• LisenLi

BF oktober göteborg 1a barnet

Hej där ute

Ngn mer än jag som har beräknad BF runt oktober och väntar 1a barnet.
    Hade varit kul att följas åt med funderingar och råd.

Jag är 29 år och väntar mitt första barn. Spännande men fortfarande tidigt och overkligt. Vi har inte gått ut officiellt ännu. Börjar nu ordenligt kolla runt på baby och mammasidor och ta in all information om graviditet.

Jag har alla möjliga gravidsymptom och har haft sen första början i princip.
    Illamående hela dygnet (fruktansvärt att gå omkring och hulka hela tiden men jag kräks dock inte),
    extrem trötthet,
    "mensvärk",
    oerhört bra luktsinne och
    smaksinne.
    Smaken har förändrats och jag har en obehaglig metallisk smak hela tiden vilket gör att jag ständigt stoppar i min ngn (är verkligen ingen småätare egentligen).
    Jag har problem med mintsmak och undviker därför att borsta tänderna (inte bra då man ska vara extra noga nu).
    Kissar mycket (gör detta även vanligtvis men nu är det extremt).
    Mina bröst har svullnat betydligt redan och magen börjar svullna upp.

Jag längtar efter att illamåendet och tröttheten ska försvinna men kan tänka mig att jag börjar nojja över hur det står till när de symptomen avtar.

Hur har ni det?

• Svar på tråden BF oktober göteborg 1a barnet
  • Guldg

Så, börjar om :) hoppas din solstråle är på bättre humör! Antar att det kommer komma perioder då det är så, av någon kanske inte helt synlig anledning?!

Skönt.. Tycker jag att hela jul-nyårs karusellen är över för i år! hoppas på det här året, som börjat med denna lyx tillvaro, skönt att vara hemma så här. Saknar inte alls att jobba, som jag trodde jag skulle, bara när jag går förbi jobbet eller har något ärende där, så känner jag att jag gärna skulle ta ett handtag!

Känner igen allt det där, massor med dregel framförallt! När han ligger på mage börjar han oftast kämpa med bakbenen, vilket inte har någon som helst hjälpsam effekt, stackarn, men antar att de som vi lär sig genom sina misslyckande. Dom där "halvskratten" är underbara!! Han älskar att stå på benen, med hjälp såklart, då blir han helt upphetsad och ivrig. Har nyligen börjat peta ner han i barnstolen, den där vita Ikea-standard varianten, med en hjälpkudde så sitter han rätt bra där en stund. Jag är också helt klart favoriten! Och det är underbart.

Vad gäller amning, så har den minskat, iaf dagtid. Han tröttnar fort, börjar "slarväta" smacka, och leka med tungan, skratta, "dra" eller vara helt ointresserad efter någon minut. Efter läggdags däremot, verkar han hungrig som ev varg! Han lägger sig runt 19, jag någon gång efter midnatt. Men han ropar flera ggr och verkar uppriktigt hungrig. Lägger jag mig brevid (så som nu) så är det dock tyst! Ha, kanske vill han bara ha sällskap, hjärtat.

Har återträff på BVC på måndag, tror inte vi har mammagrupp alls? Hittade ändå ingen där, kanske för att jag missade alla ggr utom sista, då vi höll på med någon pinsam andningsövning som inte alls passade mig. Tror de flesta är tacksamma om någon tar på sig ansvaret att prata hela tiden, haha. fördelen är ju att alla iaf har ngt, eller mkt gemensamt, underlättar ju! Var det en bra mamma grupp?

Skulle gärna gå på babycafet på tisdag! Trevligt där! Men ja misstänker redan nu att jag kommer missa det. Men jag ska försöka.

Har du letat info på nätet, som du sedan frågat bm på BVC om? På gott och ont googlar jag rätt ofta upp saker om amning, bajs, och allt sådant.. Hittar info och frågar sen bm, som i regel alltid säger, äsch, tänk inte på det, igen fara, det är normalt! Det är ju skönt iof!

