• germany

Tips om dhea

Tuvalina skrev 2012-09-07 10:40:49 följande:
    Jag blir lite förvirrad av alla olika tider när man ska ta DHEA. Tänker nog ta 2 på morgonen och en till kvällen... det fungerar ganska bra för mig att ta det på kvällen...
    Jag tror nog att du kan känna dig lugn över att du inte tar dina DHEA piller fel.
    Om det vore så jättenoga så skulle nog det finnas med en bipacksedel eller att kliniken upplyste en mer noga kring detta. Och när du ändå tar 2 på morgonen så får du ju där i dig en "stor" dos (som en del då har fått råd om att ta på morgonen) och så tar du ju ändå 1 på kvällen och då får du en lite mindre dos där. Så du gör ju ett bra mellanting så att säga :)
  • germany

Jag är just nu ett riktigt "kortison-freak" Tungan ute. Läser, tar in tips, blir ivrig, läser, besämmer mig.....ångrar mig....läser, tar in ännu mera tips..... osv osv :)

Det jag just nu funderar över är att när vi tar DHEA så förväntas ju i allafall äggkvaliten bli bättre.
    Bör man tänka sig för innan man påbörjar med kortison tidigt eller tror ni att kombinationen kortison  & tillsatt  DHEA och användning av dessa preparat samtidigt  påverkar slutresultatet av äggen?

Jag förstår ju att kortison i sig har hjälpt många, men kombinationen kortison & detta tillsatta hormon, det kan väl ändå inte påverka äggen i negativ riktning....hm, jag funderar kanske alldeles för mycket.....och säkert på saker som inte har någon betydelse. Men jag gillar inte att inte veta! Jag tycker egentligen inte om att bara tro....jag tycker om sanningen. Puh, Kanske lika bra att "släppa taget" och lyda Farbror Doktor till punkt & pricka Flört

mba 12 - Vad bra att ni "fick till det". Jag inväntar också ägglossning snart. Jag ber till gudarna att det ska lossa ett fint & friskt ägg från min fungerande äggledare.

• germany

Väduren - I Sverige så används kortison ofta i samband med IVF, däremot inte i samma utsträckning och upplägg som i andra länder, tex Grekland & USA.

Framförallt om man har immunologiska sjukdomar så kan kroppens eget immunförsvar se ett insatt embryo som en inkräktare och jobbar därmed på högvarv för att få bort embryot, därför lyckas oftast embryot inte fästa innan det attackeras av immunförsvaret.

Genom att äta kortison så dämpas immunförsvaret och hindrar därmed inte embryot att i lugn och ro finna sin plats att fästa. Kortison är också inflammationshämmande.
    Att kortison inte alltid hjälper kan man nog inte skylla på att det är kortisonet i sig som ej hjälpt. Det kan vara så många andra orsaker som tex att ägget från början inte var av bra kvalite och då spelar det ingen roll vilka insatser man än sätter in.

Häng gärna med i en Prednisolon-tråd som jag och andra skriver i. Jättebra att byta erfarenheter med andra, ge & få tips, bolla ideer & tankar med varandra. Super helt enkelt Solig  http://www.familjeliv.se/Forum-7-134/m54933814

Den här länken har du kanske heller inte? www.prednisolon.se/anvandning/prednisolon-ivg.html

• germany
    Mamma gås skrev 2012-09-09 10:20:18 följande:
    Ptsss.. germany - Jag åt både DHEA och Medrol/Prednisolon samtidigt Tungan ute
    SoligJaaaa, det gjorde du Skrattande, och jag har fortfarande dig som en sorts ledstjärna :)
    Och du blev ju gravid! Det är bara jag som har inbilningar om att om jag testar med dtit & datt så är det inget som kommer att fungera för mig.....du vet, det där med att det är så svårt att våga tro och hålla tummar åt sig själv.

Här blandas det annars om i min lilla "kokhjärna"  titt som tätt och jag har både dig och andra i åtanke i mitt lilla spel. Flört Dock så kryper det tyvärr ändå in en massa funderingar  mellan varven som gör att jag i bland känner att det vore mindre stressande om jag säger ja f& amen till doktorerna, just för att få slut på alla mina funderingar, som därmed skapar lite onödig oro och energi.

Förresten, har saknat dig! Hoppas du och den lilla / lille mår fint?
    Kram!

