• Solkattan

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Zwillinge: det är det som är problemet ... Det tycks inte finnas någon över just landstingen. Jag har ju bråkat ... Mycket!

Och ivo.. Näj... Ingen "vårdskada". DO.. Faller inte under diskriminering ( ringt dem). Varit i kontakt såna där gratis jurist tjänster. Inte deras område heller. Även sneglat på att anmäla till JO. Men det tycks krångligt. Ingen att rådfråga innan. Hittat en dom hos jo i vårt landsting angående att de inte uppfyllde en manlig patients krav på sterilisering. Enligt skriften fick patienten "rätt" men sen hände inte mycket mer ?

Nä, landstingen tycks kunna agera utan nån större insyn. Att ringa patientombudsmannen är mer ett "skämt". De håller ju sina om ryggen.

Jag förstår din frustration !! Blir ilsk bara jag läser ...

Det jag fått höra hela tiden är att hitta vem som tagit beslutet. Få ett namn och protokoll på det. Hoppas du orkar ta reda på mer !

Styrkekram !!

• Solkattan

Athena: förvänta dig väntetid... Många ggr tycks det ta 1-2 timmar i väntrummet. Så planera inget efteråt typ. Men visst man kan få komma in på utsatt tid ... :)

• Solkattan

Athena: proverna skyndar han nog på ! När Jag var där så stod budkillen med hjälm o trampade nervöst brevid då dr d skulle fylla i alla papper... :)

I Göteborg så satt de i allafall förra året dropp på hagakliniken . Ringde o frågade en gång i höstas. Testa o ring dit ...

Trevlig resa nu !

• Solkattan

Zwillinge: Jag var inne o kollade på Linköpings RMC. Och såg nåt på deras prislista som jag tidigare aldrig sett på någon prislista. Nämligen en siffra på "Avgift på transport av fryst embryo till annan svensk IVF klinik - 6475kr" samt "Avgift på transport av frysta spermier till annan svensk IVF klinik - 4525kr".
    Så det verkar som om man alltså får sätta tillbaks sina ägg på annan svensk IVF klink när det gäller syskonförsök eller privatförösk om man misslyckas med sina landstingsfinanserade.
    Undrar hur de egentligen löst det..? Alltså vilken  svensk klinik "samarbetar" de med? Får vilken svensk klinik som helst sätta tillbaks donerat material? (om "materialet" man har i frys är donerat?).
    Tycker det är väldigt intressant hur de kan ändra reglerna. Skulle vilja läsa protokollet över detta "beslut"?!

• Solkattan

.. så ... bara jag som "tjötar" här..? ;)
    Tänkte för er andra som tänker skicka blod till serum/grekland. Idag så var jag till banken och gjorde överföringen. Ska enligt min bank vara hos Serum imorgon.
    Så nu är det förhoppningsvis nära ett resultat...! (Så snart de har fått pengarna och blodet är färdiganalyserat så ska jag få hem mitt "svar").
    Sitter o suger lite på detta med att få recept.. enligt serum så kostar det 1000 kr att få ett recept utskrivet om man inte är "kund" hos dem. (vilket jag då inte är).
    Hur har Ni andra gjort som fått att Ni ska ta antibiotika...?
    Har Ni lyckas övertyga nån svensk läkare att skriva ut ett recept..?
    Nu vet jag ju iof. inte om det behövs... men lika bra att ställa in sig på det...

• Solkattan

Redan: bannlyst ! Förstår hur du menar... ;) Håller på att kvala in o den gruppen också.

Har ingen utlandsresa planerad så det är nog bara att bita i sura äpplet o punga ut pengarna.

Ska om 1,5 timme till en kurator via landstinget o "prata ut".

Snackat med tjejerna på Facebook här i Värmland om de varit hos kuratorn här i stan. De tyckte hon var "bra". Det som retar mig är dock att jag får betala 200 kr. ( för de gratis ). Pga att jag är privat patient. Alltid ska det kosta! Det är ju det som är ett av problemen med barnförsöken. Så mycket som jag o sambon under alla år betalat i skatt ... Och till vårdsystemet i övrigt. Borde man inte kunna FÅ nånting ??

