• LisenLi

BF oktober göteborg 1a barnet

Hej där ute

Ngn mer än jag som har beräknad BF runt oktober och väntar 1a barnet.
    Hade varit kul att följas åt med funderingar och råd.

Jag är 29 år och väntar mitt första barn. Spännande men fortfarande tidigt och overkligt. Vi har inte gått ut officiellt ännu. Börjar nu ordenligt kolla runt på baby och mammasidor och ta in all information om graviditet.

Jag har alla möjliga gravidsymptom och har haft sen första början i princip.
    Illamående hela dygnet (fruktansvärt att gå omkring och hulka hela tiden men jag kräks dock inte),
    extrem trötthet,
    "mensvärk",
    oerhört bra luktsinne och
    smaksinne.
    Smaken har förändrats och jag har en obehaglig metallisk smak hela tiden vilket gör att jag ständigt stoppar i min ngn (är verkligen ingen småätare egentligen).
    Jag har problem med mintsmak och undviker därför att borsta tänderna (inte bra då man ska vara extra noga nu).
    Kissar mycket (gör detta även vanligtvis men nu är det extremt).
    Mina bröst har svullnat betydligt redan och magen börjar svullna upp.

Jag längtar efter att illamåendet och tröttheten ska försvinna men kan tänka mig att jag börjar nojja över hur det står till när de symptomen avtar.

Hur har ni det?

• Svar på tråden BF oktober göteborg 1a barnet
  • Guldg

Och där råkade jag trycka på skicka: forts.

Filmar också alldeles för lite!! Ett tag gjorde han sådana underbara suckar varje gång han gäspade, jag måste filma tänkte jag!! Men nu är det färdigsuckat och jag har inte filmat.. Man glömmer så fort! Ska bli bättre, behövs ju bara små snuttar film!! Så lätt!

Så du har också det problemet med ett annat språk :) nu är det mest jag som åker och hälsar på farmor och faster till killen. Pappan följer inte heller med, utan det blir ja och dom och mycket prat som jag inte förstår. Det är lite jobbigt, vet liksom inte var jag ska titta ens under tiden. Och samma här, när jag är där, får jag inte tillbaka honom för ens jag ska hem, och knappt då heller. Som svensk är jag ju inte riktigt van vid "sättet" och föredrar på alla sätt relationen jag har med mina föräldrar. Men gör så gott jag kan för att göra "rätt" när jag är där!.. Så "galla" på du om du vill, jag förstår, och ska inte predika mer om att du ska vara tacksam, hehe! Var faktiskt på BVC i dag på kurratorsamtal för att ha någon att diskutera dessa olikheter i kulturer med, alltid skönt med någon som lyssnar och inte dömer.

Barnvagnsbio, 28/2 , 21/3 på biblioteket vid wieselgrensplatsen!

Totalt shopping stopp efter en äcklig restskatt på närmare 20 tkr denna månad :( men titta kan man ju alltid! Torsdag är kanske en bra idé!

Roxy.. 4/10 är en bra dag, dels är det kanelbullens dag :) men också dagen då min knatte kom till världen.

Hörs! :)

• Roxy
    Guldg skrev 2013-02-19 22:43:17 följande:
    ...

Roxy.. 4/10 är en bra dag, dels är det kanelbullens dag :) men också dagen då min knatte kom till världen.

Hörs! :)
    Och min mormors födelsedag :)
  • LisenLi

En trött mamma med huvudvärk.

Hon är så söt min lilla men oj vad trött jag är nu. Det blev ingen trend och hon gör INTE som mamma vill. Lillan vaknar igen flera gånger per natt. Ibland varannan timme, tar inte alltid upp henne men jag vaknar ju. Förstår inte varför hon gör det på natten men ALDRIG på dagen. Jag vaknade precis efter en liten tupplur bredvid henne och är fortfarande lite sovgroggy men jag har "tröstat" mig med en kokosboll . Möjligtvis att det även kan vara tänderna som spökar för henne, hon dregglar inte längre, det RINNER saliv. I veckan ska jag återigen analysera sovningen och gå igenom tips m.m. men just nu är jag för trött. Gäsp gäsp...

Du verkar ju inte ha den bästa relationen till din killes familj heller och det försvårar ju umgänget. Vilket bra initiativ du tog, att prata med en kurator! Oftast "tar man bara allt" och håller inne mkt. Bra att spy ut gallan till ngn professionell som kan lyssna lugnt och kanske kan ge tips på hur man ska hantera det, de borde ju ha hört det förut.

