Inlägg från: Merwinna |Visa alla inlägg
  • Merwinna

Insiminering på ensamstående. Vad tycker ni?

Veladis skrev 2012-03-14 09:55:36 följande:
    "Det är inte sammansättningen av människor som är familjen. Det är hur mycket alla i familjen tycker om varandra. Som är det intressanta."  

Tja. Man behöver ju bara läsa i styvfamiljstrådarna här på Familjeliv, för att se hur varmt och kärleksfullt det är i familjer som inte är helbiologiska... Gravt ironisk nu, alltså.

Och menar du t.ex. kollektiv, så är det en allmänt känd erfarenhet att sådana inte brukar hålla särskilt länge. De enda som brukar hålla är sådana som bygger på en stark gemensam tro, t.ex. kristen eller buddhistisk klostergemenskap, eller politik, t.ex. kolchoser under kommunisttiden i Sovjet. Detta bevisar, enligt mig, att vi INTE är skapta att leva nära några andra än vår kärlekspartner och våra närmaste biologiska anhöriga.  
  • Merwinna
    Veladis skrev 2012-03-15 19:20:29 följande:

Tunnelseende i kärnfamiljsnormen. Går du tillbaka i tiden, eller bara till vissa andra kulturer idag, finner du att familjen och synen på denna ser annorlunda ut. Förändeligt i tid och rum spelar fostbrödralag lika mycket roll som blodsband, adoption var vanligt, liksom fosterbarn (av olika anledningar, inte bara pga frånvaro av förälder), att annan person än mamman ammade barnet (kollektiv amning, ammor i högreståndsmiljö), vem/vilka som har ansvaret för barnen varierar (förärldrar, barnpigor, kollektiv barnuppfostran, morbröder/bröder osv).

Barnet måste bli till av ägg och spermie, ja, och växa i en kvinnas kropp. Men när det gäller vem som fostrar barnet  finns det egentligen ingenting som är rätt, så långt vi vet, förutom att barnet ska ha trygga vuxna som sörjer för dem och ha en ömsesidig positiv aknytning till en eller flera personer. Vi vet att det räcker med en positiv anknytning till en person för att barnet ska må bra, växa och utvecklas. Men vi vet också att barnet kan knyta an till många vuxna och ha fler primära anknytningspersoner (Bowlby, Anknytningsteorin). Det finns ingenting som säger att det måste vara biologiska och det finns ingenting som säger att det måste vara mamma+pappa, men barnet ska få alla chanser att knyta an till den eller de som vårdar det.

Jag ifrågasätter ditt resonemang att de som inte kan få barn av sig själva heller inte har rätt till barn, att de inte ska kunna få de möjligheter som finns att få bära, föda och fostra barn. Det finns ingen logik i den kopplingen, alls. Vi hjälper naturen på massor av olika sätt idag, så att något inte är "naturligt" är inget skäl till att förkasta något. Föräldraskap har inget göra med din förmåga att kunna alstra barn. Du påstår vidare att barn till ensamstående föräldrar, särskilt barn som blivit till genom konstgjord befruktning, kommer att lida av det, men det enda du kan motivera det påståendet med är dina egna personliga åsikter, inte fakta.

fler inlägg med fakta, och inte bara massor av tyckande, så kanse vi kan börja diskutera på allvar sedan.
    Nu förvränger du verkligen historien! Det har genom tiderna alltid ansetts extremt viktigt att veta vem ens far är! Har du verkligen missat de utomäktenskapliga barnens dåliga status? Och detta var inte heller något som kom med kristendomen, om någon trodde det, utan ända sedan människan blev bofast har det varit extremt viktigt att det föds barn på gården, och att fadern kan vara säker på att barnen är hans. Eftersom den äldste sonen ska ta över gården - hans livsverk - så att den får fortsätta att följa blodslinjen.

Det normala har också i alla fall sedan vi blev bofasta (tidigare är ju svårt att veta något om) varit att barn växer upp med sin biologiska mamma och pappa. Samt kanske någon gammal farmor eller en barnpiga som hjälper till att passa dem, ja. Men detta tog väl inte ifrån dem deras föräldrar eller deras identitet..? På gården eller i backstugan. 

Det du talar om är ju undantagsfall - vissa individer i vissa speciella klasser. Som de förnäma damerna som är för bekväma för att amma själva. Adoption och fosterbrödralag har aldrig varit VANLIGT. Angående fosterbrödralagen, så är de isländska sagorna fulla av berättelser om hur dessa fosterbröder svek varandra... så det verkar inte ha funkat så bra.