Ha en fortsatt skön helg! :)

• LisenLi

Hej!

Jag saknar inte heller att jobba, skulle kunna tänka mig att vara hemma lååång tid. Kanske får skaffa en till liten bebe snart så jag kan fortsätta vara hemma haha.
    Jag har varit och hälsat på mitt jobb 1 gång, och hjälpt min vikarie med lite frågetecken men ngn jobb lust har jag inte alls, fast det är kul att träffa arbetskamraterna.
    Tänk om man tyckte tvärtom, huuujaaa ( )

Vi har en tripp trapp i köket (den dyraste barngrejen jag köpt, trots att jag fick den billigare pga utställningsex, tanken är ju att hon ska ha den läääänge). Vi har fått låna en spädbarnsinsats att ha på. Det blir ungefär som om hon sitter i babyskyddet men hon är inte så intresserad av det, hon verkar känna sig begränsad då hon sitter fast och hon vill hellre sitta upp än ligga ner. Ska oxå ge oss på att sätta henne upp i den istället snart. Man följer verkligen barnets egen utveckling och vilja med vad man använder. de styr ju så mycket och säger verkligen ifrån om minsta lilla grej. Det finns ju en enorm vilja hos dom små.

Vi gick på alla tillfällen på föräldragruppen än just den sista- då höll jag på och stönade och stånkade på Östra . Men eftersom vi flyttade precis innan hon föddes har jag bytt vårdcentral från Masthugget till Eriksberg där jag nu går på BVC med Lillan. mammagruppen eller babygruppen som de kallar det, träffades för andra gången idag, lite mera prat från de flesta. När jag går därifrån slår det mig alltid (de två gånger vi varit där ) att jag inte vet ngt om vilka mammorna egentligen är bara det som har med barnen att göra. Det är ju därför vi är där men det känns lite underligt, att man bara pratar om barn.

hade tänkt gå till Babycafet imon men nu verkar min mobil gått sönder så jag kanske måste fixa den, vet inte om jag orkar göra både ock.

Jag googlar väldigt mycket, sollar info så gott det går. Det bästa är att vad man än undrar över har ngn annan undrat samma innan, så man är inte ensam med sina konstiga funderingar. Min Bm säger samma sak "det är normalt".

Nu skriker lillan och hennes pappa vill äta så han ska väl få det då....

Vi hörs....

• Guldg

Ja, litegrann i bakhuvudet fantiserat jag om en till knatte, snart. Men vi får se hur det blir med det. Hade helst fått 4 barn, eller iaf 3. Men minst 2!! :)

Rastlös som jag är, trodde jag att jag skulle tycka mamma ledigheten var tråkig, men inte. Som sagt, lyx liv!

Trivs du bra på Eriksberg? Eller saknar du masthugget? Ser du! En fråga som rör dig, hehe.. för du har rätt i att man lätt glömmer bort sig själv, andra och allt annat som rör annat än just bebisrelaterat!

Amning amning.. alltid denna amning :) Min lilla knatte, känns som att han inte äter ngt alls längre, förutom på nätterna! men på dagarna, en minuts ordentligt ätande eller möjligen 2. Sen lek, titta runt, dra, pipa.. Kanske naturligt att börja äta mindre, får se vid nästa BVC besök hur det går med vikten! Och just ang det där med för och eftermjölk, var en sådan sak bm sa att det var inget jag skulle tänka på, det är så olika från bröst till bröst och barn till barn.. Nehe?!

Hur ofta badar ni och gillar hon att bada din flicka? Vi badar mest när det är bajsdag, alltså typ varannan eller var tredje dag. Iaf sväris tycker man ska bada varje dag, men jag tycker det verkar onödigt och kanske inte heller så bra, även om det är mysigt och kul att plaska. Nog mest jag som tycker det är kul dock. Min knatte varvar mellan att se helt förskräckt ut, spänna sig som en pil eller plaska järnet och ibland faktiskt se ut att njuta av det.. :)

Nu ligger jag i sängen och håller bebisen sällskap, verkar inte kunna vara utan mig i dag. Ropar strax efter att jag går, och när jag kommer tillbaka ligger han där halvvägs inne i sömnen med två utsträckta armar och knorrar. Gulleplutt, nöjd om jag är nära.

