Inlägg från: Jennypenny83 |Visa alla inlägg
  • Jennypenny83

Forts.-tråd för "Vi som precis plussat med syskon"

Suck!! Jag hade skrivit ett ganska långt inlägg, som nu tydligen bara är borta...

Sammanfattning, för jag orkar inte skriva allt en gång till:
    Hembesök av BVC idag, Max väger 8700g och är 71cm lång. Hon hade inga tipps alls att ge ang. vår dåliga och oroliga sömn, annat är att jag skulle öka på skedmaten till 3ggr/ dag. Men eftersom jag nyss ökat till2 ggr och det faktsikt fört är ett par dagar sedan han faktiskt äter maten och gapar, istället för bara att kladda och försöka, så känns det verkligen inte aktuellt. Hans mage och tarmar ska ju hinna med att anpassa sig också.
    Som rytmen är nu får jag max 1½ timmes sömn åt sammanhängande. Innan sov han iaf bra i vagnen på dagen, men nu vaknar han där också innom en timma. Så himla drygt!

Min väninnas bebis mår tck och lov bra, hjärtfelen ska kontrolleras när han blir äldre och det var inget hål på lungan, men en infektion tydligen. Det hade varit en mardröm, men de är hemma nu och verkar vara ok. Men gus så små nyfödingar är! Man glömmer verkligen fort, speciellt när jag kom med min egna över-size bebis haha...

Sorry för ego-inlägg...

• Jennypenny83

Det behöver du inte Vic2ria. En tesked ekstra fett bara, sen äter han ju sig inte mätt på en smakis heller. Jag gör det mesta av maten själv och han äter hela mål nu. Jag blandar i ersättning, mycket smidigare.

Får också frågan om Max håller på att få tänder eftersom hans mun mest är som ett vattenfall. Men jag tror mer på att det är kroppens sätt att förbereda sig på fast föda, så enzymerna friges och kan bearbeta maten. Och smakar på allt gör bebisar för att undersöka :)

Sömnen har varit lite bättre här de senaste par dagarna tack och lov. Och Axel började hos sin ordinarie dagmamma idag och det gick toppen!

• Jennypenny83

Lisa: vi dras också med krupp, jag hade det själv som liten. Här i DK är de väldigt ovilliga till att skriva ut medicin till små barn, har bara lyckats mig en gång. Vi var då inne på 3 natten med krupp utan bättring och jag var nyförlöst...
    Vi brukar campa på lekrummet, lägger madrass, filtar och massa kuddar på golvet, klär på oss efter temperatur och sover där på nätterna. Vi brukar halvsitta med Axel. Prata lugnt, rör dig lugnt och ge närhet. Annars är det tyvärr bara att vänta ut. Är du otrygg så åk in till barnakuten. Andra råd har jag tyvärr inte... :(

• Jennypenny83

Jätte stort grattis krabbolina!! Måste kännas underbart :)

Jag börjar jobba 6 augusti, planen är att sambon ska vara föräldraledig ett par månader sen och så börjar Max hos dagmamma 1 oktober. Vi har inte längre ledighet än så här.

Adora, vad ska du plugga? Tror du har nämnt det innan, men jag har ett minne på nivå med en guldfisk...

Alltså den här tröttheten tär verkligen... Jag är så irritabel hela tiden och stör mig på precis allt. Idag fick jag för mig att jag var trött på huset, har en massa jag vill fixa till och slänga, köpa nytt, måla om etc. Men när skulle man få händerna fria till det och vart skulle pengarna komma ifrån?! Jag önskar mig typ 6-7 timmars sammanhängande sömn och ny energi!!!

• Jennypenny83

Vad har ni köpt för vårskor? Tyckte det var lite svårt, för de ska ju inte vara varma men ändå helst vattentäta, och då funkar ju inte vanliga gympaskor? Eller tänker jag fel?

• Jennypenny83

Jag köpte ett sådant par vic2ria :) gav 149 kr på rea, alldeles lagom!
    Axel är helnöjd med dem.

