• LisenLi

BF oktober göteborg 1a barnet

Hej där ute

Ngn mer än jag som har beräknad BF runt oktober och väntar 1a barnet.
    Hade varit kul att följas åt med funderingar och råd.

Jag är 29 år och väntar mitt första barn. Spännande men fortfarande tidigt och overkligt. Vi har inte gått ut officiellt ännu. Börjar nu ordenligt kolla runt på baby och mammasidor och ta in all information om graviditet.

Jag har alla möjliga gravidsymptom och har haft sen första början i princip.
    Illamående hela dygnet (fruktansvärt att gå omkring och hulka hela tiden men jag kräks dock inte),
    extrem trötthet,
    "mensvärk",
    oerhört bra luktsinne och
    smaksinne.
    Smaken har förändrats och jag har en obehaglig metallisk smak hela tiden vilket gör att jag ständigt stoppar i min ngn (är verkligen ingen småätare egentligen).
    Jag har problem med mintsmak och undviker därför att borsta tänderna (inte bra då man ska vara extra noga nu).
    Kissar mycket (gör detta även vanligtvis men nu är det extremt).
    Mina bröst har svullnat betydligt redan och magen börjar svullna upp.

Jag längtar efter att illamåendet och tröttheten ska försvinna men kan tänka mig att jag börjar nojja över hur det står till när de symptomen avtar.

Hur har ni det?

• Svar på tråden BF oktober göteborg 1a barnet
  • Guldg

Nej, gnäll o tjat har nog hjälpt få par, men man måste gnälla av sig någonstans! :)

Ok så kul, jag "tillhör" också Lundby, och utbudet av mötesplatser verkar vara en hel del! Var förbi babycafet i tisdags, tittade bara in, men mysigt! Öppnar igen 8:e januari tror jag, stängt över jul!

Haha, ja det är mkt att klä på, och fort ska det gå innan det blir ledset! Rullar barnvagnen med ena foten med man knyter snöret på andra skon.. Och sen oroar jag mig för om det är för varmt eller för kalt.. mest troligt för varmt.. Men iväg ska vi, ut o få luft hjälper mot allt! Men.. Min vagn är inte snö-användar-vänlig alls!!

Är också en rastlös själ, och har nog vart iväg en hel del på div! Går ut ganska mkt! Men bebis vill inte mysa i soffan alls.. Såvida han inte sover.. Gör din bebis det, alltså ligger o myser med dig?! :) jag bär ist runt på han eller går ut i går, åker någonstans, sitter och pratar med han i baby stolen har vi börjat med mycket nu också..

Du är säkert inte så omöjlig som du låter, haha ;) !! Jag är ganska bra på att slappna av när han är i någon annans armar.. De flesta som vars armar han hamnat i är äldre och har ju klarat det galant med egna barn, det går nog bra! Och som du säger, då man inte kan ha dem för sig själv för alltid, så är det lila bra att må bra av att dela med sig, bättre för alla, också att bebis. Så ha tålamod med dina svärisar :) var glad att du har dem, jag har ingen vidare relation med mina.. :(

Håller också på med kolsaltet, förkylningen är lite bättre nu, skönt, märks på både sömn och humör!

Trevlig lucia!!

• LisenLi

Vi kämpar fortfarande med förkylning här. Var med lillan på vårdcentralen i början av veckan för att kolla så det inte var RS.virus, men hon andades bra och har ingen feber så de tyckte inte det var ngn fara. Hon har varit förkyld länge nu och går snart in på sin 4e vecka, så fort jag tror hon blir bättre så snurvlar det till lite extra . Vi fick tips om nezeril för bebisar så det få hon när hon ska sova.

Nu har även jag och min sambo blivit dåliga, han är ganska ok ändå men jag har lite feber... Så tråkigt att vara sjuk, orkar inte så mkt och kommer inte så långt. Som tur är var jag på stan i tisdags och fick köpt den sista julklappen. Jag hade inte orkat springa på stan nu.
    Nu är det bara lite julmat som ska inhandlas för att ta med till min syster som vi ska till för att fira på julafton.

Tänkte skriva att min vagn är super vinter anpassad men det spelar ju inte ngn roll längre, nu när snön är borta, haha.

