Neverendingme skrev 2012-04-21 21:50:34 följande:
vad är det som är så himla svårt att förstå?
Om du nu jobbar som pedagog, öppna ögonen!
tror du man på fullaste allvar sitter och hittar på saker.
Det finns såna föräldrar.
Som göra sina söner till flickor, för att föräldern själv vill det.
Pojken får absolut INTE göra typiska pojk saker, INTE ha pojkfrisyrer eller "pojkiga" leksaker.
Utan ha klänning, långt hår, spännen, bara "flickleksaker", bara göra saker som mamma gör.
Och absolut inte göra saker med sin pappa, för det är minsann INTE genus enligt dom.
Fortfarande så är genus rätten att låta alla barn vara den dom är och göra vad dom vill.
Men alla ser det inte så, utan använder genus som en ursäkt för att forma sitt barn till ett annat kön!
Ja, jag tror att det är ganska vanligt att man sitter och hittar på saker som passar ens egna syften. Trolltrådar om genus och "hen" har förekommit ett flertal gånger på FL t ex. Det är också ganska vanligt att missförstå vad folk menar om man själv inte är insatt i detta kring genus t ex. Att någon säger "Jag uppfostrar inte min son tradtionellt pojkigt" betyder t ex inte automatiskt att man uppfostrar barnet flickigt.
Och
genus är fortfarande ett annat ord för
könsroll.
Och nej, jag har aldrig träffat på en sådan förälder. Varken i verkliga livet eller på något forum. Jag tror det bara rör sig om hittepå, missförstånd och överdrifter.