Vad kul med ännu en Slovakienfamilj! Grattis till att ni får skicka era papper! Vi har ett tvillingpar på snart sex år, adopterade från Slovakien. De har varit hemma i 2,5 år nu och vi skickade vår ansökan 2008 så jag vet tyvärr inte riktigt vilka handlingar som krävs idag. En del andra regler har ju ändrats sedan dess så jag tror det är bättre om du får tips om vilka papper som behövs av någon som samlat papper på senare tid. Däremot kan jag råda er att börja med filmen redan nu, för oss tog det jättelång tid att få den klar pga strulande kamera och som sen visade sig vara okompatibel med vår dator, tror vi la tre veckor bara på att filma och klippa och bränna DVD:n. Gissa om det var frustrerande! När vi gjorde ansökan var det ca 20 min lång fil på oss själva, hemmet och omgivningarna som skulle med handlingarna. Man skulle tala engeslka. Krävs ganska mycket fantasi för att få ihop 20 minuter lång film utan att det ska bli meningslöst... Även korten kan ni ju förbereda. Tror vi skickade ca 20 bilder på oss, på huset och trädgården, barnens kommande rum, orten där vi bor, lekplatsen och den närliggande badplatsen samt två kort på näära släktingar när de var hos oss på en fest. Sedan skulle man också skicka med en porträttbild på båda två i ett visst format, den lät vi en fotograf ta. Den bilden skulle vara försättsblad till hela ansökan som lämnades in till Centralmyndigheten så det var viktigt att den var så bra som möjligt. Ett personligt brev skulle också medfölja ansökan, det tog också lite tid att få ihop. Där skulle man på ett A4-ark beskriva varför man ville adoptera, varför man valt just Slovakien och hur man har tänkt sig att barnets nya liv kommer att se ut - man skulle beskriva hemmiljön, relationer till släkt och vänner, skolgång etc. Det skulle då vi gjorde detta skrivas på svenska och översattes sedan tillsammans med övriga handlingar till slovakiska genom BFA. Har förstått att väntetiden för BB efter det man skickat ansökan varierar ganska mycket även nu för tiden. Detta pga att man matchar föräldrar och barn på myndigheterna och går inte i någon tidsordning. Man får även fylla i ett formulär med en massa mycket detaljerade frågor och matchningen baseras mycket utifrån det man angett i formuläret. De här frågorna vet jag har ändrats/blivit fler sedan vi ansökte men i stora drag ska man ta ställning till olika SN, hälso- och etniska aspekter. Vissa frågor kändes som kuggfrågor och man fick verkligen tänka efter. Vad man skulle svara. Vi fick börja ansökan i slutet av april och lämnade in den till BFA i mitten av juni. Den kom till Centralmyndigheten i Bratislava, översatt och legaliserad, i mitten av juli och blev godkänd av dem i slutet av september. Vi fick BB i mars och hämtade barnen i juni. Kom hem i mitten av juli. Hoppas att jag kunnat vara till lite hjälp för dig även om mina uppgifter ju som sagt snart är fyra år gamla... Hör gärna av dig om du undrar över något. Lycka till med allt!