Angelven skrev 2013-01-09 07:17:47 följande:
Fast, det där är bara en variant av den kulturella elitism som finns.
Det är bara värt att respektera om du inte tjänar pengar på det ? Man kan bara lära sig något om man inte tjänar pengar på det ?
Säg så här, jag har jobbat ihop med min beskärda del av doktorander och professorer - och när deras vackra teorier de tänkt fram i sin respekterade kammare träffar verkligheten - då inser dom att de inte lärt sig någonting och att nej, i industrin gör vi inte så för det fungerar inte i den krassa verkligheten där man inte kan lämna över småproblemen med sin teori till den flitiga studenten, utan faktiskt måste tänka på hela problemet och lösa allting för att det skall fungera, på riktigt.
Men det är väl inte värt att respektera ....
Det vore jätteroligt att doktorera och gräva ner sig i ett kul problem utan att behöva tänka på detaljerna och praktikaliteter i problemet - men ...
Det betyder en doktorandlön på 20-25 kanske - vilket gör att jag igen, måste byta boende till någonting mycket billigare, och tro mig, det är inte lätt i Stockholm, att bo billigt. Kanske flytta till Enköping, hyresrätt? Betydligt längre resväg, träffa barnen mindre på dagen, mer timmar på fritids eller ensamma hemma för dom.
Men jag skulle vara "lyckligare" och "mer värd att respektera" för att jag då gör något jag inte tjänar pengar på, right ?
Trots att jag kan förstå argumentet att du vill träffa någon med liknande ekonomiska förutsättningar måste jag säga att du verkligen framstår som kategorisk och till och med nedlåtande i dina utlåtanden. Vet flera doktorander som faktiskt både gjort och haft nytta av sina kunskaper och inom tex mitt yrke så är doktorering en förutsättning om man vill åt vissa mer åtråvärda tjänster längre fram i karriären.
Nu har jag inte doktorerat men är student och kanske är det utifrån det perspektivet som jag känner mig lite provocerad av ditt uttalande som antyder att studenters kunskaper helt saknar verklighetsförankring.
Det handlar väl inte om att någon påstår att du borde säga upp dig från ditt jobb och hoppa på forskningen för att du annars inte skulle kunna vara lycklig, utan om att du inte ska döma de som gjort det valet? Vantrivs man på sitt jobb så kanske en doktorstjänst eller nya studier är just vägen till lycka. Det handlar trots allt om en begränsad tidsperiod och många får det att fungera trots knagglig ekonomi. Oh well...