Inlägg från: Merwinna |Visa alla inlägg
  • Merwinna

Insiminering på ensamstående. Vad tycker ni?

"Lillsudd skrev 2012-03-11 21:53:30 följande:
    Och vad hade du använt istället? Vi representerar kanske hälften av ensamstående fertilitetsturister - förmodligen något färre, och givetvis kan det vara så att vi är mer belästa än andra (jag har inte riktigt det intrycket - snarast ser jag att vi är olika som folk är mest men har underrepresentation i den del grupper som förmodligen också är underrepresenterade bland fertilitetsturister i stort). Det som gör oss problematiska tror jag kan vara att det finns en kostnadsaspekt i resandet som gör att vi överrepresenterat är väletablerade, men det gäller troligen alla som reser. Och det är troligen kostnadsaspekten som bla gör att Golomoks forskning visar på ett något bättre mående hos donationsbarnen (i kontrollgruppen ingår ju familjer "i allmänhet")"

En annan fråga om kontrollgruppen: är den som du säger ett urval av alla tänkbara kärnfamiljer, eller är den ett urval av familjer där föräldrarna helt säkert önskat sina barn..? T.ex. sådana som genomgått fertilitetsbehandlingar..? Annars blir det ju snett: man kan inte jämföra med heterosexuella par som blivit gravida av misstag, och därför varit tvungna att gifta sig fast de redan var på väg i sär. Eller som helt enkelt önskade leva ett bekvämt och barnfritt liv...

• Merwinna
    vixtoria skrev 2012-03-11 22:44:18 följande:
    Pappan hade ju saknats även om dessa kvinnor förblev barnlösa .

Hade du otur när du tänkte nu..? Skrattande
  • Merwinna
    mellanD skrev 2012-03-11 23:40:24 följande:
    Ja du, en grundläggande princip är att urval ska vara slumpmässigt, och det finns metoder att försäkra sig om detta också, vilka jag inte orkar gå in på här, tyvärr. Vi får tycka olika där helt enkelt!

Jag är väl insatt i barnkonventionen och dess förarbeten och jag har svårt att se att förälder kan avse ngt annat än genetiskt ursprung. Men vad gäller donatorinsemination av singlar så saknar ju barnen pappor i alla möjliga definitioner av begreppet.

Sen håller jag inte med dig, även om det inte finns forskning som talar för att okänd donator generellt sett är skadligt - så finns det forskning som visar att barn mår sämre av att inte känna till sitt ursprung. Men där tycker vi visst olika - du tycker inte att den forskningen är tillämpbar eftersom frivilliga singlar är en särskild kategori, men jag håller inte med dig där helt enkelt!  

Vad gäller adoption, och forskning i stort, verkar du tycka att slutsatsen "vi vet inte = det  bör vara tillåtet". Jag lutar snarare åt slutsatsen "vi vet inte = det bör inte tillåtas". Den principen (kallas försiktighetsprincipen) tillämpas ju generellt inom forskningen, i synnerhet vad gäller barns bästa. 

Mycket bra, insiktsfullt, insatt och klokt inlägg igen!
  • Merwinna
    Tom Araya skrev 2012-03-12 02:49:57 följande:
    Fast det där stämmer inte. Det finns undersökningar som pekar på att barn som saknar den ena av föräldrar i hög grad riskereras att påverkas negativt

Nämen..? Trodde aldrig att jag skulle säga det här: du har helt rätt!!!
  • Merwinna
    Who skrev 2012-03-12 05:59:40 följande:
    Fast i de undersökningarna görs ju, såvitt jag har förstått, ingen åtskillnad av varför den ena förälderns saknas. 

Spelar roll..?

Eller OK: visst finns det extremfall där det spelar roll: såklart det är ännu värre att inte ha någon pappa för att mamma mördade pappa med gift i maten... 

