• Neverendingme

Genus!

Någonting jag inte förstår mig på är föräldrar som gör sina barn till ett annat kön och bortförklarar det med genus! Vilket skämt!

Mammor som klär sina söner i klännigar, sparar ut långt hår, gör flätor, tofsar, hårband, hårspännen.

Något som har slagit mig är att det är ALLTID mammor till söner som kör på genus, det är alltid dom som vill köpa klänningar och rosa saker till sina barn, låta pojkarna har långt hår och få dom så lik en tjej som möjligt. Och om någon frågar varför så kör dom på genus. Varför försöker inte mammor göra sina döttrar till pojkar?

Genus handlar om att ett barn ska ha rätt att bestämma sin egen identitet. Pojkar ska kunna ha rosa och leka med dockor. och flicka blått och bilar. En viss färg och en viss sak ska inte vara könsrelaterat. Barnen ska själv få välja vad dom tycker om, inte för att samhället säger att det ska vara så.

Jag förstår absolut det argumentet. mina tjejer får blå tandborstar, dom får köpa "pojk" leksaker och ha på sig vilka färger dom vill på kläder. Jag tvingar inte på dom klänningar om dom inte själv vill.

Men föräldrar som börjar köpa dockor åt en 1årig pojke, klär denne i en klänning, sätter på pojkstackarn hårband. Det är förjävligt!

Tror dom verkligen att denna lilla pojke har en egen vilja när han är ett eller två år??

Då är det föräldern som tvingar sitt barn att vara något den inte är!

Och om någon påpekar detta så skylls det på genus!

Väx upp, erkänn att du hade velat ha en dotter i stället! Jag tycker sånt är lika med barnmisshandel!

• Svar på tråden Genus!
  • Neverendingme
    Rocket Mania skrev 2012-04-21 22:18:37 följande:
    Var träffar du alla de här mammorna?

varit på mamma träffar någon gång?
    Bvc, stan, affären, café? 
  • Minys
    Rocket Mania skrev 2012-04-21 22:18:37 följande:
    Var träffar du alla de här mammorna?

I min bekantskrets.
  • Kid A
    Neverendingme skrev 2012-04-21 22:16:40 följande:
    Är det verkligen ok att spara ut håret på en pojke och sedan spöka ut honom som en flicka? Själv tycker jag att det är hemskt nedvärderande mot en lite kille.

Vilken liten pojke vill se ut som en flicka??
    Minys skrev 2012-04-21 22:20:09 följande:
    Absolut får min pojke ha rosa på sig, men inte fan skulle jag proppa på han hela svenska sortimentet av kläder och leksaker i rosa! Och hårspännen och få stackaren att tro han är en tjej.
    Uppenbarligen är att vara "flicka" eller "tjej" den värsta förolämpningen ett litet barn kan tänka sig...? Obestämd
  • Flickan och kråkan
    Neverendingme skrev 2012-04-21 22:16:40 följande:
    sant, men det finns barn som har mycket hår.
    Och så finns det såna mammor (mest) som sparar ut håret på sina söner, så dom kan ha tofsar och hårband.
    Göra så mot en pojke, är det ok? och nu pratar jag om pojkar som börjar bli 3-4 år.

Är det verkligen ok att spara ut håret på en pojke och sedan spöka ut honom som en flicka? Själv tycker jag att det är hemskt nedvärderande mot en lite kille.

Vilken liten pojke vill se ut som en flicka??

Du måste ju uppenbarligen läsa dåligt! 
    När jag skrev om "pojk" och "flick" saker man kan göra så syftar jag på dom föräldrarna som bara sina barn göra vissa saker.
    Själv gör jag INTE så med mina barn.
    Men du väljer ju själv vad du läser och inte läser!           
    Jo då, jag läser vad du skriver. Men vi pratade om 1-2-åringar! De flesta 1-2-åringar hänger med sina föräldrar och deltar i den dagliga vardagen. Man vaknar, gör sig i ordning, äter, diskar, tar en promenad i skogen, tvättar, äter mellis, går och handlar, lagar och äter lunch, går till lekplatsen, äter mellis, lagar och äter middag, läser en stund, gör sig i ordning för kvällen och så var den dagen slut.

Och åter igen: Vilken 3-4-åring får du att ta på sig något han/hon inte vill!? Jag vet inte hur gamla dina barn är, men de flesta 3-4-åringar har oerhört bestämda åsikter om vad de ska och inte ska ha på sig. Gillar de inte ett par skor så går de typ hellre barfota i snö. 3-4-åriga pojkar som har klänningar och tofsar har bestämt det alldeles själva. Våra har inget som helst intresse för klänningar, men lillebror ville absolut ha en tofs mitt på huvudet en dag på förskolan. Och ja, det fick han självklart ha. En liten tunn spretig sak som stod rakt upp. Han var mäkta nöjd . Storebror vill ha rosa byxor - som hör och häpna hans PAPPA införskaffat åt honom efter mycket bönande och beende.

Lår barn få vara barn. Varför ska vi tvinga in dem i tramsiga och ålderdomliga konventioner om vad som är manligt och kvinnligt? För inte alltför länge sedan var det tvärtom. Pojkbebisar kläddes i rosa och flickbebisar i ljusblått. Rosa och rött ansågs vara alltför starka och tongivande färger för flickor.
  • Minys
    Kid A skrev 2012-04-21 22:24:53 följande:
    Uppenbarligen är att vara "flicka" eller "tjej" den värsta förolämpningen ett litet barn kan tänka sig...? Obestämd
    Nej absolut inte! Min lilla flicka är ju en tjej!

Men jag skulle inte printa i min lilla pojke att han är något annat är värdefull och underbar och POJKE! 
  • Neverendingme
    Kid A skrev 2012-04-21 22:24:53 följande:

varför tycker alla att det är ok att klä upp en pojke som en liten tjej?
    Förstår ingen hur det kan förvirra ett barn.

Precis samma sak som om man skulle försöka göra en flicka till en pojke.   
  • Veladis
    Minys skrev 2012-04-21 22:09:20 följande:

Förstår om du har svårt att förstå att såna föräldrar existerar. Men det är min erfarenhet. Och om du nu leker med tanken att jag har rätt att såna existerar,  blir du inte lika upprörd som jag? Vad ska man göra med såna bekanta som faktiskt utsätter sina pojkar för sånt? Vad säger man? Hur bemöter man dem på ett vettigt sätt? För jag har enormt svårta att bemöta dem i dagsläget, när deras 2 åring kommer i lila overall och och rosa mössa och BARA tjejsaker. Han TROR att han är en tjej. Med nagellack, hårspännen och läppglans? Hur beter jag mig kring hennes åsikter om att det är genus och rätt?

För det första läser du själv på om genus och vad det innebär. "Det är genus" är liksom inte ett korrekt sätt att uttrycka sig. Ditt sätt att svänga sig med orden, begreppen och hur du beskriver hur runt omkring dig agerar får miug bara att tolka dig som en person med dålig koll på genus och som därmed lätt missförstår. 

För det andra rannsakar du dig själv, varför du tolkar det som att barnet blir "utsatt" för något? Varför är det farligt för en pojke att ha tjejsaker? Hur vet du att han bara har tjejsaker och bara gör tjejgrejer, alltid? Och vad tolkar du som tjejgrejer och tjejsaker? Är du säker på att den familjen tolkar likadant? Du bör också fundera på varför det skulle vara så farligt för en tvååring att inte ha koll på biologiskta kön, det är det långtifrån alla tvååringar som har.

Sedan kan du, utifrån vad du kommit fram till, ta en diskussion med föräldern, som du tycker uppfostrar fel.  
  • Neverendingme
    Flickan och kråkan skrev 2012-04-21 22:28:51 följande:
    Jo då, jag läser vad du skriver. Men vi pratade om 1-2-åringar! De flesta 1-2-åringar hänger med sina föräldrar och deltar i den dagliga vardagen. Man vaknar, gör sig i ordning, äter, diskar, tar en promenad i skogen, tvättar, äter mellis, går och handlar, lagar och äter lunch, går till lekplatsen, äter mellis, lagar och äter middag, läser en stund, gör sig i ordning för kvällen och så var den dagen slut.

Och åter igen: Vilken 3-4-åring får du att ta på sig något han/hon inte vill!? Jag vet inte hur gamla dina barn är, men de flesta 3-4-åringar har oerhört bestämda åsikter om vad de ska och inte ska ha på sig. Gillar de inte ett par skor så går de typ hellre barfota i snö. 3-4-åriga pojkar som har klänningar och tofsar har bestämt det alldeles själva. Våra har inget som helst intresse för klänningar, men lillebror ville absolut ha en tofs mitt på huvudet en dag på förskolan. Och ja, det fick han självklart ha. En liten tunn spretig sak som stod rakt upp. Han var mäkta nöjd . Storebror vill ha rosa byxor - som hör och häpna hans PAPPA införskaffat åt honom efter mycket bönande och beende.

Lår barn få vara barn. Varför ska vi tvinga in dem i tramsiga och ålderdomliga konventioner om vad som är manligt och kvinnligt? För inte alltför länge sedan var det tvärtom. Pojkbebisar kläddes i rosa och flickbebisar i ljusblått. Rosa och rött ansågs vara alltför starka och tongivande färger för flickor.

mina tjejer är mellan 0-6 år. Jag förstår helt klart vad du menar.
    Men ingen verkar förstå vad jag säger.

Det finns mammor, i min närhet som "tvingar" på sina 4åriga söner klänningar och tofsar och nagellack.
    Pojkarna vet knappt att dom är en pojke!
    Hur kan det vara ok?     
  • Veladis
    Neverendingme skrev 2012-04-21 22:29:18 följande:

varför tycker alla att det är ok att klä upp en pojke som en liten tjej?
    Förstår ingen hur det kan förvirra ett barn.

Precis samma sak som om man skulle försöka göra en flicka till en pojke.   

Det är fortfarande accepterat att vara pojkflicka. Men inte att vara flickpojke. Fundera på den...

Varför skulle barn bli förvirrade per automatik av att bära "andra könets kläder" eller leka med "det andra könets leksaker"? De vet ju inget om vad som tillskrivs dessa saker? 

Pyttebarn har inte kol på varken kön elelr könsroller, så de bryr sig knappast. Äldre barn har oftast full koll på sitt biologiska kön, men vill fortfarande testa allt möjligt. Det blir mycket, mycket sällan förvirrade, i allafall inte av av kläder och leksaker. Varför skulle de?     

• Moflo

Jag är både pojk- och flickmamma och tycker att det här med genus är otroligt viktigt! 

Samhället stoppar in våra barn i mallar, så här ska en kille eller tjej vara och hela samhället är fullt av fördomar om hur det är att vara av ett visst kön.
    När det gäller just det materiella så får mina barn välja fritt bland kläder och leksaker, men eftersom barnen påverkas så mycket av samhället runt omkring så behöver man som förälder öppna lite dörrar ibland och visa att det finns så mycket mer än bara det där "pojk- eller flickaktiga".
    Men genus för mig handlar för det mesta om att stärka mina barn i sig själva, att de ska våga stå för vilka de är och vill vara.  

Svar på tråden Genus!