• germany

Tips om dhea

Cice skrev 2012-10-23 15:40:04 följande:
    Germany
    Stort kram och varm lycka till till dig, jag håller tummar och tår till dig.... Det är bra att du tänker positiv inför den IVF....   du frågade mig om Dr.D rekommendationer, jag vet inte värför han ordinerade som han gjörde. Han  bara talade om att det blir för mkt hormon för kropp  ta hand om , och det är ingen bra blandningen mellan IVF's mediciner och DHEA  bestående delar.

Dr D ordinerade mig att sluta med DHEA ägglossningen före mensen som jag ska  startar IVF på. Fertile XX  , sluta  en vecka innan sprutstart.

Tack detsamma Hjärta.
    Och tack för infon om Dr D rekommendationer. Jag tror jag ska ringa Falun imorgon och höra mig för ordentligt om de har tagit reda på hur DHEA förhåller sig till den hormonbehandling som jag nu ska börja med. De borde ju ha tagit reda på något ang. DHEA vara och icke vara innan de ordinerar som de gör till oss som genomgår IVF behandling. Men förstår ju att Dr D också tror på sin teori.....själv vet jag inte riktigt vilket ben jag ska stå på ang. detta Drömmer.

Kram och sköt om dig!
  • germany
    Lillstoran skrev 2012-10-23 15:44:49 följande:
    Jag körde akupunktur hos Marietta i Stockholm. Tyckte inte det var bekvämt alls. Nålarna stacks och det gjorde rent ut sagt ont. Som att hoppa på en igenkott barfota!
    Tror det kan bero på vilken akupunktör man går hos. Finns ju massor att välja på, en del mer seriösa än andra och en del bättre än andra oavsett utbildning.

Jag har gått regelbundet hos en kunnig som utför  kinesisk akupunktör och jag fick ganska många nålar satt lite överallt på kroppen. Det enda nålar som jag kände visst obehag och där det då strålade som en elektrisk stöt just när han satte dom var vid mina handleder.
    I övrigt så var det väldigt avslappnande att få akupunktur. Jag fick samtidigt också värmande moxa vilket var jättskönt. Skulle ha fortsatt med det kostar mycket pengar och vi har haft annat att lägga pengar på också utöver IVF behandlingarna så jag har fått stramat in och fått lov att sluta med akupunkturen för att stoppa pengarna i andra hål som också behöver fyllas igen.....

Kanske hade din akupunktör bråttom och enda åtanke att tjäna pengar och inte hade hjärtat med på rätta stället?

• germany
    Vi 4 skrev 2012-10-23 21:37:01 följande:
    Cice, tack jag tror mkt på akupunktur!

, jag har gått hos många olika akupunktörer och även för mig känns det jättemycket och gör verkligen ont. Flera av de jag gått till har sagt att det är positivt och att de som känner mkt ofta svarar mkt bra på behandlingen. Jag får även kraftig rodnad efter nålarna vilket tydligen är ett bra tecken. Så jag tror helt enkelt att det är individuellt hur man reagerar. Sedan kan de iofs vara olika duktiga på att sticka, men det är inte den smärtan jag menar.

Germany, jag hoppas du får bra svar från Falun som du känner dig trygg med. Jag vet faktiskt inte om de kan skicka iväg prover. Men kanske går det att få de proverna om jag väljer Falun och de kan motivera min gym. Hur gick det med sprutan?
    Det ska kännas när nålarna har hamnat rätt, en sorts genomborrande konstig känsla som letar sig inåt i kroppen och man känner "känslan" djupt inne i kroppen när akupunktören sedan snurrar lätt på nålarna. Men smärta har jag aldrig upplevt. Tror också att det är helt individuellt hur man reagerar samt att en del som sätter nålar kanske inte har satt dom på exakt rätt ställe (men det är heller inte någon sådan känsla som jag beskriver) Sedan kan kanske tjockleken på nålarna också variera och att sticken därmed känns olika och att vi alla har olika smärttröskel. 