Och angående fosterbarnen, så antar jag att du tänker på när unga pojkar skickades till en herremans hov under ett år eller två, för att tjäna som pager eller lära upp sig till väpnare och så småningom riddare..? Eller att en ung flicka kunde vara hovdam hos drottningen en tid..? Men det här var ju också endast få individer i väldigt speciella klasser, och de var inte småbarn. Och det handlade inte om att förneka barnens familj och identitet - dessa hade de ju kvar även om de bodde någon annanstans ett par år i utbildningssyfte.  

De experiment som vi börjat göra nu, då vi medvetet tar ifrån barnen halva deras identitet och förnekar dem en förälder av det ena könet, saknar motstycke i historien. Försök inte blanda bort korten!  
  • Merwinna
    Enter Sandman skrev 2012-03-16 06:32:05 följande:

Och så igen då, hänvisar du till något obskyrt som "allmänt känd erfarenhet".
    När ska du lära dig att inte generalisera människor?
    Och att om du gör påståenden om andra människor ska du styrka det.
    Basic debattkunskap.    
    Kan du ge något exempel på ett kollektiv som hållit mer än några få år - med samma personer hela tiden - och som inte byggde på en stark gemensam religiös eller politisk övertygelse..? Frivilligt, naturligtvis - fängelser och behandlingshem räknas inte..!
  • Merwinna
    Veladis skrev 2012-03-16 08:01:12 följande:

...och man kan ju ta Josef Fritzl som exempel på att biologiska familjer inte heller alltid funkar som de ska.

Allvarligt, du missar helt poängen. Jag skriver den i klartext: Finns kärleken mellan familjemedlemmarna och de känner sig som en familj, är det ganska oviktigt på vilekt sätt den är sammansatt.

Nej, jag menar inte kollektiv. Se ovan.   

OM den finns, ja. Och om den håller. Och hur eller hur så kommer barnet att börja ställa obekväma frågor om vad en pappa är för något senast i femårsåldern...

Jag tror att de kvinnor som inseminerar sig med tanken att de kan träffa Mannen I Sitt Liv senare, och att de tre sedan ska bli en Gullig Familj, kommer att finna att de är inne för a wild goose chase... För var de inte attraktiva för männen innan, så blir de inte mer attraktiva när de är belastade med ett barn, precis... Och möligheterna att träffa män blir mycket mindre. Som hundra procent ensamma mammor - till skillnad från de som åtminstone har en pappa till barnen som tar dem varannan helg - måste de ju betala en barnvakt varenda gång de ska gå ut. Från en inkomst.  Och ska de ta hem en man, så måste först barnvakten få se att de gjort det - dragit hem en karl, alltså. Och så finns barnet där och kan vakna och komma över i sängen... Spöke 

Nej, det där med man och barn görs enklast i rätt ordning..! Skrattande   
  • Merwinna
    Furstinna skrev 2012-03-16 08:12:31 följande:
    . Kanske rent av är så att dessa kvinnor inte nöjer sig med vad som helst som många andra kvinnor gör..
    Nej, kräsna kvinnor har det ju alltid funnits. Fast då ingår det tyvärr i konceptet att det inte kan bli barn heller.  Så har det också alltid varit.
  • Merwinna
    Delilia skrev 2012-03-16 08:35:33 följande:

Jag tycker inte att krashade kärnfamiljer och skilsmässor har något med inseminering av ensamstående att göra. Varför tar man upp det som ett argument när man vill tala för insemination av ensamstående? Ett förhållande tar slut och att föräldrar separerar eller skiljer sig har inget med föräldrarollen att göra. Båda föräldrarna finns ju kvar. Jag har skilda föräldrar och många av mina vänner också och vi har bra relationer med både mamma och pappa och släkt på båda sidor. Att mina föräldrar skiljde sig hade ingen påverkan på MIN egen relation med var och en av dem och jag vet fortfarande mitt genetiska ursprung och har kontakt med släkt på båda sidor.

Ja det finns skilsmässor som ballar ur och pappan försvinner för gott, ja det finns förhållanden som krashar innan barnen föds och pappan sticker och vägrar ha kontakt. Men är det verkligen de måtten vi ska mäta efter? Pga av det finns barn vars pappor inte vill veta av dem så är det en god idé att skapa fler sådana barn? 

Nej, barnperspektivet lyser med sin frånvaro i den här diskussionen, det handlar bara om vuxnas rättigheter hit och rättigheter dit.

