• germany

Tips om dhea

Callimero - Jag har nu läst länken du gav om DHEA.
    Enligt den så bör man alltså inte äta DHEA om man har dålig ovariell reserv....vilket jag då har och säkert de flesta av oss här i tråden Förvånad. Dock så vet jag inte vad jag ska tro då de flesta studier jag har läst tyder på att DHEA verkligen är bra.

Hur tänker du / ni andra när ni läser detta? Kan vi kanske diskutera detta tillsammans istället för att vända och vrida på det var och en för sig hemma, grubbla & fundera och ev komma fram till något "bra" som gör att man kan ta ett beslut som känns bra i ens maggrop (för stunden)....menefter det ändå inte är något klokare i ens beslut.
    Håhåjaja, har man inte problem redan så letar man hela tiden upp en massa nya och allt pga denna barncirkus!

Jag hade en länk för någon dag sedan och jag har varit inne på att följa rekomendationen där, dvs att äta DHEA tills ett normalt DHEA värde uppnåtts och sedan trappa ner och när jag varit fri frå preparatet i 1 vecka så ska jag ta nytt DHEA-s prov för att se att nivån fortfarande ligger inom ref.värdet.

Hur ser ni på att använda DHEA eller ej under sprutperioden?

• germany

Lillstoran - Tror inte du blandade för mycket tillskott då du blev gravid Glad.
    Jag skulle testa allt möjligt bara jag hade mera tid på mig....men jag känner tiden snurrar för fulla muggar och det känns aldrig bra att börja laborera med något nytt i samband med IVF. Och jag har då gjort 4 fulla IVF på 1 år....var egentligen bara i sommar som jag fick ett längre uppehåll, men då började jag med Prasteron och ville inte blanda in något mer nytt. Men forska och leta vidare kan jag alltid göra, utifall att jag vill prova något nytt som kanske kan förbättra mina chanser.

Men det finns också ett andra alternativ inom en snar framtid för mig och det är ÄD, vilket jag hoppas en hel del på. Men än är jag inte där.

• germany

Lillstoran - Pred, trombyl, fragmin är en vanlig kombination vid IVF och som jag har tolkat mina läkare så hjälper det i allafall mer än det skadar. Annars skulle inte vi få allt detta utskrivet av våra läkare. Men som med all medicin så finns det biverkningar, men biverknignarna kan jag ta bara det ger något tillbaka i gott syfte, dvs en graviditet.

Det jag syftade på att jag inte törs blanda hur mycket som helst var inte de vanliga vitaminerna såsom d-vitamin, omega osv utan preparat som jag inte alls är lika insatta i såsom tex som du själv anger tex Inofolic och så en massa homeopatmedel som jag är övertygad kan hjälpa, men som inte känns så lägligt att köra huller om buller tillsammans med en massa annat och detta i samband med stimulering. Det kan ofta ta ett tag innan tillskott ger effekt och det känns som om jag aldrig hinner börja förrän där är nya planer för IVF.
    Du kan verkligen skatta dig lycklig som slipper genomgå detta om och om igen, för det är ingen lätt situation och inga lätta beslut man tar gällande taga preparat eller ej + en massa annat som gör situationen väldigt jobbig.

Ja, Mamma Gås tog både DHEA, Inofolic, Melatonin samt kortison och fick sitt bästa resultat någonsin. Det var väldigt roligt att få ta del av hennes resultat minns jag.

Melatonin försöker jag numera få i mig naturligt via valnötter & körsbär som ska innehålla riktigt bra mängd med melatonin. Känns bättre att försöka få i sig en del saker naturligt via kosten än att köra allt på kosttillskott. 

• germany
    callimero skrev 2012-12-07 10:41:09 följande:
    Ja Germany, det är sannerligen inte lätt att veta vilket ben man ska stå på! Om någon av er går i Falun får ni hemskt gärna ta upp detta och återkomma med vad de säger då de mig veterligen är den enda kliniken i Sverige som intresserat sig för detta. Vi gjorde några försök där men då hade de inte tagit del av studierna. Har frågat min gyn som är samarbetsläkare med bla Falun och Carl von Linné men han ville inte riktigt uttala sig. Samma på CFC.

