• Caspianne

30+ gravid med första barnet efter IVF, BF okt 2012 ngn mer?

Netz: Vilken vecka är du i?

bellan: Välkommen hem

Susanba: har inte hört från dig på ett tag, hoppas allt är bra!

Vi är precis tillbaks från vårt KUB. Det var så underbart att se den lilla räkan sprattla omkring därinne!
    Det tog dock ett tag innan den la sig så att BM kunde mäta, men oss gjorde det inget eftersom vi fick titta på UL läääänge
    Allt såg jättebra ut och vi blev otroligt glada när vi dessutom fick 1:20000 på Kuben. Såååå skönt!!!
    Ytterligare en pinne på vägen!

Hur har ni andra det?

• Caspianne

Volvofru, 33år, ÄP 16/1 ET 18/1 TD 2/2 BF ca 8/10
    KVITTER, 31år, VUL  24/2 RUL 10/5  BF  9/10 (andra barnet)
    Jmelb, 33 år: ÄP 20/1 TD 7/2 VUL 1/3 BF  10/10
    Caspianne, 39 år: ÄD ÄP 23/1 TD 10/2 VUL 1/3, KUB 9/4 RUL 15/5 BF 14/10
    Susanba, 39år, ÄP 24/1 ET 26/1 TD 11/2 VUL 6/3
    Anaya, 30 år, ÄP 24/1, ET 26/1, TD 13/2, VUL 5/3,
    BF 15/10 Pölsan, 34 år. ÄP 27/1 ET 29/1 TD 14/2  VUL 6/3, RUL 15/5 BF 18/10
    längtar74, 37 år, FET 9/2, TD 23/2, VUL 15/3, BF 1/11
    Idamarie, 32år ÄP 3/2 ET 5/2 VUL 27/3 BF 25/10 

Jag håller med! Trots att vi såg räkan igår, så är det fortfarande helt OVERKLIGT att det lever något i magen! Härligt med inskrivning Pölsan.   

Jobbigt att det ömmar, Netz, men skönt att det släpper. Kuben är ett UL och + ett blodprov som jag  fick ta någon vecka innan. De mäter nackspalt och ett par markörer i blodet och det tillsammans med mammans ålder ger en sannolikhet för risken att barnet föds med kromosomfel.
    De klämde ganska ordentligt med UL-staven och jag fick lägga mig på sidan, hosta och hoppa lite med höften för att försöka få räkan att visa sig i profil för att de skulle kunna göra mätningen     

Jag är fortfarnde uppe och kissar varje natt, mår illa till och från, brösten är HUGE och nu har jag köpt mina första par mammabyxor :-O
    Magen är inte speciellt stor, men svullen så det är skönast när byxorna inte sitter åt, tyvärr blev passformen över rumpan lidande och det ser ut som även min rumpa är HUGE. Aja, byxorna är bekväma iaf.

Vad använder ni andra för kläder?  

• Caspianne

Skönt att höra från dig susanba! Blev lite orolig när du inte skrev nått efter KUB:en. Men skönt att höra att det gick bra. Allt över 1:200 (låg risk) är bra!
    Ja, kolla upp om du inte kan få gå ner i tid och lyft inte för tungt! Tror som du att det där med att inte stressa är VIKTIGT!

Jmelb: Vilken osedvanligt KORKAD kommentar av din BM! Byt om du känner att du inte får förtroende för henne.

bellan: Håller alla tummar och tår!

GRATTIS Netz!
    Förstår att du saknar din mamma, det gör jag också. Det är snart 3 år sedan hon gick bort.

• Caspianne

Pölsan och Längtar: Hoppas att ni mår bättre! Inte kul med matförgiftning/kräksjuka. Stackare!

Susanba: Jag har lågt sköldskörtelvärde visade det sig, när jag på eget bevåg bad dem mäta detta. Jag ville det eftersom jag legat högt i TSH (2) vid något tillfälle under våra fertilitetsutredningar.
    Som tur är, så är det inte alla sköldkörtelvärden utan bara TSH som ligger lågt (0,16-0,2) så enligt läkare är det ganska normalt i början på grav.     
    Hur som helst så tänkte jag tipsa om att dra ner på kaffe/the då detta kan höja TSH.
    Kommer de ge dig levaxin? 

Jmelb: Vid mitt andra besök hos BM tog de blodprov, frågade om vikt och så fick jag lämna urinprov. 

• Caspianne

Hur är det med er andra, har ni gått upp något än? Och växer magarna?

