• germany

Tips om dhea

Vi 4 - Tack för din syn på det hela. Glad (tack för din andra hälsning också)

Så du fick också först längre cyklar och sen då kortare igen efter 3 månader? Det var intressant att höra att det blivit så för dig som också äter DHEA.
    Jag vet ju inte hur jag ska tolka att mensen helt plötsligt dyker upp 3 dagar för tidigt då den altlid varit punktlig på 28 dagar och efter intag av DHEA så har jag t.o.m haft 30 dagars cykel (vilket ju är bra).

Tänk om det är så att kroppen vänjer sig vid en viss dosering och att det krävs ytterligare en höjning av dosen efter ett tag? Jag som fått på recept skulle ju först äta det i ca 2 månader innan en IVF behandling. Nu har det gått 4 månader och tänk om det har någon betydelse att jag inte gjort IVF inom den tidsram som kliniken från början ville.....

Ditt resonemang får mig att tänka om...igen :) Jag tror det är bäst att jag stoppar in mig den dos som nu är föreslagen av min klinik, dvs 75 mg. Jag kanske behöver höjningen för fortsatt effekt?
    Att jag ätit 75 mg i ca 2 veckor tror jag kan vara för kort tid för att få fortsatt effekt. Får väl invänta nästa mens och se vad som händer då.

Jo, jag fick faktiskt ÄL utslag tidigare denna gång, på cykeldag 14 (som är min normala dag utan DHEA). Efter DHEA intag så har mina ÄL utslag kommit följande dagar: 17, 17, 15, 14.

För min del så har jag inte varit det minsta stressad nu, jag har haft semester och mått gott. Jag är fortfarande pigg och företagsam och det måste vara DHEA som hjälpt mig tillbaka på den biten. Förut var jag också ett energiknippe med stor glädje att ta mig för att göra en massa saker utan att tycka någonting var jobbigt. Men ett tag så var all min energi puts väck borta (kan ju ha att göra att man lätt blir låg efter att barnverkstaden inte går som man vill...), men efter intag av DHEA så har jag blommat upp igen och jag är så himla glad för det!
    Jag känner liksom igen mig själv igen och jag vet ju hur viktigt det är att känna glädje. Kropp & själ hänger ju ihop.
  • germany
    Cff - Jättebra med länkarna, tack!

Hemulen - Åhhhhh, GRATTIS i massor till det fina härliga plusset! Måste kännas helt fantastiskt Skrattande.

Vi 4 - Jo, jag har ju också läst att ju längre tid man äter DHEA desto bättre....men som vanligt så kan jag inte låta bli att fundera när saker inte blir riktigt som jag vill eller trott. Egentligen helt onödigt att ens klura så mkt....men det blir ju ofta så i denna karusell att man anylserar allt i minsta detalj och värsta av hela "alltet" är slutligen ruvningsperioden innan man får svart på vitt om det lyckats eller ej.

Jag tar nu i allafall Prasteron 75 mg / dag fördelat på 3 ggr.
  • germany
    Miss B - Verkligen intressant att även du har fått en kort menscykel också. För mig så fick jag ju först längre, men sen har det bara gått bakåt med både ÄL utslag och menscykel. ÄL utslagen har jag väl ändå fått på bra dagar, men min mens kom också på cykeldag 25 nu och så tidigt har jag aldrig heller fått min mens....

Dock så tvivlar jag på om du bör sluta med preparatet pga detta. Du har ätit i hela 2 månader och vore jag du så skulle jag fortsätta tills du har gjort en IVF och därmed kan säga om det gav utdelning eller ej.
    Enligt läkare på IVF kliniker så ska det inte spela någon roll att vår cykel är kortare när du kör IVF för du tillsätter ju hormoner och får fler folliklar osv osv  så det blir inte alls samma sak som när man jobbar själv på naturliga försök, då behöver vi gärna de längre cyklarna och längre lutealfaser (risk för stavfel).

Hoppas att fler kan återge sin erfarenhet kring just hur menscykeln har betett sig från början till efter några månader av intag av DHEA. Kanske har det inte med DHEA att göra heller? Jag tänkte först att "jaha, med åldern så kan ju mensen som för många andra börja leva sitt eget liv mellan varven".....Men om fler får så här som vi nu har märkt med våra menscyklar så borde man ju kunna dra en slutsats att det är DHEA som får det att bli så här.
  • germany
    Pim Pim TS GladVerkligen bra att sådana här trådar lever vidare till nästa och nästa person som behöver ventilera saker kring specifika områden, tummen upp!

Du kör väl inte med IVF utan på egen hand hemma?
    Jag är annars inne på exact samma bana som du, dvs att det får bli ÄD efter något enstaka IVF försök till.
    Men jag vill verkligen testa IVF ett par ggr till för att få ro i själen att jag försökte ganska mycket.
    Har du några barn sedan tidigare? Oavsett så är ju längtan lika stor när man så gärna vill få barn, första eller inte. Längtan efter något sitter inte i om man redan har eller ej.
    Önskar dig lycka till nu och så hoppas vi på lite fina plus ändå Solig.

