• germany

Tips om dhea

PimPim1 skrev 2012-11-13 19:10:05 följande:
    Hej alla!

Slänger in en fråga utanför ämnet.. Jag funderar på min menscykel som är väldigt kort (har oftast äl dag 9). Min gyndoktor säger att det ofta är en nackdel för äggens möjlighet att bli befruktade. Jag tolkar det som att de inte är tillräckligt mogna när de släpper. Vet ni något som kan hjälpa mig att få något senare äl?  
    Hej!
    Visst har du bytt bild? Eller har jag helt fel Skäms?
    Jag återkommer till dig sen när jag kollat upp en sak, inboxar dig då (men inte ikväll)

Vad / hur planerar du framåt nu? Någon behandlingsplan på gång eller så?

Vi 4 - Saknar dig! Hoppas allt är ok?
  • germany

Pim Pim - Kan ge dig en länk till en sida som jag fått av en vän som arbetar med akupunktur och zonterapi.
    Hon tycker att jag ska prova köra med progestronkrämen som finns att köpa där.
    Finns en hel del annat intressant att läsa också. www.hormoni.se

Jag funderar alltmer på detta med pinopoderna i livmodern som embryon måste samarbeta med för att möjliggöra att det fäster. Något som någon här har "forskat" lite om tidigare?
    Pinopoderna är mogna i högst 48 timmar och det är då embryot måste fästa....Det spelar ingen roll hur fint embryo man än har om inte dessa pinopoderna finns. Men HUR ska man på bästa sätt veta om det kan vara något problem av dessa?

Apropå ÄD så har jag en vän som för ett tag sedan var till Riga för ÄD. Tyvärr så bidde det inget av de två embryon hon fick tillbaka, men de är på G där igen i vår. Får jag vara nyfiken och fråga varför ni helst vill ha en anonym donator? Är det för barnets skull eller mest för att det känns bäst för er?
    Det är en jättesvår fråga detta. Det tåls nog att fundera både en och två gånger innan man tar rätt beslut.

Tuvalina - Jag mår ok. Dock så är jag till 99 % säker att våra 2 små embryon inte längre är vid liv. Har testat minus (visserligen på ruvardag 8 idag), men jag känner i hela kroppen att chansen har runnit ifrån mig.
    Bara att bryta ihop och försöka ta sig upp igen så gott det går. Men om jag får vara lite "ful i mun" så vill jag bara säg FAN! Hur himla svårt ska det vara egentligen med något som borde vara den enklaste och naturligaste saken i hela världen?!!!! SUCK Rynkar på näsan

• germany

Förresten, jag har ju sedan en tid tilbaka höjt DHEA dosen från 50 mg - 75 mg.
    Fick ju lite plitor redan efter att jag använt DHEA ett tag. Men jag tycker att det nu börjar bli mer och mer.
    Eller är jag fullständigt hormonstinn av hela IVF stimuleringen, av alla stödmediciner?
    Jag har bara sån lust att försöka ta ALLA möjliga hormonvärden som går att få ta så att jag får veta hur min kropp mår.....Har ju kört 4 IVF nu inom loppet av exakt 1 år, kan ju inte vara speciellt bra för kroppen :(

Jag är just nu så himla less på min kropp och ännu mera less på alla preparat som jag tvingar mig att ta.
    Kanske ska göra som min mamma sa i går...."jag tror du ska försöka leva som vanligt och inte tänka så mkt på vad du äter och stoppar i dig".

Kanske kära mammsen har en poäng i det hela. Kanske vill jag för mycket och tvingar kroppen att hamna i en fångstdräkt bara för att jag vill försöka styra över den trots att jag inte har nån makt eller större kunskap i hur min kropp egentligen fungerar. Kanske kan den sköta sitt eget bränsle bäst, utan att jag lägger mig i alltför mycket...

Åh, ni vet säkert hur jag känner och menar: Jag vill bara kasta bort vartenda piller och alrig någonsin mer behöva tänka på det liv som jag lever just nu. Är det så här det ska vara att längta efter barn? Näe, jag tror inte det.....man ska känna en pirrande längtan och ett stort hopp och inte som det vi är med om, dvs stora svarta gapande hål som vi gång på gång får ta oss upp ifrån.