Känner att jag börjar bli svart och hård inuti. Är det det som kallas bitter tro ?

Nog "tur" att få komma på lite rensning. Även om sambon är negativt inställd. Hans kommentar : " jaha, behöver kuratorn nån att prata ut med ?" Och "det är tur att du håller dem sysselsatta och ger dem pengar"...

Han tror nog att han är gift med Pippi Långstrump alternativt Bamses okända superstarka syster... :)

• Solkattan

Ananda: jag kontaktade serum för att få information om embryodonation hos dem. De rekommenderade då detta mensblodstest då personer som misslyckats med allt tidigare faktiskt efter antibiotika kur ( pga mykoplasma, hidden chlamydia mm infektioner ) lyckades. Googlade en del o hittade nån engelsk tråd där många lyckades. Kändes då som 2500 kr var en liten kostnad i sammanhanget. Typ värt att testa ... Väntar fortfarande på svar dock.

Katt12: håller med redan där !

Det är dina drömmar ditt liv ! Att skaffa barn ÄR en egoistisk handling. Vare sig man är 28 och "knullar" till sig barn i sängkammaren eller åker som 45 åring utomlands och gör ÄD/ED. Sen vem har rätt att dömma ? Min erfarenhet är att de mest fördömande är de som aldrig behövt kämpa för att nå sina mål. De så kallade räkmackefolket. Att försöka få personer av denna sort att "förstå" är olönt jobb. Bättre då att prata med likasinnade när man känner för att prata. Sen ... Vem säger att man måste berätta hur barnet kommit till för allt o alla ? Det är ingen skyldighet.

Sen detta med egentid. Det är ju deras värdering av "bra liv". Egen tid finns faktiskt också mellan vällingmatning o blöjbyte ! Och som du själv uttrycker det så är egentid något som DU värderar lägre än tid med nyfödd bebis! Det är så typiskt kvinnligt att ALLA i flocken ska "tycka lika". Att alla vänninor i samma ålder ska ha samma bild av det perfekta livet...

Ingen får avvika från normen.

Det krävs mod att våga stå upp för sina drömmar. Tänk att du inte är ensam! Vi är ett helt gäng här inne som hejar på.

• Solkattan

Linneasvea: varför inte ta sprutan ? Om det finns ett fint ägg ? Mina äggstockar ( visserligen pco) har vid ivf strejkat ibland. Tagit gonalf sprutor och ändå bara utvecklat ägg på ena äggstocken. Vad är risken att ta älsprutan om det är en cysta ?

Har du svårt att få tag på ovitrelle ? ( vill spara på den?).

Jag hade tagit den. Tänker lite ( kanske helt fel?) att det ägg som utvecklats är kanon då kroppen svarat som vid vanligt ägglossning. Inte "överproducerat". Östrogenet inte skenat iväg pga för många äggblåsor. Vid sk. mini-ivf som man kör med i visa länder så eftersträvar man ju Max 1-2 ägg. Just för att skona kroppen?

Så tänker jag ... :)

• Solkattan

Ls: vad mer kan du göra? :)

Vid storlek på 23 är det väl hög tid att ta äl sprutan ?

Vid ivf så ska blåsorna vara minst 15-16 mm vid äl sprutan.

Angående "bästa" tidpunkt för sex är jag osäker. Finns olika teorier. En del att man ska ha sex tidigare eftersom spermierna lever länge o väntar på ägget. Sen om spermierna är slöa så kanske exakta tajmingen är viktigare?

En del anser sex både ikväll o imorgon. Andra "säger" att man ska "spara" på spermierna.

antagligen handlar allt del stor del om tur. Vill det sig så vill det sig.

Känns sex bättre idag ? Kör ! Bättre imorgon .. Kör då!

• Solkattan

Zwillinge och SL: va roligt att det rullar på !

Sonen var 1,6 mm på VUL 8+3. Så era är ju Stooora ! ;)

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!