter om kvinnor och män som finns i samhället. Att beteckna rosa som en flickfärg och blått som en en  pojkfärg är ett exempel på hur vi skapar genus. Genus är inte statiskt utan förändras ständigt och ser olika ut i olika kulturer, tidsepoker och i olika delar av världen.

• Veladis

De flesta genusmedvetena föräldrar låter sina barn leka med blandade leksaker. Jag känner ingen som tvingar sina barn till någon slags "motsats" till traditionelal könsroller. Varför skulle man, det är ju lika illa det.

Så, jag undrar, vad är det som gått för långt?

Ettåriga pojkar i klänning, som inte själva kan välja nämns. men kan ettåriga flickor i klänning välja själva?  

Alla pojkar jag träffat (en del, eftersom jag är förskollärare) som burit klänning (inkl min egen) har gjort det för att de vill, och det deras föräldrar har gjort är att ha tillåtit det, istället för att komma med en begränsning baserat på kön.       
    Tvinga på barn åsikter och önskningar ska man inte göra, men man måste förstå att vi påverkar våra barn, oavsett vad vi tycker och gör. Att tycka att pojkar bara ska ha blått och leka med traktorer är också en åsikt, som påverkar.

Svar på tråden Genus!