Bitter? Svar: Nej, inte än...
    Ledsen? Svar: JA!

• germany

Tuvalina - Jo, jag har läst samma artikel. I dag fick jag dock bara ett infall och tänker att jag skiter i allt om vad jag ska göra och inte göra och så försöker jag LEVA ett helt NORMALT liv med NORMAL kost osv osv osv. Så jag tog och gjorde slag i saken och har hela dagen varit ute i naturen och umgåtts med en god vän. Solen har lyst och jag har skrattat en hel del idag och bara det känns så himla bra!

Jag säger det nu (men vet inte om jag kan hålla mig helt och hållet Flört), men jag tror verkligen att jag ska släppa greppet kring alla tankar om varför det inte fungerar för våra små embryon som vi får tillbaka och det rätt så rejält. Tänker som så att de grundläggande grejerna som att hålla koll på mitt TSH + lite andra vanliga värden, det ska jag fortsätta ta regelbundet. Likaså att jag tänker fortsätta med DHEA och att om det blir fler IVF så ska jag köra med kortison och trombyl i allafall. Sedan har jag lite andra planer också, men dom har jag knappt presenterat för mig själv än!

Men som sagt, detta är vad jag känner i skrivande stund :) Saker och ting kan ändras från ena dagen till den andra.

Önskar er lycka till i Åbo, tror det där kommer att bli skitbra rent ut sagt! Och vem vet, vi kanske möts fler gånger och det i Finland eller så samlas vi ett gäng från FL när vi alla har fått våra små underbara bäbisar Solig

• germany
    PimPim1 skrev 2012-11-13 20:17:56 följande:

Helt rätt Germany hehe, har aldrig haft bild men tyckte det var dax att ge mig ett ansikte :) Inboxa gärna!!

Planen är att forsätta med hemmaförsöken några nånader till och sedan övergå till ÄD innan sommaren om inget händer. Jag är till åren och har inget att förlora på att prova lite. Jag vill liksom utesluta alla möjligheter innan jag ger upp de egna äggen. Har äl varje månad men för tidigt för att vara optimalt. Har provat diverse kosttillskott och akupunktur men det vill sig inte riktigt. Har dessutom testat avagt positivt ett par gånger och misstänker att de inte fäster ordentligt.. 

Har bra fsh så chansen finns ju fortfarande. Kommer troligtvis också att pröva prednisolon på eget bevåg, kanske nästa cykel (knappt man törs säga) men tror inte det kan skada. (Har lättare allergi och har haft havandeskapsförgiftning med mitt första barn).

Håller tummarna för dig!

Se där :) Men jag märkte i allafall att det var något nytt med ditt inlägg och det var då bilden :)

Vad bra att du tänker köra på kortison, det skadar inte. Jag var lite småskraj innan jag vågade ta kortison. Men nu så känns det bara bra att ha vågat använda preparatet. Jag tänker fortsätta med kortison vare sig det blir IVF eller ÄD. Ska dock snart till att trappa ner min dos för att ha uppehåll då tills det händer nåt i planerna.

VAd skönt att ditt FSH är bra. Håller tummar för att det blir ett fint plus för dig också framöver.
    Hur gammal är ditt barn eller har du flera?

Sköt om dig {#emotions_dlg.flower}
  • germany

Pippi - Varmt välkommen till oss andra! Roligt att du också tycker denna tråd är en väldigt fin och varm tråd Hjärta.

Kanske kan jag hjälpa dig med en viktig "gjej". Men jag inboxar dig om det istället.

• germany
    TWH skrev 2012-11-15 21:27:49 följande:
    Hej, jag hoppar in i denna tråd, känner några av er från Atentråden jag har fått ordinerat att jag ska börja med dhea av min grekiska läkare. Hur får jag tag på detta i Sverige? Är det receptbelagt, vad heter det i såna fall?
    Glömde att säga Välkommen till dig också. Kul att se dig här Skrattande
    Läser att du redan fått så bra svar av de andra.
    Hoppas du fortsätter skriva här under ditt intag av DHEA.

