• Neverendingme

Genus!

Någonting jag inte förstår mig på är föräldrar som gör sina barn till ett annat kön och bortförklarar det med genus! Vilket skämt!

Mammor som klär sina söner i klännigar, sparar ut långt hår, gör flätor, tofsar, hårband, hårspännen.

Något som har slagit mig är att det är ALLTID mammor till söner som kör på genus, det är alltid dom som vill köpa klänningar och rosa saker till sina barn, låta pojkarna har långt hår och få dom så lik en tjej som möjligt. Och om någon frågar varför så kör dom på genus. Varför försöker inte mammor göra sina döttrar till pojkar?

Genus handlar om att ett barn ska ha rätt att bestämma sin egen identitet. Pojkar ska kunna ha rosa och leka med dockor. och flicka blått och bilar. En viss färg och en viss sak ska inte vara könsrelaterat. Barnen ska själv få välja vad dom tycker om, inte för att samhället säger att det ska vara så.

Jag förstår absolut det argumentet. mina tjejer får blå tandborstar, dom får köpa "pojk" leksaker och ha på sig vilka färger dom vill på kläder. Jag tvingar inte på dom klänningar om dom inte själv vill.

Men föräldrar som börjar köpa dockor åt en 1årig pojke, klär denne i en klänning, sätter på pojkstackarn hårband. Det är förjävligt!

Tror dom verkligen att denna lilla pojke har en egen vilja när han är ett eller två år??

Då är det föräldern som tvingar sitt barn att vara något den inte är!

Och om någon påpekar detta så skylls det på genus!

Väx upp, erkänn att du hade velat ha en dotter i stället! Jag tycker sånt är lika med barnmisshandel!

• Svar på tråden Genus!
  • Neverendingme
    Rocket Mania skrev 2012-04-22 00:55:19 följande:
    Ja mobbning är fel men vem är det som gör fel? Pojken som väljer sina egna kläder eller de som mobbar honom för hans fria vilja?

Om det ska anpassas vilka kläder pojkar får ha för att slippa bli mobbade, ska vi anpassa något mer i deras utseende när vi ändå håller på? Glasögon är ju tex rätt löjligt. Finnar? Rött hår?

hårfärg, finnar glasögon kan man inte göra så mycket åt.
    Men att en förälder medvetet låter sin son gå till skolan i en klänning!
    Det går att ändra på.
    Låt han ha den hemma om han vill.
    Men man utsätter väl inte en liten pojke för mobbning i onödan?

Nej mobbare är hemska...men det är väl inte så att jag kan vifta med ett trollspö och få dom att försvinna!
    Det är verklighet.        
  • Rocket Mania

Äsch snack. Vill en unge mobba hittar ungen någon att mobba. Det handlar inte om kläder eller hårfärg utan de nosar upp ett lämpligt offer helt enkelt. En unge som lärt sig sitt eget värde och som är stark i sig själv är inget lätt byte.

Min unge är det då ingen som mobbar eller retar. Dels finner han det totalt ointressant att ens lyssna på dumskallar och dels går han i en skola som verkligen tar tag i eventuella problem direkt. Ett ställe där antimobbning fungerar och alla vuxna tar sitt ansvar.

• Flickan och kråkan
    Neverendingme skrev 2012-04-22 00:35:03 följande:
    du är uppenbarligen van att få som du vill.
    man är inte dubbelmoralig bara för att man accepterar att folk gör på ett sätt men sen inte själv göra samma.
    Det kallas för att respektera andras åsikter, men samtigt ha en annan. Respekt.
    Vilken inte verkar gå hem hos dig.

Om jag tycker det är fel att klä ut en pojke till en flicka då han inte är gammal nog att välja det själv, då är väl ändå det min åsikt?

Det är skrämmande att det är vuxna människor, föräldrar som förstör för sina egna barn.

Om du nu inte visste det, så idag förekommer det mycket mycket mobbing i skolan. Hur utsatt tror du en liten pojke skulle bli om man traskar in med en klänning och pippilotter i håret?
    Den stackars pojken ser ju inget fel i det för att föräldrarna har uppmuntrat detta.
    Men han skulle mest troligt stå ut en hel del, och mest troligt blir hemskt mobbad.

Jag avskyr mobbning, tycker man ska göra allt man kan för att stoppa det, skulle mina barn bli mobbade, eller mobbare skulle jag ta tag i det på en gång.
    Men alla föräldrar är inte så!
    Jag tycker inte man ska göra sitt barn till något den inte är.