Sprutan är det inga problem alls med att ta....men gruvar mig något så grymt för hela behandlingen för jag vet hur svårt och jobbigt det är att ta sig uppför alla trappsteg innan man ens är framme vid ett ev ET......

När jag bad min läkare om att få ta DHEA-S så sa jag att jag gärna ville se vad värdet låg på då jag ätit DHEA en tid. Om läkare inte vet om att man äter DHEA så kan man också säga att man vill veta värdet innan man ev påbörjar med preparatet för att se om man verkligen är i behov av det eller ej.
  • germany
    Kattflickan skrev 2012-10-23 22:18:01 följande:
    Grattis Germany till fina resultat på dhea analysen! Du vet att jag håller båda tummarna för dig! 

Jag vet att du håller tummar för mig Glad och du vet att du finns i mina tankar titt som tätt.
    Är flera av er som jag haft kontakt med som nu lyckats och jag är så himla glad för eran skull, oavsett om det är med egna ägg eller med donerade ägg. Hoppas jag får berätta något roligt för er i framtiden.....än har jag inte kastat in handuken även om det är himla tufft mellan varven att leva med denna ovisshet om hur det ska bli.....
  • germany
    Tuvalina skrev 2012-10-24 09:01:48 följande:
    Germany, jag började med korta protokollet i måndags. Du och jag är i samma fas nu. Jag är inte så aktiv längre på FL men jag kikar in ibland och följer er alla. Intressant med DHEA provet. Jag har ätit det i fyra mån och slutade vid förra mensen. Jag ska göra VUL på måndag i Falun. När ska ni dit?
    Grattis till att du är på gång igen :)
    Skönt med en paus från FL.
    Ja, jag känner mig nöjd med att jag låg i mitten av ref.värdet, alltså varken åt det ena eller det andra hållet.
    Men visst hade jag mer än gärna vetat vad värdet låg på innan intag av preparatet också....men jag hoppas att andra som läser denna tråd tar till sig informationen och tar ett prov innan de börjar med DHEA.

Jag går hos samarbetsläkare och ska på första VUL på....måndag (samma som dig) Glad
    Du och jag får "Wish us luck" i tankarna när den dagen närmar sig.

Tack Miss B för din lycka till hälsning. {#emotions_dlg.flower}
  • germany

Vi 4 - Liten paus mitt i disk och matlagning (sådana saker som man också måste ägna sig åt) Tungan ute
    Vad bra att du kanske nu snart får svar på ditt DHEA värde, tror nog att du instruerade sköterskan så hon inte törs göra annat än att se till att allt ordnar sig till det bästa Skrattande.

Din kropp  kanske formligen suger i sig akupunkturbehandlingen och att du har ont även när nålarna inte rörs har något samband med att du verkligen behöver behandlingen?

Snällt att du håller tummar åt mig, dom kan behövas hållas och det många många så kanske tummen upp visar sig till slut Glad

Tack Lillstoran för dina tummar & tår också.

• germany
    cff skrev 2012-10-24 20:54:21 följande:
    Angående när man skall sluta med DHEA:

När jag började äta DHEA sökte jag runt mycket på nätet efter info om när man skulle sluta i samband med IVF och kom fram till att de allra flesta (i USA, eftersom det verkar vara där de håller på mest med DHEA i samband med fertilitet) fått rekommendationen att sluta ta tillskott när de fått dubbelt bekräftat att de är gravida.

Det verkar som om mina binjurar fortfarande fungerade dåligt och jag vill därför inte ta 2 veckors uppehåll i samband med varje IVF eftersom jag då är rädd för att de skadar utvecklingen av mina folliklar (antrala eller mognande, jag vet inte riktigt i vilken fas de behöver högre nivåer av de hormon som bildas av DHEA).
    Jag har också tänkt lite som dig i dina sista rader här ovan. Kanske blir det något vajs med folliklarna om man helt plötsligt slutar med preparatet. Sedan tänker jag som så att varför jag tar tillskott av DHEA är ju för att jag förmodligen mist nästan all min egna tillverkning av hormonet DHEA pga att jag kommit upp en bra bit i åldern där det oftast inte finns så mycket av hormonet kvar. Då kan jag tycka det är märkligt om det skulle vara av ondo att fortsätta äta tillskottet under IVF behandlingen?

Det måste ju kunna jämföras med att ha en helt normal DHEA nivå i kroppen som man då har när man är 20 år och vill bli gravid.  Ser jag till mig själv så ligger jag precis mitt i ref.värdet och  vippar inte ens på det högre gränsvärdet. De som är yngre och har en normal nivå av DHEA hormonet och som också måste göra IVF av andra skäl som tex stopp i äggledarna, de kan ju inte bara ta bort sitt naturliga hormon utan genomför IVF med IVF hormonpreparat och där de då säkerligen har högt DHEA nivå i kroppen. Ingen som har reflekterat eller tänkt på det?

Jätteintressanta diskussioner och funderingar.
    Kontaktade min IVF klinik i går för att få deras syn på att fortsätta äta DHEA eller ej när man påbörjar med sprutor. Hoppas jag inte la orden i munnen på dom så att de för enkelhetens skull helt plötsligt ändrar sig och säger åt mig att sluta med prasteron (DHEA).....I bland kan det bli så också, liknande har jag varit med om i andra sammanhang i tex mitt yrkesliv Obestämd. Man vill ju höra vad de tror och inte vad de tror att jag vill höra....

Jag äter fortfarande DHEA och har kommit till sprutdag 4. Dock har jag sänkt från 75 mg till 50 mg och kanske att jag någon enstaka dag kan ta endast 25 mg. Men sluta helt vill inte min man att jag gör och så är jag inne lite på det som cff då också har tankarna inne på. Svårt är det....men samtidigt så måste jag våga lita på läkarna här i Sverige också och tro på att de i något vet vad de pysslar med.
  • germany

Lillstoran - Jag har vid mina samtliga IVF försök fått 2 embryon tillbaka, detta pga ålder samt för att jag inte haft toppkvalite på embryon (har haft runt 6, 7 poängare).

Att Falun odlar vidare gör de nog bara om de har några ägg att spela med. Sist fick jag bara ut 3 ägg varav 2 blev befruktade. Men drömmen är förstås att man kan få ut några ägg där något kan få hamna i frysen också. Men att få komma så långt som till ruvning är också nog så bra.

Försöker inte att tänka så mkt på ägg och så nu....det är så många trappsteg kvar innan jag ens är i Falun.
    Men jag lever på hoppet och hoppas på det bästa.

• germany

Pratade med min IVF klinik i dag och en av läkarna svarade på min fråga om att sluta med DHEA eller fortsätta äta fram till plus?

Jag skulle fortsätta äta Prasteron fram till ÄP dagen och sen kunde jag sluta. Tanken är att förbättra äggkvaliten så att när ÄP är över så är äggen redan utplockade och "klara". Fick också till svar att de har följt rekomendationer som de tagit till sig när de började använda sig av DHEA på sin klinik. Jag väljer att lita på dom helt enkelt samt att jag följer min egen fundering & magkänsla som jag skrev om här ovan och delar då också CFF:s tankar kring detta.

Jättesvårt att till 100 % veta vad som är rätt....man tror ju på lite av varje. Ni känner kanske igen er själva i det? Detta som tagits upp tidigare om att ha ett längre uppehåll om man inte fått ett plus och sedan fortsätta äta DHEA igen efter några månader tycker jag onekligen låter intressant. Men det är ju i ett litet annat läge, när man kanske har misslyckats med plus och inte ens planerar något IVF just då för stunden.

Svar på tråden Tips om dhea