Åh barnvagnsbio hade varit kul, om jag nu inte somnar. Haha. Vet du vilken film de visar?

OMG restskatt i mängder! Stackare...
    Jag var där igår från att det öppnade och ngn timme drygt (fredag, skrev fel dag till dig). Jag tycker allt är onödigt att köpa så det blev bara en liten skallra till lilltjejen från Brio. Tycker nästan att baby barn mässan blivit mindre än den varit förut. Jag har varit där med min syster innan och då kändes det som om det var mer utställare/försäljare men det kan bero på att det då var mycket mer folk då jag gick senare på dagen. I alla fall var det inte så mycket kul, så var du inte där missade du inget. Men jag tycker ändå att det var roligt att gå dit, annars hade jag undrat var de visade.

Jag har lite funderingar på att vilja starta ngt eget i framtiden och tänkte då kanske gå åt barnhållet så det är bra att hålla reda på konkurrenterna hihi.  

(Blev lite nojjig över eventuella smittor då en i min mammagrupp sa att hon inte skulle dit pga det och när jag sedan stod i kön in hostades det på flera håll. Håller tumme för att tjejen inte ska bli sjuk.)

Vi har nått en liten milstolpe till. Lillan visade tydligt igår när min mamma höll henne att hon ville komma till mig. Hon sträckte armarna mot mig (inte sådär som större barn gör å hänger framåt mot en men det gick inte att gå miste på vad de små armarna menade när de lyfte sig mot mig . Åhhh va mitt mamma hjärta tog ett stort glatt skutt. Klart jag vet att hon vill vara hos mig men nu vet jag VERKLIGEN att hon vill vara hos mig. Såå stolt!

Hoppas ni har en bra helg! Det är kallt men i alla fall soligt emellanåt och solen värmer så skönt.

Oj nu vaknade lillskruttan.... På't igen haha

• Guldg

Hej!

Jobbigt att sömnen är så strulig för er! Har inget tips, har ju inte problemet hehe. Men hade du henne ii sängen bredvid dig eller? Skulle jag försöka lägga min guldklump ensam i säng hade jag nog fått vara vaken mycket mycket mer. Han gillar liksom att ligga väldigt nära.. Gör jag med :)

Tur man har det jäkla sockret att trösta sig med när man är lite seg. Eller vad man nu kan behöva tröst för, funkar på det mesta! Går omöjligt att ha något hemma. Helst får det inte finnas i affären heller om jag fick välja !

Var på mässan på lördagen, håller med, inte mycket att hänga i granen! Köpte en mössa och 3 dreglisar, för det rinner också här som ur en öppen kran. Och fingrarna in i munnen på det.. Någonstans där inne är det nog tänder som kliar, hoppas dom inte kommer än dock! Och så åt vi pannkakor.. Killen hade nog roligast av oss, premiär för honom och bärselen, och med en framåtvänd bebis får man många gillande blickar och kommentarer :)

Åhhh! Gjorde hon, det kan man kalla milstolpe, det längtat man efter. Han har lyckats svänga över på mage från rygg någon gång dock :) och börjat "backa" så smått på mattan. Sen har han funnit sin röst ordentligt också!!

Nej, vet inte vilken film.. Kommer nog inte kunna gå ändå! Siktar kanske på den den 21/3! Ska kolla upp vilken film som visas innan dess. Det är ju kl 11, så runt den tiden sover han (vi) ofta, så risk att man somnar finns ju!

Kram till er.

• LisenLi

Hej!

Det har varit en händelsefull sista vecka. Lillan fick feber i natt  . Feber (ibland), snuvig och hostar. Inte kul, stackarn! Hon är jätteledsen mesta dels, svår att trösta, vilket är jobbigt för ett mammahjärta, suck!. Orolig som tusan emellanåt men så lugnar jag ner mig, jag menar, en förkylning får de ju ibland men så blir hon otröstlig och jag blir orolig igen...
    Har gett ngn Alvedon så hon ska kunna sova lite men febern är egentligen inte hög, har varit max 38,5.
    Hon fick vaccinet i torsdags det kan ju ge feber men det brukar väl inte ge ALLA förkylningssymptom så jag vet inte...