Men förutom sådana extremfall, så gör det nog lika ont när man går till parken en söndag, och ser att precis alla andra barn där är tillsammans med både sin mamma och sin pappa... oavsett hur man blev till.  
  • Merwinna
    Celestialday skrev 2012-03-12 09:33:56 följande:
    De barn som kommit till genom insemination och där mamman varit ensamstående kommer ju bara att få ärva en förälder. Samtidigt blir motsvarande mängd män barnlösa. Deras kvarlåtenskap bör därför inte gå till allmänna arvsfonden utan till en fond som delar ut medel till inseminationsbarnen. 

Ja, det där är också en aspekt. Tack! I Sverige har ju även utomäktenskapliga barn arvsrätt efter sin far. Men inseminationsbarnen har endast arvsrätt efter sin mamma. Det gör att de ärver mindre... inte bara rena pengar då (som kan vara nog så betydelsefullt), utan även sådant arvegods som människor sparar på för att det är en bit av deras ursprung. Deras länk tillbaka i tiden. Deras känsla av anknytning, tillhörighet, mening och sammanhang...
  • Merwinna
    Furstinna skrev 2012-03-12 12:29:52 följande:
    Thedrjohn: visst kan man ta betalt för behandling men då ska det gälla ALLA även par. Jag hade tänkt betala allt själv men nu kanske jag inte kmr behöva men jag betalar skatt så jag tycker att jag redan betalt isf..

Fast har du tänkt på det här. I en familj med både mamma och pappa, så betalar vanligen nuförtiden både mannen och kvinnan skatt. Denna skatt går bl.a. till att täcka deras eget användande av MVC, Förlossningen, BVC... och deras barns nyttjande av dagis, skola, sjukvård, kommunens fritidsaktiviteter för barn och unga, ev. insatser om något av barnen visar sig ha särskilda behov...

Är du ensamförälder, så har du inte EN CHANS att betala så mycket skatt att det täcker ens vad ditt eget barn kostar! Tänk t.ex. på att den verkliga kostnaden för en dagisplats är 10 000 per barn och månad, och en skolplats i grundskolan något liknande. En normal förlossning kostar 15 000, ett kejsarsnitt kostar 30 000... 

Ensamma mammor är en stor förlust för samhället, oavsett hur barnen kom till i deras magar..!  
  • Merwinna
    Scarlet 0007 skrev 2012-03-12 12:31:27 följande:
    Självklart gör de inte det. Det är inte lagligt att bära någon annans barn mot betalning i Sverige. Så det vore skumt.

Den dagen man kan skapa en "livmoder" för att på konstgjord väg låta ett barn växa med donerade ägg och en mans sperma så är jag helt för det med. Speciellt för homosexuella, manliga par. Men även för ensamstående män med barnlängtan.
    Men käre värld. Hurdana människor tror du det blir av foster, som avlats och odlats så omänskligt, känslolöst och sterilt..? Död
  • Merwinna
    FaberCastell skrev 2012-03-13 11:12:21 följande:

Finns det ett socialt kontaktnät då? Att man inte lyckas hitta en partner eller vill ha en partner brukar inte sällan tyda på frånvaron av just det. Visst finns det alternativ till en genetisk pappa under uppväxten men det finns inga garantier för att dessa barn får det heller. Lika lite som att en genetisk pappa finns med i bilden hela livet, men i det fallet har han i alla fall funnits och man vet vem det var.

Jag vet inte hur många böcker och filmer jag läst och sett på temat att hitta sitt ursprung så särskilt trivialt verkar det inte vara. För många har det handlat om mer än bara "släktforskning". Det har gett dom en känsla av att veta var dom kommer ifrån och svar på alla frågor som dom ställt sig själva under hela sin uppväxt.
  • Merwinna
    Enter Sandman skrev 2012-03-13 11:32:04 följande:
    Barn har förmågan att se upp till och behöva "förälder/föräldrar" oavsett bakomliggande biologi.
    Dom har ju inte något annat jäkla val... Dom är helt utlämnade till de vuxnas nycker i många Herrans år..!
Svar på tråden Insiminering på ensamstående. Vad tycker ni?