Lilla tjejen blir mer och mer rastlös och vill hålla igång men eftersom hon är hängig från och till blir det en del mys och sov i soffan. Hon vill inte ligga platt på rygg i soffan längre som hon gjorde när hon var mindre, det tycker hon är tråkigt nu. Hon ligger i sitt babygym ibland och jag har henne på nagen en stund varje dag. Hon gillar att sitta i babysittern och titta på tv (!). Vi vänder på henne för att hon inte ska se (tror inte det är bra för så små att stirra in i tvn för mycket) men hon vänder och vrider på huvudet så hon ska få en glimt av tvn ändå hahaha... Jag sjunger mycket för henne och leker små lekar, det lilla leendet man får tillbaka värmer gott.

Det gick bra hos svärföräldrarna i helgen, de är ju såå kära i lillan och bär omkring på henne så ofta de kan. De hade bebis-kalas för sina vänner, så det kom 20 pers som skulle peta, hålla och prata med henne. Stackars liten, kände sig nog lite vilsen. På natten vaknade hon skrikande av en mardröm... Kanske blev lite mycket nya människor och nya platser på en gång.

Vad kul att vi tillhör samma område då kanske vi kan ses där ngn gång efter helgerna...

Nu ligger lillan på mage och sover i mitt knä en favorit position hon har, då hon gillar ryggmassage.

Nu får ha en trevlig helg, du och lille killen!

• Guldg

Usch då, hoppas ni mår bättre nu allihopa! Den lilla förkylning som drabbat oss, eller min lille kille iaf är rätt borta.. Lite "kråkor" att fiska ut, men inget tätt och inget rinn! Har du testat sånt där "sug rör" eller har hon kanske inte haft rinnande snor!

Julen är (äntligen) över, och roligt att den var vit iaf! Ovanligt :) vitt är inte bra för min vagn, inte det minsta anpassad för snö! Man kan, jag ska, om snön återvänder, skaffa vinterdäck fram. Har alltså en bugaboo. Love men.. Inte i snö!

Det där med tv:n.. Har också en olustig känsla över att låta bebisögon titta på tv, men.. Också han älskar tv:n! Gärna sitta rakt upp o ner i knät o se på tv.. Korta stunder blir det så! Sen vill han mest göra ngt annat. Helst bli buren! Men det går också att gunga lite i baby sitter, helst gungas.

Håller med om att det verkar bli för mkt för de små när det blir för mkt folk, för länge. Orolig sömn. Men så bra det gick bra med sväris, klart! Skönt o bli lite ompysslad :)

Kämpar för det där värmande leendet, delas oftast ut på morgonen, tycker han snålar lite med dem! Istället gillar han att rynka ögonbrynen o se ut som en liten gubbe! Det oroade mig lite tidigare, men nu låter jag han utvecklas utan min oro som stör! Pratar, sjunger och leker små rim.. Så som du. Läste också om baby massage tidigare i dag, ska testa det!

Även om internet är underbart, så är det också farligt.. Börjar man googla, blir man lätt orolig! Också min bm avrådde starkt från att läsa.. Särskilt på fm! Men svårt att låta bli!

Just nu funderar jag på.. ( goolar om..) om jag ammar rätt, och om han får i sig tillräckligt med fet mjölk? Känns som att jag ammar mer ofta än länge.. Ska försöka förlänga det lite. Anledningen är att det kom lite grönaktigt i blöjan i dag. Hur går det för dig med matandet nu?

Nå, nog nu! Hoppas som sagt ni är friska nu och att ni hade en bra jul! Nu ska jag krypa ihop bredvid min gullunge och sova! Så ses vi kanske nästa år :) god natt

• LisenLi

Vi har haft en härlig jul! Tänk att en sån liten tjej kan få så mycket julklappar. Om hon varit så snäll under dessa tre månader hon levt hur många julklappar kommer hon då inte få nästa år?!

Jag har en ärvd Brio-vagn med megahjul, den klarar allt! Men den är tung och inte så praktisk att ha i stan eller på bussen så min tanke är att kanske köpa en ny vagn till våren som är lättare att hantera i stan, men det blir inte aktuellt förrän lillan ska ha sittdelen. Bugaboo är väldigt fina. Min vagn är inte snygg men praktisk. Hade varit kul med en fin färg på vagnen men men...

