Inlägg från: Neverendingme |Visa alla inlägg
  • Neverendingme

Genus!

Någonting jag inte förstår mig på är föräldrar som gör sina barn till ett annat kön och bortförklarar det med genus! Vilket skämt!

Mammor som klär sina söner i klännigar, sparar ut långt hår, gör flätor, tofsar, hårband, hårspännen.

Något som har slagit mig är att det är ALLTID mammor till söner som kör på genus, det är alltid dom som vill köpa klänningar och rosa saker till sina barn, låta pojkarna har långt hår och få dom så lik en tjej som möjligt. Och om någon frågar varför så kör dom på genus. Varför försöker inte mammor göra sina döttrar till pojkar?

Genus handlar om att ett barn ska ha rätt att bestämma sin egen identitet. Pojkar ska kunna ha rosa och leka med dockor. och flicka blått och bilar. En viss färg och en viss sak ska inte vara könsrelaterat. Barnen ska själv få välja vad dom tycker om, inte för att samhället säger att det ska vara så.

Jag förstår absolut det argumentet. mina tjejer får blå tandborstar, dom får köpa "pojk" leksaker och ha på sig vilka färger dom vill på kläder. Jag tvingar inte på dom klänningar om dom inte själv vill.

Men föräldrar som börjar köpa dockor åt en 1årig pojke, klär denne i en klänning, sätter på pojkstackarn hårband. Det är förjävligt!

Tror dom verkligen att denna lilla pojke har en egen vilja när han är ett eller två år??

Då är det föräldern som tvingar sitt barn att vara något den inte är!

Och om någon påpekar detta så skylls det på genus!

Väx upp, erkänn att du hade velat ha en dotter i stället! Jag tycker sånt är lika med barnmisshandel!

• Svar på tråden Genus!
  • Neverendingme

klart du får köpa en docka åt din son, inte det jag menade.

Jag syftar på föräldrar som bara köper dockvagnar, dockor..."flicksaker" om man får säga så.

Jag tycker att pojkar ska få leka med vad dom vill såklart, men även med bilar och lite pojkigare leksaker.

Jag vet föräldrar som är väldigt inne i genus, som inte låter sina sönder leka med bilar och vad nu pojkar lekar med (har bara flickor själv). Dom vill att barnen ska få välja, men om en förälder bara köper "flickiga "leksaker åt sin lilla son, då är det ju inte han som får välja. Han kanske hade velat ha en bil trots allt.     

• Neverendingme

jag tycker inte heller att det handlar om leksaker eller färger på kläder.
    Men som sagt när föräldrar i princip gör om sina söner till flickor?
    Det är inte ok!
    Sparar ut deras hår långt, sätter toffsar och hårband.
    Sätter på dom klänningar och såna saker.
    Barnet väljer ju inte det själv. Man förvirrar sina barn på det sättet.
    Pojkstackarna kommer ju aldrig fatta att dom är pojkar!       

• Neverendingme

sant! är inget fel med genus om man gör det med måtta.
    Men att skylla på det för att göra ett barn till något det inte är, det är bara fel.

När barnet är nog gammalt att bestämma själv låt det göra det då.
    men när barn är under 3år så har dom oftast inte vettet att förstå sådant själv.

Som jag nämnde tidigare, mina barn får leka med vad dom själv vill, ha på sig vilka färger och kläder dom vill,
    Dock skulle jag inte klippa mina döttrar i pojkfrisyrer.
    Men alla föräldrar är ju olika.

Man ska dock inte tvinga på sitt barn ens egna åsikter och önskningar!           

• Neverendingme

genus är ju jämställdhelt mellan könen. precis som du säger.
    Att en manligt och kvinnligt kön ska kunna göra samma saker och vara lika värda.
    Jag är inte helt dum.
    En pojke ska kunna baka städa göra såna saker som alltid varit kvinnligt, samtidigt som en flicka ska kunna
    hålla på med bilar, har lika betalt jobb som en man.

men det är föräldrar som tar det för långt jag syftar på!

genus är inte materiella saker. men uppenbarligen har folk fått det om bakfoten.
    och nej jag skulle inte sätta på min son en klänning, även fast han ville det.
    någon stanns måste man dra en gräns.

Inte undra på att så många barn är förvirrade i sin sexualitet idag!              

• Neverendingme

verkar som att alla missförstår mig.

Jag har barn själv.
    Mina flickor lekar också med leksaker, om man ska kalla det pojkleksaker eller flickleksaker vet jag inte.
    Dom leker med det dom vill.
    I klädväg får dom välja om dom hellre har byxor framför klänning eller tvärt om.

och varför hakar ni upp er på materiella ting?

Jag tycker det är FEL att gå in på hm, flickavdelningen är dubbelt så stor som pojkavdelningen, samma på leksaksaffärer, mer flickleksaker än  pojkleksaker.
    Dagens samhälle är så.