Växer pojken upp och är så pass stor att han förstår  vad det innebär att gå runt i kvinnokläder, låt han göra det då. Som sagt var den du är.
    Men det är samtidigt en förälders ansvar att skydda sina barn...inte utsätta dom för saker i onödan!

och jag säger det än en gång!! vill ett barn ha "flicksaker" låt han, samma sak med flickor.
    men som förälder har du ett ansvar att sätta en gräns.
    och min gräns är att min son skulle inte få gå ut klädd som en flicka! 

en pojke är en pojke och en flicka är en flicka.                              
    Ytterligare fel i sak. Mobbning beror inte på vad någon har på sig. Jag har arbetat aktivt med mobbning under i stort sett hela min yrkesverksamma tid. Det är helt andra faktorer som påverkar mobbning. Tänk om det hade varit så enkelt att det handlade om materiella prylar. Det är bara något som använts, inte orsaken. Jag har 14-åringa pojkar som elever som skulle bli stärkta i sin roll som ledare genom att komma i klänning och flätor. Andra som skulle bli hånade.
  • Flickan och kråkan
    Neverendingme skrev 2012-04-22 00:35:03 följande:
    Jag avskyr mobbning, tycker man ska göra allt man kan för att stoppa det, skulle mina barn bli mobbade, eller mobbare skulle jag ta tag i det på en gång.
    Men alla föräldrar är inte så!
    Jag tycker inte man ska göra sitt barn till något den inte är.
    Om man verkligen vill göra något åt mobbning så ska man lära sina barn att respektera alla människors rätt att vara just dem de är och visa dem tjusningen med att vara och tycka olika. Mobbning beror huvudsakligen på rädsla för det som är annorlunda. Och vad kan vara mer skrämmande än en 4-åring som inte klär sig könsstereotypt?! (vet inte om man jag ska skratta eller gråta?). Det beror också på dålig självkänsla vilket i sin tur leder till att man ser till att hitta någon att trampa på för att förhöja sig själv. Då hittar man ett lämpligt offer och allt den personen är/gör/klär sig i är fel. Han/hon kan aldrig rätta till det för det handlar inte om det. Sist men inte minst så handlar det om grundläggande värderingar - att man i grund och botten inte anser att alla människor har samma värde och att det är OK att kränka någon annan. Gäller såväl barn som vuxna.
  • Flickan och kråkan
    Neverendingme skrev 2012-04-21 23:47:16 följande:
    när jag var liten var det inga pojkar som sprang runt i klänningar. så varför skulle min son vilja göra det.
    Som sagt, vill han klä ut sig till prinsessa hemma, leka i stora systrarnas kläder och med dockor och hello kitty och rosa, så får han göra det.
    skulle inte låta han gå i klänning ute, men vill han ha en rosa tröja eller lila skor... eller ha en mimmi pigg ryggsäck så är det ok.
    Som förälder har man ju också sina principer och åsikter, jag drar min gräns, om jag nu skulle få en son, till att inte klä sig i klänning när man är ute. Experimentera hemma är helt ok.
    Och en till sak jag inte skulle låta han göra oavsett ute eller inne är att ha flätor, hårband och dyligt.
    För jag tycker inte att en pojke ska ha sånt. Och det är så jag tycker.
    måla naglarna hemma med sina systrar...ok.
    fram till en viss ålder...       
    Och det är självklart OK för dig att tycka, men fortfarande säger du emot dig själv. Du hävdar att alla barn ska uppmuntras att vara dem de är. Samtidigt säger du att det inte är OK för din son att någonsin ha flätor, hårband och dylikt. Som mamma till två söner så låter det jättemärkligt. De vill ju testa allt som jag gör. Det är det normala. Jag sätter upp håret ibland och de vill också testa, så klart. De härmar sin pappa också. Tänker du likadant kring dina döttrar. Jag antar att de inte får imitera sin pappa när han gör sådant som generellt är kopplat till det manliga könet? Mina pojkar sätter upp håret med mina hårband och låtsas rakar sig framför spegeln som pappa brukar göra.
  • Veladis

Jag har träffat många pojkar genom åren som burit klänning, tofsar, hårspännen, hårband etc på min förskola. De blir väldigt, väldigt sällan retade för det. Rör det sig om små gossar under ca 3 år har de önnu inte så stor koll på varken biologiskt kön eller könsroller och att retas funkar liksom inte då. Äldre barn som har koll på biologiskt kön och könsroller men väljer att tesat ändå, är oftast "starka"barn med god självkänsla som inte blir retade därför, eller som inte bryr sig. Mobbling handlar iu grunden inte alls om yttre attribut, men det har ju andra redan förklarat.

Det händer att barnen kommenterar i stil med "Varför har Olle hårband på sig?" och svarar man då "För att han tycker nog att det är fint!" säger det fråggande barnet "Jaha" och sen är det inget mer med det. Är det någon som blir genuint upprörd är det alltid en vuxen, och i den åldern borde man verkligen ha vett att hålla tyst, om man säger så. 

