Inlägg från: Anonym (rainbow) |Visa alla inlägg
  • Anonym (rainbow)

Ärliga nätdejtingstråden!

Johnny Mnemonic skrev 2012-09-13 16:26:45 följande:
    rainbow, men det är ju underförutsättning att du får/har ett jobb inom ditt tilltänkta yrke. Jag har samma situation själv på det sättet... Så för mig handlar det egentligen mer om vad jag själv känner jag klarar. Jag menar jag har själv ungefär samma inkomst som ett normalt medelinkomst hushåll har idag. Men jag förstår din vilja och motivation. Jag försöker bara säga att det är kanske inte alltid lätt att svara på vissa frågor, speciellt inte efter 2 dejter. Sen kanske jag ska säga så här istället... tex personligen så vill jag ha barn någon gång, det är nog generellt något genetiskt mål dom flesta har. Frågan är när man känner sig redo.
    Jag är i princip garanterad jobb, så just det är inget problem. Killen i fråga verkar väldigt impulsiv och jag vill försäkra mig om att han inte gör mig på tjocken för att dra iväg på pilgrimsvandring i Andalusien. 

Den andra killen som jag pratat med men inte träffat är mycket mer lättkommunicerad och vi har mycket gemensamt. Tyvärr även när man ser till "negativa" egenskaper och det skulle göra vår vardag lite tungarbetad. Sedan finns det en icke-kompromissbar grej från hans sida (av medicinska skäl) som skulle innebära att jag skulle få ge upp ett stort intresse, OCH vi har inte träffats ännu så jag har ingen aning om det ens finns någon fysisk attraktion/kemi. Så det känns som ett väldigt osäkert kort på det stora hela även om det stämmer väldigt bra värderingsmässigt och han känns mycket mer stabil och pålitlig än killen som jag inte ens fått ett vettigt svar ur Tungan ute
  • Anonym (rainbow)
    Little Miss Fucking Sunshine skrev 2012-09-13 16:19:53 följande:
    Men det är just eftersom det är väldigt svårt att se skillnad på åldern ibland. 
    Jag har ju tagit leg på folk som är runt 40.
    Och jag får visa leg iaf 8 gånger av 10 när jag handlar nu.  Och då blir jag 35 snart.

rainbow: Jag upplever att det är väldigt stora grejer du undrar över. Och väsentligheter. Fråga det du behöver veta är mitt råd. Du behöver ju inte lägga med en tidsplan för saker, men att höra sig för vad folk vill och resonerar är ju inget konstigt. 
    Du har så rätt. Jag vet att jag måste fråga, jag försöker bara bygga upp en plan för hur jag ska angripa ämnet så att jag får veta det jag behöver utan att det blir stelt.
  • Anonym (rainbow)
    Johnny Mnemonic skrev 2012-09-13 16:51:32 följande:
    Men en impulsiv person kan aldrig ge något konsekvent svar? Sen vet jag inte om jag om jag håller med om att sex enbart är i reproduktionssyfte. Men allt är subjektivt och alla har sina egna åsikter och tankar.
    Du kanske har rätt? Och om så är fallet är han nog inget för mig. Känner bara att jag vill få ett svar så att jag inte dömer honom utan att ge honom en chans. Trots allt är jag väldigt attraherad till honom och båda våra träffar har känts avslappnade och naturliga. 