Ha en bra helg! :)

• LisenLi

Hej!

Om jag hade mer tid och massor med pengar skulle jag skaffa en hel drös med ungar . Men får kanske nöja mig med 2, vi får se...

Jag trivs toppen på Eriksberg, nära till vattnet som jag är uppvuxen med, lugnt och trivsamt med många äldre och mycket barnfamiljer. Ska bli kul och se hur det är här på sommaren när lite fler är ute och traskar (det är iof sig väldigt många som promenerar nu mer) och vi ska börja besöka lekplatser. Masthugget var oxå fint, å supernära till Slottskogen.

Tjejen sover som sagt lite sämre så jag är tröttare igen, och hon är grinig från och till men hon är fortfarande Little miss Sunshine när vi busar .

Hon gillar att bada men vi brukar inte bada så länge åt gången, vi har bara en dusch så hon badar i balja och det är lite jobbigt för min rygg. Vi har inget direkt schema för bad men det blir ungefär var tredje dag. Vi badar henne bara på kvällen, dels för rutin men mest för att det är så kallt ute. Ibland hinner hon bli För trött eller För grinig så då skippar vi det. Hon tvättas ju "hela tiden" ändå.

Funderade ett tag på vattengympa eller vad det nu heter för de små men kunde inte bestämma mig för när och var och jag gillar inte att vara uppbunden en speciell dag, hon kan ju vara grinig eller trött, eller jag kan vara grinig och trött . det kostar så mycket med. Det finns drop-in bad på Dalheimers på lördagar, vi tänkte nog gå dit ngn gång och testa, så får vi se om vi vill forts bada med henne. har inte släppt det riktigt ännu.

Tänkte även testa på mamma-bio ngn vecka. Har du gjort det? Eller har du hört ngt om det från ngn annan mamma?

Min kille har blivit duktig på att natta lillan. Han bär runt med henne i famnen och myseroch "tröttar ut henne" och sedan lägger han henne i sängen. Hur lätt som helst! Hos mej vill hon nu buffa å snutta å hålla på. Skönt att han kan ta den delen ibland.

Låter som din är en riktig liten "mamma-gris", mysigt!

• Guldg

Oohhh.. Va kyligt det är nu, fint men kallt! Gäller att det inte blir några gråtkriser i vagnen nu, nu är det bara att ligga där.

Eriksberg är ju väldigt fint! Jag bor mitt i ombyggnaden vid Vågmästareplatsen, väldigt tröttsamt med byggljudet det medför, men.. Det kommer bli så bra, särskilt som det byggs en saluhall typ utanför dörren. Mest kul är det förstås för det höjer värdet på lght så man kan flytta någon gång o få en trädgård att leka i! :)

Barnvagnsbio, nje.. Det pratades lite om det när jag var på öppna förskolan och biblioteket var på besök. Undrar om de inte hade bio där? Kan ha helt fel i det? Hörde iaf att the hobbit skulle visas någonstans på mamma bio, hade gärna sett den.. Fast den är väl 3 timmar lång och det är att ta i. Men det är allt jag vet, så också nyfiken.

Babysim, jag gick på det när jag var liten, och gillade tydligen det. Tycker på ngt sätt fet verkar läskigt, inte funderat ngt på det. Nu när det är så kallt också. Men det är säkert jättemysigt. Om inte babysim så kanske man skulle testa att gå o bada iaf! Fast det blir nog lite längre fram.

Hoppas ni sover bättre nu, så du inte känner dig trött. Tycker jag får sova hur mkt som helst. *ta i trä* men jag har inga problem med att vakna och somna om, van med oregelbunden och störd sömn sen många år tillbaka. Sova lite här och där och när som helst.

Bra du blir lite avlastad med läggningen om du dessutom är trött! Min kille är en hejare på att roa bebis, leka och busa. Men annars är det mest jag som gäller. Jag är dessutom fortfarande ngt av hans levande napp, så vid sovtid är det absolut jag som gäller!

