• Netz

30+ gravid med första barnet efter IVF, BF okt 2012 ngn mer?

Ååå grattis Odessa till eran lilla Max!

Så det sluta med kejsarsnitt för dig med:( hur mår du nu? Snittet?

Va skönt att amningen kom igång. O att han sover på nätterna är ju toppen:)

Här varierar det hur länge den lilla damen sover på nätterna. Ibland sover hon 3-4 och ibland kan hon börja natten med att sova upp till 7 timmar.. Kan lova att det är tryck i brösten då. Annars växer hon som hon ska:) tänk att det snart har gått 3 månader sedan hon kom till världen:) tiden går så fort!

Kram på er! O grattis ännu en gång Odessa!

• Netz

Skönt att höra Idamarie! Synd att ammningen inte ville funka men ändå skönt att kunna lämna över lite ansvar på sambo/make eller svär/föräldrar för att göra nått på egen eller tumanhand:)

Dop låter trevligt med! Här tror jag att vi skippar dop o hon får välja själv senare om hon vill döpas men en namngivarfest eller vad det heter kanske vi ska ha:)

För övrigt vet jag inte om jag fick problem med tarmarna efter snittet... Har fått börja med lactolos för att få igång funktionen... Nån mer som har problem?

Hoppas alla får en trevlig helg!

Kram

• Netz

Odessa: Jag hade ont i huvudet när jag kom hem med men det berodde på att jag drack för lite när jag amma. Det gäller att dricka mycket när man ammar... Jag försöker dricka ½liter på natten åtminståne för jag är inte så bra på att dricka annars. Så ett par klunkar varje gång jag ammar:)

Hade inte så ont i snittet mer än när jag hade burit på lillan en hel dag. Blev även öm i svanken men det blev bättre när man kom ut o rörde på sig. Försöker att ge mig ut på promenader så ofta det går. Ca 5  km per gång. Mycket mer än vad jag rörde på mig innan jag blev gravid haha

Lillan har inatt sovit jättebra:) Fick ren blöja o mat vid 24 sen vakna hon inte fören vid 04,30 fick mat o somna om till 08,30:) Helt underbart! Hoppas det fortsätter så, för när hon vakna vid 08,30 så tjöt hon inte utan låg o snacka tills hon fick syn på mig;P

Kram

• Netz

Ja det där med att länna över miraklet till en annan ett par timmar fynderar jag på... Känns svårt i tanken eftersom jag ammar. Körigt på jobbet i jag är sugen på att hjälpa till ett par timmar. Får ta med mig lillan ett par timmar men blir det mer vet jag inte.. Mannen har inte riktigt lärt sig skriken men jag har tillit på honom:) även syrran har erbjudit sig att ta lillan medan man jobbar. Står o tvekar men skulle behöva lite extra casch..

Hur skulle ni göra?

• Netz

Tack för råden tjejer:) flaska o ersättning är inga problem. Har testat ett par gånger ifall man skulle behöva nån gång. Nu är det bara mannen o min syster som ska lära sig lillans skrik o rutiner:) o sen är det jag som ska testa o vara ifrån henne lite:)

Det där om att sova i ett annat rum lät oxå bra men först börjar vi med att vara ifrån varann på dagen eller kvällen:)

Kram på er tjejer o ha en trevlig helg!

Hade en bra natt lillan sov 21-03 o sen ett mat o blöjstop vid 06 sen sov till 08:) jag var uppe först o lillan o mannen tog sovmorgon. Aldrig hänt innan.

• Netz

Gick snabbare än tänkt att börja jobba:) ikväll ska min käre make bli testad att vara själv med våran dotter ett par timmar:) Hade valet att ra med lillan men han ville ha henne hemma:) återkommer kanske om hur ddt går:)

Kram o trevlig helg på er!

• Netz

Hej hopp! Min man klarade av att ta hand om vårat mirakel med bravur:) men mina bröst var mindre glada:/ Spännde attans så jag fick hoppa in i duschen, värma på och sen pumpa så gott det gick. Spändheten försvann helt efter två omgångar ammning... Ändå stolt över man o dotter som klara sig galant utan mig:)

Kram på er tjejer!

• Netz

Tyvärr funkar inte bröstpymparna så bra på mig om brösten inte är varma???? men skulle ju vara skönt o kunna klämma ur lite så det inte spänner så pass. Sen tror jag att hon gilla flaskan o ersättning så hon kanske börjar säga ifrån sig bröstet ändå... Annars så börjar vi med en till två gånger med ersättning per dag o sen ammar nätter o resten av dagarna till en början.

Kram på er!

• Netz

Var lite snabb med att säga att det inte gick att pumpa... Helt plötsligt går det men då superproducerar man mjölk fast man bara pumpar när det skulle vara matdags i vanliga fall för lillan... Lite svårt o veta hur man ska göra..

• Netz

Har pratat med svägerskan som är barnmorska så vi får se hur det går. Har haft lite tjafs med min dotter. Hon har inte velat ta brösten så då har det slutat med att hon har fått ersättning o jag pumpat.. Idag när jag skulle gnälla till svägerskan så funkar det helt plötsligt... Suck! Börja efter att jag hade jobbat förra helgen o imorgon är det dags igen.. Men det var nog jag som var för på för att bli av med spändheten i brösten.. Ska försöka få in en rutin så det funkar för alla parter:)

Hoppas alla har det bra annars!

Kram på er!

• Netz

Hej!!

Jag var ivrig o har börjat med lite gröt då och då. Damen älskar det:) Fick lite skit av bvc när jag sa att vi hade börjat tidigare än 4 månader men lillan har inte valt gröten före bröstet och mår bra i magen med:)
    Får väl börja med potatis nu efter den 24e då hon är 4 månader:p eller vänta till 6 månader..