Jag har sett att några har skrivit att barn inte behöver föräldrar utan kärleksfulla vuxna. Tycker ni att FNs barnkonvention har fel? "barn har rätt, så långt det är möjligt, att veta vilka föräldrarna är och att bli omvårdad av dem".  Är det bara dumt hittepå för er? 

Mycket bra inlägg! Nä, det är lustigt det där, att när en fråga gäller en PK-skyddad grupp så spelar det ingen roll vad sådana tunga instanser som WHO, FN o.s.v. tycker. För de vuxnas önskningar går då före allt annat. Så var det när de homosexuella i Sverige fick rätt att adoptera, och nu följer de ensamstående kvinnorna i deras kölvatten...

När frågan om homoadoptioner utreddes sade SAMTLIGA remissinstanser med barnperspektiv nej:   Bris, Rädda Barnen, Barnombudsmannen, Adop­tions­centrum, Statens nämnd för internationella adoptionsfrågor, Socialstyrelsen, Sveriges Psykologförbund, Svenska Läkaresällskapet, Familjerättssocionomernas Riksförening och Föreningen Sveriges kommunala familjerådgivare. Spöke

Men ändå blev det ja i Riksdagen! Varför UTREDA frågan överhuvudtaget, tänker jag - det var ju bara för syns skull. Och jag misstänker att det är samma sak med ensaminseminationerna och surrogatmammorna... Man kan lika gärna låta bli att betala för utredningar - det är ju redan klart. Död  

• Merwinna
    Furstinna skrev 2012-03-16 08:44:18 följande:
    Delila: visst är det ultimata två kärleksfulla föräldrar, tror inte någon inte kan hålla med om det. Men man har redan tillåtit homosexuella att skaffa barn så varför ska inte ensamstående?

Lösningen på det dilemmat är att riva upp homosexuellas rätt att inseminera och adoptera.
  • Merwinna
    Pentagram skrev 2012-03-16 08:44:45 följande:
    Här handlar det i väl det närmaste om barn som aldrig har möjligheten att ha två kända föräldrar som omvårdar dem utan valet står mellan att barnet har EN känd förälder som omvårdar henom eller att barnet inte existerar alls.
    Fast barn som inte existerar lider väl inte..? Det där var verkligen inte "barnperspektivet"...
  • Merwinna
    Veladis skrev 2012-03-16 08:44:49 följande:
    Här kom det ännu fler generaliseringar, lösa antagen och en syn på världen genom etrocentriska och egna kulturella glasögon. Aporopå historieförvrägning. Du vet, människans historia sträcker sig längre tillbaks än bondestenåldern, och längre bort än Sverige och Europa.  

Nej, det har inte genom alla tider och i alla kulturer varit extremt viktigt att veta vem ens far är. Det är inget genetiskt nedärvt behov för människan, utan det har med samhällssystemets uppbyggnad  att göra. Det finns flera exempel på matrileneära samhällen och kulturer, där släktskapet till modern varit det centrala. Och det har ju alltid varit det som är enklast att fastställa. Angående utomäktensklapliga barn, så har deras status varierat, över tid, i olika kulturer och i olika samhällsklasser. Små familjegårdar som ärvdes av äldste sonen behöver inte vara någon särskilt gammal företeelse. Sten- och bronåslerdshus som grävts ut har ofta varit stora nog att rymma flera familjer, och vi vet inte hur deras familjesystem eller arvsrätt såg ur. Man har också hittat komplexa gårdsbyggnader, riktiga boskapsindustrier, från bl a bronsålder, där människor specielaiserat sig och bott för sig yrkesvis. Boskapskötare i hus bredvid enorma ladugårdar, det har funnits krukmakarvärkstäder etc. Hur dessa gårdsamhällen styrdes och ärvdes kan vi bara gissa. Men det är vanskligt att gissa baserat på det som vi ser som vanligt och normalt idag.

Angående vem som fostrar barnen, kan vi ju också se att det är olika över tid och rum. Du pratar om identiten som far och mor, och saker som har varit som de är sedan "vi" blev bofasta. 

Vad som ryms i identiteten far och mor har nog säkerligen varierat över tid och rum i vår historia också, förutom det biologiska.  Och det har ju som sagt också tillskrivits olika vikt. Och sen beror det ju på vilka du menar med "vi", människor över lag eller människorna i Europa? Sverige? Eller någonannastans? Det var ganska längesedan, oavsett, och åtskilliga samhällen och kulturer har stigit och fallit under den tiden.   