Kram på er!

• LisenLi

Hej
    Ja det är såå kallt! Brr. Idag har vi hållt oss hemma pga kylan, lillan vill ju så gärna vara med uppe ett tag innan hon somnar när vi är ute, men nu blir det för kallt för henne, dessutom skulle vi få besök av min pappa. Men vad vi är rastlösa båda två, och hennes fm. tuppluren blev inte den bästa. Längtar ut i solen! Å nu visar det sig att pappa kommer senare än vi beräknat så nu klättrar vi på väggarna, båda två. Vi får ta en lååång promenix imon istället. Jag är lite extra rastlös denna veckan då det inte varit ngn mammagrupp-träff, och jag har inte kommit iväg på ngn babyaktivitet heller.

Inatt sov hon bättre, somnade vid halv 8 och sov till 22 då hon fick mat och sedan sov hon till halv 7 tiden på morgonen. För ngr veckor sedan sov hon ju så otroligt bra, allt från 8-12 timmar per natt, så jag ska väl inte klaga allt för mycket, har fått en hel del sömn. Å nu sover hon väl som många andra bebisar gör hela tiden. Jag har oxå väldigt lätt för att vakna och somna om, lite sviter från tiden jag jobbade natt, så det är inget stort problem för mig på natten (om det inte blir för ofta). Det är dagarna som blir trötta. Jag får lära mig att vila då hon sover middag.

Jag har börjat ge henne minifom igen, som vi testade när hon var "liten". Vet inte om det fungerade då och vet inte om det fungerar nu, men det skadar ju inte i alla fall. Vi hoppas hon fortsätter åt rätt håll nu. tror hon haft en tillväxtperiod eller vad det nu heter, då hon behöver mer mat både på dagen och på natten. Och mer mat resulterar i mer luft och mer gaser. Kommer ihåg att du använt pysventil till din bebe, gör du det fortfarande, eller har ni inte det problemet längre?

Ja det är fint här. Men dyrt!! Vi bor i hyreslägenhet med kallhyra och nu fick vi en räkning på över 2000 i värme, el och vatten kostnad, hyran är dyr som den är. Visserligenvar de 2000 för två månader och det är ju skit kallt, men ändå, mammapengen är inte så mkt.
    Ja de bygger ju för fullt borta hos dig nu. Hoppas du inte blir alltför störd av det men det är ju bra om priserna går upp, för dig! Saluhall är ju grymt bra!

Åh the hobbit skulle jag oxå vilja se! Älskar Sagan om ringen filmerna.

Vi snuttar och tuttar hej vilt här med men just läggning går bra utan, om hon är mätt. Jag blev lite förvånad på mammagruppen då de flesta använder flaska med ersättning el bröstmjölk... Är det så vanligt eller är det bara en slump? Har du använt flaska?

En liten varning: Vi hörde att rs-viruset skulle nå sin topp i februari, så än är det inte över.

Varma kramar på er med!

• Guldg

Ok, så bär du henne en bit då? Och drar vagnen. Min bebis blir oftast väldigt olycklig när jag lägger ner han i vagnen, men så fort vi kommer ut brukar det bli tyst. Ibland går det inte alls, då är det bara att kliva in i svalen och rädda han från den hemska hemska vagnen och sen försöka igen (det är då jag verkligen önskar att han gillat napp) Brukar kalla han skojare då, när fruktansvärd hjärtskärande gråt upphör på ett ögonblick!

Vi har varit ute trots kylan. Solen har ju lyst iaf! :) han sover så bra då, 1- 1,5 timme kan vi gå. Hemma sover han kanske en kvart 20 minuter och det räcker inte!

De senaste dagarna har hans humör varit sådär. Vet inte om det är magen? Vi har inte använt pysventil ngt nu. Hjälpte inte de senaste gångerna vi försökte. Har mest tryckt med benen mot magen för att locka ut lite luft och masserat magen. Tror hans "bajs-rytm" helt enkelt är med några dagars mellanrum.

