-
-
God morgon! Vad roligt att se dig här igen, och även du är en pärla som lätt platsar i det långa pärlhalsbandet!mba12 skrev 2012-12-05 21:38:26 följande:Tack Germany att delade med dig infon om DHEAn och länken du skickat. Håller tummarna för dig för nästa försök Miss B. heja heja, håller tummarna, hoppas det går hela vägen nu Anemon, önskar dig samma sak, hoppas att det går hela vägen nu och du lyckas nu Vi4 hår går det för dig? Hoppas det är bra med dig CFf, du ska vara jätte glad att ditt AMH går uppåt! Tack att du delar med dig så mycket info. Du och Germany är 2 utav många pärlor i detta tråd. Kram tjejer♥
Men förstår dig att du tillfälligt lämnat FL för en välbehövd paus där kanske barntankarna lättare då kan få vila. Men glad att du finns kvar, skriver till dig via inbox nån dag när jag får tid att sitta en längre stund vid datorn. -
Jag tycker det är bra att du har en så egen stark känsla på vad just du tycker är vettigt & rätt gällande det som rör IVF kliniker. Var och en av oss är helt olika som personer och i tycke & smak och ingen av oss kan tänka, känna, besluta exakt som den andre, därför så tycker jag det är jätteviktigt att försöka respektera varandra i allas våra val.Lillstoran skrev 2012-12-05 22:57:10 följande:
Uppriktigt sagt har jag aldrig förstått varför en del väljer CFC. Det är rent ut sagt ologiskt om man bor i Stockholm. Som tidigare nämnt alla kringkostnader, kan knappast bli billigare än att välja en klinik i Stockholm. Det är skillnad om man bor i Malmö eller Skåne. Sedan allt krångel med att få recept översatta. Har läst i flera trådar att personer fått betala recepten själva. Hur tänker man?! Jag kan förstå om man är singel om det inte finns något annat alternativ. Dessutom språksvårigheter. Det känns tryggare att gå på en klinik där personalen talar svenska. Dessutom ger de inte gärna morfin om man inte - uttryckligen - kräver det. Skulle aldrig falla mig in att göra ett äggplock igen utan hela paketet bedövning med lugnande mediciner och allt därtill. Det ska vara så kraftigt bedövat att man inte känner något. Jag hade så mycket bedövning i kroppen att jag inte mindes något av händelsen. Morfinet gör att sticket av bedövningasprutan inte känns. Att Sverige skulle vara så "efter" som en del påstår - det stämmer säkert i vissa avseenden men statistiskt sett ( vilket spelar avsevärt stor roll i val av klinik) så håller den svenska IVF vården hög kvalitet. 35 procent i snitt mot 25 procent i Europa. Att fler skulle lyckas på CFC än på Karolinska Sjukhuset eller på Sahlgrenska tror jag inte heller på. Då får ni bevisa det för mig. Folk glömmer att många lyckas på de här "kassa" klinikerna i Sverige som är så "efter". Om jag kulle göra om allt i framtiden hade jag i första hand tagit en klinik i Stockholm - varför ska jag åka längre när det finns kliniker i Stockholm. Det låter väldigt ologiskt i mina ögon. Jag hade velat ha en klinik som håller mig i handen, inte en klinik där man till större del får klara sig själv som CFC vad jag har läst. Jag hade tänkt som Vi 4 och Miss Boring och valt klinik i Sverige.
Jag kan tydligt läsa vad du tycker och det bör respekteras. Jag kan även hålla med dig i vissa saker som du skriver. Däremot så känns det som om du inte riktigt respekterar andras val. Självklart så ska vi hjälpa varandra fram i denna barnverkstad men kanske inte ifrågasätta varandras beslut.
Jag menar alltså inte att det är fel att argumentera för något som kanske är bättre, men det är också bättre att bolla lite fint med bollen och rulla den sinsemellan istället för att skjuta rakt på. Det gör mindre ont.
Hoppas du inte tar illa upp, jag antar att du ändå bara vill alla väl och att du kanske bara blir lite ivrig att lägga fram dina åsikter men att de då tyvärr kan tolkas på ett sätt som kan sticka i andras ögon, men jag tror ändå inte att det är din avsikt.
Hoppas din graviditet rullar på fint annars och att du mår bra. När är BF? -
Lillstoran - Det finns alltid trådar och kommentarer här på FL som kan stickai ögonen på läsarna (som kan vara du jag eller någon annan) , just därför så kan det vara bra att själv försöka att inte bidra med sitt strå till stacken med sådant som inte skapar något gott utan istället försöka gå lite varsammare fram då vi egentligen inte vet så mycket om varandra och heller inte vet hur var och en av oss är som person. Tänker som så att en del är känsligare än andra och i denna svåra längtan efter ett barn så kan det mera stjälpa än hjälpa om det blir för "rakt på sak".
Men därav inte sagt att man inte ska ventilera saker och ting, men kanske bättre att försöka hitta trådar där ämnen passar bättre in, kanske starta en tråd i stil med "skillnad mellan svenska och utländska kliniker".
Då tror jag att det inte alls blir känsligt eller "stickande" för då söker sig människor dit som vill diskutera just den biten och då kan det också bli så att diskussionerna blir riktigt bra och högt i tak.
Jag vet inte om du förstår hur jag tänkte med mitt förra inlägg (eller det här) men känner att jag försöker förklara ännu en gång hur jag menar och så hoppas jag att du vill hjälpa oss andra med information du som har lyckats bli gravid och kanske kan komma med alla tänkbara tips som förhoppningsvis kan göra att vi också får glädjas åt en graviditet ....till slut.
Visst åt du Q10? När började du äta, hur länge och när slutade du?
