Hej!
Går verkligen fram o tillbaka med maten.. Det som passar ena dagen, passar inte andra dagen. Jag fortsätter försöka laga lite egen mat beroende vad jag gör till mig själv, men blandat resultat. Gröt, med lite katrinplommon puré är väl det som funkar bäst i "mat" väg, eller annat han kan pilla i sig själv. Men mest gapar han snällt första skedarna, blir sen ointresserad, för att sedan gärna övergå till att fånga skeden eller bråka med haklappen. Hur kul som helst!! :) men vi ammar fortfarande ganska mkt, påhejas glatt i amningen av farmor och faster, så han är sällan särskilt hungrig. Min bm berättade om en studie som visat på att barn som ammas längre "blir" smartare.. Visst ngt fett i mammamjölken som inte går att ersätta på annat vis.. Så det känns ju bra..
Men, träffade en tandsköterska, en kompis mamma, hon jobbar bara med barn, och hon var ganska emot amning, och den skadan den gör på tänderna? Aldrig hört ngt om det innan, och inte min bm heller, men tänkte att du kanske har kunskaper i ämnet? Hur som helst tycker jag amningen är viktigare, men intressant att höra..! Tandborstningen.. Går dåligt, vi har inte kommit igång, fast jag vet att jag borde.. Har just blivit grym på min egen tandborstning då jag har 3 st att dra ut :( så är väl dags! Några tips o råd? Hela 7 små söta tandisar har han nu ju!
Bitar i halsen.. Usch ja, hört från flera som fått vända på barnet o skaka ut någon bit, hemska tanke.. Men det mesta klarar de ut själva. Verkar inte heller svälja allt som kommer in i munnen direkt, utan tuggar på det.. En dag satt han lugnt och glatt och småtuggade, då hade han fått tag på en bit kartong från en förpackning!
Vildekorren! Inte stilla en sekund! Och han vill bara klättra. Nu när han lärt sig ställa sig upp mot saker, är det bara det som gäller, och han kämpar, stönar, flåsar och stonkar tills han kommer upp.. Och fort går det! Och i takt med hans framsteg förfaller lägenheten :) hahah, kanske inte direkt förfaller, men blir svårare och svårare att ha saker på sin plats, då lådor dras ut, skåp öppnas och det inte går att titta bort en sekund!
Byta blöja kan bli en riktig cirkus, sällan ligger han kvar på rygg utan den trasslar jag oftast på när han står upp numera. Står i mitt mitt knä, klättrar på min mage.. Ja, han är lite mammig, håller stenkoll på mig! Och underbart är det att vara älskad :)
Jag som du, tyckte andra föräldrar var ytterst löjliga vad gäller dagis och annan form av barnpassning.. Och själv är jag rädd att han ska glömma mig på 2-3 timmar. Men man vänjer väl sig hoppas jag, det där stora tomma hålet när han är borta gillar jag inte alls!!
Ja, vad gör man! Vi har också varit i slottskogen, men busungen nöp fåren nosen och försökte ta deras öron och ögon, det där med att klappa var han inte så bra på :). Vi har varit på biblioteket och försökt titta lite i böcker, gungat på lekplatser, sparkat boll och "sprungit i gräset" .. Också han tittar avundsjukt på större barn som leker på riktigt, och man riktigt ser hur han vill vara med! Antar att öppna förskolan är en hit, har inte varit där på länge nu! Annars, nej, inga bra tips!
Har köpt ny bilbarnstol, blev en maxi cosi, och hittills har det varit en hit! Blev så himla bråkigt i slutet med baby skyddet! Även om han visade sig från sin värsta sida när vi var o hämtade stolen. Busfröt, stel som en pinne vägrade sitta och levde rövare i vad som kändes som en evighet.. Men när han väl satt sig och vi åkt iväg insåg han att hans nya tron var bättre än innan..
Nej, dags att lyfta ner han i sin säng och gå upp o diska.. Så tomt i min stora nu! Men framåt morgonen får jag plocka upp han ändå, och mys sova några timmar! Hoppas sömnen fortsätter i rätt riktning för dig, och att ni får en bra start på veckan!
Kram