Dreglar, dreglar, dreglar, spyr och biter hårt med sin tandlösa mun på sina fingrar eller mina, det är det som händer nu. I dag har så mkt mat kommit upp igen, att jag oroar mig att han inte får någon näring i sig!? Skulle inte förvåna mig om han får tänker i förtid!

Tillväxtperiod.. Har vi nog inte haft vad jag märkt?! Han är ju rätt stor ändå iof. Jag tycker istället han äter dåligt. Men förut åt han just hela tiden, så kanske därför det känns så lite nu, längtar till viktkontroll, så man vet! Jag däremot! Jag är hungrigare än någonsin!!

Älskar också sagan om ringen och allt annat "overkligt", (som gör att man får vila från verkligheten) synd man inte kan gå på hobbit på bio, tror det är en film som gör sig på bio. Mammabio, med lågt ljud och ledsna barn gör den nog inte rättvis ändå!

Förut ammade vi till sömns liggande i sängen. Det går inte längre. Nu är vi där att jag sjunger, samma låt varje dag "visan om Cecilia lind o Fredrik åkare" haha, passande vaggvisa, gungar han (ordentligt) ståendes och ammar eller snuttar till o från samtidigt.. och en filt på! Kanske inte det smidigaste sättet att vänja han vid!!! Men det bara blev så! Någon flaska eller ersättning, Nopp! Tanken har inte ens slagit mig, varför liksom?

Ok, virus fortfarande farligt! Mm.. Vi håller oss undan folksamlingar. Kanske ska besöka någon bebis aktivitet i morgon, har inte gjort ngt sådant sedan en bra bit innan jul! Oooh, va tiden rusar iväg!!

Elen.. Har det pratats mkt om det senaste åren. Elen är dyr. Jag märker ingen skillnad. Men vid husköp måste man ju verkligen väga in hur huset värms upp! Kylan är dyr, och mammapengarna blir man inte rik på!

Jag hoppas det börjar någon bra film nu, efter att favo lyxfällan tagit slut :)) ha en bra kväll!

:))

• LisenLi

Ja det är fascinerande hur många som inte har NGN koll på sina pengar. Ibland kan jag inte titta på lyxfällan då det är FÖR pinsamt.

Japp, jag brukar bära henne en liten bit, hon vill så gärna titta. Sen får hon komma ner i vagnen och förhoppningsvis skriker hon inte utan somnar hon snart.

Dreglar, kräks och biter suger på sina fingrar det är nog det dom gör nu för det gör min lilla med. jag undrar oxå om hennes vikt, tror hon har planat ut lite. Förut gick det spikrakt uppåt.

Kul tillfällighet att du sjunger "cecilia lind" den har jag oxå sjungit en del för tjejen. Det är en av mina låtar jag ständigt har på hjärnan, fin melodi men texten är ju inte direkt barnvänlig .

Undrar även vad jag själv väger. Vissa dagar tycker jag att jag är smal. andra inte . jag äter oxå en del nu. Blir inte mätt av middagen och äter en gång till. Och kanske lite till!!! Har tänkt att jag är på väg att bli ett matvrak men det kanske har med bebarna att göra? Eller så är vi matvrak...

Gick en sväng till öppna förskolan på lundby nya kyrka och var med på ngr låtar vid samlingssången. Men sen gick vi hem igen så det blev inget socialt för mig direkt. Tänkte att det räckte för henne, hon har aldrig sett så mångas barn och föräldrar på en gång, och hon var väldigt undrande till denna sotra värld hihi. Hon sov gott på vägen hem. Och sedan lite till... jag slumrade oxå ett slag bredvid henne. Så gott att vakna upp bredvid lilla skatten då hon ler sitt leende mot en. Man smälter ju varje gång.