Skulle min son göra som pappa skulle han för övrigt sätta upp håret i hästsvans varje morgon...   

• NovemberBarn
    Neverendingme skrev 2012-04-21 20:09:41 följande:

Någonting jag inte förstår mig på är föräldrar som gör sina barn till ett annat kön och bortförklarar det med genus! Vilket skämt!

Mammor som klär sina söner i klännigar, sparar ut långt hår, gör flätor, tofsar, hårband, hårspännen.

Något som har slagit mig är att det är ALLTID mammor till söner som kör på genus, det är alltid dom som vill köpa klänningar och rosa saker till sina barn, låta pojkarna har långt hår och få dom så lik en tjej som möjligt. Och om någon frågar varför så kör dom på genus. Varför försöker inte mammor göra sina döttrar till pojkar?

Genus handlar om att ett barn ska ha rätt att bestämma sin egen identitet. Pojkar ska kunna ha rosa och leka med dockor. och flicka blått och bilar. En viss färg och en viss sak ska inte vara könsrelaterat. Barnen ska själv få välja vad dom tycker om, inte för att samhället säger att det ska vara så.

Jag förstår absolut det argumentet. mina tjejer får blå tandborstar, dom får köpa "pojk" leksaker och ha på sig vilka färger dom vill på kläder. Jag tvingar inte på dom klänningar om dom inte själv vill.

Men föräldrar som börjar köpa dockor åt en 1årig pojke, klär denne i en klänning, sätter på pojkstackarn hårband. Det är förjävligt!

Tror dom verkligen att denna lilla pojke har en egen vilja när han är ett eller två år??

Då är det föräldern som tvingar sitt barn att vara något den inte är!

Och om någon påpekar detta så skylls det på genus!

Väx upp, erkänn att du hade velat ha en dotter i stället! Jag tycker sånt är lika med barnmisshandel!

• linas fina

Hur kan du tycka att en docka är så förfärligt? I ettårsåldern är varken flickor eller pojkar särskilt bestämmande över vad de vill ha på sig, så då borde det väl också vara fel att sätta på en flicka en klänning? Hon kanske inte alls tycker om den.
    Nej innan barnen kan tycka till själva är det ju föräldrarna som köper kläder och leksaker. När de är lite äldre är det nog ganska svårt att tvinga på ett barn en klänning om denne inte vill ha det så det är nog inget att oroa sig för. Ett barn i klänning kan man nog utgå ifrån vill ha det själv.  

• febmamma
    Neverendingme skrev 2012-04-21 21:50:34 följande:

vad är det som är så himla svårt att förstå?
    Om du nu jobbar som pedagog, öppna ögonen!
    tror du man på fullaste allvar sitter och hittar på saker.

Det finns såna föräldrar.
    Som göra sina söner till flickor, för att föräldern själv vill det.
    Pojken får absolut INTE göra typiska pojk saker, INTE ha pojkfrisyrer eller "pojkiga" leksaker.
    Utan ha klänning, långt hår, spännen, bara "flickleksaker", bara göra saker som mamma gör.
    Och absolut inte göra saker med sin pappa, för det är minsann INTE genus enligt dom.

Fortfarande så är genus rätten att låta alla barn vara den dom är och göra vad dom vill.

Men alla ser det inte så, utan använder genus som en ursäkt för att forma sitt barn till ett annat kön!            
    jag trodde inte heller att sånt fanns, men jag såg en grupp mammor som var par, på stranden och jag reagerade med att ett av  barnen var klätt med rosa från topp till tå. Brnet ville kissa efter en stund och till min förvåning så var det en kille som var klädd i rosa klänning!!! man gör inte en tjänst till sitt barn när man gör så,det här barnet fattar inger och han kommer att vilja ha klänning på dagis och sedan skolan och han kommer att bli mobbad som fan!!! 
  • Simon 681
    Rocket Mania skrev 2012-04-22 02:01:12 följande:
    Äsch snack. Vill en unge mobba hittar ungen någon att mobba. Det handlar inte om kläder eller hårfärg utan de nosar upp ett lämpligt offer helt enkelt. En unge som lärt sig sitt eget värde och som är stark i sig själv är inget lätt byte.

Min unge är det då ingen som mobbar eller retar. Dels finner han det totalt ointressant att ens lyssna på dumskallar och dels går han i en skola som verkligen tar tag i eventuella problem direkt. Ett ställe där antimobbning fungerar och alla vuxna tar sitt ansvar.

Ursäkta OT, men mobbning och bekämpandet därav är ett av mina stora intressen som blivande lärare. Skulle du kunna visa mig på skolan eller metoden eller komponenterna som du tycker fungerar?
Svar på tråden Genus!