<Annars allt rätt skapligt här

• Netz

Hallå allihopa!

Nu har de små liven blivit ca 4-5 månader! Hur går det för er?? 

Här knallar det snabbt på:) Nya grejer varje dag o snabbt går det. Ena dagen gör hon pruttljud med munnen o andra så sträcker hon ut tungan eller skrattar åt en:) Äter gröt o puré:)

Jag är så imponerad över att det händer så mycket o tiden går så fort. Går på föräldragrupp eller på öppna förskolan 1-2 ggr i veckan och är även ute o går  nästan varje dag. Tiden bara springer iväg men det går.

Jobbar även lite, lite då och då på kvällarna så mannen får ta lillan o det funkar bra.

Hoppas allt går bra med er o era mirakel.

Kram på er!1

• Netz

Hej allihopa:) Här rullar det på men tiden går sååå fort.. Min lilla Siiri rullade från rygg till mage ett par gånger för ca 2 veckor och sedan en gång veckan som var men inget efter det... Vi har gått fram fort när det gäller mat.. Men hennes mage har klarat det o hon vill ha mer o mer... Kör gröt morgon o kväll (1dl) och vid lunch/eftermiddag "mat" . Mellan de målen kan det bli ersättning eller amning men försöker dra ner på amningen pga att jag jobbar en del. På nätterna ligger hon i sin säng i vårat rum sedan hon var 1 månad o vaknar 1-2 ggr per natt. Kan ibland tjura till så hon får somna i famnen :) Men annars så somnar hon oftast i sin säng med stuterit, napp o ett gosedjur:) Själva föräldragruppen har inte träffats men några av oss är ute o går ibland eller tar en fika. "Öppna förskolan" går vi oftast på, på måndagar nu. För då är det gruppen med barn som är mellan 0-6månader. Då är det öppet från 9 tror jag. Barnsång mellan 10-ca 10.30 o efter det brukar vi fika o snacka lite skit:) dom har även grupper de andra dagarna men vi har haft fullt upp med annat så vi har inte hunnit checka upp det så mycket:p Stimulans är svårt o veta var gränsen går.. Processar inte barn det i sömnen? Så om barnen sover oroligt kanske man ska ta det lite lugnare med intrycken? Imorgon är det dags för 5-månaders vaccinationen... Hur reagera era barn på sprutorna o tog ni en i taget eller båda samtidigt_? Nu blir det att se lite på tv o sen sova så man klarar av att ta hand om dottern ifall hon blir dålig av sprutorna. Alla får ha det så gott! Kram!!!

• Netz

Det gick bra idag:) väger 7200g och är 64,5cm. Tog även den här gången en spruta i taget men när hon ska ta vid ett år tar vi nog båda samtidigt... Jag gjorde nog fel med det där med smakportioner *skratt*. Vi körde ganska stora portioner men gröten tog vi en 1/4 del mild havregröt men den fick hon prickar av så vi har kört majs o risgröt. Alla får ha det så gott!! Kram

• Netz

Hej hopp alla!

Här springer tiden iväg... Siiri har haft första förkylningen med feber o det  var rätt jobbigt att se henne hängig...

Hon blir 6 månader om ca 2 veckor o rullar som en tok nu.. Ibland orkar hon inte vända tillbaka från mage till rygg o blir irriterad tills man vänder henne till rygg igen. Men när man har gjort det vänder hon till mage igen:P

Matmässigt består hennes dag av gröt på morgonen kanske fruktpuré eller ersättning som mellis o sen matpure till lunch. Eftermiddgen får hon ersättning eller en matportion till. Till kvällen har vi varierat med gröt eller välling till natten. Hon vaknar ca en gång per natt då hon får ersättning. Jag prata med BVC om att hon vakna ca vid 24-01 och åt ersättning o sen vakna vid 3 att jag gav henne vatten vid tre. Gjorde inget sa dom. Dom kan vakna för att dom är torra i halsen eller av vana. Så nu sover hon från ca 7-4 får ersättning o sover till kanske 6-7:)

Har ni testat vatten på nätterna? Vad tyckte ni?

Idag står det korusning på schemat:)

Alla får ha det  gött.

Kram Netz

• Netz

Hej på er Brudar!

Jättekul att ni håller kontakten här på tråden:) Här är lilla damen snart 7 månader o det  går så fort... Idag när hon fick bada i sin badbalja ute i det fina vädret tog hon tag i kanten o ställde sig upp!!! Snacka om att jag fick bråttom att sänka botten på spjälsängen när jag såg det.

Här har vi också gått igenom den första magsjukan på lillan:( Det tog en vecka innan det tog slut. Det började med att grannungen var lös i magen o vi fick inte veta nått förrän vi hade satt ner våran dam i samma lilla pool som deras... Dagen efter var det igång:( Lös i magen med skit som man inte vill nämna. De sista två nätterna då hon får sitt "nattmål" ersättning har hon kräkts upp det lika fort som det hade kommit ner:( Var på bvc men de sa att hon var som hon skulle förutom viktminskning... Senare på kvällen strunta jag i ersättningen o gav välling istället. (100ml) Och hon fick behålla det plus blev direkt bättre i magen. Min slutsats blev= Magsjukan orsaka känslighet mot modersmjölksersättning... Så nu har vi slutat med det...

Sover från ca 19-20 nån gång till ca 7 med ett mål på natten. Kan få henne att somna om efter gröt eller välling på morgonen:)

Hoppas alla har en bra sommar!

Kram på er

Svar på tråden 30+ gravid med första barnet efter IVF, BF okt 2012 ngn mer?