Vi spenderade kvällen på barnakuten igår. Lillan ramlade på eftermiddagen och slog i huvudet, hon blev väldigt ledsen och chockad men hade inga andra symptom på ngt. Satt precis bredvid men hann inte få tag i henne, hon ramlade snett bort från mig. Som tur är hamnade hon på en yogamatta vi brukar ha som lekunderlag, bättre än rätt på golvet. 1177 tyckte vi skulle åka in på kontroll då hon är under 6 månader. Vi satt där i ngr timmar tillsammans med magsjuka, influensa m.m. Vet inte om hon blev smittad av ngt där (kanske lite väl nära inpå), egentligen var det nog på G innan eftersom hon var grinig under dagen. De kollade henne och hon var helt ok! Tack gode Gud!

Sååå sömnen är som den är. Just nu är jag bara trött trött trött, känner själv i halsen och tryck i örat men det kan även bero på sömnbristen.

Har flyttat ner vårt "skötbord" från en byrå tillbaka ner till låg höjd som vi hade tills för 1 vecka sedan. Nojig för ev. fall.

Tänk hur många gånger vi kommer vara oroliga för dem! Men sådan total lycka de små ger
    Nu ska vi försöka ha en myskväll, Hon sover nu och jag hoppas hon får sova ordentligt så hon blir frisk snart, mitt hjärta!

Vad duktig han är som rör sig bakåt. Och från mage till rygg!
    Hoppas verkligen NI mår toppen!!!

• Guldg

Hej!

Hoppas ni mår bra nu! Och att inget värre bröt ut på dig. När man sitter med en frisk bebis är det lätt att glömma hur de känns när de är sjuka, då är det lätt att tänka, äsch.. En förkylning är inget att bry sig om! Men nu sitter, eller ligger, också jag här, bredvid min endast smått snoriga bebis, och när han hostar lite, så seglar tankarna iväg, kan han andas, har han ont osv.. Så Förstår dig!

Och va många ggr de kommer ramla! Jag med en pojke tänker att jag måste ställa in mig på utslagna tänder och något brutet ben här och där! Pojkar är pojkar! Men hemska tanke. Små barn, små problem, stora barn stora problem. Så nej, oron blir vi aldrig av med!

Börjat bli full rulle på vändandet nu, från mage till rygg, och sen rygg till mage. Försöker ofta sätta sig upp, när han ligger i vagnen, soffan, knät osv.. vilket går dåligt men han kämpar och stönar och stonkar! Och rätt som det är så tippar han iväg och faller mot backen!

Igår kolade jag morötter, palsternacka och potatis, och gjorde puré. Sen frös jag ändå in allihopa och så avvaktar vi några dagar till :) har ni börjar smakprovs än?

Fick sålt mitt babyskydd i dag, skönt att bli av med den platstjuven, för köpte ju ett annat, en med basenhet och som är lite bredare! Lättare och som går att ha i framsätet. Vilken lättnad!

Är du medlem i fb gruppen "päron på Hisingen" ? Bra tips annars! Kommer ibalnd bra tips om loppisar, om du gillar sådana?! Jag älskar loppis, högar med barnkläder för småpengar. Var på en sådan loppis i helgen och Shopade loss! Frossade i pyjamaser och bodys och annat barnbröte!

Nåväl, god natt! Ha en trevlig helg, kram!

• LisenLi

Hej på er

Vi var helt däckade i en vecka ungefär. Har nog aldrig mått så dåligt av en förkylning .
    Nu mår vi mkt bättre, jippi, fortfarande förkylda men inte sjuka, stor skillnad.

Jo det var flera barnloppisar jag missade nyss pga att vi vad sjuka. Så trist! Tack för tipset om sidan, skit bra ju. Där kan man ju fråga om lite allt möjligt, om så skulle vara.
    Loppis är ju speciellt bra med barngrejer då det behövs så mycket hemma och det är så dyrt och sedan använder man inget så länge så det slits itu.

Härligt att han börjar bli så rörlig. Min lilla har ju vänt sig ngr gånger men hon verkar inte så intresserad av det för hon försöker inte ens. Hon kanske har blivit för van vid att traska runt på sina små fötter, tycker nog det är mkt roligare. Däremot rullar hon runt sin egen axel ibland så hon är ju inte direkt still hihi. Nytt är att hon älskar att "låtsas skriva" på datorn, blivande IT-tekniker? Eller bloggare kanske?

