• Solkattan

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

AnnC: tanken att "det inte blir barn" är nog en högst vanligt reaktion för att skydda sig själv...
    Har tyvärr ingen koll på USA o Dr Braverman. Men kortison (prednasilone) är receptfritt i bland annat grekland så det är ett sätt att få tag på det. Ett annat att fråga någon härinne om de vill sälja.. ett annat att "tjata" på sin hemmagyn att man vill prova en cykel med den medicinen. Ta med forskning från nätet och försöka övertyga.
    Jag lyckades en gång med att få ut en burk med 100 piller ifrån gyn. Men var inskriven IVF patient med 4-5 misslyckanden i bagaget.. (därav att jag kanske lyckades med mitt tjat?).

• Solkattan

AnnC: Ett sätt att få fragmin utskrivet är att gå o kolla sig för APC resistens. (alltså om man har risk för blodpropp iom. denna "åkomma").
    I min familj vet jag att mamma och även mormor har/hade problem med små proppar. Ringde min vårdcentral o "tjatade" (ja, jag är nog en tjötkärring) på att få ta blodprov för det. Om jag inte är helt ute o cyklar så har ca 10% häruppe på norra jordklotet det. Blodprovet visade på enkel APC och efter det så har det inte varit något snack om att jag inte ska ta Fragmin vid mina IVF försök....
    Sen ytterliggare en "fördel" med att få svensk läkare att skriva ut recept är att det går på högkostnadsskyddet. När de kommit upp i 2200 kr så blir det "gratis". Får du recept utskrivet av utländska läkare så går det inte på högkostnadsskyddet. Samt kan det (fast det inte ska inom europa) bli trassel när man ska hämta ut det.
    IL tex är tyvärr inte med i högkostnadskyddet. Så där spelar det inte nån roll vem som skriver ut. (man kan kolla på FASS knapp "förpackningsinfo" så ser man tex på intralip att det står ej förmån i kolumnen).
    Din plan låter bra tycker jag. Pred heter lite olika i olika länder...

• Solkattan

Annc: nån får rätta mig om jag hat fel .. Men Lovenox är inte det USA s motsvarighet till cleaxane och fragmin ? Alltså blodförtunnande ?

• Solkattan

Katt12: jag tog det för 270 euro. Fanns ytterligare en 3:e men det kändes lite väl dyrt. Köpte provrör på Apoteket. Fanns bakom disk.. 7 kr st. Vit kork. Körde också med vanlig post. 50kr. Tog sin lilla tid dock i jultrafiken. Nu visade det sig ju att jag/vi hade ueroplasma. Så 25 dagar med antibiotika. Fick en medicin på ery nånting. Men frågade serum om det fanns andra jag kunde ta istället. Och det gick bra med dox nånting som är receptfritt i Grekland. Ska bli spännande o se om min konstiga värk i nedre regionen som kommer o går kanske försvinner ? Även om min lättblödande tapp blir bättre ? Och det irriterande kliandet som kommer efter mens upphör ? De trasiga äggledarna lär ju dock inte gå o laga. Egentligen borde jag tänkt på mensblodstest tidigare. Trasiga äggledare samt ett utomkveds borde ha ringt i klockan. Bakterier av "fel" sort på "fel" ställe kan ställa till med massa oreda !

• Solkattan

Katt12: jag la provröret i en liten zip påse och sen ner i vaderat kuvert. Droppade ett par droppar med linsvätska i provröret för att hålla det flytande. ( anade att det skulle ta lång tid i juletid).

Det där med kliandet efter mens kan kanske också vara progesteronbrist. Tror jag... Det är så mycket man kan spekulera och fundera runt ikring. Ju mer man läser desto fler idéer och tankar poppar upp..

Googlat om ueroplasma och missfall. Finns som vanligt olika läger. En del som hävdar att en stor procent av befolkningen har dessa bakterier naturligt och de föder barn på löpande band. Sen de som med bestämdhet tycker att man ska behandla.

Som vanligt så är det upp till en själv att besluta vilket läger man vill tillhöra. Å ena sidan så känns det lite obehagligt att äta antibiotika ... Tänk om man blir allvarligt sjuk i framtiden och man då blivit immun?!

Men sen så vinner ändå tanken att "tänk om detta är orsaken till mina missfall som alla varit väldigt lika ?". Är det dessa dumma bakterier som gör att embryot fäster men inte lyckas komma längre än några dagar ?

Att nio embryon är skit köper jag inte riktigt ? Speciellt då läkarna alltid kallat dem guldägg. Sen det faktum att sonen kom till på första försöket. Det ska bli så spännande o se hur det går efter antibiotika kuren ! :)

• Solkattan

... Jag har ju testat negativt här hemma på klamydia/ueroplasma. Men nu i Grekland positivt. Skillnaden är väl den att svenska testet tas från "utsidan". Till Grekland skickade jag ju blod från "insidan"...

Men visst är det kanon att testa här hemma. Har man "tur" hittas bakterierna och man får recept på antibiotika utskrivet här. Slipper jaga medicin ...

• Solkattan

Fröken bråka här...

Men ibland händer det saker. Jag bråkar ju inte endast för syskon utan även för sonens räkning. Drygt 5 år och har stått i kö 1,5 år för utredning hos bup här i Värmland. Anmälde innan jul bup till ivo för att de bryter mot 90 dagars väntetid.

Nu ringde lokal tv upp mig. De ska göra ett inslag med mig på torsdag angående de långa väntetiderna. Känns superläskigt... Men samtidigt.. Det är ju fel ?! Och om inte nån annan av 800 föräldrar "skriker" så får jag väl ta på mig rollen ?

Landstinget är väl trötta på mig här. Bråkat tidigare ( o fortfarande) för fertilitetshjälpen..

Vem vet... Kanske blir det fler inslag om reportern nappar ? :)

• Solkattan

... Men är det ironiskt !!?

Nu när jag kommer hem så ligger det en kallelse för sonen till bup???

Hoppsan ! Drygt 1,5 år och en anmälan till ivo tog det. Hur sjutton gör jag med tv nu? Hmm. Känns som om bup helst plötsligt fått arslet ur? Men bara för drygt en vecka sedan så fick jag ifrån dem ett brev angående att söka till Stockholms län o privata vårdgivare där? Med kortaste kön på 3 månader ??

Känns som om de är rädda för just att det ska komma ut i typ media. Att jag nu ska hålla käft ?

• Solkattan

Altea: låter som en bra plan..

Har ju 9 misslyckade återsättningar med HCG på 21-22 på dag 7-9 ( också de två sista försöken med blasto) Köpte mensblodstestet o fick svar på bacterial load och ueroplasma på serum. Nu 25 dagars antibiotika kur. Googlade o läste om att ueroplasman kan ställa till det vid inplantationen. Är det annars pred, blodförtunnande ( fragmin, trombyl), omega 3 o indropp spm du nu medicinerar med ? Och progestron ? Dr d har inte föreslagit Neopogen / sköljningar ?

D
  • Solkattan

Anemon: det gamla Apoteket ( det med gröna loggan som funnits i "alla tider") saluför urinprovrör för 7kr styck. Tyvärr har de slut på sitt centrala lager därav kanske kruxet att få tag på ett ? Skulle enligt live chatten kunna gå in på "lagerstatus på apotek" på hemsidan o hitta närmaste apotek som har urinprovrör hemma...

Spännande att skicka prov ... Mest spännande med svaret. Själv hoppas jag snart kunna dra igång med antibiotika kuren.. Måste bara ha tabletterna. Sen blir det riktigt spännande med 10:onde återsättningen... !

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!