Tycker inte att sex enbart är i reproduktionssyfte. Men har man oskyddat sex så bör man nog ta med det i beräkningen? 
  • Anonym (rainbow)
    Xmag skrev 2012-09-13 17:41:43 följande:
    Rainbow, berätta som det är att du ser fram emot barn inom några år och att det är viktigt för dig. Sen är det ju bara att fråga hur ser du på saken? Egentligen inget att vara rädd för. Skrämmer du honom med frågan är han ändå inget för dig. Mitt råd är var öppen och tydlig med vad som är viktigt för dig redan nu när bi båda kan backa ur utan större skada om ni inte delar visionerna. Ni är ju över 30 om jag förstått rätt och då är väl frågor om barn inget konstigt eftersom det är högaktuellt runt den åldern. Vad du än gör gå inte runt och antyd och var otydlig med vad som är viktigt för dig. Hoppas inte att han skall kunna läsa dina tankar om vad du vill. Då blir du vara besviken. Killar är inte så bra på att fatta vaga antydningar rent generellt.
    Det här måste du ju veta och bättre bli lite besviken nu än jättebesviken senare...
    Nej det är egentligen inget konstigt alls och jag tror att jag kommit på hur jag ska ta upp det nu. Det stämmer att vi båda är över 30 och jag har inte varit otydlig med det jag sagt, det är bara vissa saker jag inte lyckats ta upp trots att jag försökt styra in på ämnet. ...Det löser sig på något sätt

Tack för all feedback! 
  • Anonym (rainbow)
    modesto skrev 2012-09-14 11:55:50 följande:
    Det var en som sa att hon absolut inte ville göra abort om hon råkade bli gravid och hon ville ha barn, det bästa skyddet då att man inte har sex med fertila kvinnor menade jag då, annars kan man bli gravid även om man skyddar sig. Den risken ska mannen ta, eftersom hon inte ville göra abort. Man kan vara i relation med någon som är över 50 (som jag t ex) menade jag då, det finns ingen risk för mig att bli gravid. Man har levt den biten av livet och inte är intresserad av barn längre.
    Det var jag som skrev att jag inte ville göra abort, men jag vill heller inte leva i en relation utan sex. Det jag menade var väl mest att jag ville veta att den jag träffar skulle kunna fungera som pappa om jag blev oplanerat gravid, även om planen är att försöka undvika plus tills jag hittat en kille som jag älskar och är trygg med och som känner detsamma för mig. 

Har svårt att se att han skulle dejta någon i min mammas ålder för att slippa riskera att göra "tjejen" gravid... 
  • Anonym (rainbow)
    Xmag skrev 2012-09-15 08:04:42 följande:
    Vad jag försökte skriva igår men som försvann var att jag tyckte att det var ett plus att min date hade liknade ekonomi som mig. Men att det inte innebar att jag hade något sånt "krav" i min profil. Men jag skrev att jag ville gärna träffa någon med högskoleutbildning. Mest för att man skall vara på samma plan intellektuellt. Men det är också större sannolikt att man har en liknade ekonomisk situation.
    Men vad jag tyckte var viktigt att få fram var att det bara var ett plus i paritet med att hon har barnen i samma skola. Dvs väldigt praktiskt för förhållandet men ingen deal breaker. Sen gillar jag intelligenta och drivande kvinnor och många sådana jag träffat har en karriär och har då också ofta bra inkomst. Drömmarna och de som bara är intresserar mig inte lika mycket. Jag tyckte Modesto skrev det bra i några inlägg ovanför. Jag råkade uttrycka mig mer klumpigt och det kanske lät som jag bedömde folk efter inkomst och det gör jag absolut inte, men jag känner att jag hittills har attraherats av tjejer som har samma intressen och bakgrund som jag. Jag har varit väldigt öppen och träffat (dejtat) tjejer med många olika bakgrunder i sommar. Och de jag dejtat som inte hade någon högskoleutbildning var visserligen söta och snygga men vi hade inte många gemensamma intressen och således inte mycket att prata om. Vi levde lite parallella liv om man säger så. Lite nyfiken på hur andra tänker. Misstänker att det är lite skillnad på män och kvinnor i dessa frågor. Skulle det vara intressant för dig att dejta långsiktigt någon med väsentligt lägre inkomst än vad du har?
    Så länge jag pluggar är mina inkomster tämligen begränsade så någon som har väsentligt mindre än mig lever nog i ett U-land...vilket skulle vara rätt opraktiskt

