• Solkattan

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Nu har jag fått mitt sista FBC . Alla värden hade typ sjunkit sen torsdagen. Vilket i mitt fall betyder att graviditeten avstannade nånstans efter den 19. Tror att det sket sig ännu tidigare .. Mailade dr d inatt. Patetiskt. Japp. Men vill bara veta vad han tycker jag ska göra härnäst. Inte hört något. Finns väl inga svar. Sambon var iallafall lite gladare på telefonen. Alltid något. Nu ska jag försöka lägga detta bakom mig . På nåt sätt njuta av sommaren o ta nya tag i höst. Åter tack alla som hållit alla tummar o tår ... <3

• Solkattan

Så många fina kloka ord idag .. !

Känner mig gladare när jag läser hur ni andra börjar se framåt . Det finns en framtid bortanför detta misslyckande. Dr d har fortfarande inte svarat på hur han tycker vi ska gå vidare. Känns som om jag vill kolla upp Tjeckien o embryodonation lite mer. Är det kötid ? Nån som vet ..?

Pratade som snabbast med M om ed. Om hon kände till samarbetsvilliga gynekologer. Den enda som finns här ( privata ) känns som om hon inte skulle hjälpa oss när det gäller ed. Är väl inte godkänt enl. svensk lag. Kram till alla fina härinne!

• Solkattan

Jaha.. Testdag idag ... Kunde inte låta bli att ta ett test igår. Så klantiga som labb varit denna gång så kan det ju ha blivit " fel ". Fast testet var totalt blankt. Är glad att man gjort blod HCG test. Då vet man. Idag hade jag annars trott att det gått vägen. Inget blod så långt ögat kan nå. Fick en prislapp på HCG provet. 255 kr. Alltså lite dyrare än andra labbprover. Anar varför vårt snål landsting vägrat mig HCG tidigare. Alltid detta med kostnader. Tycker HCG blodprov borde vara standard vid ivf. Betalar 30 000 kr så är väl 255 spänn en piss i havet.. ?

Dr d är väldigt tyst. Skulle också vilja ha lite summeringsord från honom. Känna att man har en plan inför ev. nästa FET.

Vi borde få blödning ungefär samtidigt sl.. Sa dr d när du borde förvänta din ?

Är glad över att jag denna gång hunnit avsluta allt blodförtunnande innan blödningen dragit igång. I julas var det otäckt när det blödde som en kran. Vilket jag är övertygad om berodde på blodförtunnande ...

Ska ikväll försöka få ihop pappren till fk om ersättning för vård utomlands. Skulle ju komplettera..

• Solkattan

Igår petade jag ihop pappren till FK angående vård utomlands. Känns som om möjligheterna till ersättning är minimala... :(. Igår kom även detta första bruna som brukar förekomma mensen. Så den är väl här vilken dag som helst. Tog även tag i att berätta för mamma/syrran att det skitit sig igen. Gick riktigt bra denna gång. Även om syrran inte kunde låta bli att säga att vi nog bara skulle göra två frysförsök till. Men sen tillade hon snabbt .. " ja det är ju din kropp o dina pengar.. Så du gör ju som du vill". Svarade ett hårt " precis". Sen var det slutdiskuterat. Jag skulle så gärna vilja höra vad dr d anser om våra chanser framöver. Tycker han att det är någon ide att fortsätta med egna ägg ? Av 8 återsättningar så har 3 blivit såndär tidiga missfall. Ett MA. Om mitt immunförsvar är lugnt. Då finns det väl bara faktorn dåliga ägg kvar ? ( ska de svenska läkarna få rätt .. Grr ??!). Slemhinna o hormonvärden är höga o fina.

Är det någon härinne som har koll på nicket sötisa ? Hon har en liknande story som mig .. Och åkte till Tjeckien för embryodonation. Fick trillingar. Gjorde massa ivf: er o återsättningar här hemma innan. ...

SL: hur mås det idag ..? Sett till nån blödning ..? Hört av dr d ? ( jag mailade honom igen nyss .. Vill höra hans slutord ).

• Solkattan

Dr d har äntligen svarat. Han tycker mitt immunförsvar förbättrats. Och kanske har han rätt . Denna gång mådde jag ju toppen under ruvningen. Ingen sjukdomskänsla i kroppen. Sen så tycker han helt klart att jag ska använda mig av mina två frysisar. Sen ta beslut om äggdonation eller ej. Tycker ändå att jag ska köra med egna ägg eftersom det hittills sett så bra ut. Möjligen med pdg ( haha va i Sverige gör dom det ..?).

Till sist frågade han vilket datum jag gjorde min hysto. Hmm .. Jag gjorde aldrig nån sån. "Orkade" inte bråka med min klinik för att få igenom det. Har inte 10 000 kr ( plus reskostnader ) för att göra det utomlands.

Ärligt talat tror jag inte en hysto skulle ge nåt. Inte den svenska varianten i allafall.

Nä, min egna övertygelse är nu dåliga ägg. Sen så skulle det inte skada att gå ner 10 kg. Har gått upp det typ på de två år vi ivf:at. Säkert ingen bra faktor. PCO ig som man är...

