• Neverendingme

Genus!

Någonting jag inte förstår mig på är föräldrar som gör sina barn till ett annat kön och bortförklarar det med genus! Vilket skämt!

Mammor som klär sina söner i klännigar, sparar ut långt hår, gör flätor, tofsar, hårband, hårspännen.

Något som har slagit mig är att det är ALLTID mammor till söner som kör på genus, det är alltid dom som vill köpa klänningar och rosa saker till sina barn, låta pojkarna har långt hår och få dom så lik en tjej som möjligt. Och om någon frågar varför så kör dom på genus. Varför försöker inte mammor göra sina döttrar till pojkar?

Genus handlar om att ett barn ska ha rätt att bestämma sin egen identitet. Pojkar ska kunna ha rosa och leka med dockor. och flicka blått och bilar. En viss färg och en viss sak ska inte vara könsrelaterat. Barnen ska själv få välja vad dom tycker om, inte för att samhället säger att det ska vara så.

Jag förstår absolut det argumentet. mina tjejer får blå tandborstar, dom får köpa "pojk" leksaker och ha på sig vilka färger dom vill på kläder. Jag tvingar inte på dom klänningar om dom inte själv vill.

Men föräldrar som börjar köpa dockor åt en 1årig pojke, klär denne i en klänning, sätter på pojkstackarn hårband. Det är förjävligt!

Tror dom verkligen att denna lilla pojke har en egen vilja när han är ett eller två år??

Då är det föräldern som tvingar sitt barn att vara något den inte är!

Och om någon påpekar detta så skylls det på genus!

Väx upp, erkänn att du hade velat ha en dotter i stället! Jag tycker sånt är lika med barnmisshandel!

• Svar på tråden Genus!
  • Neverendingme
    Veladis skrev 2012-04-21 21:58:13 följande:

Ja, jag tror att det är ganska vanligt att man sitter och hittar på saker som passar ens egna syften. Trolltrådar om genus och "hen" har förekommit ett flertal gånger på FL t ex. Det är också ganska vanligt att missförstå vad folk menar om man själv inte är insatt i detta kring genus t ex. Att någon säger "Jag uppfostrar inte min son tradtionellt pojkigt" betyder t ex inte automatiskt att man uppfostrar barnet flickigt.

Och genus är fortfarande ett annat ord för könsroll.

Och nej, jag har aldrig träffat på en sådan förälder. Varken i verkliga livet eller på något forum. Jag tror det bara rör sig om hittepå, missförstånd och överdrifter.     

tro mig såna föräldrar existerar!
  • Minys

Ja, jag tror att det är ganska vanligt att man sitter och hittar på saker som passar ens egna syften. Trolltrådar om genus och "hen" har förekommit ett flertal gånger på FL t ex. Det är också ganska vanligt att missförstå vad folk menar om man själv inte är insatt i detta kring genus t ex. Att någon säger "Jag uppfostrar inte min son tradtionellt pojkigt" betyder t ex inte automatiskt att man uppfostrar barnet flickigt.

Och nej, jag har aldrig träffat på en sådan förälder. Varken i verkliga livet eller på något forum. Jag tror det bara rör sig om hittepå, missförstånd och överdrifter.     

Hur kommer det sig då att man bara behöver se sig omkring på stan eller på internet, så ser man små pojkar utsmyckade som tjejer?
  • Minys

Förstår om du har svårt att förstå att såna föräldrar existerar. Men det är min erfarenhet. Och om du nu leker med tanken att jag har rätt att såna existerar,  blir du inte lika upprörd som jag? Vad ska man göra med såna bekanta som faktiskt utsätter sina pojkar för sånt? Vad säger man? Hur bemöter man dem på ett vettigt sätt? För jag har enormt svårta att bemöta dem i dagsläget, när deras 2 åring kommer i lila overall och och rosa mössa och BARA tjejsaker. Han TROR att han är en tjej. Med nagellack, hårspännen och läppglans? Hur beter jag mig kring hennes åsikter om att det är genus och rätt?
  • Neverendingme

och du tror inte man har bättre saker för sig än att sitta och hitta på trolltrådar?

öppna ögonen!  

• Flickan och kråkan
    Neverendingme skrev 2012-04-21 21:50:34 följande:
    vad är det som är så himla svårt att förstå?
    Om du nu jobbar som pedagog, öppna ögonen!
    tror du man på fullaste allvar sitter och hittar på saker.

Det finns såna föräldrar.
    Som göra sina söner till flickor, för att föräldern själv vill det.
    Pojken får absolut INTE göra typiska pojk saker, INTE ha pojkfrisyrer eller "pojkiga" leksaker.
    Utan ha klänning, långt hår, spännen, bara "flickleksaker", bara göra saker som mamma gör.
    Och absolut inte göra saker med sin pappa, för det är minsann INTE genus enligt dom.

Fortfarande så är genus rätten att låta alla barn vara den dom är och göra vad dom vill.