Att skaffa amma var det fler än de förnäma damerna som inte ville amma som gjorde. Kunde man inte amma, men hade råd att städlsa en amma gjorde man antagligen det för barnets skull. Kollektiv amning finns berättat om i från gamla svenska allmogesamhället. T ex vid sköredtid då alla var mobiliserade, då fick spädbarnen ligga vid åkerkanten och en kvinna ammade alla barnen när det behövdes så inte alla mammor behövde gå ifrån arbetet. Praktiskt!

Nej, adoption och fostrbrödralag har aldrig varit vanligare än biologiska barn. Men det har förekommit, i olika utsträckning i olika tider och kulturer. Och de isländksa sagorna är f ö fulla med släktningar med blodsband som har ihjäl varandra också, så...
    Nej, jag menar inte en medeltidsföreteelse där överklassens barn skickades iväg för att uppfostras något år, jag syftar på t ex system i äldre tider där man kunde byta barn med varandra i någon slags gisslan - fredsmäklarutbyte mellan olika stammar/familjer etc och uppfostra varandras barn. Romarna var rätt bra på det, liskom adoptioner, vill jag minnas. Men OK, det handlar oftast om högreståndsmiljö. Poängen är i allafall att det förekom.      

På vilket sätt tar vi bort barnens halva identitet? Identitet är ju någonting man skapar, det är ju inget som är vid födseln? Och det enda sätt jag kan tänka att det saknar motstycke i historien är genom de tekniska landvinningarna. Barnet kommer ju att ingå i en familj, ett sammanhang, och få massor av möjligheter att skapa sin egen identitet i allafalla.

Kollektiv amning har jag aldrig hört talas om i Sverige. Är de säkert att det inte är något som praktiserades på kolchoserna i Ryssland? Det låter mycket märkligt nämligen, och jag kan faktiskt inte tänka mig att i alla fall storbondens fru skulle ha låtit någon annan amma den blivande nye storbonden... Man hade ju för övrigt matpauser, så då kunde ju kvinnorna amma sina egna spädbarn. Det här är ju inte längre tillbaka än min pappas ungdom. Han har berättat hur han och de andra unga männen slog med lie, deras mejerskor gick efter och band kärvar - och så kom Matmor ut med förning och man fick äntligen ta paus i skuggan! Ingen kollektiv amning där!

Sedan kommer du med så konstiga exempel, som liksom inte har med den här debatten att göra. Jo, Marcus Antonius hade ju sina ungar utplacerade hos ett par olika afrikanska kungar, som en gisslan ja så att de skulle kunna lita på att han och Kleopatra inte skulle anfalla. Och det är orsaken till att Sveriges Riksdag bör tillåta insemination år 2012 för att..? De ungarna visste ju i alla fall vilka som var deras föräldrar, tänker jag...

Och om vi nu ska diskutera romarna, så var ju detta med äktenskapet och "paterfamilias" något oerhört viktigt. Det var helt otänkbart att en romersk kvinna skulle få barn utan att vara gift, eller utan att veta vem fadern var... Sådant ansåg man ju att slavinnor sysslade med. Du vet vad Kejsar Augustus gjorde med sin dotter, då han fick veta att hon var otrogen mot sin man..? Placerade henne på en liten ö med vakter, där hon bara fick livets nödtorft. Och när Augustus sedan dog, så drog Julias make in underhållet och lät Julia svälta ihjäl där på ön...

Även de romerska namnen var ju en hel vetenskap, där allt byggde på fadern och fadens släkt. I gens (ätten) Julia så hette t.ex. alltid äldste sonen Julius. Och alla flickor fick heta Julia (Major, Minor och Tertia som tillnamn om de blev fel).  

Om du vill visa på att fäder aldrig haft någon betydelse, så ska du nog inte ta romarna som exempel..!           
  • Merwinna
    Veladis skrev 2012-03-16 08:44:49 följande:
    På vilket sätt tar vi bort barnens halva identitet? Identitet är ju någonting man skapar, det är ju inget som är vid födseln? Och det enda sätt jag kan tänka att det saknar motstycke i historien är genom de tekniska landvinningarna. Barnet kommer ju att ingå i en familj, ett sammanhang, och få massor av möjligheter att skapa sin egen identitet i allafalla.

Jo ursprunget ÄR en viktig del av identiteten. Det finns så många vittnesmål från människor som inte vetat vem den ena eller båda deras föräldrar var. De har sökt och längtat hela livet och känt sig halva... Det finns ju en ANLEDNING till att samhället lägger ner så mycket resurser på att utreda faderskap, då detta är oklart. Jag fattar ite hur du kan bagatellisera det...
Svar på tråden Insiminering på ensamstående. Vad tycker ni?