Jaja... Nu ska jag lägga detta bakom mig. Ladda med nya krafter inför hösten...

Kram på er alla !

• Solkattan

SL: alla tips om viktnedgång är välkomna !

Jag fick ett relativt långt mail ifrån dr d. Känns som om jag ändå mår ok. Min månlandning var inte lika omfattande som din ... Är så imponerad av din kämparkraft! Du har verkligen gjort något så stort. Skulle det funnits nån rättvisa så hade alla embryon fastnat.

Att du inte är på topp nu är ju förlåtet. Efter din prestation måste du psykiskt också få landa.

Hoppas av hela mitt hjärta att FET kommer bli fullträffen. Att ditt plus nu boostar inför ett rejält plus !

Du är en stjärna en förebild ... Om än lyskraften just nu är begränsad så finns du där för oss andra här inne. Kram på dig !

• Solkattan

Altea: hagakliniken ? Har själv inte varit där men ringde dem i våras o frågade. De skulle ta 650 kr per dropp. Egen droppåse med. Dock ej helg...

SL: va bra att han äntligen hörde av sig ! Det där med att äggen är nr 7 och 8 i turordning tror jag inte du ska hänga upp dig på. Själv så tror jag inte på att läkarna kan se på embryot om det är livsdugligt eller ej. Det är banne mig bara tur som räknas !! Tycker man läser om flera som fått tillbaks halvfula embryon och det har tagit sig.

Det där med donationsbiten är något som dr d har "rätt" om .. Så snart man väl sitter där med magen så spelar det genetiska ursprunget mindre roll. Sonen är ju ett resultat av donation. Tänker väldigt sällan nuförtiden att det finns en man därute nånstans i Sverige som gett upphov till vårt barn. Just det att vi har ett donationsbarn gör det lättare att tänka tanken att gå vidare med embryodonation. Tror dr d inte riktigt förstod att steget för oss inte alls är stort. Han tycker egna ägg är bäst så länge man producerar ..? Konstigt egentligen då jag tycker att överallt på utländska sidor man läser så ökar graviditetschanserna väsentligt med unga friska donerade ägg.

• Solkattan

SL : ah... Läskigt det där med knävärken ... Känner också av mina knän nu !

Min sambo är ingenjör. Absolut inget ont i det men han resonerar väldigt logiskt. Om donation är enda sättet för barn och det är barn som vi vill ha så vad är problemet ?

Sen så har både han o jag det gemensamma att våra egna pappor tog sitt pick o pack o drog innan vi ens fyllt ett år. För sambons del kom en ny fadersfigur in i bilden rätt omgående. Och just detta att denna nya pappa som inte var genetisk pappa fungerade precis lika bra ( om inte bättre) än den biologiska har. " gjort " att det genetiska har blivit underordnat. Sen så hade väl jag liksom alla andra rosa små moln drömmar om bebisar med samma näsa som pappa o blå ögon som mamma. Men det har liksom bleknat med tiden. Nu känna det bara i magen då nån äldre ovetande släkting kanske klämmer ur sig åh va lik pappa han är ( om sonen ). Och faktiskt ... De blir mer o mer lika till sättet. Det är som det där med fåglar. Som präglas... :). Sen så var vi även inne på adoptionsspåret en sväng. En av de lärorikaste kurser jag någonsin gått gick jag o sambon inom adoptionsvärlden. Var mycket diskussion om just vikten av det genetiska. Fick så många aha upplevelser . Många egna fördomar. Som man knappt trodde man själv hade. Önskar att fler fick chansen att gå en sådan kurs! Oavsett om det leder till adoption av barn eller kanske. Embryon !!

• Solkattan

Hade också hemsk värk inatt.. Var uppe vid fyra för att hämta en värmekudde. Somnade om efter två timmar.

Kom o tänka på en sak min syster sa. Är det farligt att utsätta sig för solljus när man intar kortison ..? Hon hade nån vännina som fått hudcancer och gått på kortison. Tyckte jag skulle smörja in mig o solkräm 30+. Är det " sant" att kortisonet ökar risken för hudcancer? Har ju knappt varit ute denna period men känns lite olustigt ...

• Solkattan

Fine: blir glad att läsa att allt tycks fortlöpa bra... Avundsjuka finns inte här. Blir bara glad av att andra lyckas med hjälp av dr d. Det ger hopp ! Funderat på hur det gått/ går för dig. Håller helt med SL där. Inget går att påverka. Försök njuta. Andas. Ta dina FBC och ta dropp om dr d ordinerar. Alla tummar hålls för VUL: ET framöver !

Här är det faktiskt rätt ok. Har rivit ett gammalt innergolv idag. Svettigt, skitigt o rätt jobbigt. Passar perfekt då man inte är gravid! Druckit massa rödvin med .. Samt njutit av att nästan vara av med alla mediciner förutom kortisonet. Ska nog bara ta i två dar till. Måste spara på grekiska dyrbarheterna .. :).

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!