Veladis skrev 2012-04-21 22:29:22 följande:
För det första läser du själv på om genus och vad det innebär. "Det är genus" är liksom inte ett korrekt sätt att uttrycka sig. Ditt sätt att svänga sig med orden, begreppen och hur du beskriver hur runt omkring dig agerar får miug bara att tolka dig som en person med dålig koll på genus och som därmed lätt missförstår.
För det andra rannsakar du dig själv, varför du tolkar det som att barnet blir "utsatt" för något? Varför är det farligt för en pojke att ha tjejsaker? Hur vet du att han bara har tjejsaker och bara gör tjejgrejer, alltid? Och vad tolkar du som tjejgrejer och tjejsaker? Är du säker på att den familjen tolkar likadant? Du bör också fundera på varför det skulle vara så farligt för en tvååring att inte ha koll på biologiskta kön, det är det långtifrån alla tvååringar som har.
Sedan kan du, utifrån vad du kommit fram till, ta en diskussion med föräldern, som du tycker uppfostrar fel.
Jag är ingen genus mamma, men jag försöker att mina barn ska ha lika värde oavsett vad som är och jag försöker att inte få dem att vara något annat än dom är. Dom är barn och behandlas lika och med ett värde. Inte färger och kön. Eller stämplar och förväntningar.
Jag tolkar att barnet blir utsatt för något för att han får inte vara ett barn, hans dagar går ut på att vara genus åt sina föräldrar. Det är inget farligt att ha tjejsaker, men ska det bara vara tjejsaker? Ska dom inte vara pedagogiska och lärorika också? Jag vet det för att jag spenderar tid med den familjen, det jag tolkar som tjejgrejer är det han äger, dockvagnar, dockor, rosa, lila. Inga pojkfärger alls. Han får bara göra ''tjejsaker'' baka, diska, städa, plantera blommor, bygga halsband (bara i tjejfärger). Mamman i familjen TILLÅTER INTE pojkfäger eller pojkaktiviteter (han får inte vara med sin pappa, och göra killsaker, bilar osv...) Han får inte visa pojkkänslor. Han får inte bli arg, men han får gärna gråta och visa känslor, men inte som en kille. Bara som en tjej.
Tycker inte att det är farligt att inte ha koll på sitt kön, men när han ska byta om på badhuset med dagis, går han till tjejavdelningen och vill inte följa med pojkarna, säger inte det allt?