Nu putsa fönster, solen skiner och bäst att ta tillvara på de D-vitaminer man kan få Flört
  • germany

...Jag putsar de fönster dit solen ej har nått ännu, annars bilr det inga fina blanka fönster inte Tungan ute

• germany

Så skönt att läsa ditt inlägg och hur allt kan vända till det postiiva och kanske när man som minst anar det!
    Och du är snart framme vid ditt mål. Kanon att du mår så bra som du gör, trots din graviditet. Blir så glad när man får ta del av er andra som har lyckats, en bra sporre för en själv att fortsätta kämpa ett tag till.

Så i USA rekomenderar dom att man bör ha uppehåll med DHEA om det inte visar sig något plus efter ca 3-4 månader och man därmed bör ha uppehåll några månader. Vet du av vilken anledning? Tänkte som så att är det inte bättre att fortsätta äta månad efter månad eller förlorar det sin effekt då? Tacksam om du kanske har kläm på varför din läkare ville att du skulle göra så.
    Kram & spurta på lugnt nu och ta hand om dig själv ty snart har du händerna fulla och en massa kärlek att ge till eran lille kille Hjärta

Pim pim - Jag undersökte också mina äggledare för nån vecka sedan (HSG-röntgen) och kan bara hålla med dig = AJ AJ AJ Skrikandes. Antar att dina såg fina ut eftersom ni kan fortsätta jobba på med hemmaförsök. En av mina äggledare räknas som normal, den andra var helt blockerad. Har ännu inte fått något utlåtande från läkaren som skickade remissen.....Men jag väntar väl och ser om han tänker höra av sig inom en snar framtid.

• germany
    Gaaa- Så typiskt att det ska dyka upp något annat orosmoment när ni nu var i gång med att dyka ner i ÄD världen.
    Jag hoppas det går bra för dig och att det inte är något allvarligt utan att de bara vill ta bort lite extra runtomkring födelsemärket. Men förstår som sagt din oro som du verkligen inte behöver mera av. Kan vara skönt för dig att få sätta ord på vad du känner. Vi finns här, så du vet. Kram!
  • germany
    Castor1 skrev 2012-09-24 13:54:34 följande:
    Tack Germany, följer dig och er andra och håller mina tummar stenhårt!
    Som sagt, vi blev verkligen överraskade av plusset - gick på adoptionskurs och stod i ÄD-kö när jag blev gravid. 

Jag har inget direkt svar varför de vill att man ska ha uppehåll men kan föreställa mig att eftersom att man tar maxdos så kan kroppen vänja sig och kanske slutar med sin egen produktion. I en tråd från utlandet och dessutom i vår amh-tråd så har jag läst att effekten DHEA toppas inom de 3 månader som man har uppehåll. För mig stämde det ju precis.
    Nu blev jag ivrig :) Har jag alltså tolkat det du skriver rätt? Dvs att om man skulle sluta med DHEA efter några månaders användande och inget plus har visat sig under tiden man använde DHEA så kommer ändå en topp efter avslutat intag, ca 3 månader efter sista pillerintaget? Bara så jag inte snurrar till det och missförstår just det du menar Drömmer. Oerhört värdefullt att få ta del av dina erfarenheter och dessutom att du fått direktiv från läkare där dom säkerligen har mera kunskap om DHEA än här i Sverige. Jätte TACK för att du vill fortsätta dela med dig av din kunskap och erfarenhet fastän du själv nu lyckats efter eget kämpande. Superduper! Solig

Ha, ha, nu vill jag hoppa på IVF direkt och sen sluta :) Kanske alla gånger kan vara värt ett försök minsann!

Här har jag mensvärk from the hell.....Och imorgon ska jag undersöka mina äggledare så att de inte är vätskefyllda efter HSG röntgen. Känns ju sådär lagom kul att hoppa upp i stolen under menstruation....stackars gynekologer. Men dom lär väl vara härdade och vana vid det mesta.

Har kikat in lite då och då mellan mina projekt för det händer ju så mkt i den här tråden nu och väldigt intressant information också! Men nu ut i naturen och det vackra vädret en sväng. På återseende lite senare kära vänner Kyss
  • germany
    Pim Pim - Skulle ju gratta dig också till ditt glädjande besked om ett fint FSH värde! Vad glad ska vara, är ju inte helt fel att veta att ett sånt värde är bra med tanke på din ålder.Nästan så jag blir sugen att själv begära att få kolla upp mitt värde igen....Ska fundera om jag vågar....Är lite rädd för att bli besviken precis innan IVF försök.
Svar på tråden Tips om dhea