Fick förresten lite dåligt samvete efter öppna förskolan. Ett barn där hostade lite och då gick de hem. Då dök en tanke upp hos mig och jag blev lite nojjig ang rs och googlade lite när jag kom hem (!!!) Jag vet... jag vet.... Inte smart!
    Tydligen tar en del föräldrar dit sina barn när de egentligen är hemma och är sjuka från dagis! För att barnen eller de vuxna ska få lite stimulans ngr timmar. Helt fel naturligtvis om de är hemma för att de är sjuka så 'r de ju sjuka. Många som skriver att det är värsta bacillstugan på ÖF. Men jag vet det skrivs så mkt, suck. Fast så onödigt om hon nu bli sjuk. Jag kommer ha dåligt samvete en vecka framåt innan jag vet.

Jag vill inte blir ngn nojjig mamma men... ja, du vet... Man vill ju skydda de små.

Ha det bra

• Guldg

Haha, Google fällan! Ja, hoppas hon höll sig frisk. Det gjorde hon säkert! Jag är faktiskt oväntat o-nojig vad gäller sjukdomar, konstigt, för allt annat oroar mig. Kanske för att jag själv aldrig (ta i trä) blir sjuk?!

Var också på öf här i brämaregården i går, men jag kom efter sången istället, lagom till kaffet! :) hade inte planerat att gå, för det var lite oroligt, så vi gick o la oss istället, men då kom en stor gul i blöjan, och med den försvann pipet också, så vi sprang iväg!

Använde nyss pys ventil faktiskt, för han vaknade nu mitt i natten och kämpade och kämpade med den lilla magen. Och nu hade den fantastisk effekt på både plutt och prutt, så nu sover han gott!

Ja, texten är ju sådär.. Men gillar också melodin, så lätt o sjunga. Funderar på att ändra orden.. Eller lära mig en ny sång. Gillar att ha en att älta, som förhoppningsvis sedan förknippas med sömn.

Jag kan ha mina kläder, men jag ser hemsk ut. Mjuk och slapp, blää.. Vill ut o springa. Var ju inte spinkig innan direkt, men inte så här.. Men det finns tid :)

Kanske kan vara en bra idé att bära en bit, eller iaf flytta packandet ut i svalen. För det hinner bli så jäkla varmt!! Och värre blir det om han skriker en stund innan vi kommer ut.

Älskade bebis, världens bästa sovkompis, vill aldrig flytta honom till sin egen säng. Men saknar samtidigt att ligga bredvid mannen. Man kan inte få allt! :) nu ska jag också sova, vi har hela sängen för oss själva, gäller att passa på att njuta av platsen!

Trevlig fortsatt helg!

• LisenLi

Dom säger ju att man tappar mycket vikt när man slutar amma så då kanske det slappa försvinner (eller så får man jobba på det) men som du säger, det finns tid, och just nu tänker jag inte så mycket på det,  förutom när jag ska iväg nånstans och vill se anständig ut , då jag inte kommer i mina gamla byxor.

Köpte pysventil och semperdroppar idag. Tänkte testa det om hon får riktigt ont i magen. Men en tanke slog mig. Lillan vaknar ju mycket på natten pga magen som pruttar och har sig (inatt vaknade hon varannan timme gäsp gäsp). Kanske vaknar hon oftare nu när hon får minifom som ju ger mer pruttar. hmm... värt att tänka på kanske. Fast hon vill ju amma varje gång så hon är ju hungrig med. Sådan här var hon ju inte alls förut. Magen var ok, i alla fall på natten och hon sov som en prinsessa. Frågade BM om det idag (på mammagruppen) men som jag hade väntat mig sa hon att det är normalt... Allt är normalt, enligt dom. Och det är det väl kanske även om det är jobbigt för oss mammor.

Usch vad tråkigt det är med grått väder och slask. Mina vinter kängor läcker in men jag orkar inte köpa nya skor...  plask plask... Jag har inte lust att gå ngnstans... Eller ja jag vill "ngnstans" men inte ta mig dit i slasket, haha

Tids nog VILL inte bebis sova med oss, så passa på Mannen finns där ändå. Å bebis är faktiskt sötare!!

Svar på tråden BF oktober göteborg 1a barnet