Lilla I är i stort sätt frisk nu (jippi!) eventuellt lite snuvig emellanåt men inte som förut. Vi har ngn sorts snorsug (blää haha) å den har fungerat ok. Vi vuxna mår oxå bra nu . Hört att de varnar för RS-viruset nu så det är skönt att hon inte är sjuk. Man vill inte vara nojjig och det går ju aldrig att veta när de blir smittade men man kanske inte ska utmana genom att träffa många som är förkylda just nu.

Skrattade gott när jag läste att din lille kille ser ut som en gubbe ibland, det gör vår lilla med, ofta! Måste vara något som ligger hos bebisar i den åldern haha. Hon ser skeptisk och sur ut för det mesta men så spricker ansiktet upp i ett stort leende och hon skrattar till.

Underligt att du pratar om amning och mängd mat just som vi härom dagen var lite oroliga för att vår tjej skulle ha problem med det och att hon eventuellt inte får i sig tillräckligt med mjölk. Jag tycker nämligen att hennes främre fontanell är mer insjunken än förut. Vi ringde 1177 bara för säkerhets skull förra helgen, eftersom hon varit så förkyld att det påverkat amningen för henne. Men de sa att så länge hon kissar bra är det ingen fara, å det gör hon.

Min lilla hade jättegrönt bajs en lång period, och har det fortfarande ibland. Tyckte det var knasigt och frågade barnmorskan. Inga problem sa hon "man ska inte analysera bebisbajs" för mycket tyckte hon, eftersom det kan skilja så mycket. Har läst att det kan bero på infektion i kroppen men oxå att de små kanske sväljer för mycket luft vid amningen och som du säger, inte får tillräkligt med den feta mjölken. Tror snarare min tjej sväljer mycket luft. Skrev till amningshjälpen å de trodde på luften. Ibland blir hon så arg när hon ammar och slår med handen och skriker, tror att det kommer för mycket mjölk då och att hon då sväljer mycket luft. Jag läste jättemycket om amning när detta började men är mindre orolig nu, hon går upp i vikt som hon ska. Tycker inte du ska oroa dig för mycket men fråga din bm om du vill vara säker. Eller skicka ett brev till amningshjälpen och förklara hur han ammar så kan de säker ge ett bra svar

Jag håller på att försöka inreda lillans rum. Inte lätt då vi har en massa andra grejer där nu så planerna sitter mest i huvudet. Tycker väldigt mycket om inredning så det kliar i ringrarna innan jag får börja men hon ska ju få sova med sin säng hos oss ett bra tag till tänkte jag. Har din lille kille fått ett eget rum?

Just ja, om du vill veta att din kille verkligen "ammar ur bröstet" och får i sig av den feta mjölken kan du testa med att börja amma från samma bröst som du avslutade med gången innan.

Hörs

• Guldg

Hahaha! Det kan nog bli en del, snälla eller inte, för de små liven! Men nu är det över för den här gången, så gott nytt år! :)

Skönt med en terräng vagn! Skönt med en praktiskt vagn! Buggan är grym o köra o svänga, lite bökigt var det med snön, finns dock terräng hjul att köpa till! Det tråkigaste med den är förvaringen under, iaf när liggdelen är på, helt omöjligt att komma åt! Men.. Finns ju mängder med vagnar på blocket om man behöver en ny!

Lurigt med dessa virus! Man får undvika folksamlingar, förkylningar är ju nästan omöjligt att undvika, bara det stannar där! Men skönt ni är friska nu!

Ska gå lite på din bms linje, inte analysera för mkt.. Inte alldeles för mkt iaf. Har ändå inte haft ngt mer grönt bajs, utan istället väldigt löst.. Och just nu, som värre är, ingenting.. Fast han kämpar med det. Stackarn. Fast så har det varit hela tiden. Lite svårt och med några dagars mellanrum.

