Inlägg från: Merwinna |Visa alla inlägg
  • Merwinna

Insiminering på ensamstående. Vad tycker ni?

mellanD skrev 2012-03-11 16:56:50 följande:
    Oj, vilken vältalighet och argumentationsförmåga! Jag har argumenterat med en rad referenser i en längre tid i tråden. Ett av de minst genomtänkta argumenten är "även fula människor har rätt till barn". Mitt motargument är sakligt, även om sakfrågan i sig gjorde att svaret såg fånigt ut. I fortsättningen råder jag dig till att använda argument och inte personpåhopp i diskussioner, om du vill bli tagen på allvar.

Fast du har ju rätt. Det finns INGEN tycka-synd-om-faktor hos en vuxen som ger denna RÄTT till samhällets hjälp att få barn. Vare sig det är synd om personen för dess fula utseende, bristande begåvning, misslyckande i arbetslivet, ensamhet, misslyckande med att skapa och behålla relationer med det motsatta könet, eller något annat. Man hamnar väldigt fel, om man börjar se det här som en diskrimineringsfråga. Typ "mest kränkt har störst rätt till barn".
  • Merwinna
    Furstinna skrev 2012-03-11 17:06:21 följande:
    Merwinna: jag är garanterat en bättre förebild än många andra föräldrar, par eller inte. Att växa upp med en pappa som slår, en mamma som super, en pappa som är otrogen, en mamma som utnyttjar sina barn osv osv osv. Att jag väljer att ha en ha en familj med 2-3 barn, ett stort socialt nätverk, att jag kan uppfostra mina barn att man MÅSTE inte göra som alla andra utan man får liv att välja hur ens liv ska se ut. Jag ser det snarare som jag öppnar deras ögon och ger dom större valmöjligheter att utforma sina liv så som de passar dem bäst. Och en sak som jag tycker är väldigt viktig. Man kan klara sig själv man måste inte vara beroende av någon annan. Man är inte en bra förälder eller bra förebild bara för att man lever i en relation. En bra kärnfamilj är lika bra som en bra familj utan pappa.
    Fast fortfarande: din bild av kärnfamiljen är inte sund. Jag antar att den bygger på dåliga erfarenheter, och det är så himla synd att du ska flytta över den på dina barn (för det gör du antagligen). Nu menar jag förstås inte motsatsen heller: att man INTE ska lära sina döttrar att vara försiktiga när de väljer partner. Det ska man absolut göra - jag kommer att varna min dotter från att bli gravid eller lämna sin egen lägenhet innan hon har känt mannen i minst ett år, sett hur han reagerar i olika situationer, träffat hans vänner och familj och sett hur han agerar där o.s.v.. Men du verkar ju nästan tro att det är vanligare med farliga män än med normala och trevliga män..?
  • Merwinna
    Furstinna skrev 2012-03-11 17:07:24 följande:
    Tar tillbaka det där sista en välfungerande kärnfamilj är givetvis det bästa. Jag är själv uppväxt i en perfekt kärnfamilj och jag önskar att alla barn fick växa upp som jag fick.

Fint! Synd att du inte kunde uppnå detta i ditt egen vuxenliv!
  • Merwinna
    Enter Sandman skrev 2012-03-11 17:10:30 följande:

Och då återstår bara för dig att lägga fram bevis på att det finns en motsättning mellan barnets bästa och att homosexuella fostrar barn.
    För du var ju inte den som gjorde utlåtanden om människor utan grund............eller hur var det nu igen?  
    Det finns massor av grund. Men jag har dragit den för dig i andra trådar, och den här tråden handlar om ensamma kvinnor - inte om homosexuella par.
  • Merwinna
    Enter Sandman skrev 2012-03-11 17:14:28 följande:

Och du tror att bara för att man lever i en relation att man inte har problem med relationer på olika sätt.

Wow, läser du inte trådarna härinne, ser du inte dig omkring.

En relation mellan en kvinna och en man är ingen garanti för att man är förmögen att vara ett gott föredöme för sitt barn.     
    Det kan man visst ha, men man har i alla fall klarat Entrance Test 1.A. ...
  • Merwinna
    Furstinna skrev 2012-03-11 17:16:16 följande:
    Merwinna: och alla asociala par då? Vad ska vi göra med dem? Singlar är inte alla singlar för att det är fel på dem utan för att som trivs som de. Dom vill leva ett liv utan att behöva anpassa sig till en annan vuxen individ, vill kunna ha ett stoet socialt nätverk. Det finns massa fördelar med att vara singel och när man upptäcker att singellivet ger så mkt mer än en relation så varför göra sitt liv sämre när man har det bra. Många väljer att vara ensamma och kanske ha en kk eller två. Det är fantastiskt att vara singel :)
    Och jag säger inte att det är fel att vara singel. Särskilt de ensamma damerna brukar uträtta mycket på arbetet, i välgörenheten, i kulturlivet... Jag tycker bara inte att man ska dra in barn i det, utan i så fall välja bort barn. Vilket kvinnor som velat leva ensamma har varit tvungna att göra i alla tider, så det är liksom inget nytt...
  • Merwinna
    Enter Sandman skrev 2012-03-13 17:30:00 följande:
    Att skaffa barn är inget som går ut över en annan människa. 

Jo. Det går ut över barnet. Och i förlängningen går det ut över andra människor och samhället i stort, om det barnet blir mindre tryggt, harmoniskt, produktivt, laglydigt, friskt, lyckligt o.s.v. än barn födda inom äktenskap.
  • Merwinna
    Enter Sandman skrev 2012-03-13 17:26:15 följande:

Och varför skulle dom inte få det?
    Sålänge det inte drabbar barnet och dom som påstår att det gör det är dom som bär bevisbördan.

Nej, det är det verkligen inte. Det är dom som vill FÖRÄNDRA någonting som har bevisbördan. Så har det alltid varit, vad det än gäller. Och vill man dessutom förändra någonting som fungerat bra i... årmiljoner, om vi ska räkna sedan de första primitiva levande varelserna började para sig, så har man ganska mycket att bevisa om man säger så..! Drömmer
  • Merwinna
    mellanD skrev 2012-03-11 17:16:28 följande:
    Nej, individer planerar inte för barnens skull, det är därför staten måste göra det. Det är inte alltid som barn kan skyddas från (blivande) föräldrars egoism, men i de fall vi kan göra det - så bör det också göras tycker jag! 
  • Merwinna
    U never saw me skrev 2012-03-11 17:16:30 följande:
    I Danmark kan man välja. Många anser att det är för barnets bästa att man väljer en donator som är så lik mamman som möjligt.

Många vet jag inte, men jag har läst flera intervjuer med kvinnor som gjort detta, som sagt just att de ville ha en donator som var så lik dem själva som möjligt. Det låter väldigt skumt, tycker jag..! Som om det i själva verket är en liten klon av sig själva de vill ha. De har missat hela grejen: att skapa någonting tillsammans med den man älskar, som blir en mix av båda och som binder oss samman hela livet och genom alla kommande generationer... När man skaffar barn på naturligt sätt, så tänker man överhuvudtaget inte att man vill att barnet ska bli så likt en själv som möjligt...
Svar på tråden Insiminering på ensamstående. Vad tycker ni?