Inlägg från: Merwinna |Visa alla inlägg
  • Merwinna

Insiminering på ensamstående. Vad tycker ni?

Poulsen skrev 2012-03-11 08:19:47 följande:
    Innan man börjar med regelrätt tyckande så låt oss komma ihåg att i Sverige har vi ett unikt skydd för barnen i föräldrabalken som säger att alla barn har rätt till båda föräldrarna. Så om vi överhuvudtaget ska införa det här måste den bestämmelsen tas bort.

Så fråga ett är, tycker vi inte att barns har rätt till båda föräldrarna? Besvarar man den nekande så ja, då är det helt ok att tycka att en ensamstående kvinna ska ha möjlighet att bli gravid, MEN då borde likväl en ensamstående man tex. få adoptera, eller?

Sen som någon skrev ovan så tycker INTE jag att det är en rättighet att få skaffa barn, tvärt om det är en gåva! Sen kan man ta till alla världens metoder för att få denna gåva som t.ex. adoption. Men rättighet, NEJ verkligen inte!
    Och där håller jag med. Samma sak gäller ju de lesbiska som redan fått denna rätt. Även där berövas barnet sin far, och jag fattar inte hur det kan få förekomma..? Det är precis som att, när det är en Politiskt Korrekt gynnad grupp, så slängs liksom alla normala hänsyn som "barnets bästa", "barnets behov", "barnkonventionen" o.s.v. över bord...
  • Merwinna

Jag tycker att det ABSOLUT inte ska tillåtas. Ett barn har rätt till sitt ursprung, och ett barn har rätt att växa upp med både sin mamma och sin pappa. Fråga vilken psykolog som helst om hur viktiga de här båda förutsättningarna är för ett barns utveckling till en sund och hel människa! Vi har ju redan så många vittnesmål från t.ex. adopterade barn, och barn till mödrar som vägrat uppge vem mannen var som de hade sex med den där gången (eller som var fulla och inte själv visste vad han hette), om hur dåligt de mått av att inte känna till sitt ursprung. Hur de fantiserat om vem föräldern/föräldrarna kan vara. Tittat på folk på gatan och undrat "är det där min pappa"? Skämts när alla kamraterna har en pappa och inte dom...

Samt alla undersökningar som finns om att det t.ex. är pojkar som vuxit upp utan pappa som hamnar i fängelse som vuxna... Det finns ju så att säga en anledning till att samhället gör så mycket för att hitta pappan, när mamman inte vet vem han är. Det finns också en anledning till att man är så himla noga på förlossningen med att genast sätta ett band med mammans personnummer på runt barnets fotled. Om ursprunget vore så likgiltigt som dessa kvinnor vill ha det till, så skulle man ju kunna dela ut barn lite slumpmässigt till föräldrarna när det är dags att åka hem från BB. För att hårdra det lite!

I ljuset av all denna bevisning, så ska vi naturligtvis inte SKAPA fler sådana barn MED FLIT! Det är helt sinnessjukt!     

• Merwinna
    Lyckoprinsessan skrev 2012-03-11 00:17:43 följande:
    Nä men då ska ju ingen få hjälp, vare sig att bli gravid eller föda... låt alla betala själva!!!

Jag är för alla sätt att få barn från adoption  och surrugatmamma till embryoadoption och insemination, spelar inge roll om man är två eller ensam

Fast då ser du det från de barnlängtandes perspektiv. Inte från BARNETS perspektiv. Antag att du hamnar i limbo efter döden, och sitter och väntar på att födas igen. Och så får du tre alternativ att välja på - och det är det enda du får veta om dina tänkbara föräldrar:

1. Ett heterosexuellt par som varit gifta i fem år. Du får bli bådas biologiska barn och avlas på naturligt sätt

2. Ett par manliga homosexuella, som är i färd med att skaffa barn med hjälp av en fattig surrogatmamma i ett U-land

3. En ensamstående 35-årig kvinna som aldrig haft en relation med en man. Hon är i färd med att skaffa barn själv på en klinik i Danmark         

• Merwinna
    Furstinna skrev 2012-03-11 08:38:48 följande:
    En anledning som gör att jag vill inseminera mig är att jag vill inte riskera att ha mitt barn på halvtid. Det är förjävligt att inte få ha sina barn hos sig alltid.