Däremot mkt luft, så undrar om det är ngt jag äter eller för mkt lättmjölk som är orsaken. Jobbar på att amma längre och mer sällan. Går sådär.. Han somnar, tröttnar bara leker :) när jag var på bb fick jag "order" om att hålla han lite ifrån mig, så bröstet sträcks ut typ, eller sträcka på ryggen, så det inte kommer in luft? Fick du några tips från amningshjälpen?

Nej, tyvärr inget rum. Finns ett rum för lite i min lght! Så måste på sikt flytta! Längtar ut från stan och till lite mer gröna områden. Men inte i år, än så länge är det inga problem, men va kuuulllll att ha ett barn rum o inreda! Berätta gärna vad du tänkt dig!

Vad har du för babyskydd? Vi har en besafe izi sleep, fin och bra, går att fästa på barnvagnen MEN den är så tung att bära, och har får knappt plats min lilla stora kille, börjat se mig om efter ett annat redan.

Och som sagt! God fortsättning :)

• LisenLi

När min lilla var mindre (!) bajsade hon i princip hela tiden nu är det mer sällan men i alla fall varje dag. Hon har alltid haft väldigt löst bajs, typ sprut bajs, och det krånglar i magen, tror att det är så för de flesta men om de har det för jobbigt är det inte bra. (kanske inte så smakligt att börja skriva om bajs .)

Hmm det där med att hålla bebisen lite ifrån sig så att bröstet sträcks ut har jag inte hört förut, ett bra tips kanske, dock ordnar lillan detta själv då hon ofta slänger och drar huvudet fram och tillbaka under amningen och ser ut som ett litet rovdjur med sitt byte haha. Ajaj för mig.

Ja som sagt, inredningen pågår just nu mest i huvudet på mig men jag tar det lite i taget, kul att dra ut på det under hela mammaledigheten. Jag har gjort en rosa lampa till henne som hon har i rummet och så funderar jag på lite andra roliga möbler och tillbehör jag kan göra eller "pimpa". Jag tänkte göra ett barnlek-kök som så många andra gör och visar upp bilder på på nätet . Vet ju inte om hon gillar att leka i kök och det kommer ju dröja innan hon kan använda det men det är i alla fall roligt för mig att pyssla med, hihi. Har bestämt mig för att försöka hålla mig till färgerna rosa och grönt svart och vitt.

Jag tycker oxå det hade varit mysigt att bo närmare grönområden, kanske med en gräsmatta utanför så man bara kan öppna dörren och låta barnen springa ut och leka så som jag hade det när jag växte upp. Får se om vi kommer ut från stan ngn gång. Jag tycker ju även om närheten till stadsmiljön så jag är kluven.

Vi har ärvt ett babyskydd, en Britax, enkel att sätta fast och ta med men vi kan inte ha den på vagnen och lillan kan ha den ett bra tag till.

Hur stor har din kille hunnit bli, Lilla I var på bvc igår, hon väger nu 6 kilo och är 62,5 cm lång. Vilket innebär att hon vuxit drygt 10cm och gått upp nästan dubbelt så mycket sedan hon föddes. Hon fick 3månaders vaccinationen igår. Hon reagerade med gråt och var sedan mer gnällig på kvällen, jag var orolig för feber men det har inte kommit ngn men tydligen kan febern komma som så sent som efter två veckor så vi får se.

Nu ska vi snart åka till svärisarna igen...

ha en bra helg...
    /A

• Guldg

:) inte så smakligt kanske, men det är numera en viktig komponent i ens liv, bebisbajs! Vi har haft lite nytta av pysventil, bra grej, men verkar inte hjälpa längre. Kanske han helt enkelt bara tänker plutta varannan eller var tredje dag! Och då gärna ända upp i nacken! Gärna på natten, så mkt pyjamasombyten.

Det där rovdjuret, det har jag med sett! Vekar ibland som han inte kan släppa taget? Men oftast är han gullig och "klappar" mig, väljer att se det så iaf, även om det är okontrollerat! Kärlek :)

Min kille var väldigt frustrerad och bestämd när vi bodde på bb, så fick en hel del hjälp med amningen och hur den skulle gå till. Det var en äldre variant av bm, med mörkt hår lagt i snygg frisyr, jag minns det tydligt för ingen annan hade samma ide om amningsteknik som hon. Kul om det tipset kunde hjälpa dig!