Idag ska jag luncha med min chef och planera inför jobbhösten. Lite vemodigt. Bra att planera men jag vill egentligen inte behöva tänka på hösten och jobb, det är så mysigt som vi har det nu. Planen är att jag och min sambo har tre veckors semester tillsammans i slutet av sommaren, sedan går jag på jobb och han tar över lillan hemma tills inskolning på dagis nästa år. Det jag inte riktigt har bestämt mig för är hur jag ska jobba under hösten. Vill inte jobba heltid och komma hem då hon somnat vissa dagar (usch för att inte se sitt barn under ett helt dygn) men vi hade nog behövt pengarna egentligen.... Man får ju jobba 75% och ta resten som mammapeng men mammapengen är ju inte så mycket att hänga i granen. Fast vad är pengar i jämförelse av tid med barnet... Får se hur chefen har tänkt med.
    Hur har du planerat?

Förrsten, hur länge hade du tänkt amma/ dela amma sedan? Har du tänkt på det? Man vet ju inte hur barnen vill ha det men min tanke är att jag delammar "ordentligt" för att avtrappa inför min jobbpremiär och då eventuellt bara amma på kvällen/natten/tidig morgon eller hur det nu blir. Men som sagt, allt hänger ju på om barnen vill ha tutten eller inte. Jag älskar verkligen att amma, det är liksom min och lillans stund, och jag tror på de bra effekterna för bebisen, och mamman. Guud jag låter som ngn knasig naturmänniska hahaha.

Kokade morot härom dagen och fryste in. Det blev lite över så lillan fick smaka pyttelite (filmade ögonblicket ). Hennes min är obetalbar! Man riktigt såg hur koncentrerad hon vad och att det fanns många tankar innanför det lilla pannbenet. Men hon ville smaka lite mer så bra betyg blev det. Jag hade tänkt köra på med pyttelite smakisar varje dag men när jag skulle få ut de förbaskade tärningarna ut blocken gick det inte. De sitter som berget! Å jag kan ju inte värma alla. Skulle ju kunna hälla lite varmt vatten på en av dom men herregud så orkar jag inte hålla på . Så nu är jag på jakt efter silikon-iskubsgrej.Eller har du ngt tips?

Ps. Av ngn anledning har jag svårt att ladda upp foto till dig, inte bara jag, min kille klarar inte heller... ska försöka igen. Hoppas lillan blir IT-tekniker, det behövs verkligen...

Hoppas ni har det bra...
    Kramar på er

• Guldg

halloj!
    usch va tråkigt! vi, mest knodden, har varit lite snoriga, men det har stannat vid det! Däremot verkar det här vara den "sjukaste" februarimars ever, rapporteras sjukdomar från alla håll! blä :(

Blev tipsade om fb sidan på mitt bvc, dom tipsade om massa platser att möta andra, kanske för att de inte själva tillhanahåller något :)

Ja, loppis, skit kul! Som du säger, barnsaker, kläder och leksaker nästan gratis!

Oftast så är väl pojkarna vildare, (flickorna tar igen det i 14- årsåldern, hehe) för nu rullas det, och det skriks, skriks och skriks i vad jag tolkar som frustration! Blicken blir super koncentrerad och munnen darrar i iver. Stackars lilla liv, som ändå bara kommer någon cm eller precis lyckas putta bort leksaken man så ihärdigt kämpat för att fånga. har också börjat flytta sig i cirklar, verkar lättare än framåt och bakåt.. Och visst kan man spekulera i vad det ska bli av dem när de växer upp? .. fast oftast glömmer jag att det är en liten människa jag har hand om, känns som han alltid ska vara med mig i liten storlek!

Datorn är också populär här, han bankar och skriker om han kommer åt, kul leksak den där, som mamma och pappa sitter o leker med hela tiden!!

Har inte bestämt hur och när jag ska börja jobba. Fördelen är att jag är min egen, så jag kan göra lite hur jag vill, nackdelen är att jag känner att jag behövs på jobbet, men samtidigt helst bara vill stanna hemma. Om möjligt är börjar jag jobba lite helger, kvällar eller nätter så snart vi slutat helamma och maten fungerar, så får bebis hänga med sväris och pappa.. några timmar, vad som kommer passa bäst? Och på tal om amning.. så är det samma där, vet inte riktigt hur jag ska göra. Iaf helamma till 6 månader, vvviillkkeetttt bara är någon vecka till! Får typ ont i hjärtat vid tanken på att sluta amma :( men, hur länge vi delammar, och nattammar, beror nog på hur länge han är intresserad av det.. antar att jag slutar amma runt 8-9 månader helt? gissar!