• Jennypenny83

Så, nu har jag äntligen en lugn stund igen :)

Ang mat/ gröt så tog det runt 1 1/2 månads träning med smakisar innan Max lärde sig äta ordentligt och att äta sig mätt. Han får frukost (havregröt), lunch (en gröt gjord på danskt rågbröd) och middag (vanlig mat, inland burk ibland hemmalagad). Annars ammar jag resten av dygnet, blir ca 3-4 ggr under dagen/ kvällen beroende på hans sömn och natten är väldigt olika. Tyckte också den där övergångsfasen var jobbig och faktiskt tråkig... Det blir mest en massa kladd. Men övar man inte, så kan de ju heller inte lära sig :)

Vi har haft helt underbart väder i flera dagar nu, idag rundade vi 20 grader! Så mycket utevistelse har det blivit, men tycker det är svårt att aktivera Max längre tid åt gången. Gräset var dock så torrt idag så vi kunde lägga ut filtar på gräset, men han ska ju ändå helst vara i skuggan... Axel har älskat det, han blir arg som ett bi när man tvingar in honom på kvällarna. Han gräver, gungar, klipper gräs, plockar blommor mm. Njuter helt enkelt :)

• Jennypenny83

Lisa: vi har också en på 2 1/2 som verkligen vet vad han vill... Han är precis lika envis som jag själv var, men än så länge har han inte lyckats med min final: jag skrek och grät tills jag svimmade när jag var mindre! Stackars min mamma hahaha...

Tålamod, tålamod och åter tålamod när det gäller att lära dem äta... Tycker ju ändå vi har kommit långt och idag skulle vi in till stan vid 17- tiden, så vi skulle va iväg när Max skulle ha sin kvällsmat. Jag köpte en burk och tog med glas, sked etc och gick in i ett avlägset rum som är till för bebisar/ småbarn i gallerian. Icke att han ville sitta där och äta, jag fick ge upp...
    Vi hade åkt in för att låta Axel se en liveshow med Postis Per, och affärerna hade öppet länge. Istället för att fynda fick vi skynda oss att köra hem när showen var färdig. Max somnade i bilen och åt och var glad hemma sen.
    Men det var ingen total katastrof, Axel tappade hakan när han såg sin idol gå förbi bara ett par meter ifrån haha... Och han dansade och sjöng med under hela stycket.

• Jennypenny83

Adora: haha, prova på youtube ;)

Anna: visst att man kan bli less när filmen kört på repeat länge nog hihi... Men föredrar verkligen Postis Per framför typ teletubbies... De tål jag nästan inte att se ;)
    Egentligen tycker inte jag att man ska behöva be om hjälp till barnen, de borde erbjuda själva alt själva tänka sig fram till vad som behöver göras! Jag hade nog sparkat upp karlen ur soffan :P

Just nu har jag 5 min lugn och ro. Morten bygger kaninhage med Axel och Max sover :)

• Jennypenny83

Skönt att flygresan gick så bra Jannovich! Och snön hihi... Jag är så glad för att våren har kommit hit på allvar, gröna blad på träd och buskar, blommor, fågelkvitter och allt annat som hör årstiden till. Bästa årstiden på året enligt mig :)
    Men kul att ni ska träffa familjen!

Vi ska på diverse påskmiddagar, de nästa två dagarna hos svärfamiljen. Så idag har jag passat på att städa och tvätta ordentligt, annars hade det hunnit gro fast tills jag har en hel dag hemma igen.

Kaninghagen blev färdig häromdagen och två kaniner har nu flyttat in! Så söta och är faktiskt ganska tama redan. Axel älskar dem, hunden likaså ;) jag gömde barnens påskägg där inne idag, så Axel fick "leta" efter dem. Det var en succé även om han nog inte fattade mitt prat om påsken haha...

Vi var hos läkaren med Max i tisdags, han har ju sovit väldigt oroligt med många uppvak sedan ca 4 mån ålder och jag tycker mig ha provat allt! Innan jag provade något alternativt typ zonterapi, kiropraktor etc. ville jag utesluta att det var något fysiskt fel på honom. Han har ju varit förkyld nästan nonstop sedan han var ett par månader ändå. Och mycket riktigt så visar det sig att han har vätska i det ena örat. Så ny har vi fått remiss till en öronläkare, hoppas bara de inte har för lång väntetid. Denna veckan hade de ju självklart semester...

Svar på tråden Forts.-tråd för "Vi som precis plussat med syskon"