• germany
    Mamma Gås - Härligt att bebisen i magen verkar må bra, det är det viktigaste just nu i allafall.
    Men jag hoppas också att din värk blir bättre, åtminstone sen när liten är född. Det går fort undan minsann (det kanske inte du tycker som går i väntans tider och bara vill att tiden ska gå fort? Själv så önskar jag att tiden kunde stanna lite så att inte en massa dyrbar tid förspills i denna dyra verkstad....för jag tycker dagar snabbt blir till veckor och månader.....)

Jag känner en viss lättnad över att höra att det är fler än jag som känt samma förvirring i beslut kring olika preparat. Men för tillfället så har jag åter fått tillbaka mitt lugn igen, tack vare dig och andra Hjärta

Gällande hur det är med mig och hur mina planer ser ut så dyker det upp en hälsning lite senare i din inbox istället, så slipper andra trådbesökare här som mest troligt enbart söker DHEA information läsa mina långa romaner om lite annat än just det ämnet Tungan ute
  • germany
    Missne - Hur stor dos tar du? Jag minns en kvinna i denna tråd som tog 75 mg och då uteblev hennes ÄL, när hon minskade till 50 mg så blev det bättre. Kanske dosering borde se olika ut för oss alla.....om vi nu hade fått tagit ett DHEA prov innan vi började med preparatet. Nu kanske du har köpt det via nätet och inte fått det på recept?

Själv så har jag normalt ÄL dag 14, men efter Prasteronintag så har jag numera mellan dag 15-17. Menscykeln är på mellan 28-30 dagar. Jag ar däremot fått utslag på ÄL test (Clear Blue) varje månad.
    Mensen har för det mesta varit normal, men kanske ändå lite mindre (kan bero på akupunktur också som jag tidigare gått på).

Jag tycker inte du ska sluta ta preparatet nu när du hunnit äta i 2 månader. Fortsätt ett tag till.
    Ett tips är att du försöker få ta DHEA provet för att se vad ditt värde ligger på. Kanske behöver du inte alls tillsätta detta hormon då du ev redan har normal nivå på värdet. Jag tror att jag har haft väldigt lågt, för jag mår toppenbra sedan jag började äta DHEA. Piggare, i bland lite mera ÄL sekret, glad gubbe på ÄL-test och allmänt på bättre humör. Så i mitt fall så hoppas jag att det händer något i min kropp och framförallt med mina ägg.....Men det återstår att se. När jag testat IVF en eller 2 ggr till så kommer jag att ha veta om det funkade för mig eller ej. Värre än så är det egentligen inte och jag tror heller inte att vi ska jämföra oss med varandra för mycket, vare sig med dom som lyckats eller ej.

Halmstrån griper jag också efter, känns i allafall bra att försöka med nånting istället för att bara vänta och vänta. Det är ju inte dirket så att någon serverar en information om allt som kan hjälpa oss en bit längs vägen mot ett barn. Mkt får vi ta reda på själva, håll med om att vi alla ändå är tappra och väldigt starka!
    Inget ont som det inte kommer nåt gott ifrån till slut Solig
  • germany
    mba12 skrev 2012-09-11 09:24:40 följande:
    Germany fortsätter du ta 50 mg P. nu eller har du ändrat till 75 mg sen du fick ny recept?
    Jag har sedan jag fick det nya receptet följt läkares ordination.
    De ggr jag förut på eget bevåg tog 75 mg (vid enstaka tillfällen) så tog jag 2 direkt på morgonen samt 1 på kvällen.
    Nu tar jag enligt receptet, dvs 1 tablett 3 ggr / dag. Jag mår än så länge bra. Varför jag kände av högre dos sist var kanske för att jag tog 2 tabletter tillsammans, nu sprider jag ut dom under hela dagen. Eller så var det bara tillfälligt att jag tyckte jag mådde bättre på den mindre dosen förut.
  • germany

Efter DHEA intag så har utslag på ÄL-test nu sett ut så här i mina menscyklar: 17, 17, 15, 14.
    Innan jag började så fick jag aldrig utslag senare än dag 14.
    När får ni utslag på era ÄL-test numera och hur såg det ut innan ni började med DHEA?

• germany

Intressant att få ta del av er andras ÄL utslag efter intag av DHEA. Hälften av oss som som skrivit senaste inläggen verkar få ÄL utslag lite senare än normalt och andra hälften får utslag samma dag som innan intag av DHEA. Undrar om det har något samband med mängden DHEA naturligt i kroppen eller om det bara är slumpen som göra att det ändras för vissa och andra inte?

Jag mår i allafall jättebra av att äta dessa piller. Skulle lätt kunna äta dom i fortsättingen också för att hålla mig för evigt ung och ha energi tills jag är 100 år, hi hi  Solig

Svar på tråden Tips om dhea