Jag är i 14 + 3 och har gått upp 3 kg ca. Har ingen gravid mage, mutan är 'pluffsig' )

• Caspianne
    idamarie skrev 2012-04-20 15:15:19 följande:
    Idag fick vi nycklarna till vårt hus!! :) skönt att få något att tänka på och göra! Ska renovera köket direkt. Sen blir det inflyttning helt nästa helg! så spännande!!
    Grattis! Vad härligt!
  • Caspianne

Men gud så skönt att höra från dig Rikolin och att allt baar är bra! Jag har tänkt enhel del på dig och att du 'försvsann' från tråden, efter alla år i bebisverkstaden (IVF + ÄD) så blir man lite extra orolig när någon plötsligt försvinner från en tråd...
    Men som sagt, så skönt att allt är bra! Stort grattis! {#emotions_dlg.flower}

• Caspianne
    längtar74 skrev 2012-04-25 17:05:57 följande:
    Hej tjejer! KUB idag - gick jättebra (1/2500), och helt underbart fantastiskt att se den lilla räkan. Jag grät mest hela tiden. Väldigt mkt sprattel så det tog en evighet att få fram en bra bild för dem att mäta vätskespalten. Men jag hade kunnat ligga där hela dagen o titta på alla frivolter o kullerbyttor. Det är någon som lever o växer i min mage!

Fick också veta att min livmoder står upp (??) vilket tydligen kan göra det svårare att bli gravid. Och det kan man ju skriva under på. Fattar bara inte varför det har uppmärksammats tidigare?
    Tackar också BM som inte hade riktig koll på rutinerna. ÄD- patienter får i normala fall inte göra KUB eft donatorns ägg ofta är så unga, så risken beräknades på mitt blodprov, donatorns ålder o vätskespalten.

Stora kramar från glädjebubblan
    Grattis till bra KUB!! Härligt! Stående livmoder, jag har dålig koll på livmodern men skönt att kanske få en förklaring till svårigheterna ni haft.

Än sålänge har ingen frågat om magen, men nu börjar den bli svårare och svårare att dölja! Är i 15 +3 nu och har snart inga kläder som passar...

Lite orolig är jag, för nu har allt molande och all värk försvunnit, däremot har ömmande brösten och illamåendet tilltagit. Men antar att symtomen varierar...
  • Caspianne
    susanba skrev 2012-04-25 18:32:22 följande:
    stort grattis längtar! oja liten risk verklig en!! jag längtar så till mitt nästa ul som e 15 maj då ska vi förhoppningsvis se vad det e för.kön!!! vilken v.e du I nu längtar? visst e det.u.derbart att se beviset på bild,så overkligt! tyvärr ligger jag nedbäddad I feber ont I ha ls o dålig mage inge kul ovanpå gravidillamåendet...el.vd det nu är för illamående....hoppas ni andra mår br a!el bättre..jag har grymt dåligt järnvärde...o äter fort.i princip bara typ frukostmat o past a o diggar helt plötsligt o dricka mjölk....men läste att kroppen behöver det I v16 så det e.ju bra tyvärr får jag ba ra I mig veg.inget animaliskt....annars älskar jag kött...konstigt hur är det för.er andra? caspianne —hur e läget? längesen nu hoppas allt e bra! kram t.er alla
    Haha, blev lite ful i skratt, för jag som är en notorisk mjölkdrickare har ju inte kunnat dricka mjölk på flera veckor, men sedan 1-2 veckor tillbaks, så kan jag plötsligt dricka mjölk igen och voila: är i vecka 16

Grattis till bra betyg på din utbildning! Bra kämpat! Hoppas nu verkligen att ditt illamående ger med sig nångång.
    Tror nog ändå du får i dig det viktigaste till bebisen. Krya på dig nu och kanske du kan gå ner i tid på jobbet om det är kämpigt?

Jag har också lite lågt järnvärde och ska börja med järntabletter i samband med RUL den 15 maj.
    Har inte 100 koll på skäldkörteln, men jag har låg TSH och förstår det som att det betyder överproduktion (-> struma) däremot var T3 och T4 ok, så än så länge gör de ingenting åt det och det är tydligen vanligt med låga värden i början av grav.
  • Caspianne

Grattis till ny lägenhet pölsan! Skönt att ditt illamående minskat.

Vad skönt att du får vila lite nu, Susanba. Hoppas ditt illamående ger med sig någon gång! Låter jobbigt om du har problem med foglossningar redan. Vad säger bm om att du har svårt att få i dig varm mat?

Jmelb: Min mage har nog inte krympt, men tarmarna är nog betydligt mindre svullna, för jag är inte öm längre och allt molande har i stort sett förvunnit helt de senaste veckorna.

Mitt illamående har tilltagit och jag har nu svårt att äta ffa på kvällen. Hur mår ni andra?

Svar på tråden 30+ gravid med första barnet efter IVF, BF okt 2012 ngn mer?