Jag kan passa på att nämna en sak som kanske kan vara av värde för er andra som ska till med IVF och äter DHEA.

Inför min senaste IVF så ville min hemortläkare att jag skulle köra det långa protokollet, men min läkare på IVF klinik ville absolut inte att jag skulle köra den långa utan det korta protokollet. Anledning var för att läkaren menade som så att när jag tillsätter DHEA som är ett hormon som kan väcka kroppen så blir det helt fel och bortkastat att då sätta kroppen i klimakteriet då kroppen helt plötsligt ska bli av med allt vad hormoner heter innan kroppen då kickas i gång igen. Läkaren menade att mitt intag av DHEA därmed inte gjorde någon nytta alls.

Min hemortsläkare därmeot tror inte alls på IVF läkarens teori....Men som jag själv känner så tycker jag nog att IVF läkarens resonemang låter mera trovärdigt. Sedan så tror jag inte att det är bra för våra redan lite gamla kroppar att försätta sig i klimakteriet utan att det kan vara skonsammare att köra det korta protokollet.

Det är jättesvårt att veta VAD man ska våga tro på av ALLT det som alla olika läkare säger.....Men jag tycker absolut att man ska ta upp till diskussion om det är något som man själv känner sig tvivelaktig inför. För många gånger så tror jag att vi bara manglas över och bara blir en patient i mängden av alla andra och att vi likt en pappershög bara blir ett papper som fort ska hanteras och göras klar och så fram med nästa patient osv....
  • germany
    MissBoring skrev 2012-11-16 07:52:27 följande:
    Germany, jag håller ett hopp tänt för dig även om det känns tråkigt med din magkänsla! Kram

Pippi välkommen, jag är här men skrever inte så mycket.
    Tack snälla Miss B. Det värmer att det finns så många fina människor här som vill det bästa för alla.
    Jo, tyvärr så är jag helt övertygad om att min magkänsla talar sanning....Ruvardag 9 och jag har testat minus även i dag. Forsätter dock med Crinone och lite andra mediciner, men vill helst bara sluta med allt  nu och gå vidare igen.

Hur går det för dig? Håller tummar för att du snart är i gång! Kram Hjärta
  • germany
    Tuvalina skrev 2012-11-16 08:20:15 följande:
    Vad nyfiken jag blir... vad är det för något - är det progesteronkrämen?
    Hi hi, förlåt om jag gjorde dig nyfiken Solig, det var inte min mening alls.
    Men jag har fått reda på en "grej" som jag tror skulle passa Pippi och kanske även oss andra i vår ålder.
    Men jag måste få lite mera kött på benen om detta innan jag skriver det här i tråden. Men jag kan inboxa dig också om detta lite senare om du vill?

Hur mår du nu efter ditt senaste ras?
    Jag mår faktiskt lite bättre idag än vad jag gjorde i går....En dag i taget och blicken stadigt lyft framåt mot horisonten så ska vi väl fixa det här, eller hur Hjärta
  • germany
    PimPim1 skrev 2012-11-16 10:01:21 följande:

Aha, men viktiga skillnader! Det betyder mycket.. Hm blir att fundera mera :)
    En annan sak som du också kan väga in i ditt funderande på anonym donator eller ej så kan en öppen donator hjälpa ens barn utifall barnet kanske behöver något donerat organ i framtiden. Svårare om man har en anonym donator.

Hur tänker du kring att berätta för barnet eller ej när det blivit större? Om du tror att du kommer att tala om hur barnet blev till och det med anonym donator så kanske det egentilgen inte finns någon anledning till att du heller inte kan välja en öppen donator?

Tror nog att det växer fram vad som känns bäst. Allt beror ju också på hur långt man vill åka för att genomgå ÄD.

Förlåt, nu blev det ÄD tråd istället för DHEA tråd.
    Kanske kan vi samspråka mer kring ÄD i de trådarna framöver?
    Jag är med i en FInlands tråd samt Spanien tråd. Två mkt fina trådar med mkt värme och kunskap!

Svar på tråden Tips om dhea