Har också kokat morot, potatis och palsternacka, och.. fryst in i iskuber, så de är svåra att få loss! haha, har inte testat, bara följt instruktionerna i råd boken jag fick på bvc. Ska när som helst förska få ut en och tina, men pappa vill hemskt gärna vara den som matar först, och han har haft så mkt för sig de senaste dagarna. Jättespännande om vi också får en obetalbar blick :) häften av de iskuber jag gjorde var från ikea i någon sorts gummi, mönster av pilar och kryss, så kanske svåra att få ut därför, men kanske är materialet mer samarbetsvilligt? Men nej, i övrigt, inga tips! hojta om du hittar!

Bild, ja, lite lurigt är på fm, jag kopierade helt enkelt en bild på fb, i detta fallet min profilbild på fb och klistrade in! Det var enda sättet jag hittade som fungerade! :)

• LisenLi

Hej!
    Hoppas er helg varit toppen!
    Vilken chock jag fick igår kväll (el i natt eller när det nu var) när snön föll, igen. Men den försvann ju snabbt, jippi!

Lillan mår helt bra men jag har kvar lite av min förkylning. Tyvärr har förkylningen oxå satt sig på ena örat vilken gör att min hörsel är nedsatt, mkt irriterande, hör inte hennes små sovknyst längre...

Trots hosta och snörvel var vi på möhippa hela dagen igår. Både jag och lillan var med hela dagen, som var ngt anpassad till de små. (En annan liten var oxå med.) Kul att kunna vara med på sådant men det är lite annorlunda när man har med sig en liten från hur det var innan, på gott och ont. Men det hade sitt pris.

Inatt sov lilla I inte bra alls. Uselt faktiskt!
    Ngn timme i taget och sedan vakna. Hon var orolig och ville bara sova i min famn när jag satt upp och skrek när jag lade ner henne i sin säng, som hon vanligtvis tycker så mycket om. Fy vad jobbigt! Tur att man inte haft en kolikbebis (peppar peppar). Jag tror det berodde på för mkt intryck under dagen och för lite rutin. Vi var ute på möhippan hela dagen. Först på stan, sedan tre kampsgrej med mkt folk och musik, middag borta, hemma sent. Idag har vi bara varit hemma för att ta igen oss. Mysas och pussas och hon har sovit som vanligt i sin säng under dagen. Jag hoppas hon kan sova gott inatt, så att jag oxå får sova gott. det är svårt att vara bästa mamman när ögonen går i kors . Min kille har varit bortrest hela helgen med så ingen avlastning här inte...

Härligt att du kan välja lite med jobbet. Låter spännande med frihet! Vill du avslöja vad du jobbar med?
    Jag är tandsköterska på en liten privatklinik. Min chef hade precis samma tankar som jag inför jobbhösten. Dvs att jag går ner lite i tid och min vikarie får vara kvar och ta de resterande timmarna. Perfekt! Det innebär mindre pengar som sagt, men tid med min lilla är värd så mycket mer än pengar.

Ja, det där med amningen är svårare än jag trott. Tanken på att sluta menar jag. Vi tar det lugnt med maten och drar ut på alla stegen (om inte lillan fullkomligt slukar och skriker efter mer) så hon är trygg i maten när det väl är dags. Jag tror dock jag börjar känna av de små tänderna där under. Känns ibland som hon biter mig och det gör ONT! Aj aj aj! Så när de små bissingarna tittar upp kanske slutet på amningen löser sig självt. Men det är ju en så mysig stund man har, BARA mamma och bebis. Det är ju så häftigt att vi kan ge dom allt de behöver för att leva.

Har du fått ngt mer tips på bra ställen med mammor/ föräldrar?

Imon ska vi på babymassage igen, har missat ngr gånger pga förkylningen men nu är vi på igen . För övrigt tänkte jag ägna veckan åt att ta det lite lugnt. Vi har planerat in mycket på helgerna framöver och det blir alltid mer än vad man tror på veckorna så lite lugn emellanåt med pedagogiska lekar för lillan får det bli. Så nu bromsar jag ner mig lite.

Vet du hur länge man har det första bilskyddet är det efter storlek och vikt eller hur är det?

Ja åsså det där med bild ja. Vi har ju valt att inte ha lillan på fb ännu men jag ska se vad jag kan göra ....

• JossJoss

Tjingeling!

Jossan heter jag, bor strax utanför göteborg och väntar mitt första barn, med BF 14 oktober än så länge :) 

Svar på tråden BF oktober göteborg 1a barnet