Älva, jag håller med Germany, har du inte gjort IVF innan - testa en normal behandling först annars blir det svårt att dra några slutsatser om det inte skulle fungera. Vilket jag hoppas det gör!
    Nä, verkligen inte lätt att veta vad man ska tro med allt Rynkar på näsan. Och ju mer man läser desto mer förvirrad kan man lätt bli. Fast jag har en ganska bra känsla ändå kring att börja trappa ned DHEA då jag nu ätit det i hela 6 månader.

Jag har faktiskt mailat min läkare i Falun i dag och när denne svarar så ska jag sedan lägga fram länken som du gav och höra vad som sägs kring det. Men jag ville inte lägga svaret i munnen på henne när jag ställde frågor gällande min kommande IVF och bla då äta DHEA eller ej. Men när läkaren svarat på frågorna så ska jag absolut ge läkaren artikeln så denne får säga sin mening kring det hela.

Tror att många faktiskt inte alls vet hur DHEA fungerar och därför får vi så tröga svar....Min utredningsläkare som är överläkare och fertilitetsläkare visste inte ens vad DHEA var för nåt?!.....Det säger ganska mycket att de vet alldeles för lite kring DHEA.
  • germany
    Bambi2 skrev 2012-12-07 13:30:23 följande:
    Ang. Farligheten hos Dhea hos kvinnor med låg ovarialreserv har jag också läst artikeln. Det är förvisso oroväckande men vad säger att just denna kritiska artikel har mer rätt? Det verkar heller inte som att den forskaren resonerar kring varför andra studier har kommit fram till diametralt motsatt slutsats...
    Jag har också tänkt detsamma som det du skrivit.

Har läst en hel del studier där det står att DHEA hellre ska hjälpa kvinnor med ovariell reserv....Tror att det är bäst att inte tro på precis allt vi läser utan försöka ha tilltro till att inte ens fertilitetsläkare skulle skriva ut preparatet till höger och vänster om det ger helt galen effekt och det utan att ens ta prover såsom testosteron samt dhea-s innan vi påbörjar med preparatet (fast det tycker jag faktiskt är helkonstigt att inte Falun tex gör....de hade dessutom haft mer att gå på när de sedan utvärderar de som ätit preparatet).

Däremot så tror jag att det efter några månaders användande faktiskt kan vara värt att ha ett längre uppehåll innan man ev startar upp igen med DHEA. Men förhoppningsvis ska vi inte behöva se åt något preparat så småningom då vi ju ska bli gravida inom det närmsta året :)

Men jag måste säga att det är inte konstigt att man blir helnojig när man dyker på information och studier som inte alls överensstämmer med det man först trodde.....en helt normal reaktion. Men den lägger sig ganska snart och då kan man lättare ta beslut som känns vettiga igen.

Jag börjar mer och mer fundera på om det är bäst att skita i allt och bara allmänt leva sunt med bra kost, motion, sömn osv. Alla dessa tillskott och äta eller ej äta kan ju få en galen för mindre (så du är stundvis inte ensam Tuvalina om din frustration)

Nu ut i vinterlandskapet och boosta lite energi och få rosiga kinder samt sist men inte minst promenera bort dåliga stressendorfiner Tungan ute 
  • germany
    Mamma gås skrev 2012-12-07 15:33:18 följande:
    Skulle ju säga det oxå germany - jag tänker på dig ofta och undrar hur det är med dig Hjärta
    Heej! Solig
    Detsamma detsamma, alltså att jag titt som tätt tänker på dig också och  gissa om du dykt upp i mina tankar lite extra just nu i juletider med alla fina änglar som pryder affärernas hyllor :)
    För mig så kommer du ALLTID att vara "Ängeln med det varma goda hjärtat" Hjärta

Ska försöka tota ihop ett litet brev till dig och det innan nästa år  Flört (kan med gott samvete säga så då det nya året inte är alltför avlägset nu).