Åt du DHEA samtidigt i såfall? -
mba 12 - Fantastiskt att höra om din kropps mående! Jag är fascinerad över vilket jobb du lagt ner för att förbättra din fertilitet. Tror också att det är bättre att skynda långsamt och bygga upp balansen i kroppen så blir resultatet också förhoppningsvis bättre. Jag inboxar dig någon dag, men inte i dag :) Jag ska försöka baka lite i dag samt så har jag tagit mig vatten över huvudet och tagit upp en massa kött som jag måste laga till.....Men jag pausar här på FL mellan varven
-
Callimero - Hoppas du lyckas snart och att åratal av kämpande till slut får ut sin lön.
Tro måste vi göra i allafall, så länge vi kämpar så har vi i allafall chans.
Jag har i 6 månader ätit Prastron som kliniken i Falun skrev ut till mig.
Jag åt under hela sprutperioden (körde korta) och fortsatte som vanligt efter ET.
Fick 2 embryon tillbaka och det var första gången som jag fick ett riktigt fint ägg samt ett ägg som räknades som bra men inte som det första.
Tidigare så har jag haft mer fragmenterade ägg, så jag tror att DHEA har hjälpt min äggkvalite. Dock så fick jag inte ut mer än 3 ägg av betydligt fler folliklar som jag ändå hade....Men det kan bero på min ålder, mitt låga AMH samt att Menopur på mig kanske ger färre ägg motför andra hormonpreparat.
Vet dock att Dr D i Grekland förespråkar att man ska sluta med DHEA vid sprutstart, varför har jag inte tagit reda på, vet bara att de som besökt honom har blivit rådd till det. -
Missne - Det verkar som om du är en av de personer som faktiskt inte alls behöver DHEA tillsatt i form av tillskott.
Har du tagit något DHEA-s prov innan du började med preparatet samt nu när du tagit testosteron?
Det är jättesvårt detta med att veta hur kroppen fungerar och vad som ställer till vad och vad som hjälper....men det är bara att prova sig fram och därefter kunna bilda sig en uppfattning om vad våra kroppar mår bra av (inte det lättaste minsann).
Ser fram emot att få höra vad dina provsvar visade, det kan hjälpa oss andra i våra funderingar kring tex dosering.
Min tanke är att nu i December använda mig av min remiss där DHEA-s prov ingår, men vill vänta 1-2 veckor till.
Tror jag dessutom ska försöka få ta testosteron också då det känns bättre att veta istället för att fundera & grubbla kring hur ens hormoner "mår" :)
Tack för din info.
cff - Du har tagit testosteron om jag minns rätt. Hur visade dina provresultat?
Lillstoran - Jag ska höra mig för lite om Q10, vill inte blanda alltför mycket på en och samma gång utan att veta hur det påverkar det ena och det andra. Kanske kan vara värt att pröva sen, om det blir fler misslyckade IVF (vilket jag verkligen hoppas att det inte blir....)
Callimero - Ska läsa din länk vid tillfälle, tack för den så länge.
Miss B- Du sprayar på? Hoppas det går bra. Du ska se att tiden går fort och att du snart är i gång med sprutorna .
Tuvalina - Inboxar dig -
....Tuvalina - Skulle skriva att jag inboxar dig....sen, inte i dag alltså :)
-
Kul att du följt tråden ett tag och nu också då börjat skriva i den .
Här har du en till norrlänning och ja...vi bor verkligen på fel ställe.
Jag fick bara 1 IVF bekostat av landstinget till skillnad mot andra landsting där då hela 3 gratisförsök ingick.
Har inte hört något om hur det blev med de nya förslagen om även vi som bor i de landsting där de är snåla numera kommer att köra 2 eller 3 gratisförsök. Jag hoppas det för andra som kommer efter. Det underlättar en hel del att man har några gratisförsök på sig innan man själv tvingas bekosta kalaset.
Jag tvivlar på att du vinner något på att äta DHEA då du verkar ha helt normala värden.
Men be gärna om att få ta ett DHEA-s prov så får du svart på vitt om du har brist på hormonet eller om du ligger bra till inom ref.värdet.
Finns aldrig någon anledning att laborera med kroppen om det inte är nödvändigt.
Många gånger kan det skapa obalans och det är inte det vi är ute efter när vi väljer att ta tillskott utan att föraöka balansera kroppen och återfå som i detta med DHEA ett helt normalt värde och inte ett skyhögt värde eller ligga kvar på det väldgit låga värde som många av oss som äter DHEA nog har.
Dessvärre så tror jag det är få som verkligen kollar upp sitt DHEA värde och det är lite synd. Det är inte alls svårt att få remiss på provet bara man har en bra läkare samt lägger fram sitt önskemål om prov på ett bra sätt.
Invänta du ditt nya AMH prov innan du tar beslut om hur du ska göra.
Däremot så kan du göra andra saker redan nu som att äta rätt och nyttigt.
Bort med alla transfetter, socker osv osv (finns mängder du kan göra för att boosta kroppen)
Får jag fråga vilken klinik du går hos? -
Inlägget ovan var till dig Älva 1973.
Kanske blev lite fel också såg jag när jag skrev att du inte vinner något på att äta DHEA.....Allt beror ju på om du har lågt värde naturligt i din kropp nu. Men vore jag du så skulle jag faktiskt inte testa med DHEA tillskott förrän du har provat en IVF behandling och ser resultatet där.
Vi som använder DHEA har nog många haft misslyckade försök bakom oss och därför ser oss om efter möjligheter att förbättra vårt resulat genom att prova olika tillskott.
Får du till ett bra IVF resultat så menar jag att det finns ingen anledning att ändra på det vinnande konceptet.