Inlägg från: Merwinna |Visa alla inlägg
  • Merwinna

Insiminering på ensamstående. Vad tycker ni?

Lillsudd skrev 2012-03-11 13:49:19 följande:
    Hur många såna representanter för frivilligt ensamstående har du sett?

Jag vet minst två...
  • Merwinna
    Lingonbär skrev 2012-03-11 14:26:06 följande:
    Ja kanske det, har du något stöd för det då? Att barnen mår sämre av att ha en pappa som jobbar mycket och som inte tar ut föräldraledigt eller vabbar än att inte ha någon pappa alls? För det är ju lite av en kärnfråga i jämställdhetsdebatten, att pappor är viktiga, därför vill man få dem att vara delaktiga i barnens liv. Så när man går tvärs emot och säger att bara vissa pappor är viktiga i vissa barns liv så blir det lite konstigt.
    Precis!
  • Merwinna
    MammaTillV skrev 2012-03-11 14:28:56 följande:
    jag håller med. Oattraktiva människor t.ex kan ju vara jättebra mammor ändå...

Fast då kanske det är bättre att de får adoptera, så att de inte för vidare ett utseende som kommer att skapa samma lidande och problem i nästa generation...
  • Merwinna
    Köpenhamn skrev 2012-03-11 16:06:41 följande:
    Tycker moral är ett vackert ord. Lever själv helt enligt min.

Att alla kulturer har och har haft regler om att barn ska födas inom äktenskapet är inte sant.

Jag tycker själv att det är ett trevligt arrangemang och lever så själv. Därmed inte sant att det är en sanning för alla människor, i alla tider och i alla kulturer.

Nej det stämmer. Kapten Cook kom visst till något primitivt samhälle i Västindien, där de unga kvinnorna kunde bjuda ut sig till vem som helst lite hipp som happ - medan deras föräldrar nickade gillande. Nästa gång han kom dit fanns det nästan inget folk kvar på ön - de hade dött av syfilis... Tillåt mig gissa att när de människoresterna repade sig, så hade de en heeeeelt annan "moral"!
  • Merwinna
    Köpenhamn skrev 2012-03-11 16:13:02 följande:
    ?
    I Arabvärlden t.ex. är det superviktigt det här med vem ens far är.
  • Merwinna
    mellanD skrev 2012-03-11 16:29:18 följande:
    Vilka "befintliga barn" är det du syftar på? Ditt argument var "det finns inte tillräckligt mkt forskning alltså vet vi inte" - mitt motargument var att om vi inte vet, så borde vi väl hellre fälla än fria? Det saknas forskning är alltså inte nödändigtvis ett argument FÖR att ensamstående ska få inseminera.

Jag har inte sagt att det är brist på svensk forskning, det var du som talade om brist på forskning - mig är det fullständigt likgiltigt vilket land som forskar - givet att det är samma sak vi forskar om.

Adopterade barn och insemination kan inte jämföras i alla avseenden: vad man kan jämföra är reaktionen hos barn som saknar känd bakgrund. Vi vet - av tidigare forskning - att barn som saknar kunskap om sitt ursprung mår sämre än barn som har kunskap om sitt ursprung. Detta är en av anledningarna till att regeringen förespråkar öppen donator.  
    Mycket bra inlägg. Borde förresten vara självklart för alla som vill vårda barn, att man inte tar risker med barns psykiska hälsa. Lika lite som man tar risker med barns fysiska hälsa. Jämför: "vi vet ännu inte om den här tillsatsen i barnmatsburkar är farlig, för det finns inga studier på det. Så vi fortsätter att tillsätta den, så får tiden utvisa om barnen blir sjuka..."
  • Merwinna
    Furstinna skrev 2012-03-11 16:36:03 följande:
    Merwinna: men du missar att det finns massor av människor som inte vill ha förhållande. Jag kan få vilken man jag vill men jag vill inte. Jag vill ha ett syskon till mitt barn men utan att behöva ha ett förhållande.

Ja, och det är din fulla rätt att inte ha ett förhållande. Men du har inte rätt att dra in ett oskyldigt barn i en onaturlig familjekonstellation!
  • Merwinna
    Who skrev 2012-03-11 16:52:12 följande:
    Jag tycker att det verkar vara en rätt bra modell, att en man är en person man lever med för man vill det och inte för att det är nödvändigt för att ppnå något helt annat. Bättre än alla som "håller ihop för barnens skull" iallafall.  

Fast de flesta som träffar någon flyttar väl inte ihop av den primära anledningen att skaffa barn, eller..? Önskan om barn brukar komma sedan - "kärlek vill barn", heter det ju.
  • Merwinna
    mellanD skrev 2012-03-11 16:52:44 följande:
    Nej, inte så länge staten kan reglera detta. Staten kan nämligen tvinga fram ett barnperspektiv, så som de gör i fallet adoption, där faktiskt inte alla får adoptera, oavsett hur mkt de vill.
    Mycket bra inlägg igen!
  • Merwinna
    U never saw me skrev 2012-03-11 16:54:03 följande:
    Kvinnan som skapade FEMMIS har AS ja, men jag vet inte vart du har fått det ifrån att det rör sig om "VÄLDIGT stora svårigheter" som hon har. Hon har skrivit böcker för att sprida förståelse för diagnosen. Hon förläser och informerar för att fördomarna ska minska. Varken du eller jag vet hur hennes diagnos påverkar hennes förmåga att vara en bra förälder så det känns lite lågt att dra in henne som representant för de du anser vara olämpliga.
    Fast hon har ju själv berättat i böckerna om de VÄLDIGT stora svårigheterna...
Svar på tråden Insiminering på ensamstående. Vad tycker ni?