Fast det låter sorligt att du RÄKNAR med att ditt förhållande ska gå i kras! För övrigt kan jag tala om för dig att det är jobbigt att vara ensam med små barn. Den dag du står inför en skilsmässa, om det blir så olyckligt, så kommer du att vara tacksam över att du får avlastning! Så att du hinner arbeta i fatt på jobbet, ta hand om hushållsarbetet i lugn och ro hemma, och inte minst få lite egentid, tid med vänner, tid att dejta...
  • Merwinna
    Poulsen skrev 2012-03-11 10:40:49 följande:
    Nivån på diskussionen börjar sjunka lite. Visst kan man argumentera för att det ska tillåtas "för det finns ju redan ensamstående, eller man kan ju gå på krogen, eller åka utomlands, osv osv". Sådana argument liknar argumentationen om att sänka alkoholåldern på systemet "man kan ju ändå köpa av nån som är 20, man får ju dricka på krogen när man är 18, man kan ju åka utomlands och supa när man är 18 osv!"

MEN det handlar inte om vad man kan göra eller vad som redan görs i andra länder osv. Det handlar om att vi i Sverige har en lagstadgad rätt för barn att ha båda föräldrarna, sen om det är ett homosexuellt par eller inte så har ett barn rätt till BÅDA föräldrarna. Sen finns det olyckliga fall där barn blir berövade ena föräldern, min sambo är t.ex. sedan drygt ett år tillbaka ensam vårdnadshavare om sin dotter pga. att mamman är narkotikamissbrukare. Men för den skull så var dottern inte redan från födseln berövad rätten till en andra förälder. Vi kan titta på bilder på hennes mamma, hon kan se likheter osv. Jag tror att adoptivbarn har samma möjlighet också, dom kan titta på sina (adoptiv)föräldrar och se att dom har samma mimik, gester eller klädsmak. Kanske tycker dom om samma fotbollslag osv. Det är viktigt att ha möjlighet till anknytning och identifiering.

Sen är det sant (och det vet jag som lever så nära problemet) att det är långt ifrån alla barn som mår bra av att ha ett umgänge med båda föräldrarna. INGET barn ska t.ex. umgås med en missbrukande förälder!
    Precis! Det skulle ju vara märkligt om man skulle vara tvungen att legalisera alla brottsliga beteenden bara för att "de görs ändå"...
  • Merwinna
    Köpenhamn skrev 2012-03-11 09:42:06 följande:
    Alternativet för barnet är ju, dessutom, att inte bli född över huvud taget.

Fast DET gäller ju även barn som blivit till genom våldtäkt eller incest. Ska vi legalisera det också..? Argumentet håller inte.
  • Merwinna
    Köpenhamn skrev 2012-03-11 09:42:06 följande:
    Hmm, håller delvis med. Men kan också tänka att en kvinna som vill insemineras verkligen vill ha barn. Det vill säga barnet blir hett efterlängtat och verkligen planerat. Betalar kvinnan själv för detta har hon troligen ett välordnat liv med en trygg ekonomi. Två viktiga förutsättningar som långt ifrån alla barn med två föräldrar föds in i.
    Nu gäller ju frågan om det ska legaliseras i Sverige, och i så fall kommer väl inte behandlingen att kosta mer än ett vanligt läkarbesök..? Kanske bara som ett ssk-besök eftersom det är barnmorskor som gör inseminationen, i normalfallet. Då kostar det bara hundra kronor per försök...
  • Merwinna
    Köpenhamn skrev 2012-03-11 09:49:15 följande:
    Fast det där var ju helt sanslösa alternativ. Hellre en ensamstående kvinna som haft kärleksfulla relationer tidigare men nu kommit upp i en ålder där hon verkligen längtar efter barn, inte har så lång fertil tid kvar och hennes tidigare man dog för ett par år sedan. Hon har ett mycket välfungerande liv, bra utbildning, välbetalt flexibelt jobb, pengar på banken, bra bostad i fantastiskt område, trygg släkt osv osv. Hon längtar verkligen efter ett barn och har hur mycket kärlek och trygghet som helst att ge.