Men när jag jobbar är det där inte viktigast. Skulle ha svårt för någon som inte vill jobba eller som har diametralt andra ekonomiska prioriteringar än mig, men att de tex skulle tjäna hälften så mycket som mig skulle vara ok för mig så länge det är ok för dem. Har dejtat både killar med och utan högskoleutbildning, det är inte utbildningen som gör intellektet även om många smarta killar söker sig till högskolan...
  • Anonym (rainbow)
    Xmag skrev 2012-09-15 15:01:04 följande:
    Hoppas du förstår att det handlar, i alla mitt fall, mer om "kaka söker maka" än något elitiskt snobberi. Håller med att intelligens och allmänbildning inte nödvändigtvis har med utbildning att göra. Visst kan det vara spännande med olika bakgrunder och förutsättningar men jag tror att det riskerar att orsaka problem i längden och liknande förutsättningar och bakgrund kan vara en bra plattform att bygga ett förhållande på. Tycker att det du skriver om att det aldrig "slår uppåt" är lite märkligt för det sällan upplevs som en fördel att en person inte utbildat sig men det behöver å andra sidan inte vara negativt heller. Jag tror dock att det finns rätt många män som inte vill att deras kvinnor skall var utbildade, de vill ha nån som lyder och är underlägsen. Annars skulle inte brudimport från fattiga länder vara så stort. Men det är inte det jag är ute efter. 
    Men det finns väl mellanlägen mellan att vilja ha någon som är precis som en själv och att importera postorderbrudar från Asien?

Jag förstår känslan av att vilja hitta rätt direkt men jag är inte lika snäv som du är när jag dejtar. 

Sedan skulle jag inte heller se det som ett plus att en kille hade samlat högskolepoäng som andra samlar frimärken. Nu kastar jag sten i glashus för jag har själv en ganska gedigen samling högskolepoäng men vet att det finns en viss grundläggande velighet som försatt mig i den situationen och skulle förutsätta att den kille som har tre olika högskolexamina också är velig och inte riktigt känner sig nöjd någon gång. Där har du mina fördomar!
  • Anonym (rainbow)
    Xmag skrev 2012-09-15 15:56:10 följande:
    Rainbow, vi är ju i olika stadier i livet. Jag har pluggat klart för länge sen och har "etablerat" mig på arbetsmarknaden och lever ett bra liv. Jag kan erkänna att jag vill fortsätta så, fortsätta kunna leva som jag gör idag. Jag är nog inte så benägen att ändra min livsstil utan vill snarare komplettera och sätta guldkant på vardagen än bygga ett helt nytt liv med någon annan. Jag tänker inte flytta från Stockholm, inte skaffa fler barn, inte bo i lägenhet osv. Det är klart att man har snävare urval då. Det är skillnad om man vill bygga ett helt nytt liv med någon annan. Då kan man vara mer öppen och söka bredare.
    Jo absolut, du är ju trots allt 15 år äldre än mig. Men sett ur mitt perspektiv (och mitt stadie i livet) är det rätt avtändande med män som ser mig som en liten pusselbit som ska passa perfekt i ett litet hörn i den stora bilden de skapat och vägrar rucka på. Jag tar mer plats än så och skulle tycka att den man som inte på något sätt vill "bygga ett nytt liv med mig" oavsett när i livet vi träffas, inte är intresserad av att ge mig det utrymme jag vill ha i en relation. Nytt liv kanske inte betyder nya barn när man passerat 40-strecket men jag vill ha någon som är öppen inför vad jag kan tillföra i hans liv snarare än någon som stirrar sig blind på att livet ska fortsätta som utstakat. 

Tror uppriktigt att det kan bli tufft för dig att hitta det du letar. Du vill ha en stark och självständig kvinna men samtidigt har du satt upp en massa ramar som skulle få vilken självständig kvinna som helst att lägga benen på ryggen. En stark kvinna skulle lacka rätt snabbt på en man som vill kompromissa så lite som möjligt såvida du inte träffar den där en på miljonen som tycker och vill exakt som du i alla frågor. Tror du ska fundera på vad det egentligen är du letar efter...
  • Anonym (rainbow)
    Xmag skrev 2012-09-16 00:14:24 följande:

Nu är det ju inte krav utan mer en målbild. Där man letar. Kvinnor, med barn, runt 40, högutbildade, har ett engagerande jobb, bor på rätt sida om Stockholm. Så ser det ut rent praktiskt. Och självklart skall hon vara pusselbiten som passar in i mitt liv. Vill inte alla ha det? Sen handlar det mer om att gå vidare tillsammans än att bygga nytt liv. Det kanske låter tråkigt för någon i din ålder men det är nog så det ser ut. Lika flexibel som när man var ung kan man inte vara, det handlar inte bara om vilja. Barnen kan inte byta skola tex. Och jag räknar med att det blir tufft att hitta rätt. Jag är kräsen och det gör det jobbigare. Men jag har ett bra liv nu och det finns ingen anledning att bara hitta nån bara för att slippa vara ensam.
    Det är inte så att jag tycker att krav om att barnen ska slippa byta skola är orimliga. Men jag tror att lägger man ihop dina krav så har du beskrivit en människa som inte finns. Det är ju egentligen inte mitt problem, men ärlig som jag är i denna tråd kändes det på sin plats att påpeka det. 
  • Anonym (rainbow)
    Xmag skrev 2012-09-16 00:16:50 följande:

Jo på ett sätt känner jag mig misstolkad som om jag skulle vara cynisk och ha dålig människosyn för att jag letar efter en partner som passar in i mitt liv. Jag blir absolut inte putt, ingen fara :). Älskar att diskutera och försöka förstå andras synvinklar. Är dessutom ganska tålig så kör hårt! Som jag sagt förut; inkomsten/ekonomin, förutsatt att den är sund, är ett plus om den är bra. Inte mer än ett plus. Men jag känner nog att högskoleutbildning är mer viktig i så fall. Och egentligen är mina önskemål (OBS ej krav) inte så konstiga, när jag tänker efter beskriver de faktiskt mitt nuvarande umgänge rätt bra. Det är trevliga killar och tjejer, de flesta tjänar bra och har bra utbildning och många driver företag. Jag tror helt enkelt därför att min framtida partner kommer från liknande förhållande. Tycker inte det är så konstigt egentligen. Jag trivs mycket bra med mitt umgänge. Tycker Modesto beskriver situationen rätt bra. Och ja kärlek är viktigast som Anonym (men) skrev. Håller med. Men jag skulle inte kunna hinna med att gå på dejt med alla som ser trevliga ut eller som kontaktar mig. Jag måste ju sålla på något sätt.  Kan också tycka att ingenjörer är lite stela ibland därför ville jag inte bli bara ingenjör utan läste även ekonomi. Jag ville jobba med människor och det gör jag också idag. Barnskötare kan vara jättetrevliga. Jag vet eftersom jag varit en :) men jag söker inte aktivt efter en barnskötare just nu. Skulle jag träffa på någon som är barnskötare och jag blev kär, inga problem!  . Men nu skulle jag vilja sätta punkt för denna diskussion om mina mål för ett tag. Tycker denna tråd just nu har fått för mycket fokus på mig. Inte för att jag inte gillar att diskutera detta utan mer respekt för andra och så andra historier och funderingar kan komma fram och få fokus. Jag kunde aldrig föreställa mig att ett par ord om att jag upplevde att "liknande ekonomisk situation" var ett plus på en dejt jag haft skulle leda till en sån diskussion... :)
    Haha. Jag vet inte vad jag ska säga. Om jag vore som du skulle jag leta dejter i bekantskapskretsen istället för på nätet. Sannolikheten att du träffar rätt torde vara betydligt större, de bor ju på rätt ställe och du beskriver ju mer eller mindre att du vill träffa någon "som är som er". Sedan kanske det inte alls är din avsikt men du framstår verkligen som om du älskar dig själv lite väl mycket. "Barnskötare kan vara jättetrevliga. jag vet eftersom jag varit en :)" tex Kanske är du sådan, om inte så är dina formuleringar missvisande. 

Svar på tråden Ärliga nätdejtingstråden!