• apricos

När var ni tillbaka på start vikten

Är nyfiken hur lång tid det tog för er att gå ner era graviditetskilon.
    Skriv gärna om ni ammat eller tränat.

• Svar på tråden När var ni tillbaka på start vikten
  • Wonderwoman

Jag har inga barn själv  men jag tror det kan vara lite farligt att jämföra på det här sättet. Alla har vi olika kroppar, ämnesomsättning, levnadsvanor, ålder och graviditeter. Helt olika förutsättningar med andra ord. Jag gillar Olga Rönnbergs motto: "Nio månader upp, nio månader ner". Tycker framför allt att man ska njuta av bebisen och koncentrera sig på att återhämta sig efter graviditet och förlossning, istället för att lägga för stor vikt vid vikt (där fick jag till det ;P).

Olga Rönnbergs blogg: blogg.mama.nu/olgas-blogg/

• sisley

Jag gick upp cirka 10 kg och hade gått ner allt efter drygt en vecka. Ingen träning och helammar. Värt att notera dock är ju att kroppen ändå ser nyförlöst ut och inget sitter som det gjorde innan. ;) Det är alltså inte enbart vikten det kommer an på.

• klarabella87

Jag gick upp 10 kg i full graviditet, min tjej föddes i 42+0 och 3  veckor efter förlossningen hade jag gått ned alla 10.

jag är så glad över det! 

• En blå giraff

1:an - Var smal innan graviditeten med BMI på 22. Gick upp 14 kg. 6 kg blev jag aldrig av med efteråt alls. Var dålig på att träna. Ammade 7 mån.

2:an - Gick upp 11 kg. När bebisen var 5 mån hade jag gått ner 9 kg. Ammade då, men slutade då han var 7 mån. Gick då upp 3 kg igen. 

Så summan är att jag har + 9 kg efter två graviditeter jämfört med innan. Har varit dålig på att träna, har helt enkelt inte prioriterat det. Men nu siktar jag på att åtminstone gå ner så att jag väger lika som efter min första graviditet. Har börjat promenera mycket och äta nyttigare. Så smal som jag var för 7 år sedan tror jag inte jag kommer att bli igen men det känns OK.      

• En blå giraff

Många i den här tråden som gått ner allting direkt eller väldigt snabbt efter graviditeten. Men jag tror också det är vanligt att det tar tid att gå ner och att man inte alltid blir av med allting. Och det beror ju på vad man vägde innan också. Är man väldigt smal kan det ju rentav vara sunt att väga lite mer. Huvudsaken man mår bra. Kan ju vara så att man hellre svarar i den här tråden om man lyckats bra att gå ner efter graviditeten, än om man har massor av kilon kvar.

• Wonderwoman
    En blå giraff skrev 2013-09-02 19:30:33 följande:
    Många i den här tråden som gått ner allting direkt eller väldigt snabbt efter graviditeten. Men jag tror också det är vanligt att det tar tid att gå ner och att man inte alltid blir av med allting. Och det beror ju på vad man vägde innan också. Är man väldigt smal kan det ju rentav vara sunt att väga lite mer. Huvudsaken man mår bra. Kan ju vara så att man hellre svarar i den här tråden om man lyckats bra att gå ner efter graviditeten, än om man har massor av kilon kvar.
    Förmodligen är de som har gått ner snabbt i vikt stolta över det och tar gärna tillfället i akt att nämna det. Då kanske inte de som inte gått ner lika fort tycker det är så roligt att skriva hur det gått för dem. Tycker vi kvinnor ska sluta jämföra och försöka överträffa varandra! Ta hand om er istället!
  • cloudberry79

Jag gick upp 30 kilo med lillasyster, mest pga långvarigt strikt sängläge och alltså ingen möjlighet alls att röra på mig. Gick ned alltihopa inom tio månader ungefär, nu är hon 13 månader och jag väger mindre nu än vad jag gjorde när jag blev gravid med henne.

(M)amma till V -07 och E -12
  • lllm

Gick upp totalt 15 kilo och hade gått ner allt efter 4 månader, men efter två mån va de bara två kilon kvar som tog tid att få bort! Tränade inget förutom promenader rätt så sällan faktiskt, äter gör jag normalt och försöker väl välja de nyttiga alternativen. Det som gjort att jag gått ner är nog att jag AMMAR! Wohoo

• Mellanmjölkens land

Med 1an vägde jag som mest 75-76kg. Efter 6v var jag nere på 68. Normalvikt för mig är 62-68kg och där har jag legat sen jag kom in i puberteten. Vi har ingen våg hemma men jag skulle gissa på att det tog 4-6 mån innan jag var tillbaka på 63kg som var inskrivningsvikt. Gjorde inget särskillt mer än att amma och gå mååånga, lååånga promenader med bebisen i sjal.

Nu är jag i v37+1 och väger 80kg. Samma inskrivningsvikt. Ska bli intressant att se hur fort/långsamt det går att gå ner den här gången. Hoppas att foglossningen försvinner snabbt så att jag åtminstone kan röra mig igen!

Svar på tråden När var ni tillbaka på start vikten