Jämfört med Maggan och Berra som träffades för ett halvår sedan. Bägge har anlag för alkoholproblem, har ett lätt kriminellt förflutet, är arbetslösa. Kommer bo hos Berras ensamstående mamma och hennes tre barn som hon har med tre olika pappor varav hon inte har ngn fungerande relation med någon.

Surrogatmamma är jag helt emot så det alternativet tar jag inte med.
    Jo, det är klart. Men nu behöver inte Maggan och Berra samhällets välsignelse och skattefinansierade behandlingar ändå, så deras barn kommer att komma till dem ändå...

Angående den ensamstående kvinnan, så krävs det i så fall att hon utreds så att man vet att allt det där du räknar upp stämmer. Ensamstående kvinnor som ansöker om adoption utreds ju mycket noga - noggrannare än par när det gäller det sociala nätverket. Men kommer det att ske om insemination blir lagligt i Sverige..? Eller blir det bara som på Storkkliniken: ett förberedande samtal med en barnmorska, där kvinnan kan fabulera ihop vilka tidigare relationer som helst, en intresserad bror som inte existerar...

Någon som vet vad som sägs i de förberedande lagförslagen - ska kvinnorna utredas i förväg i så fall..?    
  • Merwinna
    Furstinna skrev 2012-03-11 09:46:43 följande:
    Merwinna: jag är ensamstående småbarnsförälder. Jag anser inte att det är jobbigt med småbarn det som är jobbigt är att inte få ha mitt barn hos mig alltid. Jag tror inte på förhållande och vill inte binda upp mig. Jag trivs ensam men jag vill ha ett barn till.
    Låter fortfarande sorgligt... Vad kommer du att ge dina barn för syn på relationer, om du "inte tror på förhållanden"..? Det är ju just sådan här problematik man är rädd för att de inseminerande kvinnorna ska ha...
  • Merwinna
    Lindyn skrev 2012-03-11 10:02:07 följande:

Jag tycker att det ska tillåtas.

Kolla informationen igen- det finns inget som stödjer de uppgifter du anger angående att barn till ensamstående i högre utsträckning blir kriminella- låter i det närmsta lite fördomsfullt och ignorant!                    Bara för att man är två behöver inte det vara en garanti för att barnet i slutändan blir en "bättre" människa!

Hur är det i de fall där pappa smiter? Då är helt plötsligt barnets rätt till båda föräldrarna relativt? Då görs inget på familjerätt utan det sägs att man ska fortsätta leva sitt liv som vanligt. . . då finns inget rättsligt som stödjer och hjälper de barn som vill träffa sina fäder.  .Är det mer rätt då?

Anledningen till att man sätter band runt barnens fotled trodde jag var för att undvika förväxlingar på BB- något som var ett problem för bra många år sedan. . .

Människor med denna inställning är de som skapar "sådana" barn. . .Detta ger skamkänslor, att man inte har rätten till lycka, för man ska känna saknad efter något som man kanske inte alls saknat förrän någon påpekar det. . . .Det ger känslan av att vara onormal och avvikande- ett utanför skap.Det är sinnessjukt!

Du kan ju läsa här t.ex., vad den förra fängelsedirektören Anita Grünewald säger om sina erfarenheter av vilka män som hamnar i fängelse:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3064&artikel=4507367

Detta är för övrigt allmänt känt från många länder.

Angående ditt sista stycke, så blir det hur eller hur väldigt svårt för dig att dölja för ditt barn att de allra, allra flesta barn växer upp i kärnfamiljer. De behöver ju bara se på sina skolkamrater, på familjerna på samma gård, på familjerna på fritidsaktiviteterna, familjerna på söndagsutflykt i parken eller på stranden... eller öppna en barnbok, vilken som helst. Eller se en barnfilm. Det blir som sagt väldigt svårt att dölja att det finns något som heter "pappor"!      

Svar på tråden Insiminering på ensamstående. Vad tycker ni?