Önskar också jag kunde ge samma uppväxt som jag själv hade till mitt barn. Med gräsmatta, djur och grannbarn att leka med. Men en gräsmatta är iaf målet! Jag har ju en liten uteplats nu iaf, suck.. :)

Var på BVC i dag, 3 månaders dagen. Fick också vaccin. Och också här följdes det av lite tårfyllda ögon och högt skrik. Men det gick snabbt över, och har inte märkt någon skillnad nu på kvällen heller, * han tog det som en man ;) *.. Vi är uppe i 7,8 kg och 65 cm, också vi har nästan klarat en dubbling på 3 månader! Bra jobbat! Och det blir vara mer och mer leende.. Och vad gör man inte för ett! Och blickarna jag får! Ooohhhh lycka!

Märker också den skillnaden att han nu kan tänka sig ligga i vagnen och vara vaken, titta runt en stund. Det gick absolut inte förut! Vaknade han var det kris direkt. Och han napp vägrar ju också, så då var det bara o plocka upp! Inte heller kräver han mat i samma sekund som ögonen öppnas. Det är ett skönt framsteg! Så mkt offentlig, gående och stående amning som jag sysslat med, ja.. Det hade jag aldrig trott om mig själv!

Ha det bra hos sväris!

• LisenLi

Min lilla solstråle har blivit skrikig och inte nöjd alls.
    Lilltjejen har varit skrikig och gnällig i två dagar, drygt det har hänt förut men det brukar vara ngn dag bara.
    hon har svårt att komma till ro och sova på dagarna så det har blivit pyttenaps eftersom hon vaknar när jag lägger ner henne. somnar som vanligt på kvällen men vaknar skrikande på natten. vi som vant oss att hon sover hela nätterna nu, å skrika brukar hon inte göra bara ropa typ.
    vet inte vad det beror på, om det är en fas just nu vid tre å en halvmånad, eller om hon har ont i magen då hon bajsar mer sällan, eller om det är efter vaccinet eller att vi har gjort för mkt under "jullovet" då pappan varit ledig. hmm så mkt det kan vara. jaja jag hoppas det går över snart.
    hur har ni det?

vi skulle varit iväg även idag men vi skippar det och har hemmamys i lugn å ro, bara hon och jag, å hoppas att hon blir gladare av mer mammatid.

lillan pratar mer och mer, gurglar på , sjunger med å älskar att "flyga" - då får vi alltid leenden å gurglande skratt. hon är inne i en mer mammig period å är inte alltid helnöjd att vara med andra. mysigt att jag är favoriten fortfarande
    hon har börjat suga på sina händer, min arm, kläder och annat å det kommer mkt saliv tydligen är det ganska vanligt nu.

amningen är verkligen från och till. Just som jag tycker allt fungerar ypperligt börjar det krångla. härom dagen undrade jag om hon fick i sig tillräckligt då hon gnällde å bara ville ha mer och mer å åt varannan timme under flera timmar, idag är det dock bättre med det.

igår var jag på mammagrupp för första gången. vi var bara 5 mammor där, färre än beräknat. lite stelt var det när inte alla gärna pratar i början och jag vill inte vara den som babblar HELA tiden men det blir nog bättre nästa gång. kul att träffa andra mammor och ungar å vältra sig i bebisämnen.

nu sover hon i min famn å jag vågar inte lägga ner henne rädd för att hon vaknar, hon behöver sin sömn, fast min rygg börjar värka ajaj...

hoppas ni har det bra i det gråmulna regnet, usch va tråkigt det är!

• LisenLi

...förresten vi tänkte försöka komma iväg på lite "kyrklig"  aktivitet nästa vecka. Antingen Öppna förskolan på Lundby nya kyrka på onsdagen el fredagen eller Babycafet på Brämaregården på tisdagen, ska du dit?

Nu ska vi ut på en promenix så hon somnar, hon sitter och gnuggar sina ögon...

• Guldg

Äsch! Skrev jätte långt.. O råka trycka bort det. Bläää. Skriver imorgon ist!! :)

Svar på tråden BF oktober göteborg 1a barnet