Kram så länge, fina du!
  • germany

Callimero - Vill bara säga till dig att du är beundransvärd som har orkat med så många IVF som du har gjort!
    Har varit in på din presentation och läst om din resa mot ett barn.

Jag undrar väldigt ofta vad det egentligen beror på att våra embryon inte vill stanna kvar hos oss....Handlar det verkligen varje gång om att de små är av för dålig kvalite....eller är det bara lätt för läkarna att säga så?

Jag hoppas så att vi alla ska lyckas få en liten, men det måste väl ändå vara din tur nu att få bli gravid som har kämpat mer än vad många av oss andra har gjort.

En stor stark kämpakram får du här ~KRAM ~ 

• germany

Callimero - Ja, du har ju fått fina små tillbaka. Själv så var det bara nu senast som jag fick ett toppembryo tillbaka och då hoppas man så mycket förstås....Sedan så säger läkarna ändå att man aldrig kan se in i kärnan och att det kan vara något fel i det inre som gör att de stannar av. Men det kan väl ändå inte vara så VARJE gång och framförallt du som har gjort så många IVF?!

Jag tänker ofta att det måste vara något "annat" fel på mig eftersom de små inte verkar trivas hos mig.....Att det är något vajs som jag hellre skulle vilja veta än att få dåliga tankar om min livmoder tex :(

Jag märker att många av oss tänker ungefär lika i mycket kring detta med vår barnlöshet och så detta med att vi alla nog har förändrats en hel del som person under den här tid som vi tvingats leva i vår kamp. Det är sorgligt att en del av ens personlighet går upp i rök och kanske aldrig kommer tillbaka riktigt igen (jo, det skulle den nog göra om vi fick lyckas till slut).

Det känns bra att ha er andra här där vi alla mer eller mindre har samma dilemma och där man i allafall håller sig ovanför vattenytan under den tid man kämpar och som får en att inte drunkna när käftsmällarna efter misslyckade försök kommer. Tänk att vi reser oss gång på gång! Vi är nog alla väldigt starka i grund och botten och visst är vi mer än värda ett endaste litet barn i allafall.....

I övrigt allmänt till er andra så har jag "undersökt" mig själv lite mer noggrant :)
    Jag grejar aldrig med mitt hår utan slänger oftast upp håret i en vanlig hästsvans, sedan har jag liksom nästan alltid mössa på mig när jag går utanför dörren då mitt fritidsliv kräver det. Så ingen mening att lägga ner nån tid på håret.
    Men jag har ju sett att det är fullt med hår i borsten sedan en tid tillbaka (har ökat DHEA dos från 50 till 75m g). Nu ser jag att jag också verkilgen har fått betydligt tunnare hår! Sedan så speglade jag mig och såg att jag också har fått ett sånt där väldigt ljust och mjukt skägg kring övre käklinjen framförallt! Tomte 
    Sedan är det då alla finnar jag har fått sedan jag ökat dos. Mamma Mia!!! Jag har nu tagit beslutet att trappa ner den dos som jag uppenbarligen fungerade bäst på, dvs 50 mg. Då fick jag inga plitor i allafall.

Läste en källa (ska se om jag hittar den igen) att det är om man får i sig för mycket DHEA som biverkningarna verkar komma.

Annars så är det väldigt intressant med alla diskussioner som har varit här senaste tiden.
    Jag har läst varendas inlägg.

Ha en fin söndag!

• germany
    Mamma gås skrev 2012-12-09 21:15:06 följande:
    Raring där Hjärta Kan säga att ängeln står i köksfönstret så fint FlörtSolig Stor kram till dig Hjärta
    SoligHjärta Ta väl hand om dig och liten i magen.
    Kram!
  • germany
    Lillstoran skrev 2012-12-09 19:19:44 följande:
    Germany - detsamma ! Vilket underbart väder, i vart fall i Stockholm.
    Här har vi kallt i dag. -18 grader i morse, dock så ligger temperaturen nu på -13.
    Snö har vi fått också så det är riktigt julstämning nu med ljus tända inne & adventsgran ute och så ett vackert tomtelandskap därtill ute Glad
Svar på tråden Tips om dhea