TWH skrev 2012-11-15 21:27:49 följande:
Hej, jag hoppar in i denna tråd, känner några av er från Atentråden jag har fått ordinerat att jag ska börja med dhea av min grekiska läkare. Hur får jag tag på detta i Sverige? Är det receptbelagt, vad heter det i såna fall?
Glömde att säga Välkommen till dig också. Kul att se dig här
Läser att du redan fått så bra svar av de andra.
Hoppas du fortsätter skriva här under ditt intag av DHEA.
Jag kan passa på att nämna en sak som kanske kan vara av värde för er andra som ska till med IVF och äter DHEA.
Inför min senaste IVF så ville min hemortläkare att jag skulle köra det långa protokollet, men min läkare på IVF klinik ville absolut inte att jag skulle köra den långa utan det korta protokollet. Anledning var för att läkaren menade som så att när jag tillsätter DHEA som är ett hormon som kan väcka kroppen så blir det helt fel och bortkastat att då sätta kroppen i klimakteriet då kroppen helt plötsligt ska bli av med allt vad hormoner heter innan kroppen då kickas i gång igen. Läkaren menade att mitt intag av DHEA därmed inte gjorde någon nytta alls.
Min hemortsläkare därmeot tror inte alls på IVF läkarens teori....Men som jag själv känner så tycker jag nog att IVF läkarens resonemang låter mera trovärdigt. Sedan så tror jag inte att det är bra för våra redan lite gamla kroppar att försätta sig i klimakteriet utan att det kan vara skonsammare att köra det korta protokollet.
Det är jättesvårt att veta VAD man ska våga tro på av ALLT det som alla olika läkare säger.....Men jag tycker absolut att man ska ta upp till diskussion om det är något som man själv känner sig tvivelaktig inför. För många gånger så tror jag att vi bara manglas över och bara blir en patient i mängden av alla andra och att vi likt en pappershög bara blir ett papper som fort ska hanteras och göras klar och så fram med nästa patient osv....