Barn har rätt att utvecklas på sitt eget sätt.

Jag pratar om 1 och 2 åringar som inte har en egen vilja ännu som blir uppkllädda i klänningar, långt hår, hårband, hårspännen, får naglarna målade. 

Föräldrar som  kör på genus, låter sina söner hjälpa till att tvätta, laga mat, baka, städa...göra mer "kvinnliga" saker. Men som INTE får följa med sina fäder i garagaget och meka med bilen, gå ut med sin pappa och klippa gräset....det är INTE genus!

Får jag en son, skulle han få göra allt som hans systrar får göra och tvärt om. Vill mina döttrar följa med sin far och skruva i bilen så får dom göra det, vill min son baka rosa eller blåa cupcakes så gör det då!

• Neverendingme
    Veladis skrev 2012-04-21 21:45:53 följande:

Det tror jag fortfarande inte ett sk*t på, om du ursäktar. Försök tvinga ett barn att ha hårspännen, klänning och att leka med dockor, oavsett kön, så får du se.

Och så är det med det. 

vad är det som är så himla svårt att förstå?
    Om du nu jobbar som pedagog, öppna ögonen!
    tror du man på fullaste allvar sitter och hittar på saker.

Det finns såna föräldrar.
    Som göra sina söner till flickor, för att föräldern själv vill det.
    Pojken får absolut INTE göra typiska pojk saker, INTE ha pojkfrisyrer eller "pojkiga" leksaker.
    Utan ha klänning, långt hår, spännen, bara "flickleksaker", bara göra saker som mamma gör.
    Och absolut inte göra saker med sin pappa, för det är minsann INTE genus enligt dom.

Fortfarande så är genus rätten att låta alla barn vara den dom är och göra vad dom vill.

Men alla ser det inte så, utan använder genus som en ursäkt för att forma sitt barn till ett annat kön!            
  • Neverendingme
    Veladis skrev 2012-04-21 21:58:13 följande:

Ja, jag tror att det är ganska vanligt att man sitter och hittar på saker som passar ens egna syften. Trolltrådar om genus och "hen" har förekommit ett flertal gånger på FL t ex. Det är också ganska vanligt att missförstå vad folk menar om man själv inte är insatt i detta kring genus t ex. Att någon säger "Jag uppfostrar inte min son tradtionellt pojkigt" betyder t ex inte automatiskt att man uppfostrar barnet flickigt.

Och genus är fortfarande ett annat ord för könsroll.

Och nej, jag har aldrig träffat på en sådan förälder. Varken i verkliga livet eller på något forum. Jag tror det bara rör sig om hittepå, missförstånd och överdrifter.     

tro mig såna föräldrar existerar!
  • Neverendingme

och du tror inte man har bättre saker för sig än att sitta och hitta på trolltrådar?

öppna ögonen!  

• Neverendingme
    Flickan och kråkan skrev 2012-04-21 22:09:57 följande:
    Men du talar ju emot dig själv. Du säger att det det handlar om barn i åldern 1-2 år som inte har någon egen vilja (vet inte om jag håller riktigt med dig om det dock ). Jag tror fortfarande att jag har rätt normala barn - som råkar vara pojkar - och i den åldern hade ingen av dem särskilt mycket hår överhuvudtaget och huruvida de skulle ha pojkfrisyrer eller inte var liksom inte på tapeten. Spännen och hårband - för dem vars barn faktiskt har lite mer kalufs än mina har haft - brukar vara svårt att få på både flickor och pojkar i den åldern. De vill inte och sliter av. Och jag vet inte riktigt hur du tänker dig att en 1,5-åring gör en massa typiska pojk- eller flicksaker. Mina har mest hängt med den förälder som varit hemma. De har inte spelat fotboll, hoppat hopprep eller varit intresserade av vare sig barbiedockor eller actionman-gubbar. De var liksom fullt upptagna av separationsångest, att lära sig gå och springa och vara ûberfascinerad av vattenpölar och fjärilen som just susade förbi. Får väl lägga in en lite brasklapp för äldsta som var helt tokig i siffror, bokstäver, former, färger.

sant, men det finns barn som har mycket hår.
    Och så finns det såna mammor (mest) som sparar ut håret på sina söner, så dom kan ha tofsar och hårband.
    Göra så mot en pojke, är det ok? och nu pratar jag om pojkar som börjar bli 3-4 år.

Är det verkligen ok att spara ut håret på en pojke och sedan spöka ut honom som en flicka? Själv tycker jag att det är hemskt nedvärderande mot en lite kille.

Vilken liten pojke vill se ut som en flicka??

Du måste ju uppenbarligen läsa dåligt! 
    När jag skrev om "pojk" och "flick" saker man kan göra så syftar jag på dom föräldrarna som bara sina barn göra vissa saker.
    Själv gör jag INTE så med mina barn.
    Men du väljer ju själv vad du läser och inte läser!           
Svar på tråden Genus!