mellanD skrev 2012-03-11 16:29:18 följande:
Vilka "befintliga barn" är det du syftar på? Ditt argument var "det finns inte tillräckligt mkt forskning alltså vet vi inte" - mitt motargument var att om vi inte vet, så borde vi väl hellre fälla än fria? Det saknas forskning är alltså inte nödändigtvis ett argument FÖR att ensamstående ska få inseminera.
Jag har inte sagt att det är brist på svensk forskning, det var du som talade om brist på forskning - mig är det fullständigt likgiltigt vilket land som forskar - givet att det är samma sak vi forskar om.
Adopterade barn och insemination kan inte jämföras i alla avseenden: vad man kan jämföra är reaktionen hos barn som saknar känd bakgrund. Vi vet - av tidigare forskning - att barn som saknar kunskap om sitt ursprung mår sämre än barn som har kunskap om sitt ursprung. Detta är en av anledningarna till att regeringen förespråkar öppen donator.
Mycket bra inlägg. Borde förresten vara självklart för alla som vill vårda barn, att man inte tar risker med barns psykiska hälsa. Lika lite som man tar risker med barns fysiska hälsa. Jämför: "vi vet ännu inte om den här tillsatsen i barnmatsburkar är farlig, för det finns inga studier på det. Så vi fortsätter att tillsätta den, så får tiden utvisa om barnen blir sjuka..."