Men alla ser det inte så, utan använder genus som en ursäkt för att forma sitt barn till ett annat kön!            
    Men du talar ju emot dig själv. Du säger att det det handlar om barn i åldern 1-2 år som inte har någon egen vilja (vet inte om jag håller riktigt med dig om det dock ). Jag tror fortfarande att jag har rätt normala barn - som råkar vara pojkar - och i den åldern hade ingen av dem särskilt mycket hår överhuvudtaget och huruvida de skulle ha pojkfrisyrer eller inte var liksom inte på tapeten. Spännen och hårband - för dem vars barn faktiskt har lite mer kalufs än mina har haft - brukar vara svårt att få på både flickor och pojkar i den åldern. De vill inte och sliter av. Och jag vet inte riktigt hur du tänker dig att en 1,5-åring gör en massa typiska pojk- eller flicksaker. Mina har mest hängt med den förälder som varit hemma. De har inte spelat fotboll, hoppat hopprep eller varit intresserade av vare sig barbiedockor eller actionman-gubbar. De var liksom fullt upptagna av separationsångest, att lära sig gå och springa och vara ûberfascinerad av vattenpölar och fjärilen som just susade förbi. Får väl lägga in en lite brasklapp för äldsta som var helt tokig i siffror, bokstäver, former, färger.
  • Flickan och kråkan
    Minys skrev 2012-04-21 20:34:44 följande:
    Håller med TS! Finns dom som köper rosa saker och typiskt tjejiga saker åt sina söner innan DOM ENS har viljan att välja själv.

Sen tycker jag personligen att genus handlar inte om leksaker eller färger utan om att varje individ ska få vara som dom vill oavsett kön. Att man ska behandla barn som barn och inte som ett kön.

Men att klä min ettåriga son i rosa kläder och toffsar för att jag tror på genus, nej då har det gått för LÅNGT!      
    Hur tänkte du nu? Du säger att du vill erbjuda ditt barn alla möjligheter och får vara den han/hon är som individ....MEN det skulle inte falla dig in att erbjuda honom färgen rosa för att det är tjejigt? Vilket budskap menar du att du förmedlar då?

Poängen är väl att barn inte har några som helst kopplingar mellan kön och specifika färger och/eller föremål. Och det är väl något positivt som vi alla (förhoppningsvis) vill stärka.
  • Neverendingme
    Flickan och kråkan skrev 2012-04-21 22:09:57 följande:
    Men du talar ju emot dig själv. Du säger att det det handlar om barn i åldern 1-2 år som inte har någon egen vilja (vet inte om jag håller riktigt med dig om det dock ). Jag tror fortfarande att jag har rätt normala barn - som råkar vara pojkar - och i den åldern hade ingen av dem särskilt mycket hår överhuvudtaget och huruvida de skulle ha pojkfrisyrer eller inte var liksom inte på tapeten. Spännen och hårband - för dem vars barn faktiskt har lite mer kalufs än mina har haft - brukar vara svårt att få på både flickor och pojkar i den åldern. De vill inte och sliter av. Och jag vet inte riktigt hur du tänker dig att en 1,5-åring gör en massa typiska pojk- eller flicksaker. Mina har mest hängt med den förälder som varit hemma. De har inte spelat fotboll, hoppat hopprep eller varit intresserade av vare sig barbiedockor eller actionman-gubbar. De var liksom fullt upptagna av separationsångest, att lära sig gå och springa och vara ûberfascinerad av vattenpölar och fjärilen som just susade förbi. Får väl lägga in en lite brasklapp för äldsta som var helt tokig i siffror, bokstäver, former, färger.

sant, men det finns barn som har mycket hår.
    Och så finns det såna mammor (mest) som sparar ut håret på sina söner, så dom kan ha tofsar och hårband.
    Göra så mot en pojke, är det ok? och nu pratar jag om pojkar som börjar bli 3-4 år.

Är det verkligen ok att spara ut håret på en pojke och sedan spöka ut honom som en flicka? Själv tycker jag att det är hemskt nedvärderande mot en lite kille.

Vilken liten pojke vill se ut som en flicka??

Du måste ju uppenbarligen läsa dåligt! 
    När jag skrev om "pojk" och "flick" saker man kan göra så syftar jag på dom föräldrarna som bara sina barn göra vissa saker.
    Själv gör jag INTE så med mina barn.
    Men du väljer ju själv vad du läser och inte läser!           
  • Minys
    Flickan och kråkan skrev 2012-04-21 22:14:43 följande:
    Hur tänkte du nu? Du säger att du vill erbjuda ditt barn alla möjligheter och får vara den han/hon är som individ....MEN det skulle inte falla dig in att erbjuda honom färgen rosa för att det är tjejigt? Vilket budskap menar du att du förmedlar då?

Poängen är väl att barn inte har några som helst kopplingar mellan kön och specifika färger och/eller föremål. Och det är väl något positivt som vi alla (förhoppningsvis) vill stärka.

Absolut får min pojke ha rosa på sig, men inte fan skulle jag proppa på han hela svenska sortimentet av kläder och leksaker i rosa! Och hårspännen och få stackaren att tro han är en tjej.

Han är en stark individ men en underbar personlighet som gärna få ha på sig vilka färger han vill, men jag tvingar inte på honom det, där är skillanden. Det finns såna föräldrar, det är såna jag pratar om.  
Svar på tråden Genus!