cff skrev 2012-10-24 20:54:21 följande:
Angående när man skall sluta med DHEA:
När jag började äta DHEA sökte jag runt mycket på nätet efter info om när man skulle sluta i samband med IVF och kom fram till att de allra flesta (i USA, eftersom det verkar vara där de håller på mest med DHEA i samband med fertilitet) fått rekommendationen att sluta ta tillskott när de fått dubbelt bekräftat att de är gravida.
Det verkar som om mina binjurar fortfarande fungerade dåligt och jag vill därför inte ta 2 veckors uppehåll i samband med varje IVF eftersom jag då är rädd för att de skadar utvecklingen av mina folliklar (antrala eller mognande, jag vet inte riktigt i vilken fas de behöver högre nivåer av de hormon som bildas av DHEA).
Jag har också tänkt lite som dig i dina sista rader här ovan. Kanske blir det något vajs med folliklarna om man helt plötsligt slutar med preparatet. Sedan tänker jag som så att varför jag tar tillskott av DHEA är ju för att jag förmodligen mist nästan all min egna tillverkning av hormonet DHEA pga att jag kommit upp en bra bit i åldern där det oftast inte finns så mycket av hormonet kvar. Då kan jag tycka det är märkligt om det skulle vara av ondo att fortsätta äta tillskottet under IVF behandlingen?
Det måste ju kunna jämföras med att ha en helt normal DHEA nivå i kroppen som man då har när man är 20 år och vill bli gravid. Ser jag till mig själv så ligger jag precis mitt i ref.värdet och vippar inte ens på det högre gränsvärdet. De som är yngre och har en normal nivå av DHEA hormonet och som också måste göra IVF av andra skäl som tex stopp i äggledarna, de kan ju inte bara ta bort sitt naturliga hormon utan genomför IVF med IVF hormonpreparat och där de då säkerligen har högt DHEA nivå i kroppen. Ingen som har reflekterat eller tänkt på det?
Jätteintressanta diskussioner och funderingar.
Kontaktade min IVF klinik i går för att få deras syn på att fortsätta äta DHEA eller ej när man påbörjar med sprutor. Hoppas jag inte la orden i munnen på dom så att de för enkelhetens skull helt plötsligt ändrar sig och säger åt mig att sluta med prasteron (DHEA).....I bland kan det bli så också, liknande har jag varit med om i andra sammanhang i tex mitt yrkesliv
. Man vill ju höra vad de tror och inte vad de tror att jag vill höra....
Jag äter fortfarande DHEA och har kommit till sprutdag 4. Dock har jag sänkt från 75 mg till 50 mg och kanske att jag någon enstaka dag kan ta endast 25 mg. Men sluta helt vill inte min man att jag gör och så är jag inne lite på det som cff då också har tankarna inne på. Svårt är det....men samtidigt så måste jag våga lita på läkarna här i Sverige också och tro på att de i något vet vad de pysslar med.