Inlägg från: Flickan och kråkan |Visa alla inlägg
  • Flickan och kråkan

Genus!

Jag har lite svårt att hänga med i resonemanget TS om jag ska vara ärlig. Jag har fortfarande rätt små barn. Yngsta fyller snart 3 år och äldsta är lite drygt 4 år. Jag har två pojkar. Jag tror att jag har väldigt vanliga barn och jag skulle aldrig få dem att gå någonstans i ett klädesplagg de inte vill ha. Hur små barn pratar vi om här?

Min äldsta är för tillfället i en period då allt ska vara rosa, lila, rött, orange och så ska det helst glittra och glänsa. Det verkar vara rätt typiskt för 4-åriga BARN. Inte för för flickor och inte för pojkar utan för barn. För 1-2 år sedan skulle allt, och jag menar verkligen ALLT vara blått.

Yngstas favoritfärg är gul. Han har annars ingen direkta färgpreferenser förutom att det ska vara just färg - starka, klara färger. Hur kul är det att gå in på en pojkavdelning i en klädaffär. Hmm, en brun tröja, ett par mörkblå jeans eller en jacka i den oerhört djärva kombinationen marinblå med en röd rand.

Och sedan det här med tryck och liknande. Jag vet inte hur andra 3- och 4-åringar generellt är, men mina vet i alla fall inte vem spindelmannen är och äldsta har precis börjat grunna på det här med döden och att inte leva mer. Vilka gummistövlar vill han ha? Ett par röda med färgglada blommor eller ett par svarta med vita dödskallar? Hmmm. Svårt val.

Våra barn leker med leksaker. De leker inte flicklekar eller pojklekar med flick- respektive pojkleksaker. Hur tänkte du med det här med dockor. Barn - pojkar och flickor - älskar att imitera sina föräldrar. Vi har inte använt barnvagn så de vill inte heller ha dockvagnar. Vi har däremot burit i sjal och bärsele och det har de också - i minivariant. Om något är det väl ett tecken på något oerhört sunt att pojkar VILL, inte tvingas, leka med dockor? På vilket sätt hindrar det från att leka med bilar och traktorer?

• Flickan och kråkan
    Neverendingme skrev 2012-04-21 21:50:34 följande:
    vad är det som är så himla svårt att förstå?
    Om du nu jobbar som pedagog, öppna ögonen!
    tror du man på fullaste allvar sitter och hittar på saker.

Det finns såna föräldrar.
    Som göra sina söner till flickor, för att föräldern själv vill det.
    Pojken får absolut INTE göra typiska pojk saker, INTE ha pojkfrisyrer eller "pojkiga" leksaker.
    Utan ha klänning, långt hår, spännen, bara "flickleksaker", bara göra saker som mamma gör.
    Och absolut inte göra saker med sin pappa, för det är minsann INTE genus enligt dom.

Fortfarande så är genus rätten att låta alla barn vara den dom är och göra vad dom vill.

Men alla ser det inte så, utan använder genus som en ursäkt för att forma sitt barn till ett annat kön!            
    Men du talar ju emot dig själv. Du säger att det det handlar om barn i åldern 1-2 år som inte har någon egen vilja (vet inte om jag håller riktigt med dig om det dock ). Jag tror fortfarande att jag har rätt normala barn - som råkar vara pojkar - och i den åldern hade ingen av dem särskilt mycket hår överhuvudtaget och huruvida de skulle ha pojkfrisyrer eller inte var liksom inte på tapeten. Spännen och hårband - för dem vars barn faktiskt har lite mer kalufs än mina har haft - brukar vara svårt att få på både flickor och pojkar i den åldern. De vill inte och sliter av. Och jag vet inte riktigt hur du tänker dig att en 1,5-åring gör en massa typiska pojk- eller flicksaker. Mina har mest hängt med den förälder som varit hemma. De har inte spelat fotboll, hoppat hopprep eller varit intresserade av vare sig barbiedockor eller actionman-gubbar. De var liksom fullt upptagna av separationsångest, att lära sig gå och springa och vara ûberfascinerad av vattenpölar och fjärilen som just susade förbi. Får väl lägga in en lite brasklapp för äldsta som var helt tokig i siffror, bokstäver, former, färger.
  • Flickan och kråkan
    Minys skrev 2012-04-21 20:34:44 följande:
    Håller med TS! Finns dom som köper rosa saker och typiskt tjejiga saker åt sina söner innan DOM ENS har viljan att välja själv.

Sen tycker jag personligen att genus handlar inte om leksaker eller färger utan om att varje individ ska få vara som dom vill oavsett kön. Att man ska behandla barn som barn och inte som ett kön.

Men att klä min ettåriga son i rosa kläder och toffsar för att jag tror på genus, nej då har det gått för LÅNGT!      
    Hur tänkte du nu? Du säger att du vill erbjuda ditt barn alla möjligheter och får vara den han/hon är som individ....MEN det skulle inte falla dig in att erbjuda honom färgen rosa för att det är tjejigt? Vilket budskap menar du att du förmedlar då?

Poängen är väl att barn inte har några som helst kopplingar mellan kön och specifika färger och/eller föremål. Och det är väl något positivt som vi alla (förhoppningsvis) vill stärka.
  • Flickan och kråkan
    Neverendingme skrev 2012-04-21 22:16:40 följande:
    sant, men det finns barn som har mycket hår.
    Och så finns det såna mammor (mest) som sparar ut håret på sina söner, så dom kan ha tofsar och hårband.
    Göra så mot en pojke, är det ok? och nu pratar jag om pojkar som börjar bli 3-4 år.

Är det verkligen ok att spara ut håret på en pojke och sedan spöka ut honom som en flicka? Själv tycker jag att det är hemskt nedvärderande mot en lite kille.

Vilken liten pojke vill se ut som en flicka??

Du måste ju uppenbarligen läsa dåligt! 
    När jag skrev om "pojk" och "flick" saker man kan göra så syftar jag på dom föräldrarna som bara sina barn göra vissa saker.
    Själv gör jag INTE så med mina barn.
    Men du väljer ju själv vad du läser och inte läser!           
    Jo då, jag läser vad du skriver. Men vi pratade om 1-2-åringar! De flesta 1-2-åringar hänger med sina föräldrar och deltar i den dagliga vardagen. Man vaknar, gör sig i ordning, äter, diskar, tar en promenad i skogen, tvättar, äter mellis, går och handlar, lagar och äter lunch, går till lekplatsen, äter mellis, lagar och äter middag, läser en stund, gör sig i ordning för kvällen och så var den dagen slut.

Och åter igen: Vilken 3-4-åring får du att ta på sig något han/hon inte vill!? Jag vet inte hur gamla dina barn är, men de flesta 3-4-åringar har oerhört bestämda åsikter om vad de ska och inte ska ha på sig. Gillar de inte ett par skor så går de typ hellre barfota i snö. 3-4-åriga pojkar som har klänningar och tofsar har bestämt det alldeles själva. Våra har inget som helst intresse för klänningar, men lillebror ville absolut ha en tofs mitt på huvudet en dag på förskolan. Och ja, det fick han självklart ha. En liten tunn spretig sak som stod rakt upp. Han var mäkta nöjd . Storebror vill ha rosa byxor - som hör och häpna hans PAPPA införskaffat åt honom efter mycket bönande och beende.

Lår barn få vara barn. Varför ska vi tvinga in dem i tramsiga och ålderdomliga konventioner om vad som är manligt och kvinnligt? För inte alltför länge sedan var det tvärtom. Pojkbebisar kläddes i rosa och flickbebisar i ljusblått. Rosa och rött ansågs vara alltför starka och tongivande färger för flickor.
  • Flickan och kråkan
    Neverendingme skrev 2012-04-22 00:35:03 följande:
    du är uppenbarligen van att få som du vill.
    man är inte dubbelmoralig bara för att man accepterar att folk gör på ett sätt men sen inte själv göra samma.
    Det kallas för att respektera andras åsikter, men samtigt ha en annan. Respekt.
    Vilken inte verkar gå hem hos dig.

Om jag tycker det är fel att klä ut en pojke till en flicka då han inte är gammal nog att välja det själv, då är väl ändå det min åsikt?

Det är skrämmande att det är vuxna människor, föräldrar som förstör för sina egna barn.

Om du nu inte visste det, så idag förekommer det mycket mycket mobbing i skolan. Hur utsatt tror du en liten pojke skulle bli om man traskar in med en klänning och pippilotter i håret?
    Den stackars pojken ser ju inget fel i det för att föräldrarna har uppmuntrat detta.
    Men han skulle mest troligt stå ut en hel del, och mest troligt blir hemskt mobbad.

Jag avskyr mobbning, tycker man ska göra allt man kan för att stoppa det, skulle mina barn bli mobbade, eller mobbare skulle jag ta tag i det på en gång.
    Men alla föräldrar är inte så!
    Jag tycker inte man ska göra sitt barn till något den inte är.

Växer pojken upp och är så pass stor att han förstår  vad det innebär att gå runt i kvinnokläder, låt han göra det då. Som sagt var den du är.
    Men det är samtidigt en förälders ansvar att skydda sina barn...inte utsätta dom för saker i onödan!

och jag säger det än en gång!! vill ett barn ha "flicksaker" låt han, samma sak med flickor.
    men som förälder har du ett ansvar att sätta en gräns.
    och min gräns är att min son skulle inte få gå ut klädd som en flicka! 

en pojke är en pojke och en flicka är en flicka.                              
    Ytterligare fel i sak. Mobbning beror inte på vad någon har på sig. Jag har arbetat aktivt med mobbning under i stort sett hela min yrkesverksamma tid. Det är helt andra faktorer som påverkar mobbning. Tänk om det hade varit så enkelt att det handlade om materiella prylar. Det är bara något som använts, inte orsaken. Jag har 14-åringa pojkar som elever som skulle bli stärkta i sin roll som ledare genom att komma i klänning och flätor. Andra som skulle bli hånade.
  • Flickan och kråkan
    Neverendingme skrev 2012-04-22 00:35:03 följande:
    Jag avskyr mobbning, tycker man ska göra allt man kan för att stoppa det, skulle mina barn bli mobbade, eller mobbare skulle jag ta tag i det på en gång.
    Men alla föräldrar är inte så!
    Jag tycker inte man ska göra sitt barn till något den inte är.
    Om man verkligen vill göra något åt mobbning så ska man lära sina barn att respektera alla människors rätt att vara just dem de är och visa dem tjusningen med att vara och tycka olika. Mobbning beror huvudsakligen på rädsla för det som är annorlunda. Och vad kan vara mer skrämmande än en 4-åring som inte klär sig könsstereotypt?! (vet inte om man jag ska skratta eller gråta?). Det beror också på dålig självkänsla vilket i sin tur leder till att man ser till att hitta någon att trampa på för att förhöja sig själv. Då hittar man ett lämpligt offer och allt den personen är/gör/klär sig i är fel. Han/hon kan aldrig rätta till det för det handlar inte om det. Sist men inte minst så handlar det om grundläggande värderingar - att man i grund och botten inte anser att alla människor har samma värde och att det är OK att kränka någon annan. Gäller såväl barn som vuxna.
  • Flickan och kråkan
    Neverendingme skrev 2012-04-21 23:47:16 följande:
    när jag var liten var det inga pojkar som sprang runt i klänningar. så varför skulle min son vilja göra det.
    Som sagt, vill han klä ut sig till prinsessa hemma, leka i stora systrarnas kläder och med dockor och hello kitty och rosa, så får han göra det.
    skulle inte låta han gå i klänning ute, men vill han ha en rosa tröja eller lila skor... eller ha en mimmi pigg ryggsäck så är det ok.
    Som förälder har man ju också sina principer och åsikter, jag drar min gräns, om jag nu skulle få en son, till att inte klä sig i klänning när man är ute. Experimentera hemma är helt ok.
    Och en till sak jag inte skulle låta han göra oavsett ute eller inne är att ha flätor, hårband och dyligt.
    För jag tycker inte att en pojke ska ha sånt. Och det är så jag tycker.
    måla naglarna hemma med sina systrar...ok.
    fram till en viss ålder...       
    Och det är självklart OK för dig att tycka, men fortfarande säger du emot dig själv. Du hävdar att alla barn ska uppmuntras att vara dem de är. Samtidigt säger du att det inte är OK för din son att någonsin ha flätor, hårband och dylikt. Som mamma till två söner så låter det jättemärkligt. De vill ju testa allt som jag gör. Det är det normala. Jag sätter upp håret ibland och de vill också testa, så klart. De härmar sin pappa också. Tänker du likadant kring dina döttrar. Jag antar att de inte får imitera sin pappa när han gör sådant som generellt är kopplat till det manliga könet? Mina pojkar sätter upp håret med mina hårband och låtsas rakar sig framför spegeln